Super Decathlon 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 28 jul 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ach, wat zal ik nu weer eens zeggen.

    Ik heb gisteren voor BosModelAir de derde Decathlon gekocht :oops:

    Deze Super Decathlon is van een "oom" geweest die er ongeveer een half jaar mee gevlogen heeft en hij had deze kist ook 2de hands gekocht.
    De motorisering bestaat uit een MVVS 35cc dus voldoende vermogen aan boord om aerobatics mee te doen.

    De kist heb ik vliegklaar overgenomen, ontvanger erin en ik zou er mee moeten kunnen vliegen.

    Hier wat foto`s toen ie voor het eerst op ons veld kwam:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En hier in vergelijking met onze Decathlon van Phoenix:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De Super Decathlon heeft een spanwijdte van 2430mm en een vlieggewicht van +/- 6.5 - 7 kg.

    De kist vliegt goed, Super Decathlon 2min 15sec / 5.5mb (hier een van de eerste vluchten van m`n "oom" met een nog niet goed afgestelde 26cc motor).

    Op alle foto`s hierboven vloog deze kist nog met een 26cc, mijn "oom" heeft er een 35cc erin gezet.
    Dat nodigd meteen uit om er een aantal dingen tzt aan te veranderen.
    De motor hangt nu namenlijk iets te laag tov de kap zodat de spinner niet echt mooi aansluit, dus de motor maar iets "verhogen".
    Verder mogen er nog wat kleine aanpassingen gemaakt worden.

    Waarschijnlijk gebeurd dit staps gewijs, eerst maar eens lekker vliegen :)

    Ik zal vandaag of morgen eens wat "actuale" foto`s plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  2. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    heey berto/onno
    hier hebben jullie weer een leuk kisje aan! :!: :p
    ik zie jullie er wel mee op het veld verschijnen!! :roll: 8)
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Wesley,

    Wij gaan zeker hier weer heel veel plezier aan beleven :yes:

    Ik heb hier en daar wel wat puntjes gezien die ik aan zou willen pakken maar we gaan er eerst maar eens een keer lekker mee vliegen :wink:

    Dus tot binnenkort op het veld 8)
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toch niet met de MVVS 35 uit de pitts? :wink:
    :lol:
    Grt.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Nop :nooo:
    Beide kisten waren vliegklaar toenertijd, dit is een "ongecrashte" MVVS 35 :)
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Van welke fabrikant is het toestel? (of weet je het weer niet haha :lol: )

    Grt.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaja, dat weet ik nu wel :) (eigen kist he :lol: ).

    Deze Super Decathlon is van Modell-Expert en komt bij Lindinger vandaan.
    De eerste eigenaar (mijn "oom" was de tweede en ik nu de derde) heeft hem daar gekocht en uitgerust met een 26cc.
    Later is die dus vervangen voor een 35cc :)
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Geen echte oom vandaar ;-) maar klopt, hij was van Ome Joop.

    Ik wil trouwens ook het staartwiel vervangen voor een meer schaal staartwiel, nu zit er gewoon een bandje recht onder het kielvlak (zal binnenkort eens foto`s plaatsen) maar daar moet ongeveer de volgende onder komen:
    [​IMG]
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Of zelf maken van carbonweefsel, kan ook heel mooi en sterk worden. Alleen wat meer werk :roll:

    Grt.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo eind van de middag even wat fotootjes gemaakt.

    Hier komen ze.........

    Het model even opgebouwd:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De motor die niet geheel goed uitgelijnd is:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De eigenbouw uitlaat:
    [​IMG]

    De uitgesleten wielkap bevestiging:
    [​IMG]

    Het open gat bij het landingsgestel:
    [​IMG]

    Het niet al te mooie staartwiel:
    [​IMG]

    De aansturing van het hoogteroer:
    [​IMG]

    De spleet tussen de staartroeren:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De aansturing van de rolroeren:
    [​IMG]

    De vleugelsteun bevestiging:
    [​IMG]

    De spleet tussen de rolroeren:
    [​IMG]

    In de volgende post hetgeen wat ik zou willen doen tzt.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Berto; ik denk dat je serieuze overtoeren gaat krijgen met die 16*11 3-blads prop, hoe mooi dat carbon ook is :p Urlien heeft een ZDZ40 met een 19*11 3-blads erop, dit maakt nog steeds vrij veel toeren. In jouw geval zou ik toch zeker richting de 18*10 3-blads gaan. Hoe komt die uitlaat zo gedeukt? Weet je zeker dat die echt niet van de Pitts afkomt, deze was namelijk nagenoeg hetzelfde wat ik me herinner.

    Grt.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo na mijn vorige post met de foto`s hier wat ik tzt zou willen veranderen.

    Als eerste even de melding dat de Super Decathlon vliegklaar is, Joop heeft hem in deze opstelling gevlogen en zo vliegt ie ook prima.

    Maar ik vindt dat deze schitterende kist meer aandacht mag hebben qua afwerking en ik ben dan ook voornemens om een aantal zaken aan te pakken (damn, klinkt wel heel deftig dat "voornemens" :roll: ).

    Hier een opsomming:

    * de motoropstelling,
    De motor is in de huidige postie te laag gemonteerd, op zich niet zo`n probleem maar als ik de mooie alu. spinner wil monteren die ik erbij gekregen heb dan sluit deze niet echt geheel mooi aan voor op de kap.

    Ik wil het volgende doen:
    - de motor in ieder geval hoger plaatsen,
    - misschien zelfs de motor hangend monteren.

    * de uitlaat,
    De uitlaat is van het type eigenbouw met behulp van een spuitbus, goedkoop en doeltreffend, zeker maar echt mooi? momnteel niet.

    Dus wie weet ga ik een nieuwe uitlaat en/of fabriceren en monteren, als ik de motor op de kop hang dan zal dat waarschijnlijk zowiezo een must zijn.

    Teven denk ik na over de optie om een rook instalatie in te bouwen, altijd leuk :D

    * de wielkappen,
    De weilkappen hebben een keer een tik gekregen en het gat waar ze mee bevestigd zijn is wat groter geworden dna normaal, tevens zit er hier een daar een kleine kraak en beschadiging.

    Het is de bedoeling om de wielkappen van binnen uit van een extra matje te voorzien en zo weer stevig te monteren.

    * het landingsgestel,
    Het landingsgestel bestaat uit 1 deel en loopt door de romp heen, hier hebben ze een soort van opening gemaakt wat later weer afgewerkt zou moeten worden met een kap of volstuk.

    Dit is niet gedaan en er zit nu een open gat.
    Dit gaan we dus een keer dicht maken.

    * het staartwiel,
    Het staartwiel is niet van het type wat op deze kist thuis hoort, hier hoort een mooi staartwiel onder met zgn. bladveer konstruktie (of van carbon) en aangestuurd door veren via het richtingsroer.

    Deze gaat er dus af.

    * hoogteroer en rolroer aansturing,
    De aansturing van het hoogteroer en de rolroeren werkt wel maar heeft wat speling.
    Deze aansturing wil ik gaan uitvoeren met ball-links.

    * roeren algemeen,
    alle roeren hebben naar mijn idee een veelste grote spleet.
    De scharnieren zitten allemaal vastgeschroefd dus het zou niet zo`n probleem moeten zijn om de roeren wat "spleet vrijer" te maken.

    * de vleugelsteun bevestiging,
    de vleugelsteun bevestiging aan de romp zit aardig netjes.
    De vleugelsteun bevestiging aan de vleugel geheel niet. Hier is gewoon een stuk hoekprofiel opgezet waar de vleugelsteun doorheen gestoken wordt en dan geborgd, niet echt een mooie manier.

    Hier wil ik dus een mooi en doetreffend systeem maken wat niet al te opvallend is maar wel stevig en gemakkelijk hanteerbaar.


    Jullie zien het nog genoeg te doen, ik zeg niet dat ik alles direct ga aanpakken maar het zit wel in de planning om de kist volgend jaar geheel in de staat te hebben die ik nu voor ogen heb.

    We zullen zien want jullie kennen me :oops:
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Mooie kist weer Berto.. nu heeft Bosmodelair meer Decathlons dan piloten :p

    wanneer kunnen we je verwelkomen bij MVC-MN? :)
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank je :)
    Yep, maar met onze vliegkunsten zal er wel steeds 1 in onderhoud staan ;-)

    We komen zeker een keer gastvliegen en volgend jaar ben ik wel van plan lid te worden :)
    Al is het maar om die maiden van jouw Cessna bij te wonen :D
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Alezxxx,

    Bedankt voor de tip qua prop, ik zal dat eens in de gaten gaan houden en wie weet weer gewoon een 2-blads monteren ipv 3-blads, is ook schaal getrouwer.

    Wat betreft die deuken in de uitlaat, hoe ze daar komen weet ik niet, weet wel dat ook deze Decathlon wel eens een landingsgestel verloren is tijdens een landing in de hei en de uitlaat ligt het laagst dus blijft veelal niet ongeschonden.
     
  17. Bar

    Bar Guest

    wat een prachtige superdecathlon !!!

    mooiste is als je er een 4 takt boxer in zou zetten , het kistje heeft er het juiste voormaat voor . (jammer dat die dingen zo vreselijk duur zijn)

    op wat kleine puntjes ziet ie dr prima uit toch ?

    alleen wel een heel vreemde constructie voor het ophangen van de wingstruts , er zijn volgens mij manieren zat om het steviger en vooral netter te monteren .

    ik wil zelf ooit ook nog eens een *grote* decathlon bouwen , 2,5 of 3 meter span .. maar voorlopig heb ik er helaas nog geen tijd en ruimte voor .

    succes d`r mee Berto , bij jou istie in goede handen :wink:
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Bar,

    ja sorry ik kan er ook niets aan doen dat het weer een Super Decathlon is.
    Ik weet wel dat het een heerlijke kist is maar dat ie voor mijn maatstaven een tikkeltje aangepast moet worden hier en daar.

    Maar dat mag de pret niet drukken en ik ben er dan opok erg in mijn nopjes mee :yes:


    Een 4-takt boxer is mooi maar zoals je al zeg die prijzen zijn iet te, daarnaast is een benzine motor geschikter voor dit soort bakken, zeker gezien het brandstof verbruik en de daarbij behorende kosten.


    Die strut bevestiging is een beetje "lomp" maar daar gaat verandering in komen tzt.
    Zowiezo hoeft deze bevestiging niet echt veel te dragen, de vleugels worden namenlijk op 2 vleugelbuizen geschoven en deze verwerken alle krachten.


    Dank je voor het succes ik zal het nodig hebben :roll:
    Maar we gaan er weer wat moois van maken :yes:
     
  19. Misschien niet helemaal het juiste formaat motor maar toch, viertakt benzine motoren: http://www.sawo-motoren.de/

    Verder een mooi vliegtuig die decatlon.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo ondanks mijn voornemens toch maar alvast met deze kist begonnen.

    Ik wil er wel snel mee vliegen en dan pas echt opknappen maar die motor plaatsing kon ik niet verdragen dus die heb ik maar even aangepast.

    De motor is in totaal 3cm omhoog verschoven en ook 20 graden verdraait.

    Even een aanzicht schuin van voor in de oude opstelling:
    [​IMG]

    En nogmaals van opzij:
    [​IMG]

    En de nieuwe opstelling van opzij:
    [​IMG]

    En met de kap er even voor, ziet er al toppie uit:
    [​IMG]

    En met de prop ervoor die nu wel in het midden uitkomt ;-),
    [​IMG]
    [​IMG]


    De striping in de kap was zo:
    [​IMG]

    En is nu zo:
    [​IMG]

    Zo als ik dit allemaal even goed monteer dan de kist na lopen en dan kan er in ieder geval mee gevlogen worden.

    De rest komt na het seizoen wel (stopt die dan wel eens :lol: ).
     

Deel Deze Pagina