super decathlon dynaflite

nog even buiten gezet

P1000616.JPG

P1000618.JPG

als ik alles samentel kom ik wel net boven de 7kilo uit, wat ik veel vind, zeker omdat ik gelet heb tijdens het bouwen op gewicht, hier en daar zelfs lichtere balsa gebruikt...

mijn motor +ontsteking (zonder uitlaat) wegen 1910gram samen...
en ik denk dat hij zelfs redelijk neuszwaar zal uitkomen...

mss had ik toch beter voor een DLe 30 gegaan die komt met ontsteking op 1030gram uit... qua power zal die denk ik wel te vergelijken vallen...

ik zal zien hoe het met het zwaartepunt komt

1910 gram voor een motor zonder uitlaat is zeker wel een flink gewicht,
misschien wel wat zwaar voor een snelle kist van 226cm span.dat wordt waarschijnlijk de accu in de staart leggen.maar wat weegt de uitlaat dan nog?

Das flink als je weet dat een DL55 1350 gram weegt, maar wel 20cc meer heeft....

ja idd

ik zal hem nog eens op de weegschaal leggen seffens
de uitlaat heb ik 2 potjes die ik kan gebruiken en een muffler
de muffler zit er al in dus wegen is niet onmogelijk maar niet op 123 gedaan

maar de bocht is er ook nog niet bij, die is bij een clublid om gesoldeerd te worden(als ik de bocht haal)

een 50cc wordt teveel van het goede, een dl30 zou de kist makkelijk 700gram lichter kunnen maken (wel meer)

ik zet seffens de gewichten even neer

seffens, sebiet, tefette, tonne, = weldra:)

oke gewichten eens opgesplitst:
ik heb de muffler er niet uitgehaald maar bij ks geven ze 165gram op. dus neem nu met bocht 200gram

muffler 200gram (kleine uitlaatpot 105gram)
ontsteking 150gram
motor 1550
motorsteunen 260gram

motorgedeelte +- 2160gram

spinner 55 gram
prop mezjlik 21x8 155gram
een houten prop zal wel lichter zijn...

prop+spinner +-210 gram

ik ga ontsteking en motor eens erop steken vlug kap erop spinner erop(prop niet want die is weg voor bruikleen) vleugels erop en es zien naar mijn cg maar ik vrees ervoor, en mijn accu's zitten al in de staart:(

de muffler zit er nu wel in maar feitelijk zou een andere uitlaat(die aan de motor hangt) ook wel kunnen mits die enigszinds wat stil is...dit zou ook al veel kunnen schelen...

een dl 30cc weegt motor+ontsteking 1030gram...

Gewoon die motor er op laten staan en lekker vliegen. Die van mij vliegt met een mvvs 35 dat is ook geen lichte jongen en dat gaat super.

en hoeveel weegt die van jou compleet? en hoe heb jij uw zwaartepunt goed gekregen? waar liggen de accu's?

het cg ligt toch op een halve cm achter de bovenkant cockpit ongeveer?

nu balanceert hij redelijk
nog zonder uitlaatbocht
maar de accu's wel in de staart...

overigens heb ik wat bedenkingen bij mn hoogteroeraansturing, maar dat zie ik dan wel na de eerste vluchten. de rollen zijn 100% goed aangestuurd, hoogte kan ik zo toch wat terugduwen, moest dit niet goed blijken zal ik ze gewoon in de zijkant romp steken denk ik...

Chris,

Dat weet ik zo niet, dat moet ik even na kijken. Ik heb wel 2 x 4 cellen nimh accu's helemaal achter in de staart liggen. dan balanceert hij precies.

ik heb de ontsteking + schakelaar en accu een plaatsje gegeven. omdat men bang was van storing omdat die accu zo ver naar achteren lag enzo heb ik besloten om die toch vooraan te plaatsen(onder het zwaartepunt)

de accu voor servo's blijft in de staart.

nu ben ik niet 100% tevreden over de aansturing van hoogte... de stuurstangen buigen nog wat door in het verste deel wat je op de foto ziet. ik kan die wel wat meer vastzetten.
P1000627.JPG

maar wat ik ook kan doen is de 2 hoogteservo's meer naar achteren brengen, en buiten de romp steken = goede aansturing en meer gewicht in de staart, wel minder mooi...

P1000628.JPG

zal ik eens moeten over nadenken

phoeh ik denk het wel maar moeilijk te vinden...
ik heb hem van bij iemand waar ie op zolder lag.

ik heb wel de plannen die eventueel gebruikt kunnen worden, en ik weet een adresje waar ze gfk motorkap en wielkappen hebben...

voila we hebben weer cover en kunnen verder!!!

de hoogteservos komen naar buiten en verder naar achteren dit om 2redenen. beter voor het zwaartepunt en een betere aansturing.

nu was ik aan het denken als ik de servos links en rechts ipv recht tegenover elkaar, boven elkaar te plaatsen, of zou dat niet te mixen vallen om ze gelijk te doen gaan dan??

oke de nieuwe servoplaatsen zijn aan het drogen, alles is zo een 35cm naar achteren nog, dus dit moet redelijk goedkomen, schakelaars hebben ook al hun plaats gekregen.

nu heb ik 1 wielkap al eens proberen te maken maar dit lukt toch nog niet zo deftig...
heeft er mss iemand nog ergens wielkappen liggen van een decathlon die hij niet gebruikt?? of weet iemand waar ik er kan verkrijgen? ik weet dat er een arf versie 2m40 bestaat, die zouden waarschijnlijk wel passen.

groeten Chris

oke de motor heeft vandaag gedraait, heel even maar er zit leven in.
dit was op de standaard demper(zwart potje) en een mezjlik 21x8 prop 2blad, toerental nog niet gemeten, power zit denk ik redelijk goed, lawaai zal ook wel meevallen. ik denk eraan om de cannister uit de romp te halen en het proberen met de standaard demper. moet denk ik goed te doen zijn. alleen zetten ze bij deze demper een kleinere propmaat een 20x10 prop erop.kan dit kwaad met die 21x8?? een 3blad zou natuurlijk ook wel mooi zijn, welke maat zou hiervoor geschikt zijn??
dit is de motor:
Rotomotor - ROTO 35 Vi

als je op de uitlaten klikt komt de propmaat en de trust erbij.met de standaarduitlaat zou dit wel het minst zijn 7,5kg...maar naar mijn gevoel is het toch zeker genoeg?? met de muffler is het wel een pak meer 9,5kg maar dan moet de bocht er nog juist op komen en passen

kan er mij ook iemand helpen aan een passende kelk? of zou dit niet nodig zijN?

enige suggesties??nog steeds ook op zoek naar wielkapjes...
hij zou tegen zaterdag klaar kunnen zijn, maar op het gemak doen en we zien wel waar we komen

alleen zetten ze bij deze demper een kleinere propmaat een 20x10 prop erop.kan dit kwaad met die 21x8??

1 diameter groter en 2 spoed naar beneden zorgt voor een gelijke belasting van de motor. In jouw voorbeeld dus prima te doen:)

voila zo staat hij er vandaag bij.

kop 7kilo met motorkap en piloot erbij. vanwaar het beetje extra gewicht erbij, weet ik echt niet. soit zo laten

straks nog even de accu vastleggen en de motor nog eens doen draaien.
hier en daar moet nog even wat bijgewerkt worden, en de wielkappen moeten ook herdaan worden ( het geel matcht echt niet, maar dit is voor deze zomer)

als alles goed is zal hij morgen zijn eerste vlucht halen, laat ons hopen!
als tank heb ik nu zo een systeem voor op flessen te draaien, is dit gelijk welke fles cola dit is?

P1010128.JPG

P1010152.JPG

P1010151.JPG

P1010149.JPG

Back