super decathlon dynaflite

de servo's zitten ongeveer in het midden van het achterste gedeelte in de romp.
van servo tot net uit de romp zit een sullivanstuurstang verwerkt, dit omdat er 2 lichte bochten in zitten.

het deel die uit de romp komt is een m2 stuurstang die net in die sullivan stuurstang past, een m3 zal niet lukken. hmmm

oke nog iemand ideetjes voor mn stuurstangen? ik zoek dus iets als stuurstang +- 45cm lang, die wat flexibel is, maar de laatste 20 tal cm wel stijf(deel die uit de romp komt)

die sullivankabel werkt nu met een m2 staaf erin en m2 ballink, echter wil ik naar m3 gaan voor de zekerheid!
ik zal op school eens vragen of ze stangetjes kunnen maken van +-25cm lang met m3 draad aan de ene kant, en m2 aan de andere kant( de m2 komt dan in de sullivan kabel)

of zijn er betere alternatieven die ik over het hoofd zie??

update:

staartwiel werkend gemaakt
pull pull rudder werkt strak
blauw schilderen van landingsgestel(droogt nu)
motorkap ontvet, pas gemaakt,...
nu die motorkap... ik heb 2 kleine stukjes weggedremeld waar die cilinderkop tegen zat, dit ga ik gewoon openlaten, valt niet zo op. de kap past nu perfect rond de motor.

de kap zelf (3delen) heb ik met 30min epoxi gelijmd. ik weet niet of dat op zich slim was? moet ik langs de binnenkant nog wat van versteveging voorzien, zoja wat houdt het best op die plastiek??
aan de buitenkand heb ik hier en daar op de naad een "te grote" opening. dit zou ik graag wat wegwerken vooraleer kleur te plaatsen. ook hier de vraag met wat kan dit het best, snelst, en eenvoudigst.

opschuren met lichte korrel(220vernisschuurpapier) en daarna lakken met de borstel moet normaal lukken denk ik.

P1000334.JPG

P1000335.JPG

hier zie le links en rechts goed die 2 kleine stukjes die weggedremeld zijn.

P1000348.JPG

P1000349.JPG

Hallo

Ik zou de Mvvs toch wat meer koeling geven want dit gaatje is wel erg klein ,anders wordt hij echt te heet ,het is geen Zenoha hou er rekening mee

ik weet niet of deze ook zo weinig vinnen hebben ,van de mvvs weet ik wel dat je ze niet moet opsluiten achter een klein gaatje

vandaag neemt schoonpa de kap even mee naar kennissen, die kunnen denk ik wel wat advies geven. vandaag de wingtips zagen schaven,schuren, passen en stof fretten. wingtips komen uit 2 balsablokken echt massieve balken:p:p

P1000352.JPG

de grove vorm gezaagt en geschuurd.
de 2 tippen hangen er inmiddels aan, 1tje is al 90% in vorm de andere heb ik nog niet verder kunne schuren...

P1000353.JPG

dit is de servo inbouw rudder en elevator( elevator nog zonder stuurstangen)

P1000354.JPG

daarboven een plankje met de accu's.
2200mah 20c 2cell voor servo's
1000mah 20c 2cell voor ontsteking.
deze zitten zo ver naar achter voor het zwaartepunt. nu hangt hij perfect, maar nog zonder ontsteking, kap, prop en bocht. dus waarschijnlijk zal er wat lood in de staart moeten.

P1000357.JPG

luikje met magneetjes vast om er snel bij te kunnen.

P1000355.JPG

hier de wingtip en ook al de cockpitkap voorzien van een blauw randje... alles zit wel wat onder het stof:)

nu enkele dagen niet meer bouwen. dit weekend proberen om de vleugels folieklaar te maken.

hey chris ,
geeft het geen problemen dat de kabels naar de ontsteking zo lang zijn ??
kun je hierdoor geen `verlies` van spanning krijgen.
en waar zit je ontvanger ? kan dit geen storing geven ? daar je voor je servo`s met gedraaide kabels dient te werken om dit tegen te gaan.
mvg eric.
ps leuk gedaan met het luikje maarruh lood in de staart ??!?!?!?!?
dat is vloeken in de kerk nietwaar.
iedereen heeft al de t##ing erin als hij/zij lood in de neus moet aanbrengen voor de CG.
en jij gaat het in je staart doen .

haha idd. servokabels zijn gedraaide kabels. stroom van de ontsteking tja, dat weet ik niet wat dit gaat geven.
storing denk ik niet te hebben ik zit op de 2,4 nu.

tja voor de bouw veel gelezen over dit toestel en iedereen was staartzwaar. nu heb ik hier en daar wat lichtere balsa gebruikt maar schijnbaar is de roto wat zwaarder want ik kom enorm neuszwaar uit. daarom ook de accu's achteraan...

ik denk rond de 7/7,5kilo uit te komen...

hey chris,

ik zou wat voorzichtiger zijn met de uitspraak ``ik vlieg nu 2,4 ghz `` daar ik ervaring heb met mijn spektrum dx7 dat je er zeker van een ontsteking storing van kan ondervinden.
mijn big lift ging bij de eerste vlucht ook de grond in doordat de spektrum in failsave sprong door de pulsen van de ontsteking.
vanaf die keer ben ik wat voorzichtiger geworden met het blind vertrouwen op mijn 2,4.
post anders even een draadje om te kijken of er iemand ervaring mee heeft .
het zou zonde zijn als je door zo een klein iets je kist verliest nietwaar.
succes.
mvg eric

ja maar volgens iedereen kan je niets gebeuren met 2.4ghz.. terweil mij ook al 2x anders is over komen.

Grt

mijn big lift ging bij de eerste vlucht ook de grond in doordat de spektrum in failsave sprong door de pulsen van de ontsteking.
vanaf die keer ben ik wat voorzichtiger geworden met het blind vertrouwen op mijn 2,4.

Volgens aanwezige clubgenoten was dat duimstoring.....:sleeping: (evenals al die andere keren)

Haha, dat vechten jullie op de club maar uit :lol:

Maar feit is dat 2,4GHz helemaal niet hoeft te betekenen dat er geen storing meer voor zal komen.
Andere feit is wel dat je er het minst snel iets van zal merken.

Maar vraag me dan direct weer af hoe een en ander in gebouwd is geweest, heb zowel op de 35 als op de 2,4 met benzinemotoren nog geen enkel probleem gehad :-)

Maar da`s denk ik een andere dicussie.

Jen bent wel lekker bezig zo en het schiet aardig op, gewicht is ook netjes.
Ga je veel plezier aan beleven aan deze kist :yes:

Maar vraag me dan direct weer af hoe een en ander in gebouwd is geweest, heb zowel op de 35 als op de 2,4 met benzinemotoren nog geen enkel probleem gehad :-)

Zelfs in mijn 35mhz tijdperk heb ik regelmatig de ontstekingsaccu en besturingaccu aan elkaar geplakt omdat ik anders niet uitkwam met mijn CG, nooit ook maar 1 storingspulsje gehad, ook niet met ppm:)

En uiteraard kun je met 2.4ghz storing krijgen, maar er zijn ook flink wat gebruikersfouten; verkeerd inbouwen, te lage spanning, etc. Zo is de ontsteking van een benzinemotor veeeeeeeeeeeeeeeel minder een storingsbron dan een regelaar voor een electromotor, en dat is echt jarenlange, pure en feitelijke ervaring;)

Oja, het ging over een Decathlon. Ik zal die van ons (ZDZ40) deze week weer eens tot leven wekken (de motor dan). Er komen nog wat nieuwe Hitec digi servo's binnen deze week, dan Fasst ontvangertje erin en kunnen we weer eens knallen met die kist:p 1 minpuntje; hij is helemaal zwart, striping was ik een beetje lui voor tot dusver, maar als iemand ideeen heeft?:)

ik heb verschillende keren storing gehad met mijn knol doordat de ontstekings lipo te dicht bij de voedingslipo's voor de servo's. Zowel met SPCM van JR als met Futaba. Hij ging niet in fail safe, er was dan ook geen transmissieprobleem... heel raar maar ik had het enkel op het hoogteroer... (roeren gingen dan totaal nietmeer gelijk etc). Volgens mij kan die storing evengoed op 2.4Ghz...

Volgens aanwezige clubgenoten was dat duimstoring.....:sleeping: (evenals al die andere keren)

wij gaan op zeer korte termijn even ``babbelen `` maar dan wel onder 4 ogen bij de auto .
en de reden dat de big lift crashte was omdat de bougie kabel niet geisoleerd was is later duidelijk gebleken dus als je zo graag iemand af wil zeiken moet je wel je huiswerk even doen kansloze !
ik was de laatste keer niet duidelijk genoeg blijkbaar dan moet het maar via andere wegen duidelijk worden.
wij spreken elkaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back