super decathlon dynaflite

oke we hebben hem draaiend gekregen!!!

maar met een 20x10 prop draait hij een 5900/6000 toeren wat dus wel aan de lage kant is...

suggesties van props, of moesten er mensen zijn die nog eentje liggen hebben, vooraleer ik bestel...

groeten chris

hallo,

vandaag eindelijk terug gevlogen...

het starten verloopt nog wat moeizaam maar nu blijft hij wel mooi draaien...

met een 20x10 prop draait hij nu een 5950 toeren.
er is een 19x10 prop op komst.

vliegen ging zeer goed, het landen was wat anders... de relantie stond veel te hoog, alles naar beneden gedaan, eindpunt veranderd enz... maar het had geen zin...

dit wordt dus mechanisch het geveltje op de gas(motor) wat aanpassen, zodat ik net die paar mm meer uitslag krijg...

hij is dus nog heel en vliegt goed, was wel wat gevoelig op hoogte maar zwaartepunt had daar wat mee te maken denk ik. volgende week opnieuw,en hopelijk kan ik dan meerdere vluchten doen!

gisteren terug enkele vluchten gemaakt met de decathlon...

het starten van de motor moet nog altijd gebeuren met wat benzine inspuiten in de carb, daan draait hij perfect...

wat ik wel heb is dat hij bij het landen zeeer goed doorzweeft en snel binnenkomt, mss es andere prop met kleinere spoed nemen maar voorlopig goed zo.
bij het landen "springt" hij ook graag op.
ik denk dat ik ook wat ga doen om het doorbuigen van het landingsgestel tegen te gaan, en er een paar grotere wielen op te zetten...

(heeft iemand nog 90+mm wielen liggen die hij van de hand doet?)

zwaartepunt lijkt redelijk naar voor te liggen, ook downtrust ziet er meer dan in orde uit maar toch is het toestel een mm of 5 down getrimt...
deze week eens bekijken en zaterdag terug vliegen.

overigens vliegen doet hij ZALIG 15min aan een stuk ronddtuffen, meskantjes, inverted,... noem maar op.

een spin heb ik nog niet geprobeerd, zal voor later zijn:)

Wat je kunt doen om het doorbuigen tegen te gaan, is 5mm verenstaal buigen in dezelfde vorm als het landingsgestel en die aan de binnenkant er in leggen. Met 4 kleine tierapjes vast zetten, en die buigt nooit meer door. Zo had ik het bij mij ook opgelost.

idd dat is een goede oplossing...

ook wil ik dus voor iets grotere en zachtere wielen gaan denk ik.

deze die er nu op zitten zijn zo een lichte moussen, maar hij "bokt" echt op dat landingestel, ieder putje in het veld:)

Hallo chris zo heb ik mijn landingsgestel moeten verstevigen van mijn supersportster.
Veerstaal van max 0.5mm dikte. heb ik een strookje van 10mm breed gesneden.
Hier rond heb ik zwarte krimpkous gedaan. Vastgeschroefd met kleine boutjes maar wel gezorgd dat de strookjes lichtjes gebogen blijven zodat het landingsgestel toch niet iets kan veren.Heb werkt net gelijk een blad veer nu en werkt perfect.
Zie foto.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
bovenaan ook vast met een boutje waarschijnlijk??

eens zien waar ik zo een verenstaal"plaat" kan vinden
Inderdaad bovenaan ook vast aan het landingsgestel.
Ik lees ook dat uw vliegtuig ook zeer snel binnenkomt.
Ik had dit ook.De mijne wilde maar niet afremmen en heb het zwaartepunt iets naar achteren gelegd nu in het totaal zo'n 15mm meer dat manual.
Dit is bij mijn kist altans een wereld van verschil.Gebruikt er zelfs nu nog flaperon bij en kan hem landen bij windstil op max 20meter lengte.
Mvg Wes.

maar dit gaat dan niet over de decathlon??
Neen maar ik wil je het toch eens meegeven.Dat dit in mijn geval zo was.
U zegt zelf "zwaartepunt lijkt redelijk naar voor te liggen".
Misschien zoals je al eerder ook zei een kleinere spoed nemen.
Ik heb zelf een 8 van spoed.
Mvg Wes.

oke,

naast het feit dat de motor nog niet starten wil vanzelf vliegt hij geweldig!!
zeer leuk gevlogen en enkele lage low passes... volgende keer vragen of ze wat grond mee op d efoto zetten:p

maar hij vliegt zeer stabiel en voorspelbaar... eenmaal gestart een droom om mee te vliegen...

IMG_7277.jpg

IMG_7292.jpg

IMG_7303.jpg

IMG_7316.jpg

IMG_7321.jpg

IMG_7297.jpg

de volgende keer met wat meer zon en de motorkap natuurlijk!!
dus de motor wil niet starten pas na een hele tijd gaat hij, bij iedere slag wil hij wel maar doet nieks(zuigt niet goed aan) maar de carb is volledig nagekeken geweest.
als ik dan wat benzine in de carb spuit dan wil hij na enkele slagen wel starten en draait hij perfect...

dus kan ik momenteel geen motorkap op plaatsen.
ik zal even moeten kijken of ik de carb kan wisselen met een carb van een DLe30 en zien of het probleem daarmee opgelost is!!

breng een dun koperpijpje dikte benzine tank pijpjes, naar je inlaat van je carb. en lijm dit ergens zo dat je van buitenaf er altijd via dit pijpje brandstof inkan spuiten ,en je bent overal vanaf ,soms heb je dat mee aanzuigen ,zo los je het op als de rest geen probleem is

idd dat hebben we ook gedacht...

membraam heb ik niet vervangen, (waar kan ik die het best vinden),
maar het membraam zag er nog in orde uit...

ik zal dit weekend de DLe carb ook eens bekijken, zien of die veel scheelt...en anders er eens op zetten

bedankt!

vandaag de carb vervangen door die van een DLe30 straks eens proefdraaien...

nu hadden de wielkappen een duw gekregen en 1tje moet herlijmt worden om de lijmnaad...

met welke lijm lijm ik best de 2 helften van zo een wielkap tegen elkaar?
groeten Chris

hier enkele foto's van vorige week nog, vandaag de nieuwe carb proberen, is dit goedgekeurd dan gaat de motorkap erop en gaat hij mss mee naar moorsele volgende week:p eerst testen

IMG_7362.jpg

IMG_7370.jpg

IMG_7371.jpg

IMG_7374.jpg

IMG_7381.jpg

IMG_7385.jpg

ondertussen al heel wat vluchten gedaan ook met de motorkap erop, starten gaat beter en beter...

hier een foto van op moorsele show...met de grotere broer.
P1060332.JPG

Ondertussen heeft vader een sleephaak of 2 gemaakt (afgekeken van bestaande sleephaken) en uit een stukkie afval alu gefreest...
inmiddels zit hij al ingebouwd en de servo ook, juist de aansturing nog maken.

de zweverhaken komen van Hobby citty
P1020795.JPG

Back