Super Decathlon (Graupner)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Jeroen van Gog, 24 mei 2005.

  1. Bar

    Bar Guest

    niek , kan het zijn dat hij daardoor graag wil klimmen?

    ik heb het hoogte roer behoorlijk down moeten trimmen.

    het balanspunt is wel goed , het kistje staat iets met de neus naar beneden .
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    yep
     
  3. Bar

    Bar Guest

    ik hou m wel gedown trimmed , de vleugel ophogen aan de achterzijde is wel een optie , maar t staat lelijk als die boven de romp steekt
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo, en die van ons is ook klaar voor zijn/haar maiden;

    [​IMG]

    460 gram, met Speed 400 7.2V en 11.1V 1000Mah lipo. Nu alleen nog mooi weer... :wink:

    Grt.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    En helemaal af;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grt.
     
  6. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    mooi!
    tip: wachten tot 't echt windstil is; dit kistje is nogal kwetsbaar
    als je nog een reservevleugel (met wat schade) wilt hebben, dan kom je 'm maar halen
     
  7. Bar

    Bar Guest

    toch even gevlogen zondag middag , en toch iets te veel wind ,maar de kleine decathlon vloog moeiteloos tegen de wind in ..

    na een paar rondjes vliegen reageerde het kistje niet meer op het hoogte roer en een crash was het gevolg

    de oorzaak bleek een een los draadje in de zender ,op de potmeter van de stick waarmee het hoogte roer bedient wordt .

    de romp is niet meer te redden , de vleugels , staart en kielvlak daarentegen zijn nog in prima staat .

    ik ben inmiddels begonnen met een nieuwe romp van balsa, die ik tevens ook meteen iets beter op een echte decathlon wil laten lijken , de romp van graupner wijkt namelijk iets af (een onverklaarbare knik in de romp net achter de vleugel) , tevens wil ik de vleugel aan de achterzijde ongeveer 3 milimeter hoger plaatsen , waardoor het klimmen verminderd.

    fotootje van de bouw volgt nog :D
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dusde vleugels blijven altijd heel :)
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nee hoor, ik heb ook al een compleet overleden cessna en decathlon gezien (inclusief vleugels dus).

    Ik hoop een dezer dagen op een mooie rustige avond, dan kan die ingevlogen worden, zondag is de open dag op de club, en is het eigenlijk de bedoeling om synchroon te gaan vliegen met nog zo'n decathje... :)

    Grt.
     
  10. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    troost je: jij hebt nog kunnen vliegen met dat ding; die van mij was al aan gort voordat ik van de grond kwam

    uiteindelijk heb ik van de restanten een prima vliegend kistje kunnen maken, waarmee ik heel leuk in de wat kleinere ruimte kon vliegen en die ook prima misbruikt kon worden; echt veel lol van gehad

    check: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=36843&highlight=aftermath

    op een gegeven moment heb ik met die kist een lichtmast gemaakt (had ik al iets geschreven over "kleine ruimte") en is 'tie rechtstandig van 5 m hoogte langs die mast met z'n fietsbel op 't asfalt geklettert
    de schade was gering door 't stevige frame, al was de vleugel nu wel wat minder stijf; de servo's (tandwielen) hebben die klap toen niet overleefd!

    en toch zou ik er best wel weer eentje willen hebben, bijvoorbeeld met dat hele lichte goedkope buitenlopertje en een 800 mah lipo, gewoon omdat ze zo leuk vliegen; de Spacewalker uit de zelfde serie is ook al zo leuk ;-)
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nou jongens, hij vliegt :) Het was hier zo mooi windstil (en eindelijk een keer droog) dat we het niet langer konden houden :lol:
    Met het zwaartepunt op de aanbevolen plek (45mm vanaf de voorlijst) heb ik de eerste vlucht gedaan. Direct begon het neusje te stijgen, dit kwam door de te positieve instelhoek van de vleugel, dit is een bekend probleem, maar om de achterlijst wat op te hogen is ook geen gezicht :wink: Een aantal klikjes down en een aantal klikjes aileron links resulteerde in een neutraal kistje wat best leuk vloog. Best rap, en totaal niet kritisch of nerveus. Op naar zondag :p (synchroon-vliegen)

    Grt.
     
  12. Bar

    Bar Guest

    het oude , ietwat beschadigde rompje :

    [​IMG]

    een nieuwe romp van balsa :

    [​IMG]
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
  14. Bar

    Bar Guest

    zo [​IMG]

    vanavond toch maar even test vluchtje gemaakt en die viel 100% mee
    .. het klimmen is nu weg , omdat de vleugel aan de achterzijde wat hoger staat nu .
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    iewat beschadigd.. 8O

    De balsa versie ziet er strakker uit! :yes:
    Nu de striping nog.

    Hoe gaat jullie de landing met de wielkapjens af?
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Na 4 landingen nog heel :roll:

    Grt.
     
  17. Bar

    Bar Guest

    de wielkapjes bleven aardig heel van het landen in gras , echter , de crash hebben ze niet overleeft . deze komen van een ander vliegtuigje (art tech cessna) en zijn een beetje in model gesneden , maarjah ..een decathlon MOET wielkapjes 8) .

    voor de romp heb ik de de maten (lengte en breedte) aangehouden van het graupner rompje , dit omdat dan de vleugels en de neuskap zouden passen , de hoogte van de ruitjes moest echter iets verhoogt worden , dit is meer schaal getrouw en de vleugel moest uiteindelijk toch een stukje omhoog aan de achterzijde , voor de rest heb ik gewoon de tekening van een Sterling citabria aangehouden , en daarvan de maten terug geschaalt naar kleiner formaat.

    de striping moet ik inderdaad nog aanbrengen , voor de nummers voldoen de grotere pick-up wrijf letters en cijfers wel denk ik , de onderkant van de romp moet nog zwart gemaakt worden , nu wil ik daar ivm gewicht niet overheen gaan spannen , maar ik wil het gewoon spuiten , ik heb namelijk begrepen dat oracover gespoten kan worden?
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Het gaat me erom of ermee op te stijgen en te landen is.. Niet gelijk neusstandjes.

    Dat ze heel blijven is een leuke bijkomstigheid ;)
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat lukt, maar wel met zeer kort gras, van de week was het gras bij ons slechts een paar dagen ervoor gemaaid, en toen lukte het al niet meer. Misschien als je er een krachtigere setup in plaatst dat dat beter gaat, maar met een SP400 op 11.1V gaat het vliegen al super, en het blijft goedkoop.

    Grt.
     
  20. Bar

    Bar Guest

    nee stijgen in gras wordt niet wat , ik stijg op vanaf het asfalt , of vanuit t handje als de wind haaks op het pad staat .

    ik heb een 11.1v lipo en een brushless motortje , dus power zat , maar hij komt met zn kleine wieltjes en waarschijnlijk ook door de kapjes niet door de gras pollen zonder zn neus te stoten tegen de grond .

    asfalt start is daarentegen beter , mede doordat ik het staartwieltje laat meesturen is er goed te taxieen en op te stijgen
     

Deel Deze Pagina