super leds

• Topicstarter Topicstarter )ERIK(
  • Startdatum Startdatum
E

)ERIK(

Guest
weet iemand wat de felste leds zij liefst blouwe en rode en dan niet van die hele grote en heeft iemand een schakeling om er 8 van op een 7,2 volt racing pack aan te sluiten grrrrrr erik

Conrad verkoopt high brightness rode en blauwe led's maar er zullen ook wel andere firma's zijn die ze verkopen.
De blauwe led's hebben meestal een spanning nodig van ongeveer 3,5V bij een stroom van 20mA. Je kunt dus 2 van deze led's in serie zetten dan heb je nog een weerstand nodig van ongeveer 56Ohm om ook bij een volle accu niet boven de 20mA uit te komen. De meeste led's kunnen wel iets meer hebben dan 20mA maar niet zo gek veel meer. Het is zonde om die toch vrij dure led's al binnen een paar weken naar de maan te helpen.
Een bijkomend nadeel is dat de led's al vrij snel minder fel zullen gaan branden omdat de accu spanning daalt. Bij een accu spanning van ongeveer 7V branden ze nog maar op halve kracht en bij ongeveer 6,8V zijn ze vrijwel uit.
Om deze reden kan je waarschijnlijk veel beter elke led een eigen serieweerstand geven dan zullen ze blijven branden tot de accu leeg is. Je hebt dan een weerstand nodig van ongeveer 220Ohm.
Voor de rode led's heb je een weerstand nodig van ongeveer 300Ohm. Omdat deze niet altijd voorhanden zal zijn kan je kiezen voor 330Ohm maar dan geeft hij iets minder licht. Of je kiest voor 270Ohm maar dan zal de led feller branden en dat gaat ten koste van de levensduur.
Om het dichtste bij de juiste waarde te komen kan je een weerstand van 270Ohm en één van 27Ohm in serie zetten dan zit je op 297Ohm wat heel netjes in de buurt van de 300Ohm is.

www.world-led.com daar zijn ze goedkoper dan bij conrad, en heb je het snel in huis. ik heb goede ervaringen met die site.
het is inderdaad beter om elke led een aparte weerstand te geven, het totaal zal dan alleen wel meer watt's vreten als op die andere manier.

De wet van Ohm is leuk, maar ik zou hem hier lekker thuis laten en er een spanningsregelaar tussen zetten. Dan heb je constant licht.
Wat nog beter zou zijn is een dc-dc converter zodat je 75% minder vermogen nodig hebt om die leds aan de gang te houden. Of een klein extra accuutje?

wat is de toepassing? Je hebt felle en echt felle leds... (zoek maar eens op 'lumileds')
verder ben ik akkoord met Robke, maar dan wel een stroomregelaar maken en geen spanningsregelaar.
Een heel eenvoudige schakeling is te construeren met een LM317. Met één weerstandje erbij heb je al een goede stroombron. Het vermogen wat je niet gebruikt wordt wel opgestookt in deze regelaar. Daarom je batterijpack en ledschakeling goed dimensioneren zodat je maar een beperkte hoeveelheid aan energie verliest. En indien nodig koeling voorzien.
Alternatief is idd een switching converter maar dat wordt al een stuk ingewikkelder.

Waarom toch allemaal zo moeilijk doen?
Spanningsregelaar gebruiken en de wet van Ohm vergeten? VERGEET HET MAAR! Je blaast je led in een fractie van een seconde op en ook al kosten ze niet zo veel je hebt er niets aan! Hoewel niet veel kosten ECHTE high brightness leds zijn niet goedkoop!
Een stroom regelaar is een veel beter idee maar waarom zou je? Een weerstand doet feitelijk niet anders en het is maar één klein onderdeeltje dat bij een stroom van 20mA (0,02A) niet eens voelbaar warm wordt. In de 220Ohm weerstand wordt slechts 0,088W verstookt! Waarom zou je dan er nog weer een extra onderdeel bij plaatsen? Oke, door de led blijft constant 20mA lopen dus de lichtopbrengst blijft constant. Het is overigens nog de vraag of een dergelijke stroombron nog wel zal werken als de accu bijna leeg is omdat dan het spanningsverschil zo klein wordt.
Maar maakt dat nu zo veel uit? Even rekenen:
Volle accu 6 cellen =8,2V
Led spanning bij 20mA = 3,5V (blauwe led)
Weerstand = 220Ohm
Stroom door de led bij volle accu = (8,2-3,5)/220=21,36mA.
Lege accu 6 cellen = 6V
Stroom door de led bij lege accu = (6-3,5)/220=11,36mA.
Wanneer ik nu een grafiek bekijk van een blauwe led dan is het verschil in lichtopbrengst tussen 10 en 20 mA slechts 30%!!!! Dus wanneer je accu echt helemaal plat is en je motor er zo goed als niet meer op zal draaien dan nog geven je leds licht al is het 30% minder.
Ik zou gewoon weerstandjes kiezen, heel goedkoop en betrouwbaar en door iedereen in elkaar te zetten.
ALs "bijkomen voordeel" zou je kunnen stellen dat wanneer je ziet dat het licht minder wordt de accu leeg raakt. :wink:

vielen dank voor de vele uitleg en ik denk dat ik voor de weerstanden ga
grrrr erik :banana: :banana:

Back