Super pushprop meenemer

In dat verslag'je' wordt echter geschreven dat het probleem een gebroken prophelft was?
De as zou nog OK zijn geweest ook de zeker clip zat er nog op.



Gr. Johan
 
Wat dacht je van het snijdende effect van dat stootrandje dat de propbladen tegenhoudt! Ik zou zo'n constructie noot gebruiken. Je kunt net zou goed de wortel van je prop vooraf met een mesje inkerven ...

Levensgevaarlijk! Zeker bij grotere vermogens.

Dirk.
 
Johan,

Ik lees toch duidelijk als conclusie: "Aus diesem Grunde muss die Ursache in einer defekten Luftschraube liegen."

Groeten

Jasper
 
Een graupner CAM klapprop gaat niet zo maar stuk op een motor van het vermogen wat op een Easystar gebruikt word .

Het is gewoon het systeem wat niet geschikt is.

Op de foto,s is ook duidelijk te zien dat de as het niet uithoud en verbuigt en als dan een prophelft daar door kapot gaat is ook duidelijk.

Mvg Johan
 
Hij heeft het over een kromme Motorwelle.
Maar op de foto's is duidelijk te zien dat de Motorwelle nog recht is en de propas extreem krom is.

Johannes
 
Bij de eerste keer was ook de motoras nog krom en de motor uit het model gevlogen .

Hij dacht toen dat het door een kapotte prop kwam .

Later bleek dan dat alles door de zwakke propas gebeurt. ;)

Mvg Johan
 
Het idee blijft geniaal.

Misschien is het wat zwak uitgevoerd misschien waren de props niet juist gebalanceerd of hadden de props niet de juiste gat diameter waardoor onbalans....

Vindt het overigens wel interessant te lezen wat anderen voor ervaringen hebben opgedaan.


Hier kwam ik het tegen:

HORTEN - Horti = Hortensegler Micro-Elli - Seite 8 - RC-Network

Hier wordt niets gerept over problemen.
Ook een zelfgemaakte wat degelijkere uitvoering is daar te zien.

Wat Dirk zegt snijdt misschien hout dat er een gevaar bestaat op inkerving. Valt misschien op te lossen door er een rubberringetje tussen te plaatsen.

Heb nu op mijn maxiswift ook een dubprop en deze begrenst door een aluplaatje. Dit is lastig zuiver te maken (zonder onbalans) en heeft gelijk veel risico op inkerving.


Blijf het een elegante oplossing vinden.
Mocht iemand een ander oplossing weten dan hoor ik het natuurlijk graag.


groetjes Johan Z.
 
Faaloorzaak

Mijn theorie over het bezwijken van de prop.

Ik zie twee mogelijkheden.

1. Fabricagefout
Zo een CAM prop wordt door middel van de spuitgiettechniek vervaardigd.
Indien bij het spuigietproces alle parameters binnen het procesvenster blijven heb je statistisch gezien nul fout.
Bedrijfscultuur en machine-operator zijn bepalend voor de kwaliteit van het eindproduct. De meest voorkomend fout bij het spuitgieten is onverschilligheid van de machine-operator.
Het gebuurt wel eens dat de spuitgietmachine in storing valt. Tot zover niets aan de hand. De werkdruk is bij de operator meestal hoog, dat betekend dat hij niet onmiddellijk naar de machine met storing kan lopen.
Nog niets aan de hand.
Eindelijk heeft hij tijd om de storing te verhelpen. Maar intussen stond de smelt te wachten in de verblijfsruimte van de cilinder.
Nu is het zo dat een thermoplast maar een beperkte tijd thermisch belast mag worden. Wordt deze tijd overschreden gebeurt iets heel vervelends met deze smelt, namelijk degradatie van het polymeer.
Nu komt het! Is de machine-operator goed opgeleid zal hij doen wat hij moet doen, namelijk eerst deze smelt verwijderen. Doet hij dat niet, zijn de eerstvolgende producten afkeur.
Krijg je zo een product toevallig in handen, zal je niets aan zien en niet weten dat de sterkte van dit product minder dan de helft is.


2. Constructiefout
Mijn eerste indruk was dat door kerfwerking de prop ging splijten en daardoor van de prop-as schoot.
Maar mijn gevoel zij snel hier is iets anders aan de hand.
Een spuitgietonderdeel heeft altijd zwakke plekken. Hoeveel het zijn is afhankelijk van de complexiteit van het product. De laagste mechanische eigenschappen liggen dicht bij de samen- vloeinaden en aanspuitpunt. Bij vezelversterkte thermoplasten heeft de ongelijke vezeloriëntatie ook invloed op de mechanische eigenschappen.

Als ik naar deze Push-Prop-Halter kijk kan ik me voorstellen dat bij plotseling vol vermogen geven twee dingen gebeuren. De prop slaat met kracht tegen de aanslag (niet fijn, beschadiging prop). Maar tevens wordt hij opgetild door de aanslag (ronding) wat resulteert in een twee-assige kracht. De afstand van aanslag tot prop-as lijkt mij voldoende hefboomwerking om de prop op zijn (zwakke plek) aanspuitpunt te laten splijten.

pusher220001.jpg



Johannes
 
Laatst bewerkt:
Back
Top