Faaloorzaak
Mijn theorie over het bezwijken van de prop.
Ik zie twee mogelijkheden.
1. Fabricagefout
Zo een CAM prop wordt door middel van de spuitgiettechniek vervaardigd.
Indien bij het spuigietproces alle parameters binnen het procesvenster blijven heb je statistisch gezien nul fout.
Bedrijfscultuur en machine-operator zijn bepalend voor de kwaliteit van het eindproduct. De meest voorkomend fout bij het spuitgieten is onverschilligheid van de machine-operator.
Het gebuurt wel eens dat de spuitgietmachine in storing valt. Tot zover niets aan de hand. De werkdruk is bij de operator meestal hoog, dat betekend dat hij niet onmiddellijk naar de machine met storing kan lopen.
Nog niets aan de hand.
Eindelijk heeft hij tijd om de storing te verhelpen. Maar intussen stond de smelt te wachten in de verblijfsruimte van de cilinder.
Nu is het zo dat een thermoplast maar een beperkte tijd thermisch belast mag worden. Wordt deze tijd overschreden gebeurt iets heel vervelends met deze smelt, namelijk degradatie van het polymeer.
Nu komt het! Is de machine-operator goed opgeleid zal hij doen wat hij moet doen, namelijk eerst deze smelt verwijderen. Doet hij dat niet, zijn de eerstvolgende producten afkeur.
Krijg je zo een product toevallig in handen, zal je niets aan zien en niet weten dat de sterkte van dit product minder dan de helft is.
2. Constructiefout
Mijn eerste indruk was dat door kerfwerking de prop ging splijten en daardoor van de prop-as schoot.
Maar mijn gevoel zij snel hier is iets anders aan de hand.
Een spuitgietonderdeel heeft altijd zwakke plekken. Hoeveel het zijn is afhankelijk van de complexiteit van het product. De laagste mechanische eigenschappen liggen dicht bij de samen- vloeinaden en aanspuitpunt. Bij vezelversterkte thermoplasten heeft de ongelijke vezeloriëntatie ook invloed op de mechanische eigenschappen.
Als ik naar deze Push-Prop-Halter kijk kan ik me voorstellen dat bij plotseling vol vermogen geven twee dingen gebeuren. De prop slaat met kracht tegen de aanslag (niet fijn, beschadiging prop). Maar tevens wordt hij opgetild door de aanslag (ronding) wat resulteert in een twee-assige kracht. De afstand van aanslag tot prop-as lijkt mij voldoende hefboomwerking om de prop op zijn (zwakke plek) aanspuitpunt te laten splijten.
Johannes