super tigre 2300 afstellen

hallo,

Ik heb laatst een supertigre 2300 gekocht, en deze op de manier in laten lopen zoals beschreven staat.

Maar ik krijg de motor niet goed afgesteld.

De tank is luchtdicht en ligt op de juiste hoogte.

Het probleem is als ik hem afstel op de grond en 45 graden omhoog breng is hij in een keer te arm en andersom is hij op de grond veel te rijk.

Waar kan dit aan liggen.

Ik gebruikte eerst 2takt + 20% wonderolie en nu geleidelijk naar 10% gegaan na het navragen op de club.

Er zit een viertakt plug in bij navraag Hobby-in.

Ik heb wel gehoord dat de caberateurs niet goed zijn en daarom een PERRY erop zetten maar ik weet dit dus ook niet

Wie kan mij helpen.

mvg frank Stoop

Hey Frank,

IK heb er ook één die het niet al te best doet. Blijkbaar is er een modificatie nodig in de carburator waarbij een ring over de venturi wordt geplaatst of zoiets om hem goed te doen draaien. Ik heb deze mod ook nog niet toegepast maar zal het zeker nog doen. Deze ring was voor kort te verkrijgen bij Hobby In te Waalwijk.

Er is al een draadje waarbij dit probleem en de oplossing uitvoerig aan bod kwamen. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7289

Stevo

Hallo stevo,

Ik heb net Dennis opgebeld over dit probleem, hij zij dat er veel gevlogen werd met zijn toestellen 2x2 ex-tra en er geen problemen mee zijn.

Zij vliegen met een 4takt plug met klotsz 20% en 5 a 10 % nitro.

Had ik toevallig een tank staan en eventjes laten draaien en een klein beetje afgesteld maar het helpt nog niet ( mischien straks nog een keer proberen) .

Ze vliegen de 23 cc met een 16/14 dus een flinke prop, ik heb er een 17/10 op staan.

De busjes zijn niet meer leverbaar opdat het ging over een oudere type carberateur en uitlaat,dus dit is niet meer nodig.

mvg Frank

heb ik wel gedaan, er werdt gezegd dat grotere motoren neit zoveel olie moesten hebben om te smeren.

Maar ik ga nu met 20% en 5% nitro proberen.

mvg Frank

Hallo Frank,

dit probleem komt mij ook bekend voor. Er was van de zomer een gozer met een mooie laagdekker en redelijk kwaliteit motor. Hij wilde hem op het veld in laten lopen en daarna testvliegen. Zo ver kwam het uiteindelijk niet. De motor vertoonde het zelfde probleem en de teleurgestelde eigenaar bleef maar afstellen. Ik geloof dat hij een stuk op 8 a 9 volle tankjes is kwijtgeraakt er aan. Ik weet niet wat hij er allemaal mee heeft gedaan maar hij werkt nu wel.

Misschien moet je even de naald er uit halen en kijken of ie schoon is...
Ik zou het echt niet weten.

Of inderdaad de brandstof verhoudingen...

Groeten en succes,

Julius

Dit is nu waarschijnlijk een lastige opmerking, maar wel eentje die uitstekend werkt: VERVANG DE CARBURATEUR

Eentje van een OS 1.08 BX-1 past er zo in denk ik, en ook vele andere types. Het mag gerust van een kleinere motor zijn, of van heli's, zolang de luchtopening maar in de buurt komt van wat je voorheen had. Een overgansbus kan gedraaid worden door mede modelbouwers met wat draai-ervaring.

Ik kan me bij de opmerking van Diablotinxlpilot aansluiten.

En een oliegehalte van max 14 % is ook een must.

Het grote probleem zit in de carburator die eigelijk de carbu van een 10cc is. voor elke grotere motor gebruikt super tiger dezelfde carburator.

Nu is die van OS de beste maar ik had er destijds van een ander merk eentje geplaatst met goed resultaat.

Waar je op moet letten is dat de binnendiameter GROTER wordt zodat er meer lucht door kan.

Ik vloog op mijn ST met een 12 % olie zonder nitro. werkte perfekt Probeer de motor op lage toeren niet TE scherp te zetten. Het is een groot volume motor dus die heeft wel wat brandstof nodig om op toeren te komen.

Peter

ik heb er 2 en ik vlieg met tornado brandstof heli 5 %
een os F plug erin en die loopt goed.

wel moet je ze heel lang in laten lopen voor ze echt betrouwbaar worden. (bij mij duurde het zeker en liter of 10 a 15)

ik heb er 1 met de bus erin en 1 zonder, ik kan het verschil niet merken...

Groot drama die dingen, ik heb er nog nooit 1 fatsoenlijk zien draaien met de standaard carb, ik kan best aardig motoren afstellen, maar welke brandstof, plug, prop ik probeerde, in de midrange bleef het een drama. Bij vele anderen heb ik dit ook gezien en gehoord.

Grt.

tja en toch zijn er schijnbaar genoeg die wel goed lopen.
ik heb door de oudste nu het afgelopen jaar ongeveer 130 liter methanol verstookt.... in totaal denk ik al zo'n 200 liter.
ik heb er geen problemen mee.
wel op tijd de plug vervangen en 1 keer goed afstellen en er niet meer aankomen...

nummer 2 is er 1 met een busje in de carburateur...
ik kan het verschil tussen de 2 niet echt merken. zou eerder zeggen dat degene met het busje rotter loopt (pakt iets langzamer op) en minder vermogen heeft...

maar zoals ik al zei het duurt zeker een liter of 10 - 15 voor de boel een beetje loskomt en het echt betrouwbaar wordt...

Er is ook nog een verschil tussen de oude en de nieuwe ST motoren.
De oude uit Italie ,heb een G54 gehad, liep prima op 0% nitro.
De nieuwe uit China.
Heb ook G54 uit China gehad, ding was niet goed af te stellen.
Zelfde probleem, loopt op de grond goed, in de lucht niet, ook niet door rijker of armer te stellen, andere brandstof, sproeier ten opzichte van de venturi verdraaien, andere plug...
Enige oplossing is: carburateur vervangen, zoals 2 mensen al eerder schreven.
Koop een goede OS carb en het is een perfecte motor.

GJ

enige oplossing, koop een OS motor
als men een goedkope motor moet uitrusten met een andere carburator, kan men zowel nog wat verder sparen voor een goede motor ( vloog vroeger met MDS, ook z'on rotdingen wel perfekt met os carburator )

Inderdaad, als je er nog eens een carb bij moet kopen, dan ben je uiteindelijk ook het geld kwijt van een O.S. :?

Grt.

of meer want ik denk dat de OS 108 carbu ongeveer een 100 euro kost, wetende dat een os 160 voor +/- 250 euro de winkel uitgaat is je rekening vlug gemaakt.

Maar ja de ST is er nu eenmaal, de vraag blijft hoe je hem deftig aan het lopen krijgt en dan is een extra kost een goede kost denk ik.

Peter

Back