Supergee II^2

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 24 feb 2009.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dennis en ik maken twee Supergee's. Het werkt stimulerend om samen iets te bouwen en het lijkt me leuk er wat plaatjes van te laten zien. Zo nu en dan heb ik toch nog een vraagje. Dit draadje kan ik dan gebruiken om eens wat te vragen of commentaar aan te horen en eventueel te verwerken.

    Hoewel de Supergee misschien al weer een wat gedateerd model is hebben we toch besloten dit model te bouwen. Vooral omdat er zo veel aan informatie is. Uiteraard zullen we zo links en rechts voor een eigen oplossing kiezen, want daar zijn we eigenwijze modelbouwers voor!

    Eerst heeft Dennis zijn geduld op de proef kunnen stellen door snijmallen te maken voor de staartpartij:

    [​IMG]

    Over het aansturen van deze roertjes stelde ik al eens eerder vragen,

    torsieveertjes-schuimkernen

    nu hebben jullie er dus een beeld bij:

    [​IMG]

    Vanavond kwam er een stabilo uit de zak. De tweede heb ik er zo juist in geschoven. Hier een plaatje van de eerste. Op een Duits forum kwam ik de tip van Loet tegen om kronkelende mylars met de strijkbout te lijf te gaan om ze vlak te krijgen. Nou is dit niet bepaald de eerste keer dat ik een vleugeltje bag, maar was nog nooit op dat idee gekomen. Het werkte perfect Loet hier bij het hoogteroertje!

    [​IMG]


    Ook de booms hebben we zelf gemaakt. Dennis prepareerde de mal, en hielp bij de eerste boom tijdens het rollen. Met het eindresultaat zijn we dik tevreden. De praktijk mag verder uitwijzen of ze ook sterk genoeg zijn. We hebben er voor gekozen om de verstevigingen van de vleugelbevestiging op de boom uitwendig mee te rollen. Lekker makkelijk!

    [​IMG]

    Dan de romp. Dennis maakte een erg mooie mal. Nu is het aan mij deze niet te verknallen met het maken van de negatieve mallen.....

    Ik wil graag eens werken met ballonnen in negatieve mallen. Ik heb dat nog nooit geprobeerd, vandaar.

    [​IMG]


    Vraag: Op de training in Garderen begreep ik dat er veelal twee veertjes van 0.3mm in de scharnierlijn verwerkt worden. Hoe lang maken jullie dan die veertjes? (afstand tussen de pootjes)

    Vraag: Waarmee lijmen jullie horntjes in het schuim? Ik realiseerde mij dat, hoewel dit niet mijn eerste gebagde schuimkisten zijn, ik nog nooit met een roerhorntje in zulke dunne vleugels gewerkt heb. Mijn eerste gedachte gaat uit naar PU-lijm.

    Verder heeft Dennis de "stekkerschakelaar" geregeld. (weet even niet hoe dat ding echt heet.) Ik vindt het een cool systeem. Zo'n plug waarmee je de zwever aan en uit zet. Als'tie uit staat kan je hem meteen laden. We moeten alleen nog een "remove before flight" lintje kopen en dan is dat helemaal af!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ziet er allemaal goed uit.
    Hoe je torsie veertjes kunt maken kun je op deze link zien Start .
     
  3. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Ziet er allemaal bijzonder mooi uit. Gewichten kloppen ook goed, 6 gram per stuk voor de staartdelen. De boom is meestal zo'n 18 gram dus met 20 gram incluis verstevigingen zitten jullie daar niet ver vanaf.

    Afstand tussen de pootjes van het veertje zo'n 2,5 cm.

    Rompmal met maken met behulp van een ballon. Niet vergeten het ventiel in de mal op te nemen. Kijk maar naar het draardje van de twister.

    Supergee is helemaal niet zo gedateerd, profielen worden nog steeds gebruikt.

    Ik zie trouwens dat er geen kevlar op de neuslijst zit. Mocht je iets op de neuslijst willen plakken dan kun je jezelf het leven ontzettend veel makkelijker maken door transfer tape te gebruiken.

    Voor de zelfbouwers onder ons is wat Loet geschreven heeft over zijn bouwactiviteiten een absolute must read, op de f3k site kijken onder bouwverslagen tantalus

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Berrie,

    De link naar het maken van een torsieveertje is al gegeven. Ik moet zeggen dat ik bij gebruik van 0,3 staal de laatste tijd 2 veertjes per roer maak. Beide mooi op gelijke afstand van de roerhevel om kromtrekken te voorkomen.
    De torsieveertjes heb ik altijd met heldere pu-lijm in het schuim gelijmd. Even met een speld voorprikken, passen, veertje er weer uit en heel licht insmeren met de pu-lijm. Die lijm fixeert het veertje perfect en zal nooit los gaan zitten of uitscheuren.

    In een staartsetje van Alex heb ik laatst de bijgeleverde 0,4 stalen torsieveer gebruikt. Dit veertje had Alex niet in een U-vorm gebogen maar in een Z-vorm waarbij 1 poot een hoek maakt van 90 graden t.o.v de andere. uhhh snappie??
    Dit heeft een groot voordeel. Je hoeft namelijk het roer maar 90 graden open te klappen om de veer te plaatsen. Daardoor voorkom je dat je teveel vezels breekt op de scharnierlijn.

    Dat stekkersysteem daar ben ik niet zo'n voorstander van. Het is zo'n koptelefoon-plugje toch?? Dat werkt met een contactveertje. Zelf neem ik liever een stevige stekker.

    Oja, roerhevel lijm ik met 2 componenten.
     
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Goed werk

    Geweldig werk Berrie.

    Ik gebruik 0.3 mm verenstalen veertjes en de afstand tussen de pootjes is 30 mm. Twee stuks per stabilo en kielvlak.

    Misschien dat je bij het kielvlak en stabilo wel nog wat koolstof rovings in de lengterichting zult moeten aanbrengen maar misschien zit er wel een webbing in je staartdelen.
    Het kielvlak krijgt veel te voorduren en het stabilo ook als je vlak start maar dan door een preset plotseling van richting veranderd.
    Ik heb eerlijk gezegd meer dubbel geklapte stabilo's gezien dan dubbel geklapte kielvlakken (nog nooit gezien).

    Tsja, mylar en strijken. Ik heb in mijn lijnbesturings-leven misschien wel 1000 modellen bespannen met mylar en dat ging met een strijkbout.
    Mylar is een poylester en wat wij gebruiken is een voorgerekte soort die dus wil krimpen bij hitte. (Is me verteld want ik verdiep me ergens pas echt in als ik er direct voordeel van heb).

    Hoorntjes in schuim lijmen. Tot nu toe alleen in vleugels gedaan en dat doe ik met 24 uurs epoxy.

    Het gewicht van de mallen lijkt me OK:D

    Prachtige neusrompmal.

    Loet
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven

    Ik heb 54 grams glas op de neuslijst geplakt. Voornamelijk omdat ik dit weefsel mooi dicht vindt. Het 36 grams kevlar is nogal een open weefsel. Nu is de neuslijst in een keer vrijwel goed. Ik breng de strook aan met spuitlijm. Op de kern kwast ik spuitlijm, op de strook spuit ik de lijm. (Ik heb dit ook van dit subforum. Volgens mij was het Alex die het zo deed(doet)!?!) Voor mij werkt het goed, zeker als ik daarna nog eens met de strijkbout er overheen ga.

    Overigens zit er geen webbing in kielvlak en stabilo. Stond ook niet aangegeven op de bouwtekeningen van de Supergee.

    @Theo, ik begrijp wat je bedoelt met de Z-bocht!

    Nu ik de afstand tussen de pootjes weet is alles rondom het dubbelgeveerde singlepull systeem mij duidelijk. Thanks.
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zat ook een beetje te kijken naar de staartdeeltjes. die van mij van glas hadden zeker wel een carbon liggertje nodig, maar Drela gebruikt eigenlijk het uitgerekte weefsel op het voorste deel als een soort ligger volgens mij, dus mja, moet lukken!
    Had nog ergens een testje gezien dat je het stabilo kan ondersteunen en dan een gewichtje erop. Dan mag hij niet meer dan zoveel zoveel mm doorbuigen. Net als bij de staart. De exacte gegevens weet ik echter niet meer.... :(

    Prachtig dat we idd nu ook weten hoe zwaar je malletjes zijn :).
    Ziet er weer profi uit en ook dit zal super worden lijkt me!
    Ga zo door!
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Yep, ik had al eens wat nagevraagd:

    [post13]

    hier nog wat:

    [post78]

    En de ballonnen:

    [post80]

    [post83]

    Binnenkort kan ik het dan eindelijk eens gaan toepassen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Mits je goed schuim gebruikt (Praxis of high load 60) en geen depron dan is het de bouwwijze van stabilo en kielvlak zo voldoende. Ik heb dit ook toegepast op de eerste serie Twisters en dan werkte perfect.
     
  10. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    SupergeeII -> Ikaros

    Hallo Berrie en Dennis,

    Ik ben ook bezig met een Supergee II-kloon (ik noem hem Ikaros).
    Eigenlijk wilde ik eerst afbouwen, dan een verslag schrijven en dat in één keer posten, dan kost het niet zo veel (bouw)tijd.
    Maar nu ik jullie draadje zie begint het toch te jeuken. Ook wel leuk om ervaringen uit te wisselen, kan vaak ook tijd schelen.

    Status:
    - rompje is af
    - staartboom heb ik bij EMC-Vega gekocht (net als alle materialen)
    - versterkingen en pylins in staartboom gelijmd
    - kernen voor vleugels en staart zijn gesneden
    - stabilo en kielvlak staan nu onder vacuum.

    Ik heb wat minder bouw-ervaring dan jullié; één model eerder 'ge-vacuum-bagged' (zie 'bouwverslag Pegasos' bij bouwverslagen bouwverslag-pegasos-snelle-e-zwever).
    Net als jullie heb ik alle 5 Supergeedraadjes op RCgroups gelezen. Pfff, wat een muur van tekst.


    Ik zal wat tussenresultaten posten.

    Groeten,

    Ron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Alex heeft gelijk. Ik had depron in gedachten. Moet me gewoon niet bemoeien met dingen die ik zelf niet gebruik.:(

    @Ron en Berrie. Goed te zien dat er meer zelf-bouwers zijn. Het geeft je een ontzettende kick, zeker als het ook nog eens goed vliegt.

    Loet
     
  12. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros - romp

    Allereerst nog ff een plaatje van het beoogde resultaat:
    [​IMG]

    Ik heb gewoon de tekeningen van Mark Drela gebruikt (zie charles river rc site),
    alleen heb ik de romp 1,5cm langer gemaakt, om de kans te verkleinen dat ik lood moet gaan toevoegen.

    Foto's van romp-bouw spreken voor zich.
    Boven- en zijaanzichten romp op 20mm balsa plank (2 lagen=40mm):
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vervolg in volgende bericht...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros- romp vervolg

    Gieten siliconen pluggen om weefsel goed aan te drukken (geen vacuum):
    [​IMG]
    Maken van een 'joggle plate':
    Hiermee wordt een klein trapje aan de rand van één helft gemaakt, zodat beide helften )na inbouwen servo's etc) op elkaar kunnen worden gelijmd.
    Dus NIET nat in nat en géén ballon.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Contour mal op plaatje afkrassen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    93 grams carbon:
    [​IMG]
    61 grams kevlar:
    [​IMG]
    Overtollige epoxy opzuigen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resultaat na openen mallen:
    [​IMG]

    Wordt vervolgd...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros- romp vervolg

    Nose cones (opschuifneusjes) afgeknipt en in mal gelegd
    [​IMG]
    folie over de nose cone en achterste deel erbij gelegd
    [​IMG]
    Weefsel op folie, overlappen met achterste deel romp
    [​IMG]
    nose cone en romp. Roving als versterking aangebracht.
    [​IMG]

    Eindresultaat: rompje

    [​IMG]

    Het resultaat is niet perfect, maar ik ben er tevreden mee.
    ik had geen epoxy/katoen vlokken in het randje onder de joggle-plaat moeten smeren, dat werd een rommelig zooitje. Was misschien ook helemaal niet nodig, ik denk dat de siliconen plug het weefsel wel had aangedrukt.

    De mal had een 'zacht plekje' , dat zicht aftekent in het produkt.
    Waarschijnlijk toch niet goed genoeg vormhars gemengd. En niet overgegoten van mengbeker in 2e beker om van daar uit op mal te gieten. Verkeerde zuinigheid denk ik.
    Door de kou in m'n schuurtje was de vormhars ook onwijs dik, helpt niet echt om goed te mengen.

    Groet,

    Ron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik vindt het er indrukwekkend uitzien!

    - Is je negatieve mal nu massief, of heeft het een rechtopstaande kant?
    - Waar heb je de houten plug mee behandelt?
     
  16. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    - De mal is massief, d.w.z. aan drie kanten bestaat hij uit vormhars+glasweefsel, het 'deksel' is het houten plankje met de gaatjes, inwendig is hij afgevuld met epoxy+glassnippers+schuimmiddel. Door het schuimmiddel gaat het epoxy/snipper mengsel na een minuut of 20 'rijzen' en maakt zo een verbinding met het houten deksel.
    - de houten plug heeft 1 laagje 25grams glas, spuitplamuur en alkyd-lak.
    Daarna enkele lagen lossingswas en PVA.
    Ik hoorde laatst dat alkyd-lak kan reageren met was en/of PVA. Weet ik niet precies, misschien kun je beter acryl-lak nemen of gewoon met dunnen epoxy kwasten of zo. De lak goed laten uitharden zal ook wel helpen (weekje op de kachel?).

    Vraagje:
    - ik was van plan de roeren aan te sturen met rvs stuurstangen in teflon buisjes, omdat de amerikanen dat zo doen. Ik begrijp nu dat het in Europa gebruikelijk is om het met een stijf draadje en een torsieveertje te doen. Wat is wijsheid? Ik heb de pylon voor het stabilo al op de staartboom gelijmd, dus het stabilo moet boven de staartboom komen. Dus zit mijn hevel onder m;n stabilo. 'up' actie moet dan uit het torsieveertje komen. gaat dat goed?
    En hoe moet ik dan m'n stabilo afnemen, als het stuurdraadje vast zit? lusje uithaken of zo?
    - wat hebben jullie als mal voor de staatboom gebruikt?
    - waar gaan jullie de antenne leggen? Ik ben van plan een 0,3mm koperen draadje in de kern van de vleugel te verstoppen.

    Groeten,

    Ron
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ron,

    Dat 'stijve draadje' is een dyneema vislijn. Aansturen volgens deze methode 'single pull' is inderdaad in EU gemeengoed geworden. Het is een lichte en spelingsvrije methode.
    Je kunt het laatste stukje van de vislijn van 0,3 mm staaldraad maken waar je een Z-bocht in maakt. Je kunt dan de stuurkabel makkelijk in- en uithaken.
    Lees het 'Mini DLG info' draadje eens door voor details over de aansturing. De link naar de beschrijving van de torsieveertjes op Start is al eerder in dit draadje genoemd.

    Over antenne en de staartboom-mal moeten anderen maar antwoorden. Wat ik wel weet is dat Berrie het maken van een staartboom uitgebreid behandelt in zijn 'De bouw van een Supra' draadje.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Effe snel over de boom. De supergee boom wijkt wezenlijk af van de Supra boom. Hier is iets (genoeg?) te vinden over de supergee boom:

    [71549] boom-supergee
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  19. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ja dat gaat goed en zit zo op de meeste commercieele modelen.

    Precies. Als je in de hevel behalve een gaatje ook een klein zaagsneetje naar achteren maakt kun je zo het dynema lusje inhaken. De veer houd het daarna wel op spanning.

    De meeste mensen hebben de antenne door de romp lopen en verlengt met of een heel dunne staaldraad (0.23 als ik me niet vergis) of met een gelakte koperdraad. Deze komt dan achter uit de romp en hangt vrij van kool afschermingen.
     
  20. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros-staartboom

    Dus het torsieveertje is sterk genoeg om de 'up' kracht bij lancering te geven? Had ik niet verwacht. Dab zou ik dus, ondanks dat m'n hevel ONDER m'n stabilo zit, toch nog met een dyneema draad kunen aansturen? Dat zou mooi zijn.

    Even over de staartboom: ik zag op tegen het zelf maken van een boom, had ook geen mal, dus heb een pook gekocht bij EMC-VEGA: de ACR2-plus, diam. 14-8mm, L=930mm, massa 22g , prijs 27,-.
    Het is een combinatie van uni carbon (buigstijfheid) gesandwiched tussen dun aluminium (torsiestjfheid).
    Versterkingen gemaakt op malletje tbv de plek waar de gaten voor de pylons komen:
    [​IMG]
    Plaatsing in de boom volgens tekening van Drela:
    [​IMG]
    Gaten boren mbv mal:
    [​IMG]
    pylon met draadbus en dubbele servostekker ingelijmd:
    [​IMG]
    van balsa kern en 93gr carbon een stabilo-pylon gemaakt en op boom gelijmd (methode Phil Barnes):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina