superhuman, ik kan dit bijna niet geloven

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door xyz, 7 mei 2012.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
  2. D-FGT

    D-FGT

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    129
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Niks super human, gewoon lang genoeg oefenen dan raak je de kogel misschien wel een keer.
    Niemand kan reageren op een afgeschoten kogel daarvoor is de tijd veel te kort.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Zal ook meer een kwestie van anticiperen dan reageren zijn. Als hij er nu een paar achter elkaar raakte zou het knap zijn :) Na 100 takes lukt dit vast nog wel iemand.
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Lol...... Afgeschoten "kogel" ......

    Er word met een softair pistooltje geschoten , die kogeltjes kan je in tegenstelling tot echte kogels (uit luchtdruk/vuurwapens) gewoon aan zien komen :!:
    Daar hoef je niet eens een samurai voor te zijn hoor ;)

    Snelheid van die dingen valt reuze mee , als ze de 100 m/s halen is het al veel.

    Op een afstand van 10 meter kan je die dingen dusdanig goed volgen dat je als volstrekte beginner met een honkbalknuppel waarschijnlijk na 10 pogingen al een keertje raak slaat :rolling:

    Tis knap dat ie het met een zwaard weet te doen , maar super human ..... Neuuhhhh
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toch, zo heel absurd en onmogelijk is het ook weer niet:

    Zoek het verhaal van Hiroo Onnoda maar eens op, die japanner die 30 jaar lang dacht dat de 2e wereldoorlog nog niet afgelopen was.
    Die heeft meerdere keren zijn leven weten te redden door een geweerkogel te zien aankomen en weg te duiken (een geweerkogel is sneller dan het geluid normaal gesproken, dus de knal van het schot kan hem niet gewaarschuwd hebben). Zolang de kogel nagenoeg recht op de waarnemer afkomt of er recht vandaan vliegt, is de hoeksnelheid waarmee de kogel "door het beeld gaat" klein genoeg om hem te kunnen waarnemen.
    Wat dat betreft: als je over de loop van een luchtdrukpistool kijkt en je schiet recht omhoog, kun je de kogel ook vaak zien, terwijl iemand die van opzij waarneemt, de kogel absoluut niet kan zien.

    Verder, de snelheid van dat kogeltje (200 mph) ligt wel iets hoger dan die van een baseball in de aanworp, maar met een baseball hebben de meeste amerikanen met een veel kortere aanworp, toch niet al te veel moeite, terwijl de werper zijn best doet de slagman op het verkeerde been te zetten. Baseball is wel veel groter, maar de toleranties tussen een foutslag en een goede slag zijn ook maar hooguit 1 a 2 cm....

    Ik kan mij zo voorstellen dat een geoefend zwaardvechter, die kan anticiperen op het schot, aan de genoemde 0.3 seconden voldoende tijd heeft om met redelijke trefkans dat kogeltje uit de lucht te maaien:
    Deze man hoeft natuurlijk niet het schot af te wachten, hij kan aan de schutter al waarschijnlijk zien wanneer het schot ongeveer gaat vallen, en ruwweg waar het heen zal gaan.

    Ik acht het eigenlijk wel (mits een vaste schutter en heel, héél veel oefenen) in elk geval menselijkerwijs mogelijk, maar het zal nooit een effectieve verdediging tegen pistoolkogels worden, vrees ik....

    Groet, Bert
     
  7. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik zou zeggen tegen iedereen die zeker weet dat dit makkelijk is, probeer het zelf eens. :D
    Ik heb het niet geprobeerd, maar kan alleen maar zeggen, respect hiervoor!
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Vanuit m'n sportschutters achtergrond durf ik met zekerheid te zeggen dat het voor een gewone geweerkogel niet op gaat.... Ongeacht de hoek gaat dat gewoon simpelweg te snel met pak hem beet mach 3.

    Luchtdrukkogeltjes en dan vooral de goedkopere buksjes wel , maar met m'n Hunter 1250 van Gamo wordt het ook al een stuk lastiger en lukt het hooguit op de wat langere afstanden.
     
  9. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    BB pellet volgen moet nog wel lukken, raken met de snijkant van een katana word lastig. Vraag me af hoeveel takes ze nodig hebben gehad voor die opname, het schot vond ik trouwens erg hard klinken voor een luchtdrukpistool. (denk dat ze gesjoemeld hebben met het geluid om het dramatischer te laten klinken)

    Hoe dan ook, respect voor de man met het zwaard :worship:
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zoiezo hebben ze met geluid gesjoemeld volgens mij wordt er met kunststof balletje geschoten (wit) en het zwaard maakt een metaal op metaal geluid.
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het geluid van het zwaard wat het balletje raakt kan nog , die kunstof pellets zijn nog best hard en zo'n zwaard is een stuk hoogwaardig staal.

    De knal die je hoort komt iig niet van het airsoft wapen , dat is er op zeker in gemonteerd.

    Als het wapen zo'n knal zou maken is het geen airsoft meer ;)
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hmm... Ik denk toch dat dit een "broodje aap" verhaal is. Op het moment dat je een (geweer-)kogel recht op je af ziet komen is dat meteen het laatste wat je ziet... Even rekenen:
    Een doorsnee geweerkogel heeft een diameter van 7,62mm. Als die recht op je af komt, zie je dus een rondje van zo'n 50 vierkante millimeter. Ik heb 't net even uitgeprobeerd met een houtschroef met ongeveer dezelfde diameter (ik heb geen 7,62mm munitie thuis).
    De schroef had ik op een tuintafeltje neergelegd en die kon ik op zo'n 25meter pas onderscheiden. De schroef was messing, het tuintafeltje wit. Contrast genoeg dus.
    Nu zijn mijn ogen wat minder dan die van een jonge vent, dus laten we voor het gemak ervan uitgaan dat een jonge kerel met goeie ogen een 7,62mm kogel op 30 meter nog kan zien.
    De mondingssnelheid van een 7,62mm kogel is ongeveer 800 m/sec.
    Over die 30 meter doet de kogel dus 0,0375 seconde.
    Doe er wat snelheid van af omdat de kogel niet meer op mondingssnelheid zit, maar iets langzamer gaat, kom je uit op 0,03 seconde.
    In die tijd moet je oogzenuw de kogel zien, doorgeven aan je hersenen dat er wat aankomt, je hersenen moeten dit analyseren, en op hun beurt diverse spiergroepen activeren om te zorgen dat jij uit de baan van de kogel weg bent.
    Om een vergelijking te maken: het knipperen van je oog duurt 0,3 tot 0,4 seconde. Da's tien keer zo langzaam...
    En nee, ik ga het niet uitrekenen voor een wat modernere patroon van 5,56mm. Die gaan overigens nog iets sneller....

    Correct, zo'n Diabolokogeltje uit een luchtdrukpistool heeft een véél kleinere
    v0 dan een kogel uit een vuurwapen. Bovendien wéét de schutter wanneer hij schiet en waar het kogeltje vandaan komt. Dan wordt het al een stuk simpeler. Met een artillerie- of een mortiergranaat kun je de granaat ook zien vertrekken als je (schuin) achter het stuk staat. Maar ook die wapens hebben een stuk lagere v0 dan een geweerkogel. Bovendien zijn het iets grotere brokken ijzer...
    [​IMG]
    En nee, ook deze kun je waarschijnlijk niet ontwijken als ze recht op je af komen. Ik zal het in ieder geval niet gaan uitproberen...
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk ook niet dat een samurai zwaard nog helpt daartegen :)
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En hoe zou het gaan met een grijzige kogeltje tegen een (niet egale) oerwoudachtergrond? En dan ook nog meerdere malen???


    Ik het samurai verhaal met half oog gezien, er langs gezapt maar ik meen dat het 'busted' is. Kan de aflevering niet vinden.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2012
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... de man schrijft het.... De man heeft bestaan, en heeft het 30 jaar in de jungle uitgehouden, de laatste 15 jaar in zijn eentje. Wat dat betreft een redelijk gedocumenteerd verhaal.

    Volgens hem gaven kogels een blauwachtig licht in het duister.
    Zodra het licht geeft, doen de afmetingen er niet meer zo heel erg toe: ik kan een boordlicht qua afmetingen ook niet op 3 mijl zien.... zodra het brand word dat een ander verhaal.

    Wat reactie tijden betreft: ik denk dat een situatie en de persoonlijke gesteldheid (getraindheid) erg veel uitmaakt: een gemiddeld mens reageert niet supersnel, maar een dragracer aan de startlijn vertoont niet zelden een reactietijd van rond de 0.1 seconden, en reflexen zijn ook te trainen: als ik voor alles minimaal die halve seconde nodig zou hebben, zou ik never in staat zijn mijn heli's ongestabiliseerd in de lucht te houden.... (maar bij een stoplicht ben ik een slak hoor....)

    Ik denk dat een schermer o.i.d. ook wel sneller reageert dan die halve seconde...
    Ik zou zeggen, zoek het boek op (ben de titel effe kwijt, maar de schrijver en soldaat in kwestie heette Hiroo Onoda), lees het en oordeel vervolgens zelf.

    Groet, Bert
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nou Bert...... Zowel ik als Roel hebben een achtergrond in de vuurwapens , ik als sport/hobby en Roel beroepsmatig.

    Ik durf gerust te zeggen dat tegen de tijd dat je dat licht ziet je al te laat bent.

    Kijk voor de gein eens naar dit filmpje met een 7.62 zoals eerder genoemd door Roel over een afstand van 250 yards :

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Kan zijn dat hij lichtspoormunitie heeft gezien, maar die zijn over het algemeen roodachtig van kleur.
    Met deze munitie kun je met het blote oog de baan van de kogel volgen,

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ja die kun je zien dat is lichtspoor munitie, is er voor om de schutter bij nacht te laten zien waar zijn kogels blijven.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, ik heb dat boek niet geschreven, alleen maar gelezen....

    Nogmaals, lees eerst dat boek, en oordeel dan....

    Of het werkelijk waar is, kan niemand controleren, maar de man beschrijft het als een van zijn ervaringen in de jungle op de Fillipijnen.

    Want inderdaad, jij en Roel hebben ervaring met vuurwapens, maar van jou weet ik het bijna zeker, en van Roel betwijfel ik, of jullie erg vaak aan de verkeerde kant van een geweerloop hebben gestaan. (ik ook niet trouwens, hoor).

    Er zijn wel meer dingen die menselijkerwijs niet mogelijk geacht worden, maar het toch blijken te zijn, en adrenaline schijnt een hoop invloed te hebben op het reactievermogen, waarnemingsvermogen en de spierkracht. (tijd lijkt te vertragen, pupillen gaan wijd open, bloedstroom naar de spieren vergroot)

    Nogmaals, ik beweer niet dat een gewoon mens dit naar believen kan, maar ik denk wel dat onder omstandigheden, dit tot de menselijke mogelijkheden kan behoren, en een getraind zwaardvechter zoals op de video, met een pellet gun (lage mondingssnelheid), ja, lijkt me haalbaar. Met 100% zekerheid niet bij elk schot, maar zeer zeker met hogere trefkans dan wanneer jij of ik het zouden proberen....

    Mensen kunnen per slot van rekening ook de motorische vaardigheid opbouwen om trefzeker een baseball te slaan, kleiduiven uit de lucht te schieten, modelauto's met 100 km/uur een circuit rond te jagen, RC heli's in 3D te vliegen of Darts in een rondje van wel één cm te mikken....

    Groet, Bert
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als je doelwit bent, zie je lichtspoor pas als de kogel je gepasseerd is.
    Dan zou je wel weg kunnen duiken voor de volgende...

    Lichtspoor is alleen om het voor de schutter makkelijk te maken, niet voor het slachtoffer.

    En ja, ik heb een aantal keren aan de verkeerde kant van wapens gestaan.
    Mijn ervaring daarmee?
    a) het zal nooit mijn hobby worden
    b) je hébt geen tijd om een schot te ontwijken. Je hoort het pas als de kogel je gepasseerd is, of als hij vlak in de buurt iets treft. Wat je dan doet is bliksemsnel dekking zoeken en je prepareren om terug te vuren.

    En nee, ik heb nog nooit kogels zien aankomen.
    Op de Gevechtsbaan op het Infanterie Schietkamp schiet men over je heen op een hoogte van ongeveer 1 meter.
    De bedoeling is dat je gedurende 200 meter laag blijft en onder het vuur doorkruipt. Nu kon ik vroeger best wel snel kruipen en was als een van de eersten in de eindloopgraaf. Wat doe je dan? Je kijkt om naar je maten die nog aan het kruipen zijn, en je kijkt naar de vurende mitrailleurs. Je ziet de mondingsvlammen, maar ik heb de kogels niet zien vliegen. Terwijl ze toch op nog geen meter over je heen gaan. Je hoort ze overigens wel: alsof iemand een theedoek vlak bij je oren verscheurd.

    Bert: je hebt gelijk als je beweert dat onder bepaalde omstandigheden het menselijk lichaam tot iets aparts in staat is.
    Op het moment dat er acuut gevaar dreigt, of als iemand een plotselinge pijn-ervaring heeft, is de reactietijd van de mens korter dan "normaal".
    Waarom? De zenuw die de het gevaar/de pijn signaleert, geeft het door aan (de exacte term ben ik vergeten) een zenuwknoop onderin de hersenstam. Die analyseert niets, die geeft alleen maar opdracht "Wegwezen!" Het signaal gaat dus niet door naar de grote hersenen. Mijn hoogleraar zintuigfysiologie noemde het "ons dinosaurus-zenuwstelsel". Zeer primair.
    Daardoor is de reactietijd van een kind wat zijn vingers aan de theepot brandt, veel sneller dan de reactietijd van hetzelfde kind als het een bal aan ziet komen en deze moet vangen. De bedoeling moge duidelijk zijn: het voorkomen van (nog meer) schade aan het lichaam.

    Maar een reactietijd van 0,03 seconden vanaf het moment dat je iets ziet... nee, daar heb ik toch wat twijfels bij.
     

Deel Deze Pagina