Superstarlight - Instelling hoogte roer Graupner MX16 Hott

Ik heb een Graupner MX 16 hott en loop tegen het volgende probleem aan:

Ik heb 4 vliegfasen geprogrammeerd:
neutraal, landing, thermiek en speed in het standaard vliegfasen programma.
lierstart op een schakelaar waarbij ik flaps en ailerons dmv 'gasknuppel' van maximale uitslag naar neutraal kan trimmen.

Alles werkt perfect, maar ik krijg het hoogteroer niet goed.

Standaard moet het hoogteroer een instelling hebben van 90mm neutraal en dan 6mm up en 5mm down. Is dus 90+6=96mm en 90-5=85mm

Bij landing kraai moet het hoogteroer in neutraal met 8mm zakken naar 82mm en dan weer 6mm up en 5mm down.
Hier zakt het hoogteroer dus onder de ondergrens van standaard. Dus 88mm max up en 77mm max down

Ik kan geen mogelijkheid vinden om in beide gevallen toch maar 6mm up en 5mm down te houden.
In eerste instantie moet ik de uitslag dus begrenzen tussen 96mm en 77mm.
Maar dan? Hoe begrens ik de onderste uitslag in neutraal, 85mm ipv 77mm, en de bovenste uitslag in 'landing/kraai', 88mm ipv 96mm

Wie of wie weet de oplossing?

I

Bij landing kraai moet het hoogteroer in neutraal met 8mm zakken naar 82mm en dan weer 6mm up en 5mm down.

Dit klinkt volstrekt onbegrijpelijk.
Je geeft aan dat je hoogteroer neutraal met 90mm staat???
Neutraal is dus geen uitslag.
Ik zou zeggen houdt je normale uitslagen voor up en down aan en bij butterfly 20-25% down bijmixen. bij butterfly meer dan 100% down bijmixen lijkt mij sterk. Zo ingewikkeld is het toch niet....
Succes

Klopt wel degelijk.
Ik heb de instellingen overgenomen van twee SSL-wedstrijd vliegers.
Daarnaast kom ik de zelfde instelling tegen op een duits forum.

Vanaf neutrale (normale vlucht) max 5 a 6mm up en down.
Bij vol flaps en / of kraai: hoogte roer 8 a 9mm down

Die 90mm moet je zien als basismeetwaarde van het hoogteroer in normale vlucht.

Dit klinkt volstrekt onbegrijpelijk.
Je geeft aan dat je hoogteroer neutraal met 90mm staat???
Neutraal is dus geen uitslag.
Ik zou zeggen houdt je normale uitslagen voor up en down aan en bij butterfly 20-25% down bijmixen. bij butterfly meer dan 100% down bijmixen lijkt mij sterk. Zo ingewikkeld is het toch niet....
Succes

Vraag het eens aan Arjan (ph-ajh) op het forum, die vliegt met een mx20 hott en die moet
Je daar mee wel kunnen helpen.

Lyckele

Ik snap het probleem niet. Je zegt "ik krijg het hoogteroer niet goed" maar volgens mij ben je vergeten te noemen wát er dan precies mis gaat.

Als je met servoweg de uitslag in normal op +5/-6 zet dan is dat in alle vluchtfases zo. Dat verandert nooit.
In je eerste bericht zeg je echter dat de uitslag van het hoogteroer ook bij kraaistand +5/-6 moet zijn, in je laatste bericht heb je het over "Bij vol flaps en / of kraai: hoogte roer 8 a 9mm down". Bedoel je dat de uitslagen van het hoogteroer dan groter moeten worden? Of heb je het over het down trimmen?

Als de uitslag op het hoogteroer hetzelfde moet blijven, dus +5/-6 als je het hoogteroer bedient, heb je geen vluchtfase "landing" nodig.
Je gasknuppel bedient immers de kraaistand ("Bremse") en doet dat in alle vluchtfases.
Het enige wat je dan hoeft te doen is de mixer bremse -> HR van een waarde voorzien zodat je bij vol getrokken kleppen -8mm hebt. Als je dan het hoogteroer gebruikt zal er gewoon +5/-6 bijkomen.

Enig voorbehoud: als je servoheveltjes te kort zijn kan het zijn dat je onvoldoende servoweg hebt. Dan moet je de kabels een gaatje verder naar buiten op het servoheveltje zetten

Arjan:

Ik ben begonnen met 4 vliegfasen te programmeren. De MX 16 heeft maar 4 vliegfasen:
Normal
Thermal
Speed
Landing (kraai)

Bij 'normal' begonnen met 0% hoogteroer trim.
In servo weg 6mm up en 5mm down ingesteld.

Daarna bij landing / kraai hoogteroer proberen te trimmen naar 8 a 9mm onder het niveau van normal (down trimmen). Maar bij 100% zit ik nog lang niet op die 8 a 9mm

Probleem lijkt nu opgelost te zijn door voor het hoogteroer te beginnen met de middenstand tussen 'normal' en 'landing'. En dan in normal -70% hoogteroer en bij landing / kraai + 70% hoogte roer in te geven.

De gasknuppel gebruik ik, in combinatie met een schakelaar, om nog de lierstart stand te hebben. Waarbij ik tijdens het lieren minder flap en rolroer kan geven en aan het einde van het lieren naar 0 kan gaan, dus in de normal stand.
Als ik straks mijn electro romp heb, komt de lierstart te vervallen en wordt de knuppel weer voor gas gebruikt. Ik heb dan wel voor zowel lier als electro dezelfde vliegfasen op dezelfde schakelaars. Dus geen kans op vergissing.

Maar je hebt helemaal geen vluchtfase "landing" nodig. In het Flächenmixermenu zit een mixer Bremse -> HR waarmee je de trim kunt veranderen.
Dan heb je een vluchtfase over voor de lierstart ("start").
Ik vlieg mijn F3J op die manier en dat gaat perfect. Tijdens de lierstart ga ik weg in Start, dan naar Speed voor de zoom en na het uitklimmen naar Normal of Thermik
In F5J-modus gebruik ik de vluchtfase "start" ook maar dan om de trim en flapstanden tijdens motorloop goed te krijgen.

Ik heb trouwens geen MX-20 maar een MX-16. Als je wilt kan ik je de bestandjes van mijn F3J en F5J wel even mailen. Als je die op je kaartje zet en importeert kun je kijken hoe ik het heb gedaan (hoef je dus geen echt vliegtuig te gebruiken, enkel om de mixers en standen te zien)

Arjan. Bedankt. Ga het morgen eens bekijken. Ik stuur je mijn emailadres per pb. Alvast bedankt.

Back