robbedoes zei:
De draden die van de clunk naar de buitenzijde model lopen moeten volgens tekening van gevlochten lijnbesturingsdraad gemaakt worden.
Ik peins me suf, maar welke clunk? Je gebruikt toch een metalen tank met vaste pijpjes? En dan, daar heb ik nog nooit iets van gevlochten LB draad aan vast zien zitten.
Maar als je de lead-outs bedoelt (van de tuimelaar naar waar de lijnen bevestigd worden) dan heb ik wel een voorstel.
Vergeet solids (rammelt als een gek) Ik gebruik fiets-rembinnenkabel en dan van een dikte passend bij het model. 1 mm lijkt me zat voor een Suppi.
Zorg dat je ALLE gaten van de tuimelaar bust met stukjes messingbuis. De lead-out gaten zou ik dan doen met 2 binnen/3 buiten pijp. Met een grote spijker iets uitfelsen en dan verder netjes platkloppen en gladvijlen. Alle bramen met de hand wegschrapen (3 mm boortje).
Stuk kabel er doorheen rijgen en een lus van ~4 cm maken. Stukje 3/2 messingpijp van 1 cm erop schuiven, met het losse eind net uit het buisje. Dan platknijpen zodat de kabel klemzit. Voor de zekerheid nog even solderen.
Als je de tuimelaar hebt ingebouwd, de ander einden van de lead-outs door de inmiddels op de tip-plaat gelijmde pijpjes halen.
In 1 kabel net zo'n lus maken als aan de tuimelaarkant zitten. Wel even opletten dat bij het naar binnen trekken de lus nooit tegen de tip aankomt. Als je daar 2 cm kabel overhoudt is het prima.
Dan de tuimelaar zuiver neutraal zetten en een tweede lus maken, zodanig dat een schroevendraaier, door deze lussen gestoken en de lead-outs strak trekkend, parallel loopt met de romphartlijn. Als dit klopt laatste pijpje platknijpen en solderen. Nu weet je altijd wanneer de tuimelaar neutraal staat, ook als je dat niet meer kunt zien na verdere inbouw.
Dit is HEEL belangrijk, omdat je anders nooit een besturing kunt maken die symmetrisch reageert. En zonder dat kun je bijv. een redelijke horizontale acht wel vergeten.
He he.....:turn-l: