Suppi

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door robbedoes, 15 nov 2005.

  1. robbedoes

    robbedoes Guest

    Mijn zoon wil ook zijn eerste schreden gaan zetten in de vliegtuigmodelbouw en als eerste model hebben we gekozen voor een LB kistje namelijk de Suppi (designed door P.Tupker). Ik heb dat model al eens in mijn jonge jaren gebouwd en er ook heel veel plezier mee beleefd. Echter op de tekening staat het zwaartepunt een beetje raar aangegeven namelijk boven op de romp. Is dit anders dan bij "normale vliegtuigen" waar hij meestal onder de hoofdligger ligt? Wie maakt ons wegwijs????? 8)

    Groetjes Robert
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De Suppi (2,5 cc) is evenals zijn kleinere en grotere naamgenoten Mini- ( 1,5 cc) en SuperSuppi (6cc) een prima eerste stunter. Hier mijn Super-Sup met Fox 35 in 1970.
    [​IMG]
    Als trainer vind ik ze wat kwetsbaar. Ik zou eerder voor een gemodificeerde ACE-trainer kiezen (ook in verschillende formaten).
    Dat het zwaartepunt in het bovenaanzicht staat is zo gek nog niet. De lekkerst vliegende LB stunters blijken, in tegenstelling tot wat gebruikelijk was, symmetrische vleugels te hebben - even lange binnen- als buiten vleugel) Om toch geen rol neigingen te krijgen bij stevig sturen is het tip-gewicht wel hoger dan bij het conventionele type. Dat heeft tot gevolg dat het zwaartepunt niet op de romphartlijn ligt, maar meer naar de buitenkant. Bij de Suppi is het allemaal niet zo kritisch, omdat het vliegen van scherpe hoeken nu niet direkt een vereiste is.
    Maar zoals gezegd, ik zou voor een ACE variant gaan, die is veel steviger.
     
  3. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hoi Bruno,

    Is wel lekker ja voor een Ace kiezen nu de vleugel al klaar is :lol:. Maar de volgende vraag komt nu in me op wat is een Ace? :? Ik ben niet zo thuis in de lijnbesturingswereld heb vroeger wel enkele modelletjes gebouwt met suc6 gevlogen maar ik zou niet weten wat een Ace is. 8) Ach en het is ook maar om en beetje bouwervaring op te doen en het plakt wel handig en snel zoon kistje met als pluspunt dat het er ook nog redelijk leuk uit ziet! Teminste dat vind ik, en ja als ie moedertje aarde kust zal het wel gebeurt zijn met het ding 8) maar dan hebben we in ieder geval veel lol gehad. :oops:

    Maar moet ik nu op de plaats waar het zwaartepunt staat hem tussen de wijsvingers pakken op de romp en is het dan okee?

    Groetjes Robert
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Een 'gewone' Suppi (met 2,5cc Enya glow) was het model waar ik rugvlucht en krakelingen (lazy eights) mee geleerd heb. Op advies van de deskundigen heb ik destijds (1980, ik was toen 16) de balsa liggers vervangen door vuren. In combinatie met de neusindekking is de vleugel dan toch wel behoorlijk crashbestendig. Ik had de vleugel bekleed met solarfilm. De romp brak alleen bij enkele crashes vlak voor de vleugel, ter hoogte van het onderstel. De motor was helaas wat zwakjes. In 1998 heb ik een nieuwe romp gebouwd zonder onderstel en de motor vervangen door een chinese CS diesel en toen ging het als de brandweer! Ik zou deze Suppi gewoon afbouwen als je begonnen bent. Een steviger trainer heb je alleen nodig voor de eerste vluchten. Na een vlucht of 10 kun je echt wel vlak vliegen en ben je toe aan een toestel dat een lagere vleugelbelasting en meer lift heeft. Als de Suppi die eerste vluchten niet overleeft kun je alsnog een ACE bouwen (mail me maar even voor zijn adres). Je kunt ook via Henk, Bruno of mijzelf (al woon ik voor de meesten wat ver weg) je zoon de eerste vluchten laten maken met een van onze trainers en daarna overstappen op de Suppi. Wat voor motor ga je gebruiken?
    PP
     
  5. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo fox,

    Ik was van plan om een oude Enya 19 te gaan gebruiken en dan in combinatie met lijnen van een meter of 12? Moet volgens mij wel lukken omdar ik vroeger met een OS 20 heb gevlogen en dan 16 meter. Ik heb ook nog een vraagje over de blikken tank op de tekening. Hierin zitten 2 ontluchtingspijpjes. Kan ik deze vervangen door 1 en dan werken met overdruk uit de uitlaat? 8)

    Tevens heb ik nog een vraagje namens een vriend van mij. De heer R.K. te Mierlo. Zijn vraag is of er nog wel eens met een pulsjet LB gevlogen wordt? Zoniet hoiudt hij zich graag aanbevolen om het weer eens te gaan proberen! :idea:

    Groetjes Robert
     
  6. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Robert

    Ik heb ook een ACE variant. Hij heeft al een keer vrijevlucht gevlogen,
    Is een keer tegen een andere kist gevlogen en naar beneden gelazerd.
    Nu leert mijn zoontje er mee vliegen. Super weinig uitslag en toch een
    wing over proberen. Nadat hij tegen de grond gesmakt was weer starten en verder vliegen.

    Ik heb samen met mijn vriend een puls jet gemaakt.
    Deze staat op een delta. Maar als je zo'n ding start dan durf je er niet meer mee te vliegen wat een geweld.

    Het starten was een verhaal apart. Niemand had ervaring met zo'n ding. Dus wij aan de gang. Ik had mijn 4 cilinder motorfiets er naast gezet en een bougie kabel op de puls jet. Toen met de compressor voor in blazen...... mooi niks. We hadden nog een LPG tank liggen (Je bent jong en denkt niet na) toen direct puur gas ipv lucht voorin geblazen een grote klap en alles stond in de hens want door de compressor zat alles onder de benzine. Hierna met lucht verder en hij startte meteen (onze conclusie je moet hem eerst met de brander heet stoken). Hij liep heel kort want de schroefdraad van de bougie hadden we hard gesoldeerd. Deze plopte er uit. Nadat we dit verholpen hadden konden we runs van +- 30 seconde maken. Hij wordt dan kersen rood verder durfde we niet te gaan. De klepjes zijn het zwakke punt. We gebruikte David mesjes hiervoor. Deze waren er zo door heen. Je moet ze ruim uitknippen en dan voorzichtig slijpen door de haar scheuren begaven ze het ( al doende leert men). We hebben ook een audio bandje opgenomen. (deze is helaas kwijt). Met de computer konden we dit analyseren en inderdaad de frequentie had met de lengte van de pijp en de geluidssnelheid te maken. Ze maken een enorm kabaal. Je kunt je niet voor stellen maar wij deden dit in de achter tuin. Als hij stopte hoorde je het 3 keer echoën door de flats. Toch dromen we er op verjaardagen nog van om er een keer mee te vliegen.

    Groet Robert-Jan
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ga voor de 16 ( 15,92 > 10 r = 1 km) m. dat geeft je goede rondetijden zodat er ook nog iets te sturen overblijft. Heel belangrijk is de lijndikte. Max 0,3 mm ( .012 in.) Ik zou voor Laystrate gaan, tegenwoordig bij PAW: http://www.eifflaender.com/spares.htm

    Zou ik niet doen. Introductie van een extra storingsmogelijkheid. Wel een verbetering is de uniflow-ontluchting. Ook in de vliegrichting als luchthapper, komt de tank binnen aan de binnenzijde binnen helemaal vooraan bovenin en loopt dan schuin naar achteren en eindigt een millimeter of acht van de aanzuigopening van de leiding naar de motor. De overloop wordt na het vullen afgesloten.
    [​IMG]
     
    Erik_S vindt dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Niet dat ik weet. Op de Engelse Nats is er meestal nog wel eentje te bewonderen. Als je het al doet, de KLEINSTE maat nemen, niet het formaat waarmee soms nog wordt ge RC-demood. Ik zou eerst eens gaan kijken bij zuigermotor speed vliegen en daar de nodige kennis opdoen. Want als iemand daarmee brokken maakt, kunnen we allemaal wel inpakken....
     
  9. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Bruno,

    Thanks voor je duidelijke uitleg. Hier kunnen we iets mee. Dat van die pulsjet is ook geen concreet plan hoor. Maar ik heb nog wel ergens een hele oude Hobby Bulletin (ongeveer 1952 dacht ik) waar Evert Kreulen (ik geloof dat dat zijn naam was) een verslag doet over de bouw van de Dyna-Jet plus een tekening is afgebeeld van het door hem gebruikte LB model hiervoor! En ik kan je wel verklappoen dat dit model een stuk minder werk is dan een Suppi :lol: en aangezien dat ik vanuit dit verslag al eens de Dynajet heb gebouwt is het nog maar een kleine stap om...................... lol 8)

    Groetjes Robert
     
  10. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Allen,

    Toch maar eigenwijs 8O geweest en gewoon begonnen met de bouw van de Suppi. Het schiet al aardig op de vleugel is al in een ver gevordert stadium en ook het rompje begint al zijn definitieve vorm te krijgen.

    Echter zit ik nu met een dilemma; Ik had eigenlijk in eerste instantie de bedoeling om een Enya 0.19 te plaatsen. Echter deze motor bleek bij nadere inspectie toch wel "op" te zijn :( . Nu heb ik een bijna nieuwe MDS 0.21 gekregen en wilde deze gaan inbouwen. Maar deze motor (russische makelaarij) is veel pompeuser dan zo'n Enya! Als het echt moet krijg ik hem er wel ingefrot maar vooral het gewicht baart me zorgen. Dit is namelijk 350 gram incl. uitlaat, spinner en prop. Een Enya met deze toebehoren maar iets van 230 gram. :oops:

    Wat denken de ervaren LB mannen/vrouwen hiervan. Slikt de Suppi dit extra gewicht of kan ik toch maar beter uit gaan kijken naar een andere motor? Bedenk wel dat het voor ons alleen maar een lolletje is en we niet al te vreemde figuren willen maken, het is meer uit nostalgie dat we deze LB stunter aan het bouwen zijn. M.a.w. hij hoeft niet 100% te presteren........

    Groetjes Robert
     
  11. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Ik zou toch voor de Enya gaan ,vlieg er zelf ook mee
    en is zeer geschikt voor de LB
    maar ik heb gezien dat op marktplaats iemand een Enya 19 aanbied
    onder de rubriek modelbouw
    een Enya kun je lekker laten viertakten en als het omhoog moet gaat hij tweetakten
    dat kun je van veel MDS motoren niet zeggen hebben ook een compleet andere poortiming en zijn meestal van die hoogtoerige rotdingen
    dus om je advies te geven ga voor de Enya heb hem zelf gevlogen op de Suppi
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    120 gram verschil? 8O
    Dan komt je zwaartepunt ergens in de tank uit....

    Lijkt me geen optie, je kunt die neus niet verder inkorten, dan hou je geen tankruimte over.
     
  13. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Herbert,

    Hartelijk dank voor de tip van de Enya 0.19 op marktplaats. :) Ik heb deze motor inmiddels in huis en hij blijkt gewoon hagelnieuw te zijn! Kunnen we eindelijk weer grote stappen gaan maken met de bouw :wink: !

    Groetjes Robert
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    9x6 prop erop en gaan met dat ding! :D
     
  15. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    graag gedaan. ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft,let wel ik moest bij de suppi nog wat lood in de staart plaatsen weet niet meer hoeveel
    maar in dit op zicht is dit ook weer een voordeel dat je de Enya hebt genomen minder gewicht ten opzichte van de MDS
    en net wat Bruno zegt 9x6 prop erop en gaan :lol: :idea:
    mischien dat Bruno je nog kan helpen met het fijn trimmen van je model
    tijdens een van de LB instructie dagen :idea:
    dat is altijd ergens in Mei en erg leerzaam ,ik heb er erg veel aangehad
    en zeker de moeite waard voor een bezoek
    veel succes met de bouw

    Herbert
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    No problem! Maarre.... Herbert kent dit kunstje inmiddels ook, dus hij helpt vast ook wel :wink:

    Tip1: gebruik de lichtste lijnen die je te pakken kunt krijgen. Ik zou Laystrate .012 nemen. Een .19 trekt nauwelijks....

    Tip2: Maak een naaldbeschermer uit een stukje afval alu-profiel. vastzetten onder de bovenste motorbouten. Kun je nog eens - onvrijwillig over de kop gaan, zonder steeds naald en/of sproeier te moeten vervangen.
    [​IMG]
     
  17. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
     
  18. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hoi Bruno en Herbert,

    Thanks voor jullie tips maar zit ook nog met een brandende vraag. De draden die van de clunk naar de buitenzijde model lopen moeten volgens tekening van gevlochten lijnbesturingsdraad gemaakt worden. Ik deed dat vroeger met pianodraad van 0,3 mm en wilde dit nu ook weer doen maar vind dat toch wel stug! Daarom wil ik toch overwegen om de gevlochten draad te gaan gebruiken. Echter hoe maken jullie de lusjes aan weerszijde? Kun je dat solderen is dat sterk genoeg? De naaldbescherming zoals je aangaf Bruno ga ik zeker ook zo maken. Ik zie de bui alweer hangen anders lol. Echter japans zijde wordt denk ik een probleempje omdat zoonlief al een mooi kleurtje Oracover heeft uitgekozen :oops: ......................................

    Groetjes Robert
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik peins me suf, maar welke clunk? Je gebruikt toch een metalen tank met vaste pijpjes? En dan, daar heb ik nog nooit iets van gevlochten LB draad aan vast zien zitten.

    Maar als je de lead-outs bedoelt (van de tuimelaar naar waar de lijnen bevestigd worden) dan heb ik wel een voorstel.
    Vergeet solids (rammelt als een gek) Ik gebruik fiets-rembinnenkabel en dan van een dikte passend bij het model. 1 mm lijkt me zat voor een Suppi.
    Zorg dat je ALLE gaten van de tuimelaar bust met stukjes messingbuis. De lead-out gaten zou ik dan doen met 2 binnen/3 buiten pijp. Met een grote spijker iets uitfelsen en dan verder netjes platkloppen en gladvijlen. Alle bramen met de hand wegschrapen (3 mm boortje).
    Stuk kabel er doorheen rijgen en een lus van ~4 cm maken. Stukje 3/2 messingpijp van 1 cm erop schuiven, met het losse eind net uit het buisje. Dan platknijpen zodat de kabel klemzit. Voor de zekerheid nog even solderen.
    Als je de tuimelaar hebt ingebouwd, de ander einden van de lead-outs door de inmiddels op de tip-plaat gelijmde pijpjes halen.
    In 1 kabel net zo'n lus maken als aan de tuimelaarkant zitten. Wel even opletten dat bij het naar binnen trekken de lus nooit tegen de tip aankomt. Als je daar 2 cm kabel overhoudt is het prima.
    Dan de tuimelaar zuiver neutraal zetten en een tweede lus maken, zodanig dat een schroevendraaier, door deze lussen gestoken en de lead-outs strak trekkend, parallel loopt met de romphartlijn. Als dit klopt laatste pijpje platknijpen en solderen. Nu weet je altijd wanneer de tuimelaar neutraal staat, ook als je dat niet meer kunt zien na verdere inbouw.

    Dit is HEEL belangrijk, omdat je anders nooit een besturing kunt maken die symmetrisch reageert. En zonder dat kun je bijv. een redelijke horizontale acht wel vergeten.

    He he.....:turn-l:
     
  20. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
     

Deel Deze Pagina