Sushah, bouw van een F5J model

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 7 jan 2013.

  1. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik blijf het volgen Arno!

    Ikzelf denk dat jouw ligger, met 4 meter en 500-700 watt aan motorvermogen, erg minimaal is.
    Succes met het vervolg!

    Patrick
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zucht (van opluchting) ;-)
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Fase 2

    Aan en op het keukentafeltje van mijn appartementje in Duisburg is een begin gemaakt met Sushah, fase 2 :rolleyes:
    Uit dit materiaal Pertinax 2 mm Dicke Tafelormat ca. 500 x 250 mm Hartpapier | eBay heb ik een aantal snijmallen gemaakt voor het HN507. Dit pertinax ist het perfecte materiaal voor snijmallen omdat het a. goed te bewerken is. b. spiegelglad te krijgen is en c. het een minimale warmteopname van de snijdraad heeft.

    [​IMG]

    Het komende weekend moeten daarmee de nieuwe kernen gesneden gaan worden. (feathercut-snij set-up)
    Er heeft een kleine Profiel-aanpassing plaats gevonden. De dikte van het HN507 heb ik aangepast en het verloopt nu van de originele 8.15 % aan de wortel naar 6 % aan de tip.

    wordt vervolgd

    p.s. die Molina, een cabernet-sauvignon, was ook best aardig :rolleyes::rolleyes:
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wa's dah p'sies voor iets ....?
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zal een fotootje maken als ik vrijdag weer thuis ben ;)
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    OK, ik wacht af.
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Misschien is het vloeken in de kerk, maar zou je de eerste vluegels niet kunnen plamuren, schuren en lakken? ben je van al je zichtbare maar niet vloebare ellende af. Een zwarte vleugel met schuimkern lijkt me in de volle zon toch vragen om problemen?

    Succes met de nieuwe poging in ieder geval, mooi werk!!
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat garandeert niet dat na afloop het bedoelde profiel is gerealiseerd. Het zou kunnen van wel, maar zonder zekerheid....
    Arno kennende gaat hij voor behoorlijk precies dát profiel ....
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    en niet alleen dat :rolleyes:
    een onsje of zo aan plamuur en verf zou de paar haren die ik nog heb, nog verder in aantal laten verminderen .......:schrik::schrik:

    het is gewoon mijn doelstelling bij dit toestel, zo licht als verantwoord mogelijk te bouwen. En daar is gewoon geen plek voor dit soort zaken. Daarin ben ik redelijk resoluut en konsekwent !
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Google en gij zult vinden, althans, ik denk dat Arno dit bedoeld:



    Komt mij trouwens zeer bekend voor... ;). En het werkt prima! Voor de geinteresseerden: hier de heldere handleiding

    1 ding doet ie in het filmpje niet slim. Hij haalt het schuim weer los om de andere mal op het schuim te monteren. ALs je met een paspen de 2e mal op de 1e monteert hoef je het schuim niet los te halen en alles opnieuw in te stellen! Je mallen zitten dan ook altijd goed ten opzichte van elkaar.

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    OOOOOoooohh!
    Gewoon een zwaartekracht snijmachine (of gravity-cutter).
    Zeg dat dan ... :rolleyes: ;)

    Deze naam kende ik nog niet.
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Feathercut oftewel een zwaartekracht-snijder

    De nieuwe opzet voor de vleugels gaat worden, schuim/GFK/balsa/GFK...
    De hoofdreden om hiervoor nu te kiezen is het feit dat dit voor mij een beproefde techniek is die een voldoende stevige en lichte vleugel zal opleveren. Balsa is kwetsbaar maar dat is een van de redenen waarom ik zelf een bundeltje mallen gezaagd heb, een nieuwe snijtrafo heb opgebouwd en mijn "zwaartekrachtsnijder" weer van stal gehaald heb...... (als je de spullen zelf klaar hebt liggen , zijn "blessures" sneller te herstellen :rolleyes:)

    [​IMG]
    De draadlengte van de snijbeugel is 70 cm, maar ik snij in principe geen kernen langer als 50 cm, ivm het "doorhangen" van de draad.


    [​IMG]
    Door de plaats van de wieltjes te veranderen, kun je de snijsnelheid per zijde aanpassen aan de tapsheid van het paneel. De stalen rij, die op dit plaatje links scharniert heb ik iets moeten verzwaren om een goede snijsnelheid te krijgen. (in combinatie natuurlijk met de snij-spanning)


    Omdat mijn eigen snijtrafo na jaren van trouwe dienst er geen zin meer in had moest er iets nieuws komen. Hier staat een leuke opbouw die ik excact zo gekopieerd heb: seite - Page: 30 of 105. Met het resultaat ben ik uitermate tevreden. De trafo is perfect regelbaar en zo ziet dat eruit:


    [​IMG]


    Natuurlijk het voorbije weekend kernen gesneden. Als schuim deze keer niet een van de bekende styrodur varianten maar terug naar styropor. De hoofreden om dit te doen is opnieuw het gewicht ! (ca. 30-35% lichter) Nou is dit niet het gamma styropor maar styropor wat gebruikt wordt in de bouwsector voor vloerisolatie. De dichtheid van dit spul is 20kg/m³. Het levert in elk geval perfekte kernen op :)


    [​IMG]

    Met deze spullen al heel wat kerntjes gesneden het voorbije weekend en ondanks dat het karneval is, of misschien juist dankzij; alles kwam er perfekt uit. Niet èen voor de vuilniszak :banana:
    De middenpanelen zitten intussen alweer in de vacuumzak ............

    wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2013
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    een stukje verder

    Met horten en stoten (oftewel een nogal heftig griepje) zijn de nieuwe middenpanelen zo goed als klaar :)

    [​IMG]

    Vlgd. week maar eens de buitenpanelen gaan snijden
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    de buitenpanelen

    Dit weekend eindelijk weer eens wat kunnen doen aan de Sushah ;)
    De kernen waren al gesneden en dit weekend alles kunnen verlijmen.

    Gisterochtend de onderindekking op de kernen. Tussen indekking en kern ligt 50 grams glasdoek onder 45 graden. Het vleugelprofiel in het buitenpaneel verloopt van 7 naar 6% dikte aan de buitenzijde. Dat is lekker dun en wat extra stevigheid in de constructie is dus wel nodig ;)

    [​IMG]

    De volgende stap (vanochtend, erg vroeg) was het uitsnijden van de ruimte voor de ligger en van de hulpliggers rondom de flap.

    [​IMG]

    daarna alle glas en koolstof op maat snijden en voorbereiden....

    [​IMG]

    en als laatste stap, alles insoppen en in de zak :rolleyes:

    [​IMG]

    Op dit moment moest ik echter overschakelen op een iets minder verantwoorde en wetenschappelijke onderbouwde methode :rolleyes::rolleyes:
    Ik ben een fervent fan van tipverdraaiing (ja, ook bij F3J / F5J kisten en realiseerde mij dat ik vergeten was daar bij het snijden van de kernen rekening mee te houden :confused::confused:
    De oplossing was echter in no time en wel zeer spontaan bedacht :p In het begin van dit draadje heb ik al eens aangehaald dat ik als bouwplanken 8 mm MDF gebruik. Dat is relatief slap spul maar waneer je dat op een vlakke ondergrond legt en werkt met gewichten heb je aan dat spul een perfekt mooie (en goedkope) bouwplank. Dit MDF spul kwam nu goed van pas om de tipverdraaiing "in te bouwen" . Goed aandrukken van de bouwplank bij de grootste koorde. (een serie klinkers :D) en een latje van 8 mm dik onder de bouwplaat op het uiteinde en de andere zijde weer aandrukken !!!
    Vlgs een een snel gemaakt schetsje zou dit mij circa 2,5 tot 3 mm tipverdraaiing moeten opleveren ;);)
    Ben benieuwd hoe dit alles uitpakt maar dat is voor het vlgd. weekend:cool:
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2013
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    2,5 tot 3 mm op hoeveel (tip)koorde?
    Maw. hoeveel graden is dat?
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Heb ff niets te rekenen of tekenen bij de hand maar 3 mm op een koorde van 100 is minder als 2 graden ...
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    de buitenpanelen

    De buitenpanelen die verleden week in de zak gestopt zijn, hebben zich goed gedragen en zijn er dit weekend werkelijk perfect uitgekomen
    (al zeg ik het zelf :rolleyes:)
    Op een 2 mm grenen voorlijstje, vastgezet met houtlijm hoef je tenminste geen hele week te wachten;)
    Na wat schaaf en schuurwerk leverde dit alles werkelijk perfekte panelen op. In alle opzichten voldoen de panelen aan de verwachtingen.
    Voldoende torsiestijfheid en buigsterkte, gewichtstechnisch ook OK en de geplande verdraaiing zit er precies goed in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat het gewicht betreft wegen deze panelen nu, bij een lengte van 1000 mm per paneel, 140 gram.
    Hier komt bij de servo, Graupner DES488 plus aansturing wat minder als 20 gram zou moeten zijn.
    Het paneel wordt tenslotte bekleed met Oracover Light (36gr/m²) wat nog eens 12,5 gram toe zal voegen.
    Dat betekent een eindgewicht van de buitenpanelen van 170 gram .

    Vooruitkijkend hoe het lichter kan........ Vergeet de hele liggerkonstruktie :rolleyes:
    Nu zit er eigenlijk al een minimum aan materiaal in maar bij een vlgd. set stop ik er maar de helft in, van wat er nu in zit !!
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2013
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    de laatste fase

    De vleugels zijn nagenoeg af; nu de laatste stappen

    de servo's worden gemonteerd met houders van Servorahmen.de . Voor mij nieuwe speeltjes maar die zijn erg mooi en zorgen voor een vaste/demontabele servo montage.

    [​IMG]

    De roeren zijn "uitgesneden" (roerscharnier is Trenngewebe) en die lopen netjes.

    wat is er nu nog te doen:

    • De aansturing maken van de roeren (het kleingerei ligt al klaar. :rolleyes:)
    • De buitenpanelen monteren aan de binnen panelen.
    • Servoafdekkingen maken
    • Bekleden met oracover light.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    ????????????
    Geen RDS?!
    Ouderwetse buitenboord roeren en stangen?!
    ;-)

    Het ziet er wel netjes uit.

    Dirk.
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Je weet dat ik nogal praktisch ingesteld ben. Alles wegbouwen (RDS dus) lijkt me zinvol bij die kisten waar een goede stroomlijn/weinig weerstand noodzakelijk is. F3B, F3J, F3K en diverse andere snelle klassen.
    Voor het rustigere werk zie ik weinig voordelen en ga voor de simpele methode :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina