Svenson Baronnet Oldtimer (funschaal)

RCEFlyer

In Memoriam
Hallo,

even een draadje starten met een model wat je niet vaak meer ziet:
Die piloot heeft nog wel een shawl nodig ...
img2194az8.jpg

Een mooi houten propje zit er al op ...
img2195of6.jpg

en het laatste plaatje ...
img2196ev4.jpg

Nadat ik een PB aan Ton van Munsteren had gestuurd en later de tekening in handen kreeg, bleek het te gaan om een Svenson Baronnet. Ton wist me te vertellen dat dit een verkleinde uitgave is van een Vicomte en beoordeelde dat het als een funschaal wel in dit forum kon :).

Het model is weliswaar gebruikt overgenomen, maar is helemaal nieuw. Het is door iemand gebouwd, voorzien van een OS MAX25FP motor en een tankje en vervolgens weggezet. Heeft dus nog nooit gevlogen :) Het motortje moet ook nog inlopen.

De bekleding lijkt op iets van oratex ? Als iemand het weet mag ie het zeggen ...

Spanwijdte: 130 cm
Motor: OS MAX 25FP
Lengte: 88 cm
Gewicht: n.n.b.
Prop: 9 x 6 (hout)

Ik ga dit toestel een beetje verfraaien, zodat het wat meer (fun)schaal-aspiraties krijgt.

Hierover dan ook gelijk de eerste vraag:
De wielen zitten vast met van die lelijke gevallen, wheel collars (letterlijk vertaald: wiel halsbanden :) ) De wielen op zich zijn wel mooi, hebben in ieder geval een vintage look ;)
img2202dv4.jpg

Dit moet anders kunnen, hoe doen jullie dat op die mooie schaalmodellen ?
Barst maar los met die reacties ...

Grtz,
Menno

leuk :-)
Ik heb er in een heel grijs verleden ook een gehad ,en die vloog prima.

Toen ooit van tekening gebouwd en ik denk dak ik die ook nog wel heb. krijg gelijk inspiratie om er er weer een te bouwen.

Menno,

haha je hebt het misschien niet helemaal goed begrepen (denk ik) maar de Vicomte was ook een model en dus niet een echte.

Maakt niet uit:D want nu moet je natuurlijk flink aan de bak om de baronnet een echte scalelook te geven:rolleyes:.

En dus niet alleen de wielen op een andere manier vastzetten, nee nu moeten er spaakwielen op komen ribstitching en een stermotor.

Dus dat knetter ding eraf en een electromotortje met een dummy stermotor erop:p:zon:.

ha:Dha:phah:D dat wordt weer smullen:zon:.

Ton

brandstof !

Ton,
Zet die man nu niet op het verkeerde been joh....
Op zo'n kistje hoort een mooie 4-takt. :-)

Ja, Ton, op brandstof! woehaha ;-)

Greetz,
Frank

Hallo allen,

kijk dat is leuk :) Oudere herinneringen komen boven ... Ton had het ook al over vroeger, toen vloog ie met z'n Vicomte heel erg fijn schreef hij :)

Janhein, laat je niet weerhouden, bouwen ! Enne, foto's plaatsen hoor, we willen het allemaal zien !

Ton, de booschap is wel overgekomen hoor. Deze gaat gewoon vliegen met een paar leuke details. Als deze idd lekker vliegt, zoals jij aangaf, dan is het plan dat ik de tekening (ja, die zit er ook bij) wil verschalen en een mooie lichte balsa versie (deze bevat veel triplex) met een grotere span bouw, Ik denk aan een 1.80 of zo ... Die zou dan met de door jou voor gestelde details kunnen worden aangekleed :D

Frank, dat treft ! Dit kistje heb ik overgenomen met een ander (dubbeldekker) kistje waar volgens de verkoper een 2 takt OS 6,cc op zou zitten. Zelfde verhaal, ook nieuw, nooit gevlogen. Kom ik daar blijkt er een gloednieuw viertakt OS motortje op te zitten, ik wilde eerst nog wat van de prijs af praten :mrgreen:

Maarreehh, waar blijft die tip nu voor een mooier alternatief van die "wheel collars" ?

Grtz,
Menno

Ja hoor,

als je het een beetje schaal wil doen, gat door de as boren en een splitpen of borgveer erdoor zoal hier te zien op de 1/3 Schaal pup:

GroteFoto-ZIOOMVZV.jpg

gr.

Frank

Ik heb hem zelf ook maar dan van het merk Scen.
Van mij is het een Vicomte en daar gaat een ASP 5cc 4t motortje in.
Ik heb dit kistje vroeger ook gehad en dat vliegt zaaaaalig.
Je kan er ook nog een beetje kunstvlucht mee doen(grote roeruitslagen en je maakt er de gekste maneurvres ermee).
Succes met het opwaarderen van dit kistje!!!

Mvgr hans

Hoi Frank & Hannesie,

die tip met die splitpen is een goeie. Was ik nog niet opgekomen, even kijken of ik ergens kleine splitpennetjes op de kop kan tikken. Nu is mijn asje maar 4 mm (schat ik, nog niet gemeten) maar dat zou moeten lukken.

Vraag: ik zie ook wel mooie schaalmodellen met afgedekte wielen, hoe zit dat dan bevestigd ?

Nog meer tips zijn welkom :D

Hee Hans, ik heb nog met jou gesproken op de Schaalmeeting in Oss. Jij had toch ook een kleine electro Sopwith pup ?

De scen kit ken ik niet, heb je geen mooie foto's die je kan plaatsen :) ?
Misschien zie ik nog wat leuke details die ik over kan nemen op de mijne ...
Kunstvlucht? De Baronnet heeft geen rolroeren, heeft jouw Vicomte dat wel ? Wat is eigenlijk de spanwijdte van jouw toestel ?

Ik ben wel jaloers op je met je mooe 4 taktje, deze heeft een OS MAX25FP die nog moet inlopen. Een knetterding noemt Ton dat oneerbiedig, ik was er nog wel zo trots op ... :rolleyes: Ton, wel bedankt voor je linkjes, leuk materiaal :)

Goed, voordat ie de lucht in kan hebben we nog wat werk te doen.

To do lijstje:
- wielen fatsoenlijk monteren
- brandstofslangen aanbrengen
- pushrods aanbrengen
- servo bay maken en aanbrengen
- servo's plaatsen
- roerhoorns plaatsen
- piloot beetje fatsoenlijke kleuren geven & de das omdoen :mrgreen:
- ontvangerbatterij plaats geven
- receiver plaatsen
- cg bepalen
- de boel afstellen & in laten lopen
- kom vast nog wel wat tegen ...
- vliegen :)

Vraagje:
- met zo'n kistje kan ik toch wel volstaan met een paar mini servo's (ook op throttle), hoeven toch geen (zware) standaard servo's in ? Nog iemand tips voor niet te dure bruikbare servo's ?

Van de bovengenoemde werkzaamheden zal ik zo nu en dan wat foto's plaatsen, hebben jullie ze lever in kleur of (zoals het foto's uit de oude doos betaamt) in sephia :rolleyes: ?

Tot zover.

Grtz,
Menno

Goedemorgen Menno,
IK had op de schaalmeeting in Oss inderdaad de elektro Pup bij me.
Die heeft een spanwijdte van 1,5 mtr.
De Vicomte(spanwijdte 1,6 mtr) moet ik nog bouwen maar daar komt ook terzijnertijd een verslagje van!
De ASP 5cc 4t motor kost niet zo veel(99,00 eurie bij Conrad) en ik heb dat motortje al in laten lopen.
Dat heeft me ongeveer 2,5 uur gekost maar dat loopt als een naaimachientje.
Een motor goed in laten lopen is van groot belang om later in het gebruik hiervan een betrouwbaar lopende motor te hebben.
Ook is het verbruik zeer gering(op een 0,5ltr tank loopt ie zo'n 35 minuten).
Ook heeft Conrad goedkope standaard servo's van 2,95 per stuk(die heb ik in de Nieuwpoort nr 6 Schneider Trophy cup racer als probeersel zitten en doen het goed).
Het merk Svenson is een tijd geleden opgehouden te bestaan maar is doorgestart onder het merk Scen maar dit merk bestaat ondertussen ook niet meer.

Mvgr Hans

die tip met die splitpen is een goeie. Was ik nog niet opgekomen, even kijken of ik ergens kleine splitpennetjes op de kop kan tikken. Nu is mijn asje maar 4 mm (schat ik, nog niet gemeten) maar dat zou moeten lukken.

Menno,

Kijk in je favoriete modelbouwzaak eens bij de Rc autotjes afdeling. Deze jongens gebruiken die kleine splitpennen vaak om hun boddy vast te zetten.

Voor spaakwieltjes tot 100mm dia kun je o.a. bij Bart terecht.

Wordt een leuk kissie :zon:

Gr. Teus

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Teus,

jou heb ik ook gesproken bij de meeting in Oss. Jij was toch heel druk aan het fotograferen en ik moet zeggen ik heb de resultaten mogen aanschouwen in het foto-draadje in Oss, puik werk :worship:

Dank voor je tip, daar had ik even niet aan gedacht !

Leuk kistje he ? Vond ik ook, vandaar dat ik 'm maar heb overgenomen.
Ik heb een dealtje gemaakt en dit kistje gekocht met een Albatross C-1 waar je in dit draadje iets meer van leest / ziet.

Naar mijn idee zie je iets teveel ARF's op de vliegvelden, zo heb je tenminste iets aparts en leuks :cool:

Het plan is dat ik volgend jaar naar de schaalmeeting kom met m'n Cessna L19 Birddog & deze fun-schaal Baronnet. :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Piloot makeover, een beetje terug in de tijd ...

Hoi,

even een klein beetje voorbereidingen treffen om de Baronnet het predicaat fun schaal te laten verdienen :)

De piloot vond ik een beetje zielig, hij heeft een soort roze/bruin truitje aan, z'n pet is roze/bruin, hij heeft hele dunne wenkbrauwen, een iel snorretje, kortom een beetje een watje ! Kijk zelf maar ...
img2211fw3.jpg

De kwast er maar eens bij gepakt, eerst de pet maar eens een beetje bruin geven. Verder moet zo'n stoere vent natuurlijk bakkenbaarden krijgen en een beetje volle snor en wenkbrauwen. Past beter bij een oldtimer look:
img2216aq3.jpg

Zo, nu is het een beetje een vent geworden. Nu truitje een beetje een kleur geven uit die tijd, iets van beige lijkt me wel passen. En klaar is ... eehh ja hoe heet ie eigenlijk :) ?
img2218aw3.jpg

Oh ja, voordat jullie schaal-liefhebbers het gaan zeggen: het glimt nog een beetje omdat de verf nog nat is. 't is maar dat je 't weet :mrgreen:

Vraag: nu moet ik natuurlijk een soort opening (cockpitgat of hoe dat ook mag heten) schilderen op de vleugel en daar een mooi randje op maken, net echt ... maar kan je zomaar met verf op die covering ? Het is een soort oratex denk ik.

Grtz,
Menno

ja zeker n prachtig kisje en ook heel mooi gebouwd:rolling: is wel n werk met al die balsa latjes maar he is de moeite waard mooi bespannen met solartex antik en daarna 2 keer in de spanlak ik wil hem toch nog ns gaan herbouwen of n vicomte van svenson is ook leuk., enuuuu veel plezier dr mee menno ik weet zeker dat je dr n heel leuk zomeravond toestelletje aan hebt mn volgende word zeker elektro!!!! :wink:

mvgr johan snijders

en naar een beetje zoeken op het net kwam ik deze tegen Arizona Models

Pierre,

Alles wat op die website staat ziet er schitterend uit en ze beloven gouden bergen, uiteraard tegen een beste goudprijs!

Bij deze firma bestaat de zeer grote kans dat je niet krijgt wat beloofd wordt en zeker niet de beloofde kwaliteit.

Zoek eens op RC Universe naar Arizona Models en dan zie je wat ik bedoel, o.a. in DIT draadje. Deze firma gaat heeeeel slordig om met je zuurverdiende centjes.

Pierre,

Alles wat op die website staat ziet er schitterend uit en ze beloven gouden bergen, uiteraard tegen een beste goudprijs!

Bij deze firma bestaat de zeer grote kans dat je niet krijgt wat beloofd wordt en zeker niet de beloofde kwaliteit.

Zoek eens op RC Universe naar Arizona Models en dan zie je wat ik bedoel, o.a. in DIT draadje. Deze firma gaat heeeeel slordig om met je zuurverdiende centjes.

hey bedank voor je tip.ik heb het draadje door gelezen.:nooo:
wel jammer dat er van dit soort bedrijven bestaan.ik had er al een paar op mijn verlanglijstje staan bij hun.weet je misschien een goede adres .
gr pierre

Back