Deze is voor op't schap maar ik moet nog een nieuwe bouwen , verleden weekend de Coxy geruild met Reginald Luycx voor een praktisch nieuwe SIG Chipmunk met OS .35 , slechts 2 vluchten gemaakt ongelooflijk maar waar De teamracer heb ik van een kameraad kunnen overnemen , gebouwd in '64 door de Belg Bernard Nery , ook voor op 't schap Groeten Jef
Is dat kistje zo klein? oogde in de folder immers meters groot Dat was wat de fantasie er van maakte... Gr Bas
En nou kan Reggy die mega-Cox van hem eindelijk gebruiken voor een 4 keer zo groot uitvergrootte Coxy...
Nadat ik mijn Coxy verwisseld had met Reggy , had ik er eigenlijk al direct spijt van ondanks dat ik er een zeer mooie Chipmunk aan overgehouden heb , bleef het knagen , daarom moest er een nieuwe komen , en omdat ik nu over een kleine laser beschik was het tevens een interessante oefening om het uit te testen .
Is een schatje hoor. Leuk he van je eigen lasersetje een model bouwen. Zelf ook al bezig geweest met een Coxy te tekenen, misschien eerdaags ook een bouwen.
Het blijft natuurlijk wel een watervlug wiebelding..... De besturing moet echt vrijwel wrijvingloos gaan, anders is er niet rechtuit mee te vliegen. Ook maakt de -in dit formaat kistjes- gebruikte geometrie de besturing erg fel. Dat is een overblijfsel uit de jaren '50, toen er nog veel ontwerpen met de natte vinger werden gemaakt (lees: men ging uit van theoretisch foute aannames over hoe een LB model vliegt) Met de kennis van nu: Afstand tussen de lijnen aan de tuimelaar minimaal de helft van die aan het handvat, liever zelfs nog iets groter. Kijk ook naar de 'doorhang'van de lijnen tijdens de vlucht. Plaats van de lead outs (daarom wil je die altijd verstelbaar) zó kiezen, dat de lijnen daar zonder knik aan komen. Richtingsroeruitslag levert alleen meer weerstand op. Lijntrek is alleen afhankelijk van het gewicht van de kist en de vliegsnelheid. Wat je vooral ook wilt is een neutraal rolmoment. Dat bereik je door zoveel tiplood te gebruiken dat het model balanceert op de buitenste rompzijkant.
Bedankt Bruno , altijd leerzaam , ik heb mijn coxy gewoon volgens plan gebouwd maar voldoe toch grotendeels aan de criteria , lead outs zijn niet verstelbaar en richtingroer staat een klein beetje schuin , is het aangeraden om de motor enigszins naar "buiten" te richten of is dit ook een overblijfsel uit de natte vinger tijd Ondertussen ben ik zover dat het tijd wordt voor dope en verf maar dat doe ik liever buiten en de weersvoorspelling geeft niet veel goeds de komende dagen dus even on hold met de coxy . Groeten Jef
Vandaag in de Vlaamse Kempen temperaturen van 36° , dus de Coxy maar eens gespoten , de verf was praktisch al droog voor ze op de Coxy plakte Ook voor de 1ste keer zelf decals geprint , nog niet 100% maar 't kan er door , paint is waarschijnlijk niet het ideale programma daarvoor Groeten Jef
mijn spuitwerk op de Coxy naar de kl.... , ondanks dat de vernis van hetzelfde merk is als kleuren , is het helemaal gekrakeleerd , wat nu
Zonde van je werk. Als je dit op een electrische gitaar zou kunnen veroorzaken is hij bergen meer waard. Uiteraard wel vervelend dit, ik denk dat de vernis een andere type verf is dan de kleurlak en zich daardoor als afbijt gedraagd. Misschien de volgende keer een proefje eerst doen, uiteraard mosterd na de maaltijd deze opmerking. Verder wel een leuk model, mooie houtbouw. Met vriendelijke groet, AaddB
Moest effe knipperen met de ogen! Maar het effect in het blauw is eigenlijk heel mooi… ja op een gitaar… zekers… Lijkt net of er metallic zilver onder zit… Maar… spanlak… ik weet niet… ooit testje gedaan met spanlak… later daarover G4! Dat werkte als spanlakstripper… oei… daar zit het probleem. De oplosmiddelen tastten de lak aan… en het werd een soort gum, niet uithardend… Dus hier een sterke reactie… jammer. Is het nog met 2k te fixeren? Anders over… het is niet anders… Verders super mooi vliegertje! Mooi belijnd. Heerlijk om naar te loeren.