Na dat de bouw een tijdje heeft stil gelegen , reden was een zijsprongetje naar een "vintage" Robbe TerraTop ombouw op 27mhz naar "moderne" 2,4 , zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/zender-nostalgie.171815/page-11#post-3825922 , zijn we terug bij de rondvlucht , verder bezig met de vleugel , beplanken bovenzijde , Groeten Jef
Ben aan de romp begonnen , op plan staat deze in 2 delen getekend , een voor en achterkant , deze worden verbonden ter hoogte van het dikste deel van de vleugel om deze makkelijk te kunnen inbouwen als de flaps er al aanstaan , ik weet nog niet wat ik ga doen , de romp delen of eerst de vleugel erdoor steken zonder flaps en deze er daarna aanzetten met al het gefriemel om deze te verbinden en de stuurstangen erin te prutsen Motorsteunen met F2 en F3 met epoxy gelijmd met de motor Veco .19 gemonteerd Aan romphelften met epoxy gelijmd Met schotten F4 en 5 de romphelften verbonden , op de voorgrond ligt een stanskit van de (TopFlite) "Svenson" Nobler , gekregen van Jan Odeyn , nog eens mercikes Groeten Jef
Goed bezig Jef. Eventjes tussendoor off topic. Piper Cupje vliegt goed en motor is fantastisch. Ben nu bezig het rompje te strippen en een paar plekjes te vernieuwen vanwege blootgesteld aan olie. Is zo weer nieuw. Johan.
Merci Johan , ben content da ge content bent van de Piper De tuimelaar ingebouwd , vleugel dicht en geschuurd , nu de flaps nog aanpassen en verbinden en de 2 stukjes "vaste" flap aan uiteinden vleugel nog lijmen , aan de romp nog enkele verstevigingen aangebracht en na het doornemen van Sal's bouwverslag ga ik de vleugel langs onder in de romp steken i.p.v. de romp te delen zoals op plan staat . Efkes "droog" passen Groeten Jef
De "flapverbinder" gemaakt uit 2 mm verenstaal en een ijzer plaatje van 1,5 mm , dit met zilver ge(hard)soldeert De gaten mooi recht geboord met het freesmachientje voor de flapverbinder Alles eens gepast en het beweegt soepel Ondertussen ook aan de bovenkant romp bezig geweest , cockpit uitgezaagd en geschuurd De onderkant van de bovenkant afgetekend waar ik deze nog kan uithollen/verlichten Groeten Jef
Verstevigen van de flapverbinding met nylon band en epoxy Hoogteroer en kielvlak in vorm geschuurd en gelijmd , ook heb ik de scharniergleufjes al voorzien De vleugel bekleden met mijn favoriete spul ; vlies Nu de tip nog Het vlies laat zich mooi het hoekje om leggen Groeten Jef
Vleugel helemaal bespannen , nog enkele lagen spanlak Tankske maken Romp vorm geven Speling nog opvullen met een rond stukje triplex zodat het mooi aansluit met de spinner Groeten Jef
Schijfje draaien , beetje conisch volgens de lijn van de spinner Veel beter Versteviging voor de roerhevel , boven en onder 0,4 mm triplex en een carbon buisje van 3 x 2 door de gaten Groeten Jef
Weer wat verder met motor en tank inbouw , omdat de fueldarm zo kort het hoekje om moet , steek ik daar een spiraal in zodat deze niet kan dichtknikken Volgens het plan wordt het tankcompartiment afgesloten , dit ga ik aanpassen zodat ik steeds bij de tank kan , altijd handig Voor- en zijkanten gelijmd en de nodige openingen maken voor koeling en demper Deze plaat komt er nog boven op en dan moet alles nog in vorm geschuurd worden Groeten Jef
De typische tankjes voor de rondvlucht. Als jonge kadee, had je vaak geen centjes meer om nog een tankje bij je bouwdoosje te kopen. Sommige doosjes bevatten een plaatje blik om dit te maken. Dan maar een conserveblikje versnijden, messing buisjes vond je toen nog in sommige balpennen die je sloopte en de inkt uitwaste ( zeer tot ergernis van vader, die plots niets meer vond om te schrijven, maar sst.) Eerste tankje lekte als een vergiet, omdat je nog met een loodgietersboutje werkte, verwarmd op de kachel, maar vanaf het tweede tankje werd het beter. Waar is de tijd?. Word mooi Jef. Johan.
Met het schaafje de ruwe vorm erin gemaakt Na het schuren en schuren Nu er nog een recht stuk onderlijmen voor de rand/zijkanten kap , weer zagen en schuren Groeten Jef
Dag Jef. Je kan nog altijd, moest je cockpit kapje geen bevredigend resultaat opleveren, het malletje lichtblauw verven. Op de drybusch manier kan je daar dan met een penseel witte lijntjes intrekken, geeft ook een goed resultaat. Dit is een inmiddels vergeten techniek, maar werd veel gebruikt in uw en mijn jeugdjaren. We hadden toen nog geen plastic folie. Heb er jammer genoeg geen foto meer van. Johan.
Ik krijg de beste resultaten met de 1l flessen die in supermarkten gebruikt worden om verse sinasappelsap te verkopen. Als je vraagt of je een fles mag hebben zeggen ze meestal ja, niet een met sap kopen want dan blijft er een gele gloed achter op de binnenkant. Opensnijden en met stukjes balsa onder de mal de speling er zoveel mogelijk uit halen, dan verwarmen met een verfbrander, ver genoeg weg zodat het wel krimpt maar niet smelt. Na het vormen de buitenkant afnemen met thinner, er lijkt dan niks te gebeuren. Maar als je na het drogen van de thinner met crepe plakband over de witte verf van de lettertjes heen plakt trek je alle verf er met de tape af. Zonder de voorbehandeling met thinner lukt dat niet.
Het is al een tijdje geleden dat ik nog iets aan de Flappy heb kunnen doen , heel druk bezig met mijn job en TE weinig vrije tijd @F2B , bedankt voor de tip maar in de Belgische supermarkt geen flessen van versgeperst sinaasappelsap Ondertussen nog een poging gedaan met een Cola fles van 1 liter en het resultaat is nog niet 100 % maar toch zou ik er al vrede mee kunnen nemen . Ook nog wat bezig geweest met de motor/tank kap , enkele stukjes gedraaid om deze te kunnen vastzetten . Gelijmd met epoxy Groeten Jef
Ondertussen zijn we weeral 2 jaar verder sinds mijn laatste post en zie ik dat Jo (RIP) er laatst had op gereageerd ,.... moeilijk .... , het ga je goed maat op je vlucht naar 't onbegrensde Dus terug aan de Flappy bezig , vleugel en staart erop Groeten Jef