Svenson Flappy

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jef, 19 jul 2017.

  1. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    classicracer vindt dit leuk.
  2. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Ben aan de romp begonnen , op plan staat deze in 2 delen getekend , een voor en achterkant , deze worden verbonden ter hoogte van het dikste deel van de vleugel
    om deze makkelijk te kunnen inbouwen als de flaps er al aanstaan , ik weet nog niet wat ik ga doen , de romp delen of eerst de vleugel erdoor steken zonder flaps
    en deze er daarna aanzetten met al het gefriemel om deze te verbinden en de stuurstangen erin te prutsen :confused:o_O:weetnie:

    Motorsteunen met F2 en F3 met epoxy gelijmd met de motor Veco .19 gemonteerd
    21.JPG

    Aan romphelften met epoxy gelijmd
    22.JPG

    Met schotten F4 en 5 de romphelften verbonden , op de voorgrond ligt een stanskit van de (TopFlite) "Svenson" Nobler , gekregen van Jan Odeyn , nog eens mercikes :thumbsup:
    23.JPG

    Groeten Jef
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.974
    Locatie:
    Aarschot.
    Goed bezig Jef.
    Eventjes tussendoor off topic.
    Piper Cupje vliegt goed en motor is fantastisch.
    Ben nu bezig het rompje te strippen en een paar plekjes te vernieuwen vanwege blootgesteld aan olie.
    Is zo weer nieuw.
    Johan.
     
    jef vindt dit leuk.
  4. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Merci Johan , ben content da ge content bent van de Piper :thumbsup:

    De tuimelaar ingebouwd , vleugel dicht en geschuurd , nu de flaps nog aanpassen en verbinden en de 2 stukjes "vaste" flap aan uiteinden vleugel nog lijmen ,
    aan de romp nog enkele verstevigingen aangebracht en na het doornemen van Sal's bouwverslag ga ik de vleugel langs onder in de romp steken i.p.v. de romp te delen zoals op plan staat .
    25.JPG

    26.JPG

    Efkes "droog" passen :D
    24.JPG

    Groeten Jef
     
  5. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    De "flapverbinder" gemaakt uit 2 mm verenstaal en een ijzer plaatje van 1,5 mm , dit met zilver ge(hard)soldeert
    31.JPG

    De gaten mooi recht geboord met het freesmachientje voor de flapverbinder
    32.JPG

    Alles eens gepast en het beweegt soepel
    33.JPG

    Ondertussen ook aan de bovenkant romp bezig geweest , cockpit uitgezaagd en geschuurd
    29.JPG

    De onderkant van de bovenkant :confused: afgetekend waar ik deze nog kan uithollen/verlichten
    30.JPG

    Groeten Jef
     
  6. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.518
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    En wederom een sterk staaltje vakmanschap!
     
    jef vindt dit leuk.
  7. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Verstevigen van de flapverbinding met nylon band en epoxy
    34.JPG

    Hoogteroer en kielvlak in vorm geschuurd en gelijmd , ook heb ik de scharniergleufjes al voorzien
    35.JPG

    De vleugel bekleden met mijn favoriete spul ; vlies :)
    36.JPG

    Nu de tip nog
    37.JPG

    Het vlies laat zich mooi het hoekje om leggen
    39.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2017
    flymax, Gea, classicracer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Vleugel helemaal bespannen , nog enkele lagen spanlak o_O:confused:
    43.JPG

    Tankske maken
    41.JPG 42.JPG

    Romp vorm geven
    44.JPG

    Speling nog opvullen met een rond stukje triplex zodat het mooi aansluit met de spinner
    45.JPG

    Groeten Jef
     
  9. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Schijfje draaien , beetje conisch volgens de lijn van de spinner
    46.JPG

    Veel beter
    48.JPG

    Versteviging voor de roerhevel , boven en onder 0,4 mm triplex en een carbon buisje van 3 x 2 door de gaten
    49.JPG

    Groeten Jef
     
  10. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Weer wat verder met motor en tank inbouw , omdat de fueldarm zo kort het hoekje om moet , steek ik daar een spiraal in zodat deze niet kan dichtknikken
    50.JPG

    Volgens het plan wordt het tankcompartiment afgesloten , dit ga ik aanpassen zodat ik steeds bij de tank kan , altijd handig
    54.JPG

    Voor- en zijkanten gelijmd en de nodige openingen maken voor koeling en demper
    56.JPG

    Deze plaat komt er nog boven op en dan moet alles nog in vorm geschuurd worden
    57.JPG

    Groeten Jef
     
  11. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    De motor / tank kap is geschuurd , nu aan de mal beginnen om de cockpit te maken
    59.JPG

    Groeten Jef
     
    ron van sommeren en blaauwen vinden dit leuk.
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.974
    Locatie:
    Aarschot.
    De typische tankjes voor de rondvlucht.
    Als jonge kadee, had je vaak geen centjes meer om nog een tankje bij je bouwdoosje te kopen. Sommige doosjes bevatten een plaatje blik om dit te maken.
    Dan maar een conserveblikje versnijden, messing buisjes vond je toen nog in sommige balpennen die je sloopte en de inkt uitwaste ( zeer tot ergernis van vader, die plots niets meer vond om te schrijven, maar sst.)
    Eerste tankje lekte als een vergiet, omdat je nog met een loodgietersboutje werkte, verwarmd op de kachel, maar vanaf het tweede tankje werd het beter.
    Waar is de tijd?.
    Word mooi Jef.
    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2017
    jef vindt dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.711
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Die motorkap.... Sprekend die van de Thunderbird II, het eerste F2B model dat ik ooit zag vliegen:
    [​IMG]
     
    jef vindt dit leuk.
  14. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Met het schaafje de ruwe vorm erin gemaakt
    60.JPG

    Na het schuren en schuren :confused:
    61.JPG

    Nu er nog een recht stuk onderlijmen voor de rand/zijkanten kap , weer zagen en schuren :rolleyes:
    62.JPG

    Groeten Jef
     
    flymax vindt dit leuk.
  15. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog niet volledig naar mijn goesting maar we zijn op de goeie weg :D
    63.JPG

    Groeten Jef
     
  16. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.974
    Locatie:
    Aarschot.
    Dag Jef.
    Je kan nog altijd, moest je cockpit kapje geen bevredigend resultaat opleveren, het malletje lichtblauw verven.
    Op de drybusch manier kan je daar dan met een penseel witte lijntjes intrekken, geeft ook een goed resultaat.
    Dit is een inmiddels vergeten techniek, maar werd veel gebruikt in uw en mijn jeugdjaren.
    We hadden toen nog geen plastic folie.
    Heb er jammer genoeg geen foto meer van.
    Johan.
     
  17. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    505
    Ik krijg de beste resultaten met de 1l flessen die in supermarkten gebruikt worden om verse sinasappelsap te verkopen. Als je vraagt of je een fles mag hebben zeggen ze meestal ja, niet een met sap kopen want dan blijft er een gele gloed achter op de binnenkant.

    Opensnijden en met stukjes balsa onder de mal de speling er zoveel mogelijk uit halen, dan verwarmen met een verfbrander, ver genoeg weg zodat het wel krimpt maar niet smelt. Na het vormen de buitenkant afnemen met thinner, er lijkt dan niks te gebeuren. Maar als je na het drogen van de thinner met crepe plakband over de witte verf van de lettertjes heen plakt trek je alle verf er met de tape af. Zonder de voorbehandeling met thinner lukt dat niet.
     
  18. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Het is al een tijdje geleden dat ik nog iets aan de Flappy heb kunnen doen , heel druk bezig met mijn job en TE weinig vrije tijd :(
    @F2B , bedankt voor de tip maar in de Belgische supermarkt geen flessen van versgeperst sinaasappelsap :weetnie:
    Ondertussen nog een poging gedaan met een Cola fles van 1 liter en het resultaat is nog niet 100 % maar toch zou ik er al vrede mee kunnen nemen .
    64.JPG

    Ook nog wat bezig geweest met de motor/tank kap , enkele stukjes gedraaid om deze te kunnen vastzetten .
    65.JPG

    66.JPG

    Gelijmd met epoxy
    67.JPG

    Groeten Jef
     
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.518
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Alweer heel mooi gebouwd!
     
    jef vindt dit leuk.
  20. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Ondertussen zijn we weeral 2 jaar verder sinds mijn laatste post :eek: en zie ik dat Jo (RIP) er laatst had op gereageerd ,.... moeilijk .... , het ga je goed maat op je vlucht naar 't onbegrensde ;)

    Dus terug aan de Flappy bezig , vleugel en staart erop
    71.JPG

    72.JPG

    Groeten Jef
     

Deel Deze Pagina