Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Gewone epoxy hecht slecht op de witte nylon Kavan scharnieren.
    Speciale epoxy hecht wel goed op opgeschuurde scharnieren, deze is goed:
    [​IMG]
    Bizon heeft ook special epoxy voor plastic, die heb ik nog niet geprobeerd.
    Parketlak op je balsa doen, zal wel minder snel deuken maar hoeveel gewicht voeg je toe?
    Zacht balsa is net een spons, dat zuigt de lak op.
    Ik heb dat nog nooit gedaan.

    Succes Willem
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hé... wat slordig... groene mosvorming! Sneller bouwen joh! Veuls te langzaam... straks zit er gras op? (van't veld...)

    De Hegi Piper alhier, worden de flaps aangestuurd in de cabine via een soort Cruquius hevel mechanisme. Best mooi gedaan, niet zelf gebouwd. Stangetjes met clips gaan door de ruitjes naar buiten. De ailerons via servootjes in de vleugel. (Super Cub)

    Ja parketlak... lees het nu ook.... hoeft eigenlijk niet. De sterkte is sterk genoeg, zeker met de behoorlijk sterke covering er om, een behoorlijk stevige ligger. Opletten dat covering goed blijft hechten.... maar het zal wel mee vallen. Waterbasis Glitsa?
    Parketlak eerder bij brandstofmotorcompartimenten.
    Zou niet structureel door blijven strijken idd wegens gewicht.

    Scharnieren kan je verlijmen met Hinge Glue? De epoxy ook prima, 'hoeft' niet zo zeer aan het plastic te hechten. Daarom zit de perforatie er in. Daarop borg je.
    Met een sateestok prikker komt het helemaal niet meer los, speld kan ook.
    Werd een elektro kist? Dan moet de verlijming goed zijn, goed genoeg. Maar je hebt dan niet te maken met enorme trillingen van een brandstoffer en het vet, kan je lichter bouwen.

    Maar ik heb eens geprobeerd een epoxy verlijmd schanier uit het balsa te trekken. Wegens de verhalen over sterkte. Kavanscharnier genomen.
    Wel dat lukte niet. Eerst begaf het balsa rondom, van de testlat, dus dat schoot niet op, bij de ultieme poging brak het scharnier zelf. Het verlijmde deel zou alleen te lossen zijn met een heet gestookt mes, of ruig Dremelslijpschijfgeweld... :) Erg vast dus. Was gewoon 5 minuten epoxy geweest.
    Wil je reviseren, snij je het scharnier door, en neem je een heet gestookt aardappelmesje dat afgeschreven raakt, roodheet, en stook je zo het plastic voorzichtig uit. Peuter je de resten met een scalpeltje weg. (tijdspanne ongeveer 20 minuten per scharnier... maar dan héb je ook wat)

    Verders ziet er netjes uit...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2016
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt mannen,

    De tijd van dure servos is voorbij, eentje meer of minder maakt dan niet zoveel meer uit voor de portemonnee.

    Inderdaad, 1 laagje waterbasis Glitsa, ik vraag me af hoeveel vaste droge stof erin zit, 10%? Het water vervliegt, gewicht valt wat dat betreft mee.....Ik heb em voor en na wel gewogen, was niet spannend. Paar gram..... Het gaat mij vooral om beschadigingen te voorkomen tijdens transport, elke keer naar zolder.......

    Strutbevestiging zit nog in de pijplijn, ik denken iets van messing strip 3×10mm....Waar te koop??

    De kastjes voor de (geschuurde) scharnieren waren helemaal dicht, terwijl ik de scharnieren erin schoof puilde de epoxy eruit, lekker massief vol...elektro kistje, niks meer aan doen...Ik weet nu in ieder geval hoe ik ze kan vervangen (bedankt Bas)

    Misschien toch maar een eland nemen als huisdier? Kan ie mooi het mos eraf eten

    Binnenkort vakantie, wie weet komen we een stuk verder.....

    Groeten, Arnold
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kavan scharnieren inlijmen met witte houtlijm gaat ook perfect!
    Door de perforering idd krijg je verbinding tussen boven en onderkant, trek je niet kapot.(wel zorgen dat er lijm in de gaatjes zit!)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Deze gebruik ik om scharnieren te lijmen met als extra borging een hardhouten pennetje (tandenstoker) erdoor
    Hinge glue.jpg

    Groeten Jef
     
    Arnold 85 en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Arnold. Ziet er goed uit.
    Misschien ben je nog niet zover, maar ik zou de kabels niet langer houden dan nodig. Groeten, Eddy
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ha Eddy,

    Dank je wel.

    De servo kabels bedoel je? Ik heb het idee dat ik bij het stekkertje moet kunnen, ik zou em in kunnen korten maar daar heb ik geen ervaring en spullen voor.
    Gewoon de stekker in de vleugel trekken kan ook....Misschien vastlijmen? Suggesties?
     
  8. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik doe een stukje (passend) krimpkous om de servo stekkers. De kous moet lang genoeg zijn zodat het geheel om de stekkers heen sluit. Na het krimpen komen ze niet meer los. Dan inderdaad losjes in de vleugel trekken. Je kunt hem later altijd weer terug trekken als je erbij wil.
    Er zijn ook oplossingen met touwtjes e.d. Ik wil de stekker er zo nodig weer onbeschadigd uit kunnen trekken, daarom gebruik ik geen lijm, maar dat kan natuurlijk wel. Groeten, Eddy
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nimmer lijm... daar krijg je spijt van, zie ook m'n Cloud Dancer... de hele vleugel kon open.
    Tijdens de bouw had je door de spantjes een papieren kokertje mee kunnen bouwen, zodat je geriefelijk een kabeltje kan doortrekken zonder dat het blijft haken en steken aan een spantje.
    Ik stekker zelf ook altijd de verlengingen, met een krimpkousje er om. Solderen kan ook, maar in theorie toch kans op draadbreuk op de soldeerovergang. Met stekkers heb je dat niet.

    Wil je je servokabel weer uitnemen, neem je een draadje/touwtje mee voor de volgende ronde doorhalen... als dat nodig mocht zijn. Is ook wel eens mis gegaan... werd het een kwartiertje goed mikken... met een touwtje met een gewichtje... als het mot, dan mot het...

    Hier heb je een voorbeeld bij een klein zwevertje.

    Het kokertje hieronder is uit twee laagjes Oracover, met de plakzijdes naar elkaar, tegendraads om een stokje gewikkeld als een slinger... verhitten en je hebt een prachtig kokertje... deze tip heb ik zelf uitgevonden... (plaatje uit 2009)

    DSCN3519-LR.jpg

    Gr Bas
     
    ramses, E.hof, Johaver en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kijk, dat is nou eens een prachtige tip! (zo kom je ook nog eens van de restjes oracovar af, op een nuttige manier)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zo, binnen en buiten wat geschilderd, voortuin aangepakt, veel gevlogen dit seizoen! Weer verder....[​IMG][​IMG]
    Groeten, Arnold
     
    ramses, E.hof, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    1 aileron heb ik verprutst, nieuwe maken dan maar, plamuur en oplappen houden we niet zo van.

    Intussen in de schuur.....[​IMG][​IMG]
    Groeten, Arnold
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De kortste pijn. Iets durven weggooien waar je niet tevreden mee bent, loont nadien altijd. Hij wordt HEEL mooi!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Je hebt al een assistent zei ik , opvolging verzekerd :koud: :thumbsup:
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Op onze club zou een sleepvliegtuig meer dan welkom zijn. Zover ik weet is er nu 1 bijna klaar.

    Zou het een optie zijn om een sleephaak te maken in mijn piper?

    Ik vraag mij dan de volgende dingen af:

    Moet ik de dakcontructie nog versterken?

    Kan ik het bedoelde "glazen" dak nog handhaven?

    De setup hiervoor zou er ongeveer zo uitzien: 6s, dymond 410kv motor 280 gr, prop 15×8. Trust komt op ongeveer 4kg.

    Kan deze kist het geweld aan?

    Zomaar een gedachte, zijn er mensen met ervaring hiermee?

    Groeten Arnold
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als ik bij mijn Calmato kom ga ik wat fotookes doorsturen.
    Dakconstructie wel strategisch versterken want daar hangt uw sleephaak aan (en de zwever...)
    Stevige servo voorzien. Snelheid speelt geen rol, maar wel kracht.
    Glazen dak: don't know. Misschien laten varen dat idee?

    Met die setup kan je tot 16x8 of 15x10 gaan. Ik zou dan eerder voor de 15x10 gaan om er een beetje de vaart in te houden.
    Mijns insziens moet er gerust mee te slepen zijn, bruut geweld gaat het niet zijn maar een sleepje van 2,5-3 kg moet zeker wel lukken.
    Wat wel handig is, is om schuine struts te monteren tussen kielvlak en stabilo. Zo kan de sleepkabel je roeren niet 1 kant op wurgen.

    Met mijn Calmato (1,6m span), 5S setup lukte het zonder problemen om een 2 kg op te takelen, en de lipo's waren allesbehalve 'vers' (al flinke leeftijd)
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dank voor je heldere antwoord Dries.

    Het dak zou van soort acrylplaat moeten worden, misschien dat dat, mits goed bevestigd, zelfs voor nog meer stijfheid zorgt dan ingedekt balsa.

    Binnen zou ik dan extra schoren tussen het motorschot en het dak kunnen plaatsen?koolstof misschien.

    Moet ook wel aan het gewicht denken. Setup wordt aanzienlijk zwaarder en een vleugelhelft weegt nu 300 gram...

    Dan zou ik em aan de buitenkant verder redelijk schaal kunnen afwerken.

    Het mooiste vindt ik een houten prop, Menz heeft 15×8 standaard inverschillende winkels. Zou effe verder moeten kijken daarvoor.

    Nog een nieuwsgierige vraag....waarom moet de sleepservo sterk zijn? Hij schuift alleen een pinnetje in en uit......zoveel kracht vergt dat toch niet?

    Struts achter was wel de bedoeling, staat ook op tekening, dat komt goed.
    [​IMG]
    Heb de aileron weer bijna klaar, zelfgemaakt loodje van 1400 gram erop

    Groetjes, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2016
    ramses vindt dit leuk.
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb de roxxy 4265 kv430 en een hacker 70A regelaar besteld.

    Gaat toch een sleephaak in komen. Heb nog een dymond metal gear standaardservo liggen, zou wel voldoende moeten zijn voor de sleephaak?

    Groeten, Arnold
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mede geïnspireerd door jouw draadje ben ik ook aan een Cub begonnen
    De tekening bij multicopy laten printen, houtwerk inventariseren:

    [​IMG]

    En beginnetje gemaakt

    [​IMG]

    De mijne wordt alleen geen exact volgens tekening gebouwde L4 hoor!
    Hij wordt voor STOL vliegen, veel touch&go en alles láág&tráág.
    Ik ga hem daarom ook met flaps bouwen maar in de basis blijft het wel een Cub
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zoiets dus :


    Ben blij dat ik dit plan laten inscannen heb, ben nog veel blijer dat er hier zo mooi mee gebouwd wordt!

    Omdat dit de redding is als het mis gaat. Gelijk hoe de zwever aan die haak hangt, je moet hem kunnen lossen als het fout gaat. Meer daarover in het sleepforum :)

    De Roxxy die je gekocht hebt is een klepper van een motor!
    Op hoeveel cellen ga je die vliegen?

    Met een stevige 6S erin kan je een 17x10 of 16x12 probleemloos rondmeppen.
    Maar ga je zoveel grondspeling hebben? (ik denk van wel)

    In ieder geval, met die motor heb je power over om redelijk te takelen!
     

Deel Deze Pagina