Svitzer London 1:50

Koos82

verslagschrijvers
Hallo Allemaal,

Het is de bedoeling dat ik een bouwverslag ga bijhouden op dit forum.
Alleerst de topic titel zegt het al maar ik ga de London van Svitzer bouwen in Schaal 1:50. Helemaal zo als ze nu rondvaart.
image012.jpg

Mijn vader is een jaar of 10 geleden een keer aan de Smit rotterdam begonnen maar nooit afgemaakt omdat hij zich helemaal op het heli vliegen heeft neergestort ;) dus dat is de basis van mijn London. het model heeft ook 10 jaar staan te verstoffen dus het is weer alles eerst helemaal kaal maken. en hier en daar wat aanpassingen maken, want er zijn toch wel een aantal kleine dingetjes anders.
de opbouw was grotendeels klaar. en de romp is groten deels klaar heb ik alleen nog geen foto van.

nu dan de foto's van de vorderingen zover.
s7001456.jpg

s7001455.jpg

s7001454.jpg

s7001457.jpg

s7001453.jpg

Alles staat nu nog in de grond, dus alles hierna maar weer schuren en dan spuiten.

weet iemand toevallig wat de ral kleur van het groene dek is?

Opmerkingen en suggesties zijn welkom

groeten
Koos

Je hebt hier een hele mooie basis om mee te verder te gaan. Je vader heeft dit wel heel mooi strak gebouwd.

Succes met de bouw, dit wordt een volgertje ;-).

Gr robin

svitzer londen

Hallo Koos.

Allereerst een paar mooie foto's, ben benieuwd naar de romp.
Ga dit zeker even volgen.
Ik heb de Smit Londen enkele jaren geleden gebouwd in 1978.
Wat de kleuren van de dekken?
Is misschien heel simpel. Mail de rederij eens en vraag wanneer de Svitzer in Rotterdam komt.
Ga dan eens gewapend met foto's van je model naar het schip.
En neem een Ral waaier mee.
De dienst doende wachtman zal je na het laten zien van je foto's zeker toelaten op het schip. Uit ervaring gaat dat altijd goed.

Let wel!! de Ral kleuren van de verschillende verfleverancier verschillen wel eens, en zeker onder invloed van zonlicht en zeewater.
Enig verschil zal er zeker zijn, zal je moeten accepteren.
Wie weet heeft de Rotterdam of de Singapore de zelfde kleuren, zou je daar ook op kunnen kijken.

Succes er mee.

Paul UK-104

Hallo Koos,

Ziet er zeer strak uit !!
Ben zeer benieuwd naar wat komen gaat.
Volgen dus.

Groet, Cees

Dit ziet er inderdaad heel strak uit! Ik ben benieuwd naar de romp en wacht met spanning op de eerst volgende update!

Bart

Ik hoop deze week een paar foto's te maken van de romp, die staat nog bij m'n vader
nu eerst nog maar even verder met het dekhuis
Ben nu bezig met de aflak laag, daarna kunnen we beginnen met de vele details.
vooral in de mast zitten een hoop details.

Misschien dat iemand hier mij kan helpen met de kleuren van de lichten in de mast.
Ik ga er vanuit dat het licht boven de hek licht op de eerste foto het gele sleeplicht is.
en op de tweede foto heb je er drie boven elkaar , ik neem aan dat dit Rood-wit-rood is,
Maar wat is dat andere licht aan de helemaal aan de buitenkant?
ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen

67363670.jpg

59779367.jpg

groeten
Koos

Laatst bewerkt:
Ik heb op beide schepen rond mogen lopen, en de kleur van de dekken valt niet echt mee!
Als je de dekken namelijk ziet is het groen bijna weg door de vele scheurtjes en vuil. Volgens mij komt RAL 6010 het dichtst in de buurt van de originele kleur.

Rene.

Bedankt Rene, ik ben gisteren even een potje 6010 gaan halen, dit lijkt idd het zelfde als op de foto's ik heb vandaag het dek voor de eerste keer geverft dus ben heel benieuwd als het helemaal droog is. maar tot nu toe lijkt het echt super.

Nu voor de liefhebbers dan de foto's van de romp. had even tijd om hem op te halen.
Als hij zo op tafel staat is hij toch best wel groot

s7001458.jpg

s7001459.jpg

s7001460.jpg

Binnenkort weer nieuwe foto's als ik weer een stuk verder ben met het dek huis

groeten
Koos

Mooi strak rompje,

Vergeet hem niet waterbestendig te maken hea.. ?
Dit kan op vele verschillende maniere, ik weet niet hoe of dat jij het van plan bent.. ?

Let er ook op dat het schip op deer kont een ronde potdeksel heeft, (de rant op de verschansing) En ook de potdeksel op der kont is veel ronder..

manmanman wat een strak rompje:cool:
let alleen op dat je kont niet helemaal klopt.
zoals eerder gezegd: romp binnen en buiten waterbestendig maken.
Eventueel polyester matje met hars over de buitenkant.
Dit is versteviging voor je romp tegen bijvoorbeeld aanvaring en dat je romp niet splijt of scheurt wat heel soms voor komt.
veel succes er mee en ik houd je in de gaten;)

tim

Bedankt voor jullie reacties, de kont moet ik idd nog wat aanpassen want die is idd in het echt een stuk ronder.

Hoe ik hem waterbestendig ga maken weet ik nog niet, daar moet ik nog even over nadenken hoe ik dat ga doen, ik heb hier ook helemaal geen ervaring mee dus dat word weer een uitdaging

groeten
Koos

inmiddels weer een week of 2 verder dus weer tijd voor een update.
Ben alweer een aardig stukje opgeschoten, maar heb ook een hoop vrije tijd gehad de laatste weken.

het dekhuis staat inmiddels in de juiste kleur en ben ook een beetje begonnen met wat details aan te brengen

het eerste bluskanon staat er inmiddels op en doormiddel van een servo heb ik hem ook draaiend gemaakt. het andere bluskanon moet ik nog aan beginnen.

ook ben ik verder gegaan met de schoorstenen, ik moet alleen nog wat vinden waar ik de grote uitlaten die er boven uitkomen van kan maken.

s7001467.jpg

s7001469.jpg

s7001468.jpg

dit was het weer voor deze keer
groeten
Koos

schoorstenen

Hallo,

Ik heb gelezen dat je op zoek bent naar materiaal om de schoorstenen af te werken.
Misschien kan je hier de huls gebruiken van een balpen. Afhankelijk van de diameter heb je daar alvast een ruim assortiment om te kiezen.

Mvg shadowgroup

Bedankt voor jullie reacties,
ik denk dat ik zaterdag maar even naar de bouwmarkt ga om te kijken of ze daar iets hebben. had gisteren een stukje pijp, maar achteraf bleek dat eigenlijk ook niks te zijn.

groeten
Koos

Ik ben inmiddels druk bezig met de mast en de verlichting hierin,
Ik heb alleen een vraag weet iemand waar dit licht voor dient?
het is een rondom schijnend wit licht alleen het is niet voor de combinatie van rood-wit-rood, want die zit er naast

mastq.jpg

Hoop dat iemand mij dit kan vertellen
binnenkort zal ik weer even een update met foto's maken

groeten
Koos

Ik ben inmiddels druk bezig met de mast en de verlichting hierin,
Ik heb alleen een vraag weet iemand waar dit licht voor dient?
het is een rondom schijnend wit licht alleen het is niet voor de combinatie van rood-wit-rood, want die zit er naast

mastq.jpg

Hoop dat iemand mij dit kan vertellen
binnenkort zal ik weer even een update met foto's maken

groeten
Koos

Ik denk gewoon het anker lichtje;) Het licht dat je aan zet als je gemeerd of ge ankerd licht :)

Meestal zit een ankerlicht toch voor op de boeg en achterop en geen toplicht, en aangezien het licht aan allebei de kanten van de mast zit denk ik dat het geen ankerlicht is

Ankerlicht

Ankerlicht zit niet voor op de boeg en/of kont, ze zit gewoon in de mast. Het is een enkel rond wit schijnende licht, het zou dus kunnen, tweede als spare?
grt
Hawser

Back