Swabberende staart van Titan 325

• Topicstarter Topicstarter heli-lommel
  • Startdatum Startdatum
H

heli-lommel

Guest
Goede dag mensen,

ik heb een vreemd probleem. Een aantal maanden een Raptop Titan 325 aangeschaft, in elkaar geknutseld, afgesteld, tijdje meegevlogen, alles prima, echter toen een keertje gecrasht. Ik heb de heli opnieuw opgebouwd, afgesteld (zoals ik dat de eerste keer ook gedaan heb), echter nu "zwabbert" de staart de hele tijd.

Ik heb al allerlei zaken proberen af te stellen, op internet gezocht naar oplossingen, echter ik krijg het antwoord niet gevonden.

Vandaag maar weer eens de moed genomen om te kijken wat het probleem is en het lijkt er op als of er te veel "vermogen" op de staart rotor komt waardoor de rudder servo deze kracht niet aan kan. De staart servo is een Tundertiger 1016 type. Als ik nl. het vermogen (throttle) verminder, dan zwabbert die staart een flink stuk minder, echter dan vliegt de heli weer belabberd.

Of kan de gyro (GY401) een tik gekregen hebben van de crash (een lichte crash overigens, alleen hoofdrotors kapot) waardoor dit apparaatje niet goed meer functioneert.

Ik weet het niet meer... iemand suggesties? Zwaardere rudder-servo, andere gyro? Ik kan dit alles wel aanschaffen onder het mom van "trial and error", maar een gyro kost ook nog aardig wat knaken, en als het ding gewoon goed werkt, dan is dat ook weer zonde...)

Bedankt!

Ik vermoed dat de as van de tail-rotor een tik heeft gekregen.
Misschien bijna niet zichtbaar maar door de hoge toeren het zo fel gaat.

ook al is gehad bij mijn carbooon en was toen niet gecrasht. alleen iets onzachte landing in het gras waar door de tail-rotor even in de tailvin had gezeten.

Heb je het staartasje vervangen na je crash? Kan zijn dat deze krom is. Misschien instellingen van gyro verandert? Wanneer je de gyro te gevoelig zet dal deze harder gaan reageren op veranderingen in toerental.

Nope, de staart as heb ik nog niet vervangen. Ik zal eens zo'n asje bestellen en kijken of dat de zaak verbetert.

Ik heb ook al met de instellingen van de gyro gespeeld, echter dat maakte niets uit... De gyro kan toch niet kapot zijn? Opzich reageert de gyro nog prima als je de heli "van links naar rechts" beweegt.

Als het mechanisch is dan zwabbert de staart met een continu ferquentie > zwabbert deze onregelmatig en is ook de uitslag van je "zwabber" niet constant dan is het je gyro.

Ik vermoed persoonlijk je Gyro omdat je heli echt enorm trilt als er een as krom is.

hallo,

ik heb vandaag men rudderservo vervangen, het servoarmpje is nu ook een ietsiepietsie korter dan het vorige, de servo is hetzelfde type. ik heb nu dus ook last van een zwiepende staart (wijkt 10-15cm uit en blijft zo heen en weer wiebelen, niet mee te vliegen dus). wat moet ik nu aanpassen aan men gyro? kan dingen aanpassen op de gyro zelf en op de zender, het is een GY401 waarop potmeters staan van DELAY en LIMIT, en op de afstandbediening kan ik ook nog 'GEAR' afregelen als ik me niet vergis. iemand hulp?

idd gear = gain?

op men mx12 kan ik afregelen

thro - aile - elev - rudd - gear - pit

gear staat momenteel op +54% -70%

maar verandering haalde niks uit... het zal wel wat anders geweest zijn want na paar instellingen proberen vloog een staartrotorblad tegen men nek, inwendige schroef ofzo losgetrild waardoor het uiteindelijk alleen op zen plaats gehouden werd met een plasticje, dat dus nu afbrak en waarschijnlijk ook de oorzaak was van dat zwabberen.

Ja idd, gear = gain (in dit geval).
Een 401-gyro heeft ook een aansluiting voor de gevoeligheid en dat stekkertje steek je als je een MX-12 zender gebruikt in het gear-kanaal op je ontvanger..
Het gear-kanaal dient normaal voor het landingsstel maar je kan het natuurlijk ook voor andere functies gebruiken. Sommige andere zenders hebben een extra/apart kanaal op hun zender voor de gyro-gevoeligheid. De mx-12 heeft dat extra kanaal niet en dus wordt daarvoor het landingsstel (gear) kanaal gebruikt.
Met de gear-schakelaar schakel je tussen headinglock en gewoon....
Weet niet meer vanbuiten of positief (+) gewoon is en negatief (-) headinglock of net andersom...

Zal best dat je het in je gear kanaal duwt, maar het heet dus GAIN (gevoeligheid).

Je moet proberen deze op een constante waarde in te stellen en niet variabel, althans dat maak ik op uit je bereik waar jij hem op ingesteld hebt.

djorkaef zei:
idd gear = gain?

maar verandering haalde niks uit... het zal wel wat anders geweest zijn want na paar instellingen proberen vloog een staartrotorblad tegen men nek, inwendige schroef ofzo losgetrild waardoor het uiteindelijk alleen op zen plaats gehouden werd met een plasticje, dat dus nu afbrak en waarschijnlijk ook de oorzaak was van dat zwabberen.

probleem nu dus opgelost djorkaef?? Ik heb nog niet zo goed gekeken of er iets wel / niet los zit. Ik kreeg by the way nog een tip van Joyce van helifun, en als ik het goed begrijp mot je voor de staart eigenlijk ook een digitale servo hebben. Heb jij ook een digitale servo of gewoon een analoge. De digitale varianten zijn wel een stuk prijziger (40-50 euro vs 15 voor een analoge)...

Ik heb uiteindelijk een goed tail-servo gevonden.
Allee ik ben er te vreden mee.

En dat is een Futaba S9650 en is aangesloten op een Futaba GY401 en deze staat op digitaal ingesteld.

futaba S9650 =
High speed,High torque servo for micro heli`s
Best tail servo for X400/T–rex helis.
Speed: 0.14 sec/60° at 4.8V
Torque: 3.6 Kg at 4.8V
Weight: 26g

Price: 78.00 Euro

Koop NOOIT een Futaba S3154 digitale servo
Deze kan gewoon het digitale (snelheid) niet aan.
Doe maar een zoek functie op RCgroups of zelfs hier.
Ik heb van de deze al 2 opgebrande binnen de 4 min en ben zekers niet alleen.

MX12 gear = gain is bij mij +40% - 40%

De S3154 heeft weinig problemen met het werken met de gyro, maar is niet geschikt voor de 6V. De S9650 daarentegen is hier wel voor geschikt. Dit is de voornaamste reden van een vroegtijdig overlijden van de S3154. Ik gebruik allebei deze servo's met GY401's op de Hummingbird en Trex, en na vele vluchten nog geen enkel probleem gehad

heli-lommel zei:
djorkaef zei:
idd gear = gain?

probleem nu dus opgelost djorkaef?? Ik heb nog niet zo goed gekeken of er iets wel / niet los zit. Ik kreeg by the way nog een tip van Joyce van helifun, en als ik het goed begrijp mot je voor de staart eigenlijk ook een digitale servo hebben. Heb jij ook een digitale servo of gewoon een analoge. De digitale varianten zijn wel een stuk prijziger (40-50 euro vs 15 voor een analoge)...

ik heb gewoon een analoge. een hitec HS 81MG, metal gear dus. momenteel kosten die nog maar 25€ in de betere winkel. heel tevreden van, sterk, heb zeker 3-4 crashes gehad met geblokkeerde staart en nooit kapot gegaan, een gewone servo had het allang voor bekeken gehouden. de lipjes voor de schroefjes zijn denk ik ook dikker dan die van 'goedkopere' servo's, ondanks dat waren ze opden duur toch afgebroken en moest ik een nieuwe kopen. heb dus opniew de deze gekocht want vloog voor mij perfect. hij zwabbert nu niet meer, maar wel na het sturen op de staart een beetje 'uizwabberen', maar dat kan ik wel verhelpen met de instellingen van de gyro.

Rikkie_V zei:
De S3154 heeft weinig problemen met het werken met de gyro, maar is niet geschikt voor de 6V. De S9650 daarentegen is hier wel voor geschikt. Dit is de voornaamste reden van een vroegtijdig overlijden van de S3154. Ik gebruik allebei deze servo's met GY401's op de Hummingbird en Trex, en na vele vluchten nog geen enkel probleem gehad

Doe eens een search op s3154 zowel in rcgroups als hier.
Ik heb een Bec van 4,95V en die servo sneuvelde als niks.

ik heb gewoon een analoge. een hitec HS 81MG

Idem.
Nadat m'n FS61BB Carbon Speed Digital Cool de geest had gegeven (uitgefikt) maak ik nu (ook) gebruik van een Hitec HS-81MG :D

"Iedere keer als ik m'n Li-Po's laad, worden ze dikker en dikker"

Er is ook een Hitec HS 65MG die wordt vaker gebruikt maar het verschil weet ik niet meteen.

Het zwabberen gaat verder...

Ik kreeg d'n andere niet meer goed en was inmiddels weer gecrashed. Had er even genoeg van en tijdens de kerstvakantie wederom het opnieuw geprobeerd.

Dus, nieuwe bouwdoos Raptor Titan 325 aangeschaf, in elkaar geknutseld (allemaal nieuw spul dus), nieuwe staart servor gekocht (redelijk goeikoop ding Tundertiger C1016; nu zul je wel zeggen, die is te goedkoop / niet goed what ever, maar het zaakje heeft in den beginne (Titan V1.0) prima met zo'n servo gewerkt). Bestaande gyro overgezet (standaard 401).

Alles prima afgesteld, check, check dubble check en vliegen met dat ding; zwabbert die staart toch al weer... Het gekke is dat de staart niet constant zwabbert; als je gas terug geeft, dan zwabbert de staart minder tot niet, echter dan gaat de heli weer naar beneden, dus dat is ook niet echt een optie.

Ik heb een filmpje d'r van gemaakt:

[media=youtube]f-uvQJ9tF8Q[/media]

Iemand suggesties? Gyro kapot? Ik kan eigenlijk niets anders bedenken. Echter voordat ik een nieuwe gyro van 140 euro aanschaf, wil ik toch min of meer zeker weten of het dit probleem wel is...

Laatst bewerkt door een moderator:
als je de standaart ecs heb van ace zet dan ff de battery protection uit (Ni-Mh/Ni-CD) heeft bij mij het zwabberen opgelost
let er wel op dat je je lipo's niet te ver leeg vliegt

Back