Swabberende staart van Titan 325

• Topicstarter Topicstarter heli-lommel
  • Startdatum Startdatum
Dat ziet er duidelijk uit als een te hoge gain. Verder adviseer ik gewoon een constant toerental te draaien!

als je de standaart ecs heb van ace zet dan ff de battery protection uit (Ni-Mh/Ni-CD) heeft bij mij het zwabberen opgelost
let er wel op dat je je lipo's niet te ver leeg vliegt

Ik heb het ingesteld; ik ga het morgen proberen als het weer licht is.

Dat ziet er duidelijk uit als een te hoge gain. Verder adviseer ik gewoon een constant toerental te draaien!

Een te hoge gain...? Wat bedoel je daar mee? Het toerental (thr-curve) is alsvolgt:

1 0
2 45%
3 65%
4 85%
5 100%

Wat zou ik hier dan aan moeten veranderen?

constant 65% bijvoorbeeld?

de govener in de ecs zorgt dat het toerental constant blijft
en de hoogte varieer je inderdaad met de pitch

net ook nog even thr-cut ingesteld om te voorkomen dat de rotor als een gek gaat ronddraaien als je toevallig iets dichtbij aan het bekijken bent, begint bij het opheffen van de thr-cut de rotor's als een gek te draaien, ondanks dat pitch en throttle op 0 stonden.

heb dus even de throttle curve aangepast naar

1 0%
2 40%
3 50%
4 50%
5 50%

lijkt me wat veiliger...

Ik zelf gebruik normal als 0 0 0 0 0 gas. Idle up word dan 90 90 90 90 (bijvoorbeeld, maar ik zou minimaal 80 doen ivm regelaar) Softstart zorgt er dan voor dat je motor niet meteen vol in de toeren gaat.

Wat zijn uberhaupt jullie instellingen van de esc?

Bij mij staan ze op:

Battery protection: +5V cut-off protection for NI-MH/Ni-CD (na aanbevelen van megmenhe)
Motor timing: soft timing
Brake mode: no brake
Throttle sensitivity: quick throttle response
Flying mode: Airplane mode (is deze "mode" wel juist, ik heb het ergens gelezen dat het hierop moet staan, maar je hebt ook nog helicopter mode with en without governor)

Dat is sterk afhankelijk van het type esc, sommige hebben de default waarde die geschikt zijn voor de heli, en als het niet het geval is dan moet je ze afregelen

Kijk ook even of je staartbuis goed zit dus zo afgesteld dat je tail riem niet te los staat.

Ik ga er van uit dat je de ACE BLC 40 ESC hebt.
De mijne staat als volgt ingesteld:

Battery protection: +5V cut-off protection for NI-MH/Ni-CD (wel je vliegtijden bijhouden)
Motor timing: standard
Flying mode: helicopter mode with governor

Mijn throttle curves staan als volgt:
normal mode : 0-70-85-85-85
idle 1: 85-85-85-85-85
idle 2: 95-95-95-95-95
throttle hold: 0-0-0-0-0

Mijn pitch curves:
normal: 40-inh-50-inh-100 (-4º tot 12º)
idle1: 0-25-50-75-100 (-12º tot +12º)
idle2: 0-25-50-75-100
throttle hold: 0-25-50-75-100

De GY401 gaat onder de 50% op je gain kanaal in normal mode, boven de 50% gaat hij in HH mode.
De staart stel ik altijd eerst af met HH uitgeschakelt op mijn GY401 (gain op mijn DX7 gear kanaal = -50) .
haal de draaiing eruit door de servo te vershuiven op de staartboom totdat de staart niet meer draait.
Dan zet ik mijn schakelaar voor mijn Gyrogain kanaal (op de DX7) om naar +70 travel om hem in HH te zetten.
Die waarde van 70 kan ik soms wat mee moeten spelen bij grote weersveranderingen.

Verder zit mijn staart riem niet strak maar redelijk los, te strak kost enorm veel vermogen.

Dus,
Zorg dat je voldoende headspeed hebt, 2800-3000 toeren.
Eerst de staart mechanisch goed afstellen zoals hierboven beschreven met de servo op 90º.
Vervolgens je gain waarde (in je zender) in HH mode afstellen om de zwabber eruit te halen.

Succes !!
Eric

Laatst bewerkt:
Ik ga er van uit dat je de ACE BLC 40 ESC hebt.
De mijne staat als volgt ingesteld:

Battery protection: +5V cut-off protection for NI-MH/Ni-CD (wel je vliegtijden bijhouden)
Motor timing: standard
Flying mode: helicopter mode with governor

Mijn throttle curves staan als volgt:
normal mode : 0-70-85-85-85
idle 1: 85-85-85-85-85
idle 2: 95-95-95-95-95
throttle hold: 0-0-0-0-0

Mijn pitch curves:
normal: 40-inh-50-inh-100 (-4º tot 12º)
idle1: 0-25-50-75-100 (-12º tot +12º)
idle2: 0-25-50-75-100
throttle hold: 0-25-50-75-100

De GY401 gaat onder de 50% op je gain kanaal in normal mode, boven de 50% gaat hij in HH mode.
De staart stel ik altijd eerst af met HH uitgeschakelt op mijn GY401 (gain op mijn DX7 gear kanaal = -50) .
haal de draaiing eruit door de servo te vershuiven op de staartboom totdat de staart niet meer draait.
Dan zet ik mijn schakelaar voor mijn Gyrogain kanaal (op de DX7) om naar +70 travel om hem in HH te zetten.
Die waarde van 70 kan ik soms wat mee moeten spelen bij grote weersveranderingen.

Verder zit mijn staart riem niet strak maar redelijk los, te strak kost enorm veel vermogen.

Dus,
Zorg dat je voldoende headspeed hebt, 2800-3000 toeren.
Eerst de staart mechanisch goed afstellen zoals hierboven beschreven met de servo op 90º.
Vervolgens je gain waarde (in je zender) in HH mode afstellen om de zwabber eruit te halen.

Succes !!
Eric

Eric,

Even een kleine vraag; in de handleiding van de ESC staat 2 keer helicopter without governor (foutje denk ik); de vraag is: bij welk "piepje" heb jij het nu staan? PPPPP-PP of PPPPP-PPP?

Ik heb de standaard ACE RC BLC-40/BLC-65/BLC-80 ESC.

Bedankt.

Ja klopt,
Er zit een drukfout in de manual ;)
Het moet zijn:
Airplane mode: ppppp-p
>>> helicopter mode with governor: ppppp-pp
helicopter mode without governor: ppppp-ppp

Groet
Eric

Laatst bewerkt:
Goed, uiteindelijk weer een paar weken verder en de moed weer opgepakt om het ding op te bouwen (was tijdens testen / afstellen om gekukkeld en weer gecrashed, grrr) en guess what, het ding zwabberde nog steeds (what's new). Zelfs als ik de instellingen overnam van gewaardeerde collega's zwabberde de staart nog altijd.

Ik kon mij ergens herinneren dat iemand zei dat de gain van de gyro naar beneden moest, rond de 50%; daar stond ie op dat moment op, dus geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om de gain nog verder te verlagen.

Dat heb ik op een gegeven moment wel gedaan en toen werd de zaak stabieler. De gain staat nu echter op 30%, wat volgens mij wel weer erg laag is, niet waar?

Anyway, het zwabberen is afgelopen, den heli vliegt weer stabiel, maar toch nog wat vragen over die gain.

Op de 401 lijkt me 30% (AVCS) vrij normaal , op mijn 450 staat hij ook rond dat getal, hoger gaat hij inderdaad zwaberen.

Dus als de staart nu goed is dan is tie goed.

Ps : Als je geen dig staart servo hebt kan het delay potmetertje ook nog wel eens helpen om daar mee te spelen. Maar wat hierboven al staat als hij nu goed is gewoon laten staan en je geen zorgen maken over getallen.

Laatst bewerkt:
Back