swampboat

beste forummers!!

Ben al een tijdje actief in de auto/heli/vliegwereld. Ken dus wel wat af van modelbouw.
Nu heb ik door de jaren veel verzameld waar ik niet veel meer mee doe.
Ik heb nog nitro motors, tankjes, electromotore, servos echt alles:d
Nu zag ik op het net wat filmpjes van swampboats, ik zou graag ook zelf eentje bouwen, wil hem dan gebruiken voor op de sneeuw en op water.
Wanneer ik hem ook op het water wil, de praktisch platte romp hol maken? Ik had het idee een platform va foam te maken en dit te bekleden met dun metaal, of balsa en dan met porienvuller opvullen.
Daarna een stuwmotor, en een roer en gaan:p

Is dit realiseerbaar, en enige tips? foto's van het beschikbare materiaal volgen!

grtzzzz

Realiseerbaar

Ik denk dat met de huidige techniek je een electrische swampboot kan maken die als een speer zal gaan over het water. Alleen sneeuw en een swampboot lijkt me niet echt samen te gaan maar ach, als een 747 kan vliegen..waarom een swampboot in de sneeuw niet? een kwestie van power!
grt
Hawser

hmm vind ik wat simpel;p ik zou graag met een nitro motortje werken, met deze doe ik helemaal niets en vind ik wel iets hebben. Heb ook nog brandstof met hopen om erdoor te blazen;)
Ik heb tot mijn beschikking een OS fx40, fxi46. Met deze motoren heb ik tog alwat vermogen, dus hij gaat wel enige grootte hebben.
Het idee van foam tussen balsa die behandeld is, is dit sterk genoeg/waterbestendig?

grtzzz

Net wat research gedaan, wanneer je even op onderstaand linkje klikt en wat naar beneden scrolt zie je in weleke richting ik wil gaan.
Ik wil eventueel mss de romp in dik balsa met porienvuller maken, maar wanneer ik het op deze mannier maak, gaat hij dan wel over het water. Zoals die in de link denk ik tog dat deze alleen voor sneeuw bedoeld is...
Product Page - A&J Hobbies Ltd.

grtzzz

ok, waarschijnlijk bouw ik hem gewoon op van balsa, kan ik hem wat beter in vorm maken.

grtzzz en update ergens volgende week!

full
Dit is mijn moeras (sneeuw)boot. Let wel op het zwaartepunt als de wind eronder komt gaat hij achterover.(zelf meerdere malen ondervonden laatste winter.

Mvg
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De romp is gemaakt van gamma triplex en daarna een alu plaat eronder gelijmd. De achterkant (opbouw) is van 10 mm multiplex met een 7,5cc OS erop. Probeer de tank wat hoger te maken dan hoeft hij niet zo aan te zuigen.

Mvg

die ik gemaakt heb lijkt toch erg veel op deze.
alleen geen bescherming om de prop en enkelroer.

maar ik erg leuk varen ehh glijd lekker zal ik maar zeggen :)

ok!, morgen wat plannen tekenen...

Ben aan het twijfelen welke motor ik zal gebruiken, de .40 of de .46 de .40 is het meest recent en heezft ng maar een litertje gelopen. Maakt het gewicht hier veel uit? Ik ga hem tg vooral op sneeuw en nat gras gebruiken...

grtzzz

Als je er een 10 cc opzet trekt hij overal overheen ook over de klinkers van de straat.
(dit heeft mijn maat bewezen) mits hij niet al te zwaar is natuurlijk.
Mvg

kan, ik gebruik altijd bruislijm.

@Looping klinkt raar maar die van mij gaat ook over de straat maar gras niet.
dat "plakt" meer zeg maar.

Hoi leon325i
Het zou kunnen dat je zwaartepunt een stukje naar achteren kan en anders de motor minder downtrust geven of op 0 zetten. Succes ermee.

Mvg

Back