Swashplate probleem logo 10

Eindelijk, na verschillende goede afstel- en download tips (Dank aan Satoer, en Spoeky) is het eindelijk gelukt om op te toeren naar een goed toerental, om zelfs los te komen van de grond.
Ik moet de staartrotor nog beter af stellen, maar dit even ter zijde.
Ik kom het volgende probleem tegen: wanneer ik van midstick naar high ga zie ik twee duidelijke sprongetjes van de heli, het is net of loopt de swashblade aan.
Echter bij stilstaande rotor lopen de servo's niet zwaarder dan normaal.
Toen ik de alu swashblade monteerde, ging deze vrij stug over de hoofd as, deze as heb ik met heel fijn schuurpapier voorzichtig iets afgeschuurd, zodat deze soepeltjes door de swash ging.

Waar zouden deze tikken of sprongetjes vandaan kunnen komen?

Zou je je probleem eens beter kunnen omschrijven Anne? Ik begrijp het niet helemaal.
Als de rotor stil staat kan je de swash over de hele as zonder hikken schuiven, maar je hebt het gevoel, dat als de rotor draait dit wel met hikken gaat?

En dit is te zien aan 2 sprongetjes van de heli?
Als je wil gaan hoveren, valt de heli dan ineens weer op de grond en stijgt daarna meteen weer op?? 8O

Groetjes Michel

Satoer zei:
Zou je je probleem eens beter kunnen omschrijven Anne? Ik begrijp het niet helemaal.
Als de rotor stil staat kan je de swash over de hele as zonder hikken schuiven, maar je hebt het gevoel, dat als de rotor draait dit wel met hikken gaat?

En dit is te zien aan 2 sprongetjes van de heli?
Als je wil gaan hoveren, valt de heli dan ineens weer op de grond en stijgt daarna meteen weer op?? 8O

Nou, zo ongeveer, voor het licht worden van de heli maakt hij een klein hupje.
Ik moet de staartrotor nog beter instellen, dus laat ik de heli niet helemaal loskomen.
Iets voorbij midstick (3/4) heb ik hetzelfde.

En terug idem dito.

zijn je curves wel in orde ?

(een swashblade, is weer eens wat nieuws, ikzou het noemen : een swashplate :wink: )

Hmm, dat is vaag.

Ik denk niet dat dit aan de stroefheid swashplate kan liggen. Hij stijgt immers op, daalt weer en stijgt weer op.
De swashplate zou alleen kunnen blijven hangen, lijkt mij niet dat die weer terug gaat. (zodat je een moment wat minder pitch hebt)
Ik denk ook niet dat je dit met je FX-18 en een 5 punts pitch curve na kan bootsen, dus zal het wel niet aan je zender liggen.
Lijkt mij ook niet dat de swash stroever gaat lopen als de rotor draait.

… Leuk hè dat ik alles ga opsommen wat ik denk wat het niet is ;) :lol:
Helaas kan ik nu zo even niets bedenken wat het wel zo kunnen zijn. :(

Oh toch een ingeving!

Je govenor op de regelaar zou het addertje kunnen zijn. Deze kan gaan "hunten" rond het stabiele toerental. Dan over corrigeerd de regelaar om het toerental te behouden, zodat het toerental continue op en neer dipt.
Als het toerental weer even zakt, zal de heli ook even zakken.
Je zegt dat je staart ook niet goed is. Het hunten van de govenor kan hier een rechtstreeks gevolg van zijn, omdat de staart nu het constante veranderen van het rotortoerental moet tegen compenseren.

Op je regelaar zitten 2 govenor modus-en. High en low. Als die nu op High staat zou ik de Low instelling eens proberen (en visa versa)

Geeft niet Michel,

ik ga vanavond nog even proberen en kijken welk toerental we hebben en
of de pitchcurve juist is.

Bedankt.

Volgens mij heeft een FX-18 een 3-punts euh 'curve', lo-p, hv-p, hi-p en lo-t, hv-t en hi-t... Dus een curve kan je rustig uitsluiten.

Satoer zei:
Oh toch een ingeving!

Je govenor op de regelaar zou het addertje kunnen zijn. Deze kan gaan "hunten" rond het stabiele toerental. Dan over corrigeerd de regelaar om het toerental te behouden, zodat het toerental continue op en neer dipt.
Als het toerental weer even zakt, zal de heli ook even zakken.
Je zegt dat je staart ook niet goed is. Het hunten van de govenor kan hier een rechtstreeks gevolg van zijn, omdat de staart nu het constante veranderen van het rotortoerental moet tegen compenseren.

Op je regelaar zitten 2 govenor modus-en. High en low. Als die nu op High staat zou ik de Low instelling eens proberen (en visa versa)

Govenor low is geen optie voor mij, 810 RPM,
in de high stand heb ik 1800 RPM, ik moet nog wel de staartrotor bijstellen maar dat durf ik alleen niet aan en ik wil mijn oudste zoon van 12 er ook niet aan wagen :wink:
Morgen als m'n handige buurman weer uit de nachtdienst is, maar weer eens proberen

Alles loopt soepel als de rotor stilstaat maar happert als de rotor draaid.
Dit klinkt naar problemen met de druk en/of kogellagers in de kop.
Welke uitvoering van de Logo 10 heb je, volgens mij worden de meeste nog steeds uitgeleverd zonder druklagers in de kop, alleen standaard bij de 3D en Carbon uitvoering als ik me niet vergis.
Als je geen druklagers hebt welk toerental draai je dan maximaal, ik dacht dat mikado adviseerde om onder de 1600 toeren te blijven.
Wanneer druklagers aanwezig zijn, zijn deze dan goed gemonteerd. De twee lagerschalen hebben verschillende binnen- en buitendiameter in de handleiding staat duidelijk aangegeven in welke volgorde deze gemonteerd moeten worden.
Dit geldt ook voor alle ringen revetten en nog wat meer wat op de bladhouder-as gemonteerd zit. Checken of de volgorde en richting (binnen-buitenkant) klopt.
De standaard kogellagers in de bladhouders al gecontrolleerd of deze geen zware punten hebben onder axiale belasting van de de binnenring.
Je kunt dit snel testen door beide bladhouders tegelijk naar buiten te trekken en dan tegen elkaar in te verdraaien, dit moet net zo soepel gaan als zonder axiale belasting.

Rick

Rick NT zei:
Alles loopt soepel als de rotor stilstaat maar happert als de rotor draaid.
Dit klinkt naar problemen met de druk en/of kogellagers in de kop.
Welke uitvoering van de Logo 10 heb je, volgens mij worden de meeste nog steeds uitgeleverd zonder druklagers in de kop, alleen standaard bij de 3D en Carbon uitvoering als ik me niet vergis.
Als je geen druklagers hebt welk toerental draai je dan maximaal, ik dacht dat mikado adviseerde om onder de 1600 toeren te blijven.
Wanneer druklagers aanwezig zijn, zijn deze dan goed gemonteerd. De twee lagerschalen hebben verschillende binnen- en buitendiameter in de handleiding staat duidelijk aangegeven in welke volgorde deze gemonteerd moeten worden.
Dit geldt ook voor alle ringen revetten en nog wat meer wat op de bladhouder-as gemonteerd zit. Checken of de volgorde en richting (binnen-buitenkant) klopt.

De standaard kogellagers in de bladhouders al gecontrolleerd of deze geen zware punten hebben onder axiale belasting van de de binnenring.
Je kunt dit snel testen door beide bladhouders tegelijk naar buiten te trekken en dan tegen elkaar in te verdraaien, dit moet net zo soepel gaan als zonder axiale belasting.

Rick
Dankje Rick, ik ga vanavond die druklagers eens inspecteren!

@nne

Is dit probleem al opgelost?

Ik heb een soortgelijk probleem, ik zou het omschrijven als een "vertraging"op de controls.
Wanneer ik de logo licht maak komt hij rustig in de hoover maar geef ik iets pitch bij dan schiet hij na een seconde ofzo als een speer omhoog.
Dit probleem heb ik ook wanneer ik dan vervolgens negative pitch geef om op te vangen.... eerst even niets en vevolgens te veel. Is zeer, zeer lastig vliegen.

'k Heb dit probleem al sinds ik de logo10 heb maar eerst was het niet zo'n probleem omdat ik op 12 cellen vloog en het algemene vliegbeeld dan toch al een beetje sloom en sompig was, nu ik er een 16 cellen pakket als powerplant heb is het probleem veel duidelijker geworden.

Mijn logo10 was uitgerust met druklagers in de kop, welke ik heb vervangen door de standaard as om te zien of daar het probleem zat.... niet dus... het lijkt nu zelfs iets erger te zijn.

Andere specs het gaat hier om de logo10
GY401 + S9254
kontronic Mambo15 (fun600/15) + Jazz 55-6-18
pinion 15 t
servo's op swash S 3150
2300nimh 4 cellen ontvangerpakket
ontvanger R-149 DP

Om vast te stellen of het de governor mode is die problemen oplevert zou je eens in non-governor mode kunnen proberen.
Dus non governor mode met een Idle up 1 gascurve van bijvoorbeeld 90-90-90-90-90 en Idle up 2 van 100-100-100-100-100.
(zo vlieg ik zelf ook omdat mijn hacker regelaar onvoldoende presteert in governor mode en non governor met de beschreven gascurves werkt uitstekend)

Groeten,
Jock

@ Ben

Volgens mij is mijn probleem nog niet helemaal opgelost, ik heb alleen nog maar kunnnen hooveren in een te kleine ruimte (niet binnen, mijn grasveldje is niet groot genoeg)
Paar dagen geleden heb ik een groter veldje op gezocht en daar had ik hetzelfde probleem, wat een te harde landing heeft opgeleverd met als gevolg een gestript hoofdtandwiel.
Ik heb ergens gelezen dat het ook wel eens aan de stick kan liggen, dat de beweging van de stick niet vloeiend wordt overgebracht in de elektronika!
(ik weet niet hoe ik dit technisch moet uitleggen)
Misschien een gevalletje van technische dienst?

@nne

Ben Postmus zei:
Mijn logo10 was uitgerust met druklagers in de kop, welke ik heb vervangen door de standaard as om te zien of daar het probleem zat.... niet dus... het lijkt nu zelfs iets erger te zijn.

Met 16 cellen en zonder druklagers vliegen lijkt me niet zo'n goed idee, hoogstwaarschijnlijk ligt je rotorkop toerental nu toch wel behoorlijk hoog. Door die hoge toeren wordt de trek belasting op de bladhouders te hoog voor alleen de standaard kogellagers. Deze zijn niet geschikt om hoge axiale krachten te kunnen opvangen.

Rick NT zei:

Bovenstaande heb je al geprobeerd, als je dit doet moet alles soepel blijven draaien. Als je tikjes/klikjes voelt dan zijn de kogellagers beschadigd.

Teveel Expo op de pitch of een vreemde pitchcurve kan ook dit efect hebben. Dan krijg je 'meestal' midstick een gebied waarbij je grote uitslagen kunt geven zonder dat er echt iets gebeurt, maar als je daar eenmaal buitenkomt dan gaat heel snel.
Persoonlijk ben ik daarom geen voorstander van Expo, de enigste toestellen waarbij ik het echt gebruik zijn de Shock-flyers.

Rick

Rick NT zei:
Ben Postmus zei:

Met 16 cellen en zonder druklagers vliegen lijkt me niet zo'n goed idee, hoogstwaarschijnlijk ligt je rotorkop toerental nu toch wel behoorlijk hoog. Door die hoge toeren wordt de trek belasting op de bladhouders te hoog voor alleen de standaard kogellagers. Deze zijn niet geschikt om hoge axiale krachten te kunnen opvangen.

probleem is hetzelfde met 12 en 14 cellen, met 14 cellen heb ik nog steeds iets te weinig power om lekker te vliegen. Vandaar de 16 cellen, m'n headspeed ligt zeker niet te hoog, mijn motor is niet de beste keuze geweest.

Mikado geeft 1500 als limiet aan waarboven druklagers gebruikt moeten worden.
Heb je ook al geprobeerd om de toeren omhoog te krijgen door het toepassen van een ander tandwiel (meer tanden) op de motor. Voordeel hiervan is dat het gewicht niet toeneemd, 2 extra cellen doen dat natuurlijk wel.

Rick

Sorry hoor.... maar ik snap de relevantie van deze headspeed/cellen/tandwielen niet echt.

Ik heb vandaag weer gevlogen met 12 cellen en het probleem blijft hetzelfde, zowel met als zonder druklagers. Heb net genoeg vermogen om los te komen en hij blijft dezelfde nukken hebben.

Back