"Swastika" op schaalmodellen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Taildragger, 20 aug 2012.

  1. Taildragger

    Taildragger

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo forumleden,
    Zoals ik hier al eerder heb vermeld is mijn vliegmaat een Messerschmitt BF109K aan het bouwen (span 1600mm) en bijna klaar.
    Nu is hij bang (nou, ja bang) dat als hij het hakenkruis oftewel swastika op het staartstuk aanbrengt, hij een hoop (negatieve) reacties krijgt.
    Mijn vraag is nu: hoe is dit in Nederland geregeld? Mag het gewoon, of is dit aan regels gebonden?
    Laatst spraken we een Duitse piloot bij Pampa en die zei dat het in Duitsland absoluut verboten was en er zelfs een fikse boete voor gegeven kon worden.
    Nu kan ik me dat in Duitsland nog wel voorstellen, maar hoe zit het hier??

    Graag jullie reacties en eventuele ervaringen.

    Mvg Ron
     
  2. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    ik weet niet of het verboden is ..heb wel eens om een meeting,
    een paar duitse schuimpje gezien..en die hadden het Kruis rechtop,
    dus in de romeinse steil

    maak er dan een oud ''romeinse swastika'''van ..dus in plaats van een schuin kruis ...recht op ...dat ziet toch niemand
    oja ...het is het heiligste symbool uit het hindoeïsme en Jaïnisme,----> maar wel rechtop
    http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/oorlog/25761-het-hakenkruisde-swastika.html
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2012
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ergens op dit forum loopt daar een discussie over. Geloof dat het in Nederland ook verboden is. Wat je natuurlijk wel kan doen is de Swastika plaatsen en wanneer het niet op prijs word gesteld de open vlakken dichtplakken zodat het een ruitfiguur wordt. Probleem opgelost.

    Persoonlijk heb ik er geen problemen mee zolang het historisch correct is maar er zijn er inderdaad genoeg die er wel bezwaar tegen hebben... zal een eeuwig discussiepunt blijven...
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Ron.
    In Nederland is het niet verboden. Van sommige lieden zal je maat wellicht negatieve reacties krijgen, dat klopt. Maar er lopen nu eenmaal mensen op deze wereld die overal negatief op reageren.

    Ervaring? Ooit heb ik de Bismarck als statisch model gebouwd. Met een geschilderde swastika op het achterdek. Ik stond ermee op een show. Iemand van mijn leeftijd (had WO II dus niet meegemaakt) ging helemaal uit z'n dak. Hoe iemand als goed Hollander het in z'n botte kop kon halen om een DUITS schip te bouwen en al helemaal de Bismarck... enzovoorts enzovoorts.
    Het woord "landverrader" kwam nog net niet over z'n lippen. Ik heb 'm geprobeerd uit te leggen dat ik het schip als schip mooi vond en het zo authentiek als mogelijk na wilde bouwen. Had meneer geen boodschap aan, hij bleef maar razen. Uiteindelijk beveiliging erbij geroepen en die hebben 'm buiten de deur gezet. Dááág entreegeld...

    Voor de rest? Dat was mijn enige negatieve ervaring. Hier op het forum zijn ook een aantal mensen die Duitse schepen hebben gebouwd, waaronder de Bismarck met swastika. Anderen hebben daar ook commentaar op geleverd, maar op een normale manier. En dat de meeste keren het geval zijn.
     
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Vanaf HIER

    Groeten, Ramses
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    hier is er al een hele discussie over gevoerd
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    dank je ramses ;-)
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Hahahhaha, toevallig op een minuut na gelijke post...
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ikzelf had op mijn beide uboten ook de correcte kriegsmarine vlag met Swastika. Was demontabel ivm met meetings etc.

    Roel bedankt voor de correctie mbt het wel of niet toegstaan in NL.
     
  10. Piper

    Piper

    Lid geworden:
    5 nov 2003
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Almere
    Swastika??

    Het in Nederland niet verboden.
    Heb twee Stuka's en zijn nu eenmaal van een bepaald tijdperk, dus zijn beide voorzien van de swastikabeschildering achterop.
    Is inherent aan schaal.
     
  11. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vind ik ook

    Als je een schaalmodel bouwd uit deze periode moet het authentiek zijn aan het echte model.

    Sommigen blijven hun verontwaardiging uitdrukken over deze periode, dit omdat hier reeds geschiedenis over geschreven is, oogkleppen afdoen en eens bekijken wat er in onze huidige tijd gebeurd, is dan aan te raden aan deze personen.
    Heeldere volkeren gaan nog dagelijks gebukt onder een bepaald regime, maar hier word niet over gerept, er is immers nog geen geschiedenis over geschreven omdat er nog niets overwonnen is.

    Zelf betreur ik de zaken van 72 jaar geleden, maar de swastika? deze werd enkel maar gedragen door personen, het teken op zichzelf denk ik niet dat het eeniemand heeft vermoord.
    Als dat het geval moest zijn! zou ik maar oppassen met sommige smilies.:rolleyes:

    Johan.
     
  12. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Roel van Essen schreef: Ooit heb ik de Bismarck als statisch model gebouwd. Met een geschilderde swastika op het achterdek. Ik stond ermee op een show.

    Nu is dit wel even terzijde: Moest Roel zijn Bismarck met swastika te koop hebben aangeboden op die show bv. dan zou volgens het Nederlands strafrecht (theoretisch) wel strafbaar zijn op grond van artikel 137 van het Wetboek van Strafrecht.
    Verkoop van voorwerpen met hakenkruizen wordt gezien als een vorm van discriminatie en dus strafbaar.



    Mvg,
    P.Siemons
     
  13. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Eventjes op reageren Paul.

    Als het strafbaar is? waarom is het in docu's over deze periode dan niet verborgen door de zo onherkenbare kadertjes die we dagelijks op het nieuws zien.
    Ballard heeft de Bismark gevonden, weet niet of u de docu heeft gezien, de swastika komt hier gewoon in beeld, zelfs nog met bewondering dat deze nog zo duidelijk zichtbaar was na al die jaren.
    Ook uit het boek hierover staan de foto's, kan mij niet herinneren of er ooit een strafzaak heeft gelopen tegen Ballard of zijn uitgever.

    Johan.
     
  14. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Johaver schreef: Als het strafbaar is? waarom is het in docu's over deze periode dan niet verborgen door de zo onherkenbare kadertjes die we dagelijks op het nieuws zien.

    Johaver,theorie en praktijk liggen dikwijls ver uit mekaar.


    Mvg,
    P.Siemons
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Het hakenkruis behoort tot de meeste heilige tekens in het Hindoeïsme. Word tevens in het Jaïnisme en Boeddhisme gebruikt. Het kruis is te vinden in de Griekse en Romeinse oudheid en ook de Noorse vikingen gebruikten het.

    Alleen omdat een stel volslagen idioten dit kruis als hun symbool hebben aangenomen....

    Sommige zaken moet je wel apart van elkaar kunnen zien, zoals wanneer het op een schaalmodel te zien is...
     
  16. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Je zou het ook in spiegelbeeld kunnen aanbrengen.
    Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, het gaat over schaalmodelbouw, niet over verheerlijking van een politieke stroming.

    Laatst nog iemand over de kruizen op mijn Mustang (er staan er inderdaad 30,5 op)
    hij: "Hee, hakenkruizen!!"
    mijn reactie: "Ja, van de duitsers die hij neergehaald heeft"
    hij: "Oh..." (stilte)
     
  17. Taildragger

    Taildragger

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt voor de reacties en het meedenken, ik begrijp dat het voor veel mensen, na ruim 60 jaar nog steeds een probleem kan zijn.
    Vooral de reactie die Roel van Essen kreeg was nogal buitensporig fel. En zoals hij zei was het niet eens iemand die de oorlog aan den lijve ondervonden had, en zelf nogal extreem was.
    Toch zie je ze overal nog, in musea, op televisie enzovoort
    Maar we zitten dus niet op problemen te wachten, het is gewoon een hobby zonder bijbedoelingen.
    Waarschijnlijk zal de swastika er dus niet op komen.

    Mvg Ron
     
  18. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    helemaal met jou eens ''Sommige zaken moet je wel apart van elkaar kunnen zien, zoals wanneer het op een schaalmodel te zien is''..zoals ik ook al schreef het kruis (maar dan rechtop) is een heilig teken..

    en daarbij , dan mag het doodshoofd met gekruisde botten erachter ook niet ..dat werd gebruikt door de SS
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik vlieg een fw190 en om mijn eigen redenen staat de swastika er niet op.
    Wat een ander doet moet hij zelf weten. Het is schaal. En ik zal er niemand over oordelen.
    Het blijft namelijk een hobby en geeen uiting van rassenhaat,dictatuur en uitdunning van mensen die je niet mag. Dit gebeurt helaas nog genoeg op de wereld zoals met de koerden.
    Wat een ieder doet is zijn keus nogmaals en ik zal die persoon er niks anders over oordelen.
     
  20. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    292
    Dit verhaal en deze discussie doet mij denken aan een voorval jaren terug op school. Op een gegeven moment mochten we in de knutselles "vrij" tekenen.
    Een klasgenoot volgde al jaren tekenacademie en kon dan ook prachtig tekenen gaande van gezichten tot landschappen. Maar hij tekende ook graag historische vliegtuigen.
    Dus had hij hier een duits WOII vliegtuig getekend met daar ook het swatika erop.
    Zeer mooi ... tot de leeraar dit zag... volgens hem kon het niet dat je zoiets tekende.
    De hele discussie eindigde dan zelf bij de directeur. Hij heeft dan nog zijn schetsboeken met vliegtuigen meegebracht om aan te tonen dat hij niet alleen Duitse maar ook vliegtuigen van andere landen tekende.
    Uiteindelijk vond de directeur het aanvaardbaar. De leraar echter kon er nog altijd niet om lachen.
     

Deel Deze Pagina