Een tijdje geleden stuitte ik bij RCgroups op de Juggernaut Wing. Een 120 cm brede vleugel gemaakt door Ruben. De vleugels zijn allemaal met de hand gesneden uit EPP foam.
Het verwachte eindresultaat
Sindsdien heb ik alle benodigde bouw materialen binnen:
- UHU Por, voor het lijmen van de vleugelhelften.
- Gorilla Glue, voor het lijmen van de verstevigingsbuisjes
- Schuurpapier
- Soldeerpistool
- Metalen liniaal (liefst 1m lang)
- Zwarte verfspray en een andere kleur verfspray
Setup:
- NTM Prop Drive Series 35-36A 1400Kv / 550W
- 8x4 en 8x5 APC propeller
- Turnigy 55a speed controller
- 2x Turnigy nano-tech 3300mah 3S 25~50C
FPV Setup:
- 1.2Ghz Transmitter met Cloverleaf antenna
- Ezuhf receiver
- Ezosd
- Gopro
- 600TVL Sony super had CCD camera
- 5V 5A UBEC voor de receiver
- 3S Video Link Board van IBCrazy voor de fpv camera en transmitter
Overzicht van alle onderdelen
- 2 vleugeldelen
- 1 middendeel
- 1 motorsteun
- 2 elevons
- 1 hatch
- Verstevigingsbuisjes
- Lamineerfolie
- Wingtips
Vleugels 'schoonmaken'
Aangezien de vleugels zijn gesneden met een 'hot wire cutter' zijn er nog wat restjes overgebleven op de vleugel zelf (zie rechtervleugel op de foto hierboven). Om een zo mooi mogelijk eindresultaat te krijgen is het verstandig om de vleugel licht te schuren. Links het eindresultaat
Vleugels lijmen
Geen heel moeilijk werkje. Ik heb voor het lijmen van de vleugels Uhu Por gebruikt. Beide kanten flink insmeren, even op elkaar drukken en weer los halen. Vervolgens 10 minuten laten opdrogen om vervolgens de vleugels stevig tegen elkaar aan te drukken.
Spar sleuven
Volgende stap is sleuven maken waar de spars in kunnen liggen te versteviging van de vleugel. Dit gaat het makkelijkste met een soldeerpistool met koperdraad. Gebruik daarnaast een metalen lineaal om je koperdraad langs te geleiden.
Spars lijmen
Voor het plaatsen en lijmen van de spars heb ik gebruik gemaakt van Gorilla Glue. De lijm zet zich tot 5x de grootte uit, waardoor de lijm zich vastklampt aan de foam en de spars. Spray voordat je de Gorilla Glue in de sleuven stopt een beetje water in de sleuven.
Batterij bay
Om ruimte te maken waar je de lipo's en andere electronica kan wegstoppen dien je een gat te snijden midden in je vleugel. Je houdt een vierkant blok EPP over. Snij hier vervolgens een 2 cm dik stuk uit die je terug kunt plaatsen in het gat. Lijm de bodem er weer in en laat dit een nachtje rusten.
Schuren en sprayen
Aangezien de gorilla glue opzet dien je het nog te schuren zodat je een vlak oppervlak hebt. Gebruik hiervoor een licht schuurpapier. Spray vervolgens de Gorilla Glue zwart, zodat je er weer een mooi uitziende vleugel aan overhoudt.
Paintjob en fpv/rc plaatsing
Het verfraaien van je wing is een optie, maar ik vond het wel mooi om er een racing look aan te geven. Voor het uitsnijden van de ruimtes waar de receiver en fpv transmitter komen te liggen, heb ik gebruik gemaakt van een soldeerpistool met koperdraad. Je kunt het koperdraad precies vormen zodat je mooie ruimtes maakt voor je spullen.
Later meer!
Het verwachte eindresultaat

Sindsdien heb ik alle benodigde bouw materialen binnen:
- UHU Por, voor het lijmen van de vleugelhelften.
- Gorilla Glue, voor het lijmen van de verstevigingsbuisjes
- Schuurpapier
- Soldeerpistool
- Metalen liniaal (liefst 1m lang)
- Zwarte verfspray en een andere kleur verfspray
Setup:
- NTM Prop Drive Series 35-36A 1400Kv / 550W
- 8x4 en 8x5 APC propeller
- Turnigy 55a speed controller
- 2x Turnigy nano-tech 3300mah 3S 25~50C
FPV Setup:
- 1.2Ghz Transmitter met Cloverleaf antenna
- Ezuhf receiver
- Ezosd
- Gopro
- 600TVL Sony super had CCD camera
- 5V 5A UBEC voor de receiver
- 3S Video Link Board van IBCrazy voor de fpv camera en transmitter
Overzicht van alle onderdelen
- 2 vleugeldelen
- 1 middendeel
- 1 motorsteun
- 2 elevons
- 1 hatch
- Verstevigingsbuisjes
- Lamineerfolie
- Wingtips
Vleugels 'schoonmaken'
Aangezien de vleugels zijn gesneden met een 'hot wire cutter' zijn er nog wat restjes overgebleven op de vleugel zelf (zie rechtervleugel op de foto hierboven). Om een zo mooi mogelijk eindresultaat te krijgen is het verstandig om de vleugel licht te schuren. Links het eindresultaat
Vleugels lijmen
Geen heel moeilijk werkje. Ik heb voor het lijmen van de vleugels Uhu Por gebruikt. Beide kanten flink insmeren, even op elkaar drukken en weer los halen. Vervolgens 10 minuten laten opdrogen om vervolgens de vleugels stevig tegen elkaar aan te drukken.
Spar sleuven
Volgende stap is sleuven maken waar de spars in kunnen liggen te versteviging van de vleugel. Dit gaat het makkelijkste met een soldeerpistool met koperdraad. Gebruik daarnaast een metalen lineaal om je koperdraad langs te geleiden.
Spars lijmen
Voor het plaatsen en lijmen van de spars heb ik gebruik gemaakt van Gorilla Glue. De lijm zet zich tot 5x de grootte uit, waardoor de lijm zich vastklampt aan de foam en de spars. Spray voordat je de Gorilla Glue in de sleuven stopt een beetje water in de sleuven.
Batterij bay
Om ruimte te maken waar je de lipo's en andere electronica kan wegstoppen dien je een gat te snijden midden in je vleugel. Je houdt een vierkant blok EPP over. Snij hier vervolgens een 2 cm dik stuk uit die je terug kunt plaatsen in het gat. Lijm de bodem er weer in en laat dit een nachtje rusten.
Schuren en sprayen
Aangezien de gorilla glue opzet dien je het nog te schuren zodat je een vlak oppervlak hebt. Gebruik hiervoor een licht schuurpapier. Spray vervolgens de Gorilla Glue zwart, zodat je er weer een mooi uitziende vleugel aan overhoudt.
Paintjob en fpv/rc plaatsing
Het verfraaien van je wing is een optie, maar ik vond het wel mooi om er een racing look aan te geven. Voor het uitsnijden van de ruimtes waar de receiver en fpv transmitter komen te liggen, heb ik gebruik gemaakt van een soldeerpistool met koperdraad. Je kunt het koperdraad precies vormen zodat je mooie ruimtes maakt voor je spullen.
Later meer!
Laatst bewerkt door een moderator: