Swift 2 bouwen en vliegen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door steven1987, 21 nov 2007.

  1. steven1987

    steven1987

    Lid geworden:
    16 sep 2007
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amsterdam, The Netherlands
    Beste allemaal.

    hier mn eerste bouwverslagje. een kleintje weliswaar, maar hopelijk toch een leuk topic over iemand die z'n hobby weer oppakt.
    Ik weet dat er al genoeg kleine topics over de swift 2 zijn, maar hopelijk kunnen we alle vragen en informatie hier bundelen zodat er voor andere mensen genoeg te vinden is over deze toch wel heel populaire wing.

    Gister kreeg ik het pakketje binnen, een swift 2, en een lama v4. ook heel leuk, maar daar gaat dit nu niet over.

    Zag er allemaal goed uit en overzichtelijk en netjes verpakt(kan ook niet anders, bestaat werkelijk uit helemaal niks!)

    [​IMG]

    En dan zoals iedereen alles netjes neerleggen om te kijken of alles heel is en of er niks ontbreekt! heerlijk om een nieuw vliegtuig binnen te hebben!

    [​IMG]

    zo te zien op het eerste gezicht past alles netjes in elkaar en hoeft er niks gedaan te worden qua vervormen van de vleugel. Ik heb helemaaal geen zin om de beschrijving te lezen aangezien ik wel snap hoe t allemaal zit. zo moeilijk is t ook weer niet!

    nog even 't zakje bekijken:
    [​IMG]

    Toch nog maar even de beschrijving erbij gepakt voordat ik de 2 vleugelhelften aan elkaar lijm.
    zo dus:
    [​IMG]

    Oh trouwens!! helemaal de setup vergeten "voor te stellen"
    ik ga gebruiken:

    Graupner MX12
    R700 ontvanger
    2 x hitec IQ-110 met metalen servoarmpje
    HiModel 11,1V 1700mAh 12C continue (20.4A), 18C peak (30.6A)
    BMI Spitz 10, KV 1025, 55 gram
    BMI C-25, 25 - 30 A regelaar
    8 x 6 prop.

    [​IMG]

    Dan begint het lijmen van de twee vleugelhelften.
    Het ging heel makkelijk, 5 minuten epoxy deed de zaak goed en houd de verbinding heel stijf. op die naad zal de vleugel nooit maar dan ook NOOIT breken.

    [​IMG]

    Dan nu, niet dat het veel uitmaakt. even alle randjes en haakjes van de motorsteun eraf vijlen. Gewoon voor het gevoel, dat ik iedergeval nog mn best doe om het een beetje mooi te maken!

    [​IMG]

    Motor past precies... heb alleen geen schroefjes meer die lang genoeg zijn, wel hele lange, maar die passen niet!!!!!

    [​IMG]

    dan maar de dremel tegen de te lange schroeven..
    [​IMG]



    mooi motortje.... ps. let niet op de moertjes die nog op de schroeven zitten, die gaan er zo af. Had alleen geen goed tangetje om de schroefjes vast te houden zodat de dremel z'n werk kon doen..
    [​IMG]


    lijm mengen..

    [​IMG]

    Het motorschotje past erg gemakkelijk in elkaar. Helaas zit niet alles klem wanneer je 'm in elkaar schuift. 't lijkt net alsof de zijkantjes niet helemaal goed zijn opgemeten. t kan er strakker in, maar dan passen de uitsteekseltjes niet in de voorgeboorde gaatjes van het middenstuk.. Met wat epoxy krijg je het toch best stevig...
    [​IMG]


    En zo zit de motor erop!
    [​IMG]

    helaas nu geen tijd meer om te bouwen(als je dit bouwen kunt noemen..)
    morgen kijken of ik de rest af kan krijgen.

    Groetjes!


    EDIT ------ DEEL 2 BOUWVERSLAG SWIFT 2 ------



    zo, de motor zat erop. even eraf gehaald zodat de motorsteun wat lichter werd en zo beter vastgelijmd kon worden. Ook weer met epoxy.
    Het schijnt beter te zijn om dit met andere lijm te doen. Ik heb verder meer ervarin met epoxy en heb geen zin om weer lang te wachten tot ik nieuwe lijm besteld en geleverd krijg. Ik woon niet bij een modelbouwwinkel in de buurt. Vandaar dat ik eigenwijs doe, wanneer je de swift zelf maakt kun je het beste even zoeken of er misschien betere lijmen zijn voor dit soort materie.

    Hier is de motorsteun gemonteerd. let hierbij op dat de motor precies in het midden en met een rechte hoek op het vliegtuig wordt gemonteerd. Als de steun eenmaal is vastgelijmt is dit moeilijk af te stellen. eventueel kun je nog spelen met een wig of een ringetjes tussen de schroefjes. Maar hier wordt het uiteraard niet beter door..
    [​IMG]


    nog even een shot van de onderkant.
    [​IMG]


    dan begin ik nu met de servo's, eerst erop leggen om te kijken wat de beste "opstelling" is.
    volgens mij gaat dat precies passen, zonder de steuntjes meegerekend.
    [​IMG]

    Ik maak een klein sneetje waar de steuntjes in komen te vallen. ga het niet helemaal uithollen dat de servo er makkelijk invalt. Als je gewoon een klein sneetje maakt is dat voldoende, zo kun je m er indrukken en zit de servo lekker klem. Eerst wilde ik de "wandjes" van het servo "hokje" insmeren met epoxy om meer stevigheid te krijgen. Volgens mij is dat niet nodig. de servo zit behoorlijk strak in het EPP gedrukt.
    [​IMG]

    dat kun je hier zien:
    [​IMG]

    Voor goeie aerodinamica maak ik ondiepe sneetjes in het EPP. Hier lopen de servo kabels doorheen, waarvan er 1 overigens te kort is..
    [​IMG]

    Nu eerst even het ontvanger "hokje" wat ruimer maken zodat ik daarna kan meten hoeveel langer de servo kabel moet worden. Het uithollen van dit hokje doe ik eerst met een mesje. Ik snij de randen alvast. De onderkant is lastig snijden, dus daar begin ik niet aan. Wanneer ik het hokje heb afgebakend met sneetjes pak ik een pincet. Met die pincet haal ik stukje bij beetje EPP weg. Door de sneetjes kun je niet uitschieten en zal je het gat niet ruimer maken dan nodig. Pas alleen op bij de onderkant. Ik ga niet door tot hij diep genoeg is, ik stop bij 2mm voordat het ruim genoeg is. de 2mm aan de onderkant haal ik weg met een heel heet metaaltje(in dit geval een bijteltje die bot is) gewoon even verwarmen met een aansteker en het EPP schroeit makkelijk weg. doordat het smelt krijg je een hard laagje wat het meteen weer verstevigt en mooi "afwerkt".
    [​IMG]

    Lang leve de krimpkous.. stevig, netjes afgewerkt en veel veiliger dan isolatietape.
    [​IMG]

    Alles past makkelijk zonder veel kabel over te hebben.
    [​IMG]

    De antenne laat ik meestal buiten het vliegtuigje lopen, deze keer koos ik ervoor om hem helemaal in de vleugel te verwerken, ziet er netjes uit. Ik vlieg er toch niet SUPER ver mee weg, zorg er voor dat als je dit doet dat je wel zo veel mogelijk rechte stukken antenne laat lopen en niet langs elkaar, kriskras of in een knotje froemelen.
    [​IMG]

    nu even een klein overzichts fototje.
    [​IMG]

    Ik kwam er trouwens achter dat bij het hardware pakketje ook schroeven zaten voor de motor. ik stop ze nu in mn voorraad doosje, misschien komen ze nog van pas. Ik haal er dingetjes uit om de stuurstangen te bevestigen aan de servo's deze kun je op de volgende foto goed zien..
    [​IMG]

    en deze ook even voorpassen
    [​IMG]


    deze foto is heel onduidelijk, je kunt, als je goed kijkt het witte buisje zien om de stuurstang heen, deze lijm je vast aan de wing, op een stragetische plek. probeer eerst even te voelen wat het beste is en waar je hem het beste kunt vastlijmen.
    [​IMG]


    tot zover even, ik ga nu weer verder bouwen. hij is natuurlijk al bijna klaar. wanneer hij af is, weeg ik hoeveel gewicht er nog in de neus moet, hier stem ik mn accu's op af. gelukkig heb ik nog wel wat aan de 1700 mAh lipo's die gebruik ik dan wel weer voor een nieuw project. Haha, wat een leuke smoes om NOG een nieuw vliegtuig te kopen ;)

    groetjes!
     
  2. barthezzo

    barthezzo Guest

    leuk zeg, ik heb wel iets met die swift's.

    maar 1700MAH is dat niet te zwaar?

    groetjes en veel plezier met je swift :D
     
  3. steven1987

    steven1987

    Lid geworden:
    16 sep 2007
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amsterdam, The Netherlands
    weet ik niet, denk je dat het te zwaar is?
    wat heb jij er in liggen dan?
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur. Epoxy en EPP werkt niet altijd zoals je denkt. Secondenlijm en constructielijm meestal wel. Ik heb UHU por gebruikt voor dit klusje.
     
  5. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Ahahaaaa, de patrol heb ik ook.....een van de weinigen waar het niet "stoort" dat
    de opdruk minder fel is als dat je zou vermoeden dat ie zal zijn als je de foto's op bv RCT ziet :p

    poe epoxy.... ik heb (en de meesten die ik ken) CA + Kicker gebruikt.

    even over de LiPo: ik heb TP2100 3S prolites gebruikt...het kan (140gr.),
    maar een van de beste keuzes lijkt mij tot nu toe de 1000mAh 3S LiPo's (+/-95gr.)

    lees dit maar eens door...allemaal over het leuke swiffie II:

    KLICK

    mvg, Z
     
  6. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    ga deze zeker volgen! vind het een leuk vliegtuig

    groeten Jeroen
     
  7. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,

    Leuk dat je ook een swift maakt!
    Ik hoop dat ik er een van Sinterklaas krijg, dan post ik ook wel alles in dit topic dat het meet een groot swift topic. Want er zijn inmiddels al zoveel swift topic's!

    Mvg

    Igor
     
  8. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Leuk kistje; ik heb 'm ook gehad. Is na heel veel vliegen een beetje kapot gegaan met inpakken voor de vakantie-terugreis (ik stopte 'm gewoon een beetje bol in m'n koffer :? ). Het mooie was er toen al van af door een paar keiharde landingen in een lava-veld op de Etna (valwind - op volle snelheid tegen de lava klappen etc.), dus uiteindelijk heb ik het EPP maar aan de sicilianen gedoneerd.
    Persoonlijk vind ik een snelle shockflyer a la Reno-racers of die serie van Robbe (Pogo, Dillusion etc.) veel leuker vliegen, omdat je dan een rudder hebt en een landingsgestel. Swift-vliegen wordt snel een beetje saai, maar de kistjes zijn natuurlijk onwijs rubuust en er zit weinig op en aan dat kapot kan; ideaal voor vakantie.

    Je accu lijkt me wat zwaar, maar dat heeft ook voordelen voor de komende wintermaanden; je zal er lekker mee door de wind kunnen klieven :lol:

    Ik had, na heel veel ervaring inmiddels met EPP verlijmen, geen epoxy gebruikt, maar POR met als goede 2e plaats CA.
     
  9. Acropilot

    Acropilot Guest

    in mijn zagi ligt zelf 2100 mah 3cell, je moet toch maar lood toevoegen anders vooraan, dus die van jou is goed genoeg :)
     
  10. Modelairplane

    Modelairplane

    Lid geworden:
    31 mei 2004
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Hei-en Boeicop
    Laatst bewerkt: 5 jan 2008
  11. steven1987

    steven1987

    Lid geworden:
    16 sep 2007
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amsterdam, The Netherlands
    ja ik had zelf al even naar de accu gekeken. deze is eigenlijk te zwaar..
    Als ik m voorin de neus leg ligt het zwaartepunt helemaaaal niet goed.

    ben alweer een stukje verder met bouwen. heb helaas niet zo veel tijd nu.
    Wat ik doe, is gewoon alles alvast inbouwen, en dan bekijken hoeveel gewicht ik nodig heb in de neus.
    Daar stem ik dan gewoon mn accu op af. Dan kom ik als het goed is niet boven de 320 gram uit, wat de swift uiteindelijk mag wegen..

    foto's en uitleg komen vanmiddag wel, bovenaan, in de eerste post.
     
  12. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey, dat schiet op!
    er is ook niet heel veel te bouwen, maar oke.

    Ik ben benieuwd wat je eerste ervaringen zijn en hoe je maiden verloopt!

    Igor
     
  13. steven1987

    steven1987

    Lid geworden:
    16 sep 2007
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amsterdam, The Netherlands
    WIE O WIE, kan mij helpen.

    ik heb een 8 x 6 Prop op de Spitz 10. Mijn amperemeter geeft 16 A bij vol gas aan.
    Nu zat ik even te kijken op de BMI website, daar zag ik dit staan:

    AANBEVOLEN PROP 11V - 9 x 6

    AANBEVOLEN PROP 7,4 V - 10 x 4,7

    STROOM - 8 A
    MAXIMALE STROOM - 16 A

    ik heb een kleinere prop erop dan aanbevolen(betekend minder amperage als het goed is, want minder weerstand)
    maar ik zit wel aan de maximale stroom.
    Of betekend dit dat ik , continu 16 Ampere mag gebruiken?

    ben ff de kluts kwijt.



    over de swift zelf, ik heb 100 gram aan accu nodig, dat betekend dat ik dus de 1300 mAh bestel, die weegt namelijk 103 gram en dan kom ik precies goed uit..


    Groetjes, bouwverslag gaat morgen verder.
     
  14. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey,
    even dit draadje weer actief maken.|
    van sinterklaas heb ik geld gekregen zodat ik nu alles kan gaan bestellen.

    dit weekend word alles als het goed is besteld, en is de bestelling uit hong-kong rond de kerstvakantie hier zodat ik dan helemaal aan de slag kan!

    Het word als het goed is de Swift Dart
    http://www.rctechnics.eu/swift-dart-p-1303.html
    omdat ik die een van de mooste vind en lekker zichtbaar is in de lucht.

    Zodra ik alles heb ga ik foto's maken en alles klaarmaken zodat ik snel kan maidenen!

    Mvg

    Igor
     
  15. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey,

    Ik wil even laten weten dat vorig weekend alles besteld heb.
    Heb van het weekend ook nog veel gezocht op het internet over swifts, swifts bouwen, swift filmpjes ect...

    Nu heb ik vooral op andere forums gekeken,

    Ik ben van plan de stuurstangen bovenop te maken...

    Dit groepje op RCpilotenforum hebben dat ook gedaan:
    http://www.rcpilotenforum.nl/viewtopic.php?p=4889#4889

    zelf had ik daar een tijdje geleden een topic geopend.
    Zie:http://www.rcpilotenforum.nl/viewtopic.php?t=462&postdays=0&postorder=asc&start=0

    Vooral in dit topic op RCgroups.com vond ik veel info:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=540977&page=5&highlight=SWIFT+II

    ik denk dat ik mn servo's gewoon in de vakjes ga bouwen waar ze horen, aleen dab net de servo armpjes naar boven..
    Een klein stukje epp wegsnijden voor het armpje, en inbouwen.

    ik kwam op het idee daar dat ene topic op rcgroups.

    Foto's:
    http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1306865
    http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1306866
    http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1559856
    http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1559857

    Om het hele zaakje bovenop te bouwen zie ik niet zo zitten. En als ik de servo's normaal in zou bouwen, doe ik er zoiets bij:
    http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1555788

    Ik wou dit even met jullie delen, en vraag me af hoe jullie het hebben gebouwd...
    Hoe ik het bouw??
    We zullen zien... :D

    Igor
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2008
  16. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Even een vraagje, vliegt deze swift al, en hoe bevalt het?
    Ik ben gister begonnen met bouwen/in elkaar zetten van de
    swift, en doe waarschijnlijk volgend weekend de maiden...

    Vandaag weer een stukje verder bouwen...
    Ik kan wel wat foto's maken voor wie wil?

    Igor
     
  17. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    Ik heb gisteren mijn nieuwe swift II ingevlogen...Vliegt super !! qua accu raad ik iedereen toch echt de 1000 mah 3s lipo aan...mijn swift II weegt nu 295 gram....en vliegt heerlijk...makkelijk weg gooien...en landing in de hand..werkt prima
     
  18. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    ik heb 1300 mah 3s

    Heb nu alles er in zitten, maar nu moet ik misschien nog wat kabeltjes inkorten... wat denken jullie? (van de regelaar, motor, accu???)
     
  19. Gor

    Gor

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Meeuwen
    Mijn mening?

    't is wel een mooi dingetje :D
    Maar...(eigen mening)...ik zou het nooit kopen als eerste toestel,wel als 2de :D
    't vliegt ook zeer mooi,maar 40euro voor epp,vinden jullie dat niet te duur?

    mvg,

    Gor
     
  20. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    @ igortje: kom maar op met die foto's!!!
     

Deel Deze Pagina