Swift + EDF-64: goed idee?

Gezocht: iets leuks voor een EDF-64 op 3S/4S

Ik heb een MS Composite Swift gehad; leuk ding dat helaas de terugreis van de vakantie niet overleefde (tenminste: ik vond het de moeite niet om ‘m weer te fixen).

Nou is de aanschaf van zo’n vleugeltje (zeker met Dortmund in het vooruitzicht) tientjeswerk en ik heb hier ook nog een werkloze EDF-64 liggen. Zou het een goede combo zijn om die EDF of zo’n vleugeltje te zetten?
Met het lichte buitenlopertje, 8x4 prop en 1000 mah-lipo was de Swift indertijd niet echt snel, dus ik vraag me af of zo’n ding ooit wel snel genoeg wordt om bij het aandrijfgebied van een EDF te passen. Aan de andere kant hoeft het van mij ook niet zo snel (dan moet ik veel te veel verstevigen aan die vleugel) en is de EDF-64 volgens mij ook niet de meest giftige EDF.

Het plan dat ik heb is dus de EDF-64 met de inrunner van GWS op een 1800 mah 3S-lipo. Deze specs geeft GWS op: 11,1 volt / 17,2 A / 410 gram thrust / 190 W /32000 rpm.

Doel is dus niet supersnel, maar gewoon iets leuks, aparts dat goed vliegt en een aandrijving die goed bij het airframe past.
Iemand iets zinnigs hier over te zeggen?

Laatst bewerkt:
Ik ben al begonnen! Ik heb het originele inrunnertje van GWS besteld voor de EDF-64; deze is er in verschillende kv’s. Ik heb de 3900 kv die op 3S ca 10,8 amp trekt en met 28400 rpm iets van 300 gram thrust levert. Op 4S is dat dan 16,2 amp, 35800 rpm en 508 gram thrust. Ik heb een paar 1000 mah 3S-pakketten van 12-15C en een 1800 mah 4S-pakket van 20-30C, dus ik kan nog alle kanten op: licht of snel. Het zijn i.i.g. prima waarden waar ik alleen nog iets leuks bij moet zoeken.

Ik heb de topictitel even aangepast, want ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn voor deze setup:
- vleugeltje a la Swift of een Wolf K10 (105 cm span en dan op 4S)
- Pibros met 1 laagje depron minder
- snel zwevertje met de EDF bovenop (tips zijn welkom)
- clipped wing Easystar???
- iets snels van Jomari: Jomari - Onlineshop
- of deze: Jomari - Onlineshop

Iemand nog een idee?

Hoe staat het met dit project?

Ik heb gisteren het motortje binnen gekregen en in de fan gezet.
10 amp op 3S / 1800 mah / 20-30C (Hyperion Litestorm)
7 a 8 amp op 3S / 1000 mah / 12C (Loong Max, B-merk)
een beetje krakkemikkig kon ik 200 - 300 gram thrust meten; misschien in een betere opstelling op de zwaarste lipo en met gebalanceerde fan ca. 400 gram
ik zie wat sporen aan de binnenzijde van heel licht aanlopen, dus hier zit zeker nog wat rek in

en verder:
ca. 17 amp op 4S / 1800 mah / 20-30C
thrust niet gemeten

conclusie:
- m'n lichte 3S lipo's zakken toch wat te snel in om leuk te kunnen gebruiken in een of andere lichte setup zoals een kleine EPP-wing of een Flying Styro F16 (voor zover die EDF-64 daarin past)
- de 1800's 3S doen het prima, maar als ik daar voor was gegaan, had ik beter het motortje kunnen nemen met hoger kv (of nog beter: zo'n inrunnertje van Hyperion), want deze lipo's kunnen genoeg stroom leveren
- 4S-setup lijkt the way to go; eens kijken of ik morgen iets grappigs vind op de beurs en anders kan ik altijd een Wolf K10 90 cm proberen of een Bandit uit depron maken

Wat ook nog zou kunnen is nog zo'n motortje + fan bestellen en voor 6 tientjes de F15 van GWS er bij halen. Dan trek ik totaal 20 amp en zou ik die F15 juist weer heel leuk op zo'n 1800 / 3S kunnen inzetten.
Zou je dit soort inrunnertjes samen op 1 regelaar kunnen zetten?; in principe moet je het niet doen, maar misschien kan het in dit geval (weinig weerstand, zelfde hardware) juist prima!

Je kunt het op dezelfde controller zetten, mits je natuurlijk de parameters van je controller daardoor niet overschrijd.
Ander probleem dat je zou kunnen krijgen is dat de timing van de motoren niet helemaal gelijk is, ook de reden waarom het over het algemeen beter is om 2 controllers te gebruiken.

Je kunt het op dezelfde controller zetten, mits je natuurlijk de parameters van je controller daardoor niet overschrijd.
Ander probleem dat je zou kunnen krijgen is dat de timing van de motoren niet helemaal gelijk is, ook de reden waarom het over het algemeen beter is om 2 controllers te gebruiken.

bedankt

gisteren niet echt lekker geslaagd op de beurs voor een leuk schuimpje; dat wordt dus een Wolf, Bandit of een GWS F15 met een extra fan

een Wolf kost me een kleine 4 tientjes om op de mat te hebben en dan nog folie er op
een F15 is dan wel wat stoerder, maar minder duurzaam en kost 6 tientjes ex die 2e fan
'ga ik eens rustig over nadenken!

Back