Swift II EPP reproductie bouwproject

Het probleem met die zagi-achtige vleugeltjes is dat het profiel véél te dik is om hoge snelheden te halen, het werkt zichzelf tegen, dan moet je er zoveel power opzetten om er nog een beetje snelheid uit te halen en op een gegeven moment haal je daar ook geen winst meer uit.
Vergeet niet dat die Swift eigenlijk gewoon een parkflyertje is.
De enige oplossing is dus: dunner profiel.
En aangezien jullie ze zelf snijden zeg ik: even wat research doen en een profieltje opmaken in profilli uitprinten, op een malletje plakken en een high-speed versie van die swift maken.

@ FabianvZwol:

als je de hele tijd volgas gaat vliegen check dan wel even de temperatuur.
Nu denk ik dat hij in de lucht rond de 15A max zit wat net op de rand van het motortje zit, maar toch. Beter even controleren.

Vriend van me had hem op een fastcat van 70cm en ging best vlot. Woog 350 gram en had ruim over.

DSC04153.JPG

Vleugeltje van mij gaat sneller dan een swift met 2200kv 6x6 maar denk dat zn accu niet goed is.

Toch als je mijn ontwerp iets vergroot met een dikke motor kom je een eind.

[89904] speed-wing

Laatst bewerkt door een moderator:
hoe hard denk je dan dat ik zou gaan met die himodel motor met 5*5 prop (op 19.000 zoals jij aangeeft). De propspeed is 150 km/h, maar ik zal toch nog veel wrijving hebben dan, waardoor de vliegsnelheid een stuk minder word.

Hoi Fabian

als ik er een berekening op los laat:

belaste toerental = (2600 x 11,1V) x 0.75 = 21645 rpm

Airspeed (km/h) = (pitch (in inches) x rpm) / 800 =

Bij 6 x 4 prop: (4 x 21645) / 800 = 108 km/h

Bij 5 x 5 prop: (5 x 21645) / 800 = 135 km/h

Ik denk echter dat de stroomlijn van de Swift (of liever gezegd het ontbreken ervan ;) ) roet in het eten gooit :mrgreen:

Grtz,
Menno

hij zal in ieder geval harder gaan dan de swift die ik nu heb:D. propsnelheid is toch een goede 80 km/h hoger, dan zou het toestel misschien wel 40 km harder gaan, wanneer je ook de toenemende wrijving in gedachten houd.

Hoi,

vandaag de knoop doorgehakt en een bestelling bij RCTechnics gedaan.

Er komt een Swift II (of liever gezegd er komen er twee) mijn kant op.
Eentje voor mij en eentje voor een clubgenoot.

Als alles goed gaat krijg ik deze:

MS1300060.jpg

Voorlopig heb ik er een APC 6 x 4 prop bijbesteld, omdat het waarschijnlijk toch het 2600 Kv 36 grams motortje op een 3S Lipo wordt :)
Ik zeg, dat wordt jakkeren :)

Hebben julie nog een carbon buisje in de twee vleugeldelen gelijmd of lijmen jullie ze gewoon koud tegen elkaar ?

Grtz,
Menno

vandaag de spullen van jorrit ontvangen. Ik moet zeggen dat de namaakversie er echt heel erg goed uitziet. Binnenkort maar eens mijn clublid blijmaken met zijn bouwkitje, dan kan hij er ook mee gaan vliegen.

Ikzelf wacht nog even wat langer met bouwen van mijn rag-swift, eerst even al mn schoolwerk op orde hebben (gelukkig hebben we over 2 weken vakantie:D)

Goed om te horen dat de Swifts goed zijn aangekomen. Heb overigens een tekening voor de motorsteun gemaakt. Zal deze vanavond even plaatsen.

Een koolstof strip inlijmen is een goede optie, al werkt glasvezeltape ook prima. Maak hem niet te stijf, hij heeft wat 'flex' nodig om klappen om te vangen. Dat geldt ook voor de stuurstangen.

clublid is net langsgeweest en heeft zijn swift (en ook even die van mij) meegenomen en gaat er dus even aan klussen.

Ik zal wel foto's maken als hij klaar is!

Vanmiddag maar eens begonnen met het in elkaar zetten van de Swift.

Beide vleugeldelen lijmen met epoxy
swift_13.jpg

Gelijmd en al, klaar om voorzien te worden van tape
swift_14.jpg

Ingetaped met glasvezeltape
swift_15.jpg

Voor de herkenbaarheid in de lucht rode strepen aangebracht. Meerdere zwarte Swift's in de lucht wordt anders erg spannend. ;)
swift_16.jpg

Kielvlakken met epoxy aan de Swift gelijmd en voor het algehele plaatje even 2 ailerons en de motormount erbij gelegd.
swift_17.jpg

Gewicht volledig gelijmd, getaped en inclusief motormount en ailerons: 113 gram.
swift_18.jpg

Daar komt nog bij:
- Turnigy 2730 Brushless Motor 1500kv - 26 gr.
- TURNIGY Plush 18amp Speed Controller - 19 gr.
- HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo - 2x9 gr.
- ZIPPY Flightmax 1000mAh 3S1P 15C - 83 gr.

Totaal: 259 gram excl. ontvanger, connectors en andere kleindelen. Al met al moeten we rond de 300 gram kunnen eindigen lijkt me.

Hoi Jorrit,

ziet er strak uit hoor :) Mean machine :mrgreen:

Doe je geen carbon staaf in de vleugels ?

Grtz,
Menno

Nee, uiteindelijk niet gedaan. Vloog m'n styropor Zagi's vroeger altijd zonder. Wil eens kijken hoe het met EPP werkt. En anders kan ik later alsnog een koolstof staaf inlijmen als ik wil. :)

@jorrit, heb je ook een "motormountje" voor die motor gekocht, want die zat er bij mij namelijk niet bij... Bij rctechnics kan je er eventueel ook wel een halen, maar zelf fabriceren moet ook wel lukken denk ik.

Ik denk dat het gewicht bijna gelijk (of lager) is aan die van de originele swift.

Mijn vliegcollega zal nu wel druk aan het bouwen zijn:)

Ziet er goed uit Jorrit.
Ben nu nog even druk voor de Q500 zaterdag a.s. in Hoofddorp, maar daarna ga ik ook aan de slag met de Swift.
Ik denk dat ik ergens deze week de setup wel binnen zal krijgen.

Peet

ik heb mijn swift inmiddels voorzien van een rc technics fietsbel motortje en een hyperion G3 lipo 3 cellen.. 8x6 prop en 16 amp.. gaat als de brandweer..

Back