Swift II EPP reproductie bouwproject

Ik zou niet van de spanwijdte uit willen gaan. Veiligere manier van rekenen is uitgaan van de koorde. De koorde van de originele Swift is 235mm en het zwaartepunt ligt tussen de 180 en 185mm gezien vanaf de neus. De koorde van jouw Swift is 155mm.

(100/235)*180=76.6% van de koorde.
(100/235)*185=78.7% van de koorde.

155*76.6%=118.7mm
155*78.7%=122.0mm

Je zwaartepunt ligt dus (inderdaad) rond de 120mm gezien vanaf de voorlijst.

Maar waar ik nu een beetje mee zit, zal ik toch gewoon dezelfde setup gebruiken of word het dan te zwaar? Wat denken jullie?

Indien hij er mee vliegt is het OK => duikt hij de grond in is het te zwaar:rolling:
Nu even serieus,bereken even je totaalgewicht(grammen) en deel dat door je vleugeloppervlak (vierkante dm) zo kan je rap weten of hij te zwaar is.

Groetjes ReneDL

vliegtuig: 41g
2 accuutjes: 89g (kan ook 1 accuutje = 45g)
ontvanger 7g
2 servo's 18g (kan eventueel ook hxt 500 worden dus 10g)
motortje: 30 - 40g met motorsteun
regelaar: 9g
daar moet nog bij:
ailerons, tape, lijm, pushrods, rudderhorns, enz.
wat dat bij elkaar weegt? geen idee...

oppervlakte:
(gemiddelde) breedte = (15.5 + 13) / 2 = 14.25cm
Lengte = 32.5 cm
14.25 X 32.5 = 463.125 cm² = 4.6 dm² per vleugelhelft.

totaal dus 9.2 dm²

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je ongeveer zal uitkomen op een totaalgewicht van 250gr
250/9.2=27.2gr per dm². => voor zwevers en 3d geven ze op tot 30gr/dm² dus daar zit je wel goed.;)

Groetjes ReneDL

Hmm, even mijn swift opgemeten, totale breedte is ongeveer 78,5 cm. Die van jou is 56 cm. De verhouding is dus 78,5/56 = 1.4017. Maar de verhouding tussen de oppervlakken neemt kwadratisch af dus jou vleugel oppervlak is 1.4017^2= 1,96x (zeg maar factor 2) kleiner. Een Swift van normale afmetingen moet rond de 300-330 gram uitkomen dus zou ik zeggen die van jou maximaal 330/2= 165 gram om een beetje een vergelijkbaar vliegbeeld te krijgen. Het kan natuurlijk wel zwaarder, maar dan moet de kist gewoon sneller vliegen om zijn lift te behouden, de vraag is dan of je dat prettig vliegen vind, landingen kunnen dan "hard" zijn. Voor de combat is die snelheid natuurlijk weer prettig.
Mocht ik nu met deze hele beredenering fout zitten, dan hoor ik dat graag van iemand, ik ben ook niet alleswetend :hammer:, maar dit leek mij een plausibele benadering.

Peet

Laatst bewerkt:
Mijn Zagi met Jamara 480HS, Schülze Slim24Be, 8x KAN1050 en 2x Hs55 servo's woog destijds over de 500 gram. Dus ondanks dat het tegenwoordig allemaal veel lichter kan, vliegt het ook met wat meer gewicht aan boord.

je kan het ook zo zien: ik heb relatief meer power, en minder luchtweerstand. ik kijk wel, heb ook nog wel wat anders liggen eventueel

kun je dit ook op 1 tekening zetten
swift_01.jpg

Voor circa €25 snijd jorrit hem helemaal voor je en stuurt hij hem ook nog een op! Ik kreeg zelf een mooie motormount later nog opgezonden, waarvoor nogmaals mijn dank:) Voor 2 swifts betaalde ik nét iets minder dan €50.

Setje is echt heel compleet. Vergeleken met de €45 die je normaal betaald (als je bij rctechnics koopt en verzending betaald). is dit echt een hele goede deal! Enige wat je zelf even moet aanschaffen zijn stuurstangetjes etc.

Laatst bewerkt:
Net gevlogen met een 5*5 prop van hobbycity (zwarte "TGS??"). Viel me tegen, snelheid is minder dan met een 6*4 heb ik het gevoel, of dat komt doordat hij nu zo zachtjes is dat het minder snel voelt... Maar ook al was de snelheid gelijk, trekkracht was minder. Neem dus gewoon een 6*4 propellor. Ik denk dat dat de beste combo is met de 2600kv himodel motor.

Ik wil nog 2 props probereren, namelijk de
APC 5,5*4,5
APC 5,25*4,75

Eens kijken of daarmee nog wat harder kan worden gevlogen. Ik denk dat ik op de limiet zit van het kunnen van de motor. Wrijving begint met het redelijk dikke profiel ook een rol te spelen denk ik.

Ik moet duidelijk nieuwe accu's kopen, want mijn rhino houd er niet zo van om op het randje van zn kunnen gebruikt te worden... Ik denk dat een "sterkere" accu dan ook ervoor zal zorgen dat de swift harder gaat.

Ik ga misschien nog een Projeti oid bouwen. Dat snelle schuim bevalt me wel:mrgreen: (dus tips zijn welkom:D)

Vandaag eerste vlucht gemaakt met de Swift. Ja, heeft even geduurd sinds ik hem af had, maar ja soms gaat dat zo. Ik moet zeggen dat het toestelletje geweldig vliegt, als een eitje. Hoefde alleen maar een tandje up te trimmen en het dingetje vloog perfect. Leuk vliegbeeld, tijd om te combatten!
:cool:

Vluchtduur op de 1050mAh Lipo 3S1P lijkt eindeloos, top!

wat vind je van de power van de motor? Op mijn kistje zit ook verlichting, dus die is ook weer zwaarder. Wat weegt die van jou vliegklaar?

Vliegklaar 275 gram. Power zat, klimt verticaal. Door het lage gewicht ook zeer wendbaar en trekt snel op. Leuk kistje voor de fun.

dat is een hééél stuk lichter dan die van mij!!!

Die van mij is met 1050 accu rond de 330 gram, verlichting zal rond de 25 gram wegen, waar dat 25 gram verschil dan in zit... (zou ook verschillende soorten EPP kunnen zijn.)

Ik heb de originele swift trouwens

Ik denk niet dat het in het EPP zit, ik heb bijna geen tape gebruikt, slechts een koolstof strip over de volle breedte ingelijmd en dat geeft voldoende stijfheid. De elevons zijn van 5mm depron, da's lichter dan EPP. De aandsturing is met 2mm koolstof, niet met metaal. Verder zuinig met de lijm geweest. Die van Jorrit weegt ook rond 330 gram geloof ik. Maar erg belangrijk is dat verschil ook niet hoor. Ik zag nauwlijks verschil tussen die van hem of die van mij.

Back