Swift S1 Schaal 1:3

raymon

Forum veteraan
heren,

Na aanleiding van dit draatje kunstvlucht-zwever ben ik gaan zoeken naar een zwever.
Ik had bijna de salto van steinhardt besteld, maar toen kwam ik bij de swift.
Wel wat groter (4.3m)

als het mee zit heb ik hem morgen of zondag. dan meer info foto`s

Laatst bewerkt door een moderator:
ik moet zeggen wachten is zwaar haha
Ik kan hem 2e hands over nemen, met al gesneden vleugels.
alleen alle spanten moeten nog gefreesd worden.

voor odoorn ga ik niet reden, ben op dit moment nog bezig met een sukhoi van zoder (die dan waarschijnlijk wel mee komt)

wil hier alle tijd voor nemen en heb de maiden pas voorjaar 2013 gepland
Mocht het eerder zijn is het natuurlijk mooi mee genomen maar als het mee zit ga ik met nu en 1 maand op me zelf wonen (gaat ook veel geld in zitten.
ik zal even wat foto`s plaatsen

378101_272895499430589_100001304225830_691633_970471885_n.jpg

381771_272895566097249_100001304225830_691634_119310636_n.jpg

400431_272899266096879_100001304225830_691638_1244056394_n.jpg

Oeps, mn vaders account :oops:

heeft iemand mischien ervaring met een schuimvleugel?
ik heb dus de kernen al.
maar er moet een ligger in van de voledige lengte.
er moet een vleugelbuis in en servo`s.
Waar kan ik het beste de vleugel mee indekken?
Abachi of toch balsa?

ribben vleugels bouw ik altijd zo, maar dit is even anders.

Ik zat als vleugelbuis te denken een allu buis van een diameter van 20cm, en 60cm lang.
Is dit lang genoeg?

Mijn ervaring is dat balsa wat zachter is, dus na enige tijd krijg je toch wat deukjes in het hout, die je ziet. Met Abachi heb je daar minsder last van.
Overigens zou ik die vleugel daarna nog een laagje glas geven als buitenste laag. Maakt hem enorm veel sterker en flink minder kwetsbaar voor deukjes.

Ik zat als vleugelbuis te denken een allu buis van een diameter van 20cm, en 60cm lang.
Ik hoop dat je bedoelde 20mm en 60 cm lang. :rolleyes:
Ik laat die verbindingspen (alu-buis) altijd zo'n 5% à 10% de vleugel insteken. Dus bij een vleugel van 2 meter (4 m span dus) 10 à 20 cm. 15 cm is een mooie waarde.
Alu buis als vleugelverbindingspen is voor motorkisten gebruikelijk, voor zwevers minder. Let erop dat het in ieder geval geen GAMMA-alu is, maar kwaliteitsspul. Ga voor zo groot mogelijke diameter. Of toch maar een stalen pen. Bij zo'n kist (acro) zou ik gaan voor 16 mm staal. Glas of carbon pen kan ook, maar moet dan net een tikkie dikker (Carbon 18 mm, glas 20 mm).

In het draadje van Arno888 over de bouw van zijn ASH31mi vindt je veel foto's over het bouwen van een schuimvleugel ...

Succes met deze mooie kist.
Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
ah okee, ik bedoel inderdaad 20mm.
mijn fout :) was al laat

Hier op het forum werd een buis aangeboden vandaar de lengte.
Maar als ik een 20mm buis heb heb ik ongeveer nog aan beide kanten bijna een cm over (in de wortel rib)

of kan ik dan beter toch een buis van 100mm kopen?

De vleugel wil ik spuiten net als de romp. dus er zal zowiezo glas op komen denk ik want dat is toch het mooiste.
maar abachie is toch zwaarder?

Nu dat draatje van arno maar even doorlezen

ah okee, ik bedoel inderdaad 20mm.
mijn fout :) was al laat

Hier op het forum werd een buis aangeboden vandaar de lengte.
Maar als ik een 20mm buis heb heb ik ongeveer nog aan beide kanten bijna een cm over (in de wortel rib)
Ik snap je niet.
1 cm de vleugel (alleen wortelrib) in lijkt me veeel te weinig. Maar dat zul je wel niet bedoelen ... :confused:
Buis van 20 mm moet natuurlijk ook enige wanddikte hebben. 1,5 mm lijkt me een minimum, 2 mm zou ik me prettiger bij voelen.
of kan ik dan beter toch een buis van 100mm kopen?
1000mm ? :confused:
De vleugel wil ik spuiten net als de romp. dus er zal zowiezo glas op komen denk ik want dat is toch het mooiste.
maar abachie is toch zwaarder?
Ja Abachi is zwaarder. Maar zelfs met glas bekleed is balsa erg gevoelig voor deukjes ... Abachi kun je ook in 0,5 of 0,6 mm dikte kopen. Dat scheelt 40% tot 50% tov. 1 mm dik.
Nu dat draatje van arno maar even doorlezen
Lijkt me een goed plan ... ;)
Dirk.

Mooi project :) Leuk formaat ook, gaat heerlijk vliegen.

Vleugels zou ik zo doen, voor kunstvlucht:
Carbon roofing over de hele lengte als liggers.
Dat glassen voor stevigheid
Daar abachi overheen met folie voor de afwerking

Zo zit de fox ook inelkaar, en die vleugels zijn enorm sterk. Vleugelpen is vaak een massief stalen pen. Carbon is wellicht niet sterk genoeg of wordt erg dik dan. Krachten zijn enorm hierop, buisje lijkt me niet sterk genoeg.

Ik snap je niet.
1 cm de vleugel (alleen wortelrib) in lijkt me veeel te weinig. Maar dat zul je wel niet bedoelen ... :confused:
Buis van 20 mm moet natuurlijk ook enige wanddikte hebben. 1,5 mm lijkt me een minimum, 2 mm zou ik me prettiger bij voelen.

het vertikale streepje is dan 1cm.(10mm)
dus boven de buis zit 1cm en onder de buis ook 1cm.
392311_273897852663687_100001304225830_694907_2053688003_n.jpg

Ja Abachi is zwaarder. Maar zelfs met glas bekleed is balsa erg gevoelig voor deukjes ... Abachi kun je ook in 0,5 of 0,6 mm dikte kopen. Dat scheelt 40% tot 50% tov. 1 mm dik.
Dan denk ik dat ik voor dun abachi ga, want opzich is iets meer gewicht niet erg, maar kleine deukjes zijn dood zonde!

Mooi project :) Leuk formaat ook, gaat heerlijk vliegen.

Vleugels zou ik zo doen, voor kunstvlucht:
Carbon roofing over de hele lengte als liggers.
Dat glassen voor stevigheid
Daar abachi overheen met folie voor de afwerking

Zo zit de fox ook in elkaar, en die vleugels zijn enorm sterk. Vleugel-pen is vaak een massief stalen pen. Carbon is wellicht niet sterk genoeg of wordt erg dik dan. Krachten zijn enorm hierop, buisje lijkt me niet sterk genoeg.

Dit idee?

406671_273896239330515_100001304225830_694905_1715907777_n.jpg

Blauw is vleugel-pen
Rood zijn ribben (de gene in het midden hoeft niet perse. maar daar komen 2 schuim delen bij elkaar (misschien wel verstandig??))
zwart is carbon roofing.

De roofing boven en onder uiteraard

inmidels reactie gehad en kan ook aan grote platen abachi komen.
10 euro per m2 ex btw.

weet iemand wat voor servo`s ik er in zou kunnen zetten?
Met name de vleugel, in de romp kom ik wel uit.

Dit idee?

406671_273896239330515_100001304225830_694905_1715907777_n.jpg

Blauw is vleugel-pen
Rood zijn ribben (de gene in het midden hoeft niet perse. maar daar komen 2 schuim delen bij elkaar (misschien wel verstandig??))
zwart is carbon roofing.

De roofing boven en onder uiteraard
Bij dit type kist (4 meter acro) zou ik de ligger apart opbouwen:
- kool boven, kool onder,
- kops basa ertussen,
- glas kous eromheen.

- Schuimvleugel aan een kant beplanken met 1 laag 160 grams glas.
- Op zijn kop in het bed neerleggen en schuim verwijderen waar de ligger moet komen.
- Ligger inbouwen.

Op deze manier heb je alleen nog de wortelrib nodig, en de huls waarin je de vleuglverbindingspen steekt kun je netjes in de ligger inbouwen ...

Dirk.

Balsa als zijnde de opvulling, is triplex niet wat beter?
ik heb inderdaad die kousen gezien, die komt dan over de hele ligger van root tot tip?

sorry van de vele vragen maar heb nooit echt een schuimvleugel gebouwd.

in de documenten staat dat hij 1.5 graad Vstelling aan bijde kanten moet hebben totaal dus 3Graad..
is dat aan te raden?

Balsa als zijnde de opvulling, is triplex niet wat beter?
ik heb inderdaad die kousen gezien, die komt dan over de hele ligger van root tot tip?

sorry van de vele vragen maar heb nooit echt een schuimvleugel gebouwd.

in de documenten staat dat hij 1.5 graad Vstelling aan bijde kanten moet hebben totaal dus 3Graad..
is dat aan te raden?
'Kops balsa' (de vezel staat rechtop tussen beide kool-stringers) is licht en minstens 2x zo drukvast als hard schuim. Het dient enkel om de kool boven- en onderlaag op afstand te houden.
Beide kool-lagen dienen om de buigkrachten op te nemen.
De glaskous dient om de schuifkrachten tussen boven- en onderzijde tegen te gaan.
Glas heeft echter wat meer rek, waardoor je de vleugel de kans geeft iets te buigen voor hij breekt. Je ziet dan dat je de vleugel zwaar belast. Bij kool zie je dat niet. Ja pas als hij breekt ... ;-(

Dirk.

okee, en dan alleen koolstof over het balsa of ook nog in een V?
Gewicht is niet zoon probleem

Ik ken deze remkleppen nog niet.
Voordeel: makkelijk af te stellen.
Nadeel: als er een kapot gaat is het duur en veel werk als het alleen de 'servo' betrof. een servo wisselen is veel simpeler.
Ik heb geen idee over de degelijkheid van dat spul.

Servo's:
Digitaal!
metalen tandwielen!
hoogteroer minimaal 5 kgcm
Rol- en Ri-roer 4 kgcm
sleepkoppeling evenveel kgcm als eindgewicht vliegtuig (servo-arm zo kort als mogelijk maken).

Dirk.

Back