Is er iemand die dit model vliegt of gevlogen heeft? zie ook https://www.modelbouwforum.nl/threads/kostka-models-swing-plus.161959/
Ik denk jij zelf binnenkort (als het weer het een beetje toelaat) . Volgens @Rick NL zwp tussen 80-90mm instellen om te beginnen. En idd even checken of de tape die je gebruikt goed blijft zitten. Volgens mij vliegt die kist erg gemoedelijk, leuk kistje!! Ik ben erg benieuwd. Groet, Willem
Ja ik heb de Swing gevlogen tijdens de Sunrise-Sunset wedstrijd voorafgaand aan de WK F5B F5D in Australië in 1994. Was niet de plus, want ik had geen remklep. Hij vloog uitstekend, alleen had ik de vleugeltippen slechts met plakband rondom vastgeplakt, hetgeen in Nederland lang gehouden heeft. In Australië liet de tape door de temperatuur na een uur vliegen los en heb ik nog de delen uit de foto over. Het profiel lijkt erg op RG15 en is daarmee nog altijd prima. In het draadje dat je aangeeft heb ik er ook al over gesproken. Ik heb ondertussen kernen gesneden voor een 2.5 meter vleugel voor op de oude romp. Geen idee wanneer die klaar is. PS, tijdens het typen kwam Willems reactie zijn opmerking over het vlieggedrag kan ik volledig onderschrijven.
Dank voor jullie reacties. @Gradje 49: waar komt dit zwaartepunt vandaan? Ligt veel verder naar voren dan het eerder genoemde van 80-90 en ligt <30% van voorlijst. Waar ik tegen aan loop is de gewichtsverdeling: Heb een vrijdraaiende brushless motor geplaatst. Mét motor, servo's, regelaar en ontvanger is het gewicht 710g. Als ik het CG op 80mm wil hebben zal ik naast een 2200 mAh (160g) of 1000 mAh (115g) accu nog respectievelijk 155g of 215g aan gewicht moeten toevoegen (helemaal voorin). Daarmee zou het vlieggewicht uitkomen op 1025g of 1040g uitkomen, wat ik tamelijk hoog vind in verhouding tot het lege gewicht. Natuurlijk zal vroeger rekening gehouden zijn met een zwaardere motor, maar het lijkt me goed een zo laag mogelijk gewicht na te streven. Verder is het lastig om gewicht voorin vast te krijgen in de buurt of rond deze vrijdraaiende motor (zie foto's). Iemand een tip?
Meestal vul ik het links en rechts op (naast de accu) met loodstrips. Ja soms moet er wat gewicht in. Da's helemaal niet erg. De loodstrips plak ik in tape en lijm ik in de romp. Wel belangrijk natuurlijk dat de motor mooi vrij blijft draaien maar dat is begrijpelijk.
Mijn tip zou zijn: Je, in eerste instantie, geen zorgen maken om het gewicht, ook 1040 gram is nog best weinig. Ik vloog hem destijds met 14 cellen NiCad (~ 800 gram aan accu's), om een voor die tijd, lange motorloop te hebben. Wanneer je gaat vliegen kan je proberen wat de fijnste ligging van het zwaartepunt is. De duikproef is vaker beschreven op het forum, maar laat de snelheid niet te extreem oplopen want de torsiestijfheid van de vleugel is niet enorm, waardoor het gedrag bij de duikproef minder uitsluitsel geeft. Wanneer dan blijkt dat het zwaartepunt zo ver naar voren moet blijven kun je erover nadenken eventueel de staartservo's naar voren te halen en misschien lichtere staartvlakken te bouwen. Wanneer je dan eventueel dat lichtere staartvlak ook nog iets groter kan maken mag ook het zwaartepunt weer naar achteren. Misschien kan je dan lood voorkomen.
Vliegt leuk deze kist. Reageert flink op de roeren en daardoor meteen wat expo op hoogte gezet. Eén nadeel, de hele vleugel moet eraf om een accu te wisselen (of aan en uit te zetten). Peter geeft aan dat daar nog een schakelaartje voor komt. Een dikke 3S 4000mAh accu en een flinke blok lood waren nodig om het CG te halen.
Misschien een optie, om de motor in plaats van achter het motor schot, voor het motor schot te plaatsen. Maar dat is ook niet alles.
Toch opvallend dat je nog lood moet toevoegen met die accu. Waar heb je nu je zwp liggen? Ik zou niet meer weten waar het bij mij lag, maar volgens mijn berekeningen zou het zeker niet vóór 90 mm moeten liggen. De roeren zijn nogal groot, zal zeker een reden zijn dat je niet te veel uitslag nodig hebt.
De volgende vluchten gaan we kijken wat we aan lood kunnen verwijderen, dit kunnen we steeds per 5gr terugbrengen.
CG nog op plus minus 80mm, nog erg conservatief dus. En nog ruimte genoeg om gewicht eventueel terug te brengen gezien jouw berekeningen, Rick. @Gradje 49 : heb jij soms een bouwtekening ter beschikking?
Vandaag weer een paar vluchten gemaakt. Weer lood eruit gehaald, het zwaartepunt gaat nu meer richting de 90mm van LE dan de 70. Ik weet niet hoeveel lood Peter er nu uit heeft gehaald maar de kist vliegt nu perfect.