Syma S032 met 27MHz heeft een draad voor de ontvanger, hoe hier mee om te gaan?

Ik heb een Syma S032, deze is vanaf fabriek voorzien van een 27MHz zender, voor de ontvangst heeft de heli een draad die om het landingsgestel gewikkeld zit, wat ik niet in de gebruikshandleiding kan vinden is of deze draad afgewikkeld moet worden voor de beste ontvangst.
Wie kan mij vertellen hoe je de beste ontvangst hebt met deze 27MHz set, ik zie wel eens op Youtube filmpjes dat er bij vliegtuigen een lange draad onder hangt, maar bij een heli loop je meer het risico dat de draad dan tussen een van de rotors verstrikt kan raken.

Jan

Ik heb dus hetzelfde probleem, het bereik zou volgens de site van de verkoper 50mtr moeten zijn, ik denk dat je dan de gehele draad moet afwikkelen en onder de heli laten hangen:cool:

jan

Bij mijn lama V4 leid ik de antenne onder langs de romp naar de staart en dan hangt hij vrij naar beneden. Nooit ontvangstproblemen gehad.

Er zijn ook mensen die de antenne om een plastic buisje wikkelen en dit vast maken aan het landingsgestel. let wel op dat er geen kruisingen ontstaan bij het wikkelen en het buisje met antenne vrij hangt van metaal.

Bert

officieel zou een antenne helemaal languit moeten hangen.

maar aangezien we hier over heli's praten, is dit niet handig, dus wordt hij om het landingsgestel gewikkeld.
wat eigenlijk, bereiktechnisch niet handig is, omdat je door het wikkelen een spoel maakt, waardoor de nuttige, echt werkzame antennelengte verkort wordt tot het stuk van de ontvanger tot het begin van de spoel.

maar zolang je geen bereikproblemen hebt, lekker laten zitten.

27 mhz trouwens? dat is geen origineel nederlandse frequentie voor vliegend spul
dit is de auto of boot frequentie, als ik mij niet vergis
dus jij kan hun storen, maar zij kunnen ook jouw ontvangst storen.

@ Student: 27 MHz, is net als 40 MHz, vrijgegeven voor ALLE vormen van modelbesturing..... 35 MHz is gereserveerd voor vliegtuigen, maar de andere twee (27 en 40) zijn NIET gereserveerd voor auto's en bootjes....

@ Jan en de anderen:

Een antenne ergens om wikkelen is gevaarlijk als je niet oplet waar je het omheen wikkelt: als je bijvoorbeeld de draad om een landingsgestel met metalen skids wikkelt, heb je een spoel met een kern.
Wikkel de draad om de staartbuis, dan heb je een spoel met een kern, EN een aandrijving (statische electriciteit) erdoorheen.

Niet doen dus.

Het beste kun je de draad vanaf ontvanger eerst naar een van beide landingsgestel pootjes laten lopen, van daar af naar de staart spannen, en het uiteinde eventueel als het nog erg lang is, terug naar het andere uiteinde laten lopen. Dat levert nog de minste ontvangstbeperking op.
Hier een foto van wat ik bedoel. Het elastiekje dient om de draad licht gespannen te houden, en is niet per sé noodzakelijk.

full

Maar het mag duidelijk zijn, dat hoewel de "ouderwetse" XX MHz systemen nog absoluut bruikbaar kunnen zijn, dat 27 MHz vanwege de gewone bakkies etc, niet aan te raden zijn voor vliegende modellen.
Of 35 MHz bruikbaar is, hangt af van waar je zit. In de Randstad is het waardeloos, maar op het platteland werkt het nog absoluut zuiver....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het zoals op de foto geprobeerd met de antenne-draad via de staart terug naar het landingsgestel, het resultaat was dat hij nog geen 3 mtr bereik meer had, ik heb daarna de antenne-draad zo gemonteerd dat hij onder de heli hangt, de draad is 55cm lang en nu hij naar beneden onder de heli hangt is het bereid dat ik heb kunnen meten 20mtr dat hij zonder problemen blijft werken, ik zal hem eerdaags eens testen bij het indoor vliegen in de sporthal hoe ver het bereik is, het is niet zo leuk als hij van 6 mtr naar beneden valt op die harde vloer van de sporthal :schrik:

Jan

dat is wel erg weinig...

er is toch niet toevallig een stuk van de antenne afgeknipt/gehakt etc?
antenne loopt toch niet vlak langs de hoofdmotor/servo's?
of langs servodraden?

Daar krijg je ook een partij problemen mee, als het net ff tegenzit..

Back