synthesizer in zender

• Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
D

Delcam

Guest
Heeft iemand op dit forum ervaring met de synthesier in de ZENDER bij een FC-28? output? storing bij anderen?

Hans Delemarre

....sorry: type fout het moet zijn "synthesizer"...

Hans Delemarre

@Delcam, er zit een
icon_edit.gif
knop rechtsboven je bericht ;)

hans, ik ken mensen die de synthesizer module probleemloos gebruiken zowel in de 9zwcII als in de fc28.

Hans,

De synthesizer-module van Futaba is niet voor niets nogal fors geprijsd. De frequentienauwkeurigheid is enorm goed (binnen 100Hz nauwkeurig) en er is enorm veel zorg besteed om een 'schoon' signaal te produceren.
Het zendvermogen is (uiteraard) ongeveer gelijk aan het TQ-FC28 module.
Het enige 'nadeel' van dit module is, dat de goedkopere ontvangers van andere merken er niet op werken! Dit komt, doordat men in de modulator de pulsen iets meer afschuint dan normaal (zodat er nog minder wordt afgestraald op zijbanden). Opmerkelijk genoeg wordt door deze goedkopere ontvangers het FM-signaal nog wel goed verwerkt, maar is het de eenvoudige pulsvormer die het laat afweten (net iets minder nf-signaal, waardoor de opamp of comparator er niets van maakt).

houd ook rekening met een iets hoger stroomverbruik met se synth module in je zender

Gewoon ff intresse. Maar met zo'n pll gaat je zender dan niet meteen zenden als je hem aanzet. Want ik kan me voorstellen als je elke keer een andere frequentie gebruikt en je een aantal weken niet kan vliegen. Je niet meer weet wat je laatste kanaal was. Als je dus je zender aanzet stoor je dan niemand.
Oke het is :offtopic: maar het is wel een mogelijk intressante vraag.

gr Remco

dat is de verantwoording van jezelf, de module onthoud enkel het laatst gekozenen.
bij de mpx evo series kan je instellen dat ie eerst om een bevestiging vraagt voordat ie gaat zenden bij de futabas (geloof ik) niet

Gelukkig kan je dat dus programmeren of de zender zendt of niet als je hem aanzet. Veranderen van gekozen frequentie doet hij pas als je de zender een keer uit-aan gezet hebt. Al die zorgen over verliezen van gekozen frequentie zijn m.i. volledig onterecht want dat gebeurt niet...
Bij een mobiele telefoon maken we ons er ook geen zorgen om en het grootste del van de techniek komt daar vandaan.
De enige zorg die ik had was dat er verhalen zijn dat de zijbanden wat breed zouden zijn....wat storing bij anderen kan geven.

Hans Delemarre

Hans,
Ik ben het niet met je eens dat de PLL niet van de frequentie af zal lopen. Het kan best dat de techniek van de GSM telefoontjes afkomstig is maar juist daar komt het nogal eens voor dat je een PLL hebt die zijn frequentie "kwijtraakt". Voor die telefoontjes is dat niet zo'n ramp al heel snel vindt hij een andere frequentie en kan je doorpraten na een korte hik in het gesprek. Ik bedoel hier niet dat je overschakeld naar een andere steunzender als je b.v. in de auto zit (HANDSFREE!!)
Als je bij je besturing van je heli of modelvliegtuig even het kontakt kwijt bent kunnen er rampen ontstaan. Volgens de wet van Murphy (die optimist) zal er juist dan iemand het veld oplopen of een auto de weg oversteken.
Ik ben helemaal niet tegen vernieuwingen maar we moeten wel bedenken dat vernieuwingen niet per definitie ook verbeteringen zijn! De kristallen hebben in de (harde) praktijk bewezen dat ze heel betrouwbaar werken. Ze zijn relatief goedkoop en makkelijk te verwisselen. Daar komt bij dat de gemiddelde modelvlieger maar hoogst zelden over zal moeten (willen) schakelen naar een ander kanaal.

Bert,

Het kanaal, waarop je zendt wordt in beeld getoond. Behalve dat je - zoals Hans al opmerkt - kunt kiezen of de zender bij het aanzetten direct gaat zenden of niet is er ook nog een confirm-mode. Met deze functie krijg je eerst display-beeld en moet je daarna nog eens bevestigen, dat je wilt gaan zenden.
Het gevaar zit 'm dus niet in de betrouwbaarheid of de slimheid van de zender. Dit zit wel in de discipline, die de piloot moet kunnen opbrengen en daarmee ben ik het dan direct met je eens: de kans op fouten wordt groter.

Heren, ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat de pll van het kanaal "loopt". Zo werkt het helemaal niet.

Ik denk dat een paar jaar geleden toen de computerzenders opkwamen er ook mensen zijn geweest die doem verhalen hadden over de onbetrouwbaarheid van dat soort nieuwerwetse techniek. Synthesizers zijn gewoon de volgende stap en persoonlijk denk ik dat een goede synthesizer zonder verwijderbare onderdelen betrouwbaarder is dan een kristal wat je in een voetje moet steken. Alles wat mechanisch is slijt en zo ook de goudlaag op het kristalvoetje, dat geeft oxidatie en ellende.

Ik heb zelf PLL synthesizers gebruikt in encoders voor optische media waar nanoseconde precisie en 24/7 bedrijf van belang waren. Ik kan je garanderen dat een DVD fabriek "not amused" is als hun serie van 100000 DVD's niet werkt omdat de PLL synthesizer de verkeerde frequentie gegenereerd heeft tijdens de opname. Dat gebeurde dus ook nooit.

Over een paar jaar weten we niet beter. Tot die tijd gewoon gebruiken waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt. Bij ons op de club zijn er ook nog mensen (vooral oudere) die met analoge zenders vliegen omdat die computerzenders steeds verkeerd instellen en daardoor ze crashen. :lol:

B.t.w. ik heb zelf ook net een synthesizer in mijn Evo en hij werkt probleemloos. Als je hiermee per ongeluk een verkeerd kanaal kunt kiezen heb je niets te zoeken op het vliegveld. Het is echt wel Fool proof.
Nu alleen nog een PLL ontvanger erbij. :D

Ikzelf gebruik de XS-6 Pistool zender van Grauphner met synthesizer (rot woord) :lol:

En ik heb er goede ervaringen mee, goed ontvangst! Weinig storing.

Maar ofdat het zelfde is als de Futaba, ja da week nie.

Iets doorborduren op GSM techniek moet het technisch mogelijk zijn dat de apparatuur zelf even scant welke frekwentie beschikbaar en er dan zelf eentje kiest.

Vergeleken met mobiel telefoneren of een draadloos netwerk vragen wij voor de RC toch niet zulke moeilijke dingen.

Iemand enig idee welk kanaal je GSM gebruikt?
Iemand die dat uberhaupt belangrijk vind?

een college vlieger gebruikt zon modle om les te geven met leerling leraar systeem, gezien de leraar zender diegene is die zend, hoeft hij niet telkens module/kristal te wissellen om met meerdere mensen te lessen, en de leerlingen niet het zelfde kanaal te kopen als de leraar op zend, wat als gevolg logischerwijs zou hebben dat ze niet samen kunnen vliegen omdat geen van beide meer een ander setje kristallen kan/wil kopen.

ook lijkt met het uittrekken van de modules keer op keer geen verstandig plan, zeker niet bij de 9zwc2 die er toch om bekend staat dat de 5 pinnetjes daar van stuk gaan.

Gerard,

Dat is dus precies de reden waarom ik er ook in geinteresseerd ben.....Zolang al mijn ontvangers op kanaal 71 zitten dmv hun kristal en ik op de club maar drie of vier medevliegers heb op die frequentie heb ik niet zo'n drang om te veranderen voor mij zelf. Lesgeven moet je echter op alle frequenties kunnen doen als je tenminste je eigen zender wil gebruiken en niet iedere keer de module eruit trekken en kristal wisselen. Ik denk ook dat dat niet goed is voor de contacten..

MVrGr Hans Delemarre

Laat je leerlingen gewoon een ontvangerkristal kopen voor je zenderfrequentie, lijkt mij een stuk goedkoper. Zodra ze dan zelfstandig kunnen vliegen kunnen ze hun eigen frequentie weer in de ontvanger doen.

Hallo allemaal

Nu ga ik in april in Dortmund een royal evo 9 met synthsizer kopen.
Is er al iemand van jullie die ervaringen heeft met deze zender met synthesizer??

MVG: Adrie

Als we allemaal straks in de zender en ontvanger Bluetooth en gsm techniek gebruiken, weet niemand meer wat een kanaal is..
Iedereen op dezelfde frequentie.
Je zet gewoon je zender en model aan, en die zoeken elkaar op.

"zender 1234" calling receiver "4321".. hello..
Hier een positie verandering "x" van die knuppel achter de knuppels.. hangup..

Dan kunnen we ook makkelijk gecrashde of gezonken modellen terugvinden, gewoon in de richting van de pijl op je zenderdisplay lopen..(zwemmen)

Back