Tijdens mijn bezoek aan de Mayfly in Doornspijk heb ik besloten ook zo’n mooie ‘old timer’ te gaan bouwen. Mijn keuze is gevallen op de T-D Coupé 1936 Stabilo en rudder zijn reeds af ( moet nog netjes afgewerkt worden) hierbij een paar foto’s
Leuk dat je op de meeting de inspiratie hebt op gedaan om met dit model te starten. Zo laat maar komen die bouwfoto's ik zit er klaar voor.
Vandaag begonnen met de vleugel….de achterlijst voorzien van inkepingen en de wing en falseribs op balsaplankjes getekend…
Nu verder met de vleugelribben, geen ‘lasercut’ maar lekker net als vroeger de ribben uitsnijden en dan in het malletje verder op maat schuren. Nu ik met pensioen ben, heb ik daar alle tijd voor en ik vind het leuk om zelf te tekenen en het balsahout te bewerken…
Verder met de vleugels… Alle ribben zijn op maat gemaakt en kunnen nu samen gevoegd worden om een vleugelhelft te bouwen…. De achterlijst zet ik tegen een aluminium hoekprofiel die vast zit op de bouwplank, de ribben in de inkepingen plaatsen en haaks uitlijnen. Om de ribben mooi rechtop te krijgen gebruik ik Duplo blokjes die nog op de zolder lagen…. Voor de vleugeltip heb ik een mal gemaakt en in spiegelbeeld moeten beide tippen dan even groot worden….
Uh...gaat dat wel goed daar??? Zie wat oneigenlijk gebruik van hulpmaterialen...Het spul bied lego..ik bedoel legio mogelijkheden.
Beide vleugelhelften zijn klaar… nu verder met de romp, de horizontale liggers (6x6 mm) zijn gelamineerd van 3 mm balsaplank…
Van de latjes zijn nu de beide zijkanten van de romp gebouwd. Op de bouwplank een aluminium profiel vastgeklemd en hier tegenaan de horizontale ligger. Daarna de onderste ligger (gebogen) tussen spijkertjes geklemd…. De verticale en diagonale liggers op maat maken en dan lijmen, na het drogen folie op de zijkant leggen en de volgende kan op de zelfde wijze opgebouwd worden.
Met passen en meten wordt veel tijd versleten… de bouw van de romp begint al aardig op een vliegtuig te lijken
Hierbij enkele plaatjes van de bouwvorderingen…. vleugels uitlijnen op de romp ( instelhoek 1 graad tov stabilo ) motorplaat inpassen in de neus…en latjes bovenkant romp.