T.I.D. tug en Thames Lighter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dunsz, 17 jan 2016.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Even voorstellen bij de "boten-forummers" :). Mijn naam is Hans en ga een leuk slepertje bouwen en dat slepertje moet wat te slepen hebben natuurlijk............dus een "lighter". De echte TID was stoom aangedreven en dat moet deze ook gaan doen. Het machientje heb ik klaar en daar is een verslag van bij de Stoomtechniek . Hij wordt 89 cm lang en 22 cm breed, dus een lekker handzaam bootje ;). De keuze werd ook ingegeven omdat het rompje van de TID relatief veel nuttige ruimte heeft en dus ideaal voor een stoom installatie.

    In tussentijd heb ik veel (schaal) informatie gevonden/verzameld en de map al lekker gevuld...............
    en daar onder het machientje..............

    P1011284.JPG
    P1011283.JPG
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2016
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Een beetje inspiratie opgedaan op het WWW............een van de vele mogelijkheden............

    Tid%20Tug.jpg
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik denk dat het deze uitvoering gaat worden ..................

    tid%2027.jpg
     
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Een plaatje van de "sleep".........................

    lighter.jpg..jpg

    Van de TID en de Lighter heb ik in Engeland de tekeningen en spantensets besteld en ben in blijde afwachting tot de vriendelijke pakjesmeneer aanbeld met m'n bestelling ................

    Tot die tijd ff wachten nog .........................:bye:
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Leuk project, al een idee van de diameter van de schroef?
    Die V4 kan een aardige messing schroef rond slingeren lijkt mij.
     
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi John. Zoals gezegd, ik moet nog even wachten op m'n pakketje uit Engeland maar ik vermoed ook dat de V4 geen
    moeite zal hebben met de schroef die dit model nodig heeft. Zoals de V4 heb ik nog een paar soortgelijke tekeningen en wil die machientjes ook gaan maken ;). Gezien de relatief grote ruimte in deze romp wil ik gaan werken met een
    uit te nemen unit waarbij ik kan wisselen van stoommachine. Ik heb ook nog een (zeer krachtige) Saito staan die ik momenteel een beetje aan het schoonmaken/opknappen ben dus tzt kan ik al kiezen uit 2 machientjes :rolleyes:
     
  7. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Mooi scheepje, ik heb de caldercraft ISIS op stoom, zelfde afmetingen, echter het gewicht van de ketel maakt haar top zwaar en ze waggelt nogal. Je zult het gewicht zo laag mogelijk moeten houden, en met laag bedoel ik de hoogte tov de waterlijn.
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Puffin. Ik snap wat je bedoeld :) maar ik denk ook dat dit eigenlijk voor elk schip belangrijk is toch ?

    In dit geval ben ik er niet echt bang voor dat dit effect gaat optreden omdat het bijna een platbodem is, de TID.

    Dit is een scan van een tekening uit 1943 waarbij goed te zien is wat de rompvorm midscheeps is................

    boiler.2.jpg
     
  9. Dat is weer een geheel ander project Dunsz.
    Succes
    Heb abo
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je Peter. Bij dit bootje zit nog genoeg werk voor de draaibank en het freeskolommetje hoor ;)
     
  11. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Maak me toch zorgen, water is niet op schaal dat is één en een ketel iets boven de waterlijn geeft met de inhoud en schoorsteen een boel massa te hoog. De vorm van deze romp zal het niet verhelpen, eerder erger. Zal wel lukken met een smalle ketel en alles zo licht mogelijk naar boven toe. Mijn ketel staat precies in het midden tot de waterlijn, dat is teveel. Een alu schoorsteen scheelde een beetje. Met een platte bodem zonder teveel kiel hout kan helpen de ketel laag te houden. De water massa in de ketel is het schuivende probleem, als het schuin gaat, gaat het gelijk dubbel zo hard. Als het spanten bouw is zou ik er rekening mee houden bij de plek van de ketel.
     
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Bedankt voor het meedenken ........ ik ga je "waarschuwing" extra aandacht geven tijdens de bouw :thumbsup:
     
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De Saito Twin, die ik toch al weer zo'n 40 jaar geleden een keer heb gekocht in een modelbouwzaak in Hoorn, uit de mottenballen gehaald ;) Ik heb hem goed schoongemaakt en de fundatie en cilinderbedekking een kleurtje gegeven. Alles draait weer soepel zoals het hoort..............misschien moet 'ie binnenkort ook maar eens een bootje gaan
    laten bewegen in het water ......................:D

    P1011286.JPG
     
  14. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het geduld van Dunsz werd aardig op de proef gesteld..............16 december 2015 besteld :weetnie: en vandaag eindelijk het mailtje vanuit GB dat m'n bestelling was verzonden :hammer: Nu maar weer even af wachten hoe lang de postbedrijven en eventueel de Douane er over gaan doen ....................

    Ik wil gewoon lekker gaan bouwen en freubelen :yes:
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Zo dat ging wel lekker vlot, de bezorging :yes:

    Vandaag zijn de spullen uit GB gebracht.......................mooie duidelijke tekening :)

    P1011290.JPG
     
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Voor het formaat ff de spanten in elkaar "ge-mikadoot" ........................;)

    P1011292.JPG
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Alle spanten zijn van een goede kwaliteit 3 mm lite-ply...............maar ook dubbel. De lijmoppervlakken zijn dus 6 mm
    maar alles is wel behoorlijk (te) stevig van maat. Is hier goed te zien. Eerst maar eens de Hegner Multicut onder het stof vandaan halen en waar het kan de spanten verjongen. Voordeel hiervan is nog meer ruimte..................

    P1011293.JPG
     
  18. Dunsz,

    weeg alle spanten nu even en daarna weer als je ze verjongd hebt.
    Ben best wel benieuwd hoeveel gewichtsbesparing je bereikt.
     
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Peter. De complete set weegt nu 700 gram. Eigenlijk gaat me meer om de extra nuttige ruimte voor de complete stoom installatie. Het slepertje wordt opgegeven voor 14 Lb dus ongeveer 6.5 kilo. Als het lukt de boot kaal ongeveer 2 kilo te laten wegen is er nog 4.5 kilo over. De machine weegt 750 gram de (toekomstige) ketel 1 kilo . Dan blijft er nog zo'n 2.75 kilo over voor de besturing/appendages/water en gas..............lijkt me wel voldoende ;)
     
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Voor het verlijmen/dubbelen van de spanten eerst een van elk afgetekend voor de "verjongingskuur" ..........:)

    P1011294.JPG
     
    Roger Lab72 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina