Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Motorbok gemaakt met motorsteunen van hardhout en spanten van triplex. Deze moet straks tussen de romp zijkanten worden gelijmd.
View media item 249728
Nu de romp nog open ligt en alles goed toegankelijk is heb ik een heveltje gemaakt uit printplaat welke het stabilo moet opdrukken aan de achterlijst. Op die manier kan ik het Muiderkrinkeltje straks mooi uittrimmen voor een stabiele glij- en motorvlucht. Voor de duidelijkheid nu nog even aan de buitenkant van de romp gemonteerd. Wordt later tussen de rompzijkanten gemonteerd. Het richtingsroer en het stabilo heveltje worden aangestuurd via twee mini servo's en gecoat staaldraad van goedkoopstekralen.nl. De tegendruk komt van een stalen (0,4 mm) u-veertje voor het rudder en de elastieken die het stabilo tegen de romp gedrukt houden.
View media item 249729
Als alles naar tevredenheid werkt kan de romp onder en boven gesloten worden.
Hé wat jammer. Ik dacht de volgende combinaties te kunnen toepassen.
1,5 en 0,5 samen met normale propellers geeft 2 cc
1,5 normaal en 0,5 als duw geeft 1 cc
Hoef ik geen andere motoren meer op de kop te tikken.
Romp nadert z'n voltooiing. Nu nog de rompbekleding boven de vleugel met een doorzichtige cockpit en de karakteristieke motorbeplating voor de motorkoeling. Voor het landingsgestel zoek ik nog een stukje duralplaat. Wie weet een adresje of heeft nog een stukje liggen?
Een tijdje gekloot met de PET flessen methode om een cockpitkapje te maken. Was geen succes. Het plastic moet met de föhn gelijkmatig worden verhit en de de mal moet eigenlijk in de fles passen anders is er geen beginnen aan.
Maar eens een frame gemaakt en daar een vel petg op vastgemaakt. De oven op 130 graden voorverwarmen en 10 minuten frame en plastic er in. De mal (in mijn geval gemaakt van roofmate wat makkelijk is te modelleren) stevig in de mini werkbank en dichtbij de oven. Handschoenen aan tegen de hitte en frame met plastic over de mal trekken. Dat moet allemaal in één beweging anders koelt het plastic teveel af.
Mooi werk!
Het verbaast me dat de Roofmate positief-mal niet smelt/van vorm verandert...
Heb je daar een verklaring voor?
Of is 130 graden gewoon niet heet genoeg?
In het klein (indoormodellen) maakte ik de positief van balsa.
Smeltpunt roofmate ligt lager dan 130 graden, maar de mal gaat niet in de oven en het plastic koelt snel af buiten de oven. Geen teken van smelten op de mal. Iemand, ik geloof Harold, gebruikte het ook met de PET flessen methode waarbij ik vermoed dat de temperatuur nog hoger stijgt.
Oven temperatuur is wél kritisch. Boven de 175 ° Celsius gaat het petg kristalliseren en wordt melkwit. Dan is het uithuilen en opnieuw beginnen. Gelukkig stond er een datasheet op internet waarin de mogelijke bewerkingen van het materiaal uitvoerig stond beschreven inclusief het thermovormen. Spul wasvan IPB en heet Veralite 100 en is 0,6 mm dik.