t-rex 450 linker bocht en rechter bocht anders in gedrag

Hallo vliegers,

Ik merk bij rustig vliegen met mijn t-rex dat een bocht naar rechts en een bocht naar links verschilt in gedrag.
Ik heb het idee dat als je een bocht naar links maakt de heli meer zakt dan met een bocht naar rechts.

Dit merk ik met name met hele lage snelheden (lees net geen hoveren).

Met name als ik een bocht wil maken met de heli zoveel mogelijk horizontaal is dit effect te merken.

Is dit een logisch / natuurlijk verschijnsel vanwege de staartrotor en hebben jullie dit gedrag ook ? Of is dit een stukje oriëntatie wat ik mis aan 1 kant ?

Dat is precies het stukje orientatie, wat vaker oefenen op het side in hoveren, en dan met name 2 kanten kan dit wel wegnemen, ik had dit vaak ook in het begin.. Horizontaal bochten maken met een heli wil sowieso niet, een heli moetje altijd een beetje ''Banken'' dwz, schuin de bocht indrukken(ala een kombocht bij de indiana races) door de G krachten blijft die dan mooi die bocht volgen..;)

dat is de wind, links draai je wind mee in je voorbeeld, rechts tegen wind in, als compensatie moet je anticiperen met je pitch.

Om precies te zijn komt dit door de draairichting van de hoofdrotor.

Je wint in een rechter bocht meer snelheid op het blad wat voorwaards gaat (linker kant) en genereerd meer lift. De linker kant van de heli neemt een langere bocht dan de rechter kant. Een langere bocht is langere afstand, wat in de zelfde tijd meer snelheid tot gevolg heeft. De heli gaat dus omhoog en moet met minder pitch worden gecorrigeerd.

In de linker bocht verlies je snelheid op het blad wat voorwaards gaat (linker kant) en verlies je lift. De linker kant van de heli neemt een kortere bocht dan de rechter kant. Een kortere bocht is kortere afstand, wat in de zelfde tijd minder snelheid tot gevolg heeft. De heli gaat dus omlaag en moet met meer pitch worden gecorrigeerd.

Em de wind is natuurlijk ook nog een factor in dit gebreuren.

Dit geld weer andersom voor een rechtsdraaiende rotor.

Ik hoop je zo een beetje inzicht hebt gegeven op de aerodynamica van een helikopter.

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt:
Het komt inderdaad door de draairichting van de rotor, maar de verklaring van Rob klopt niet helemaal; niet dat het precieze hoe en waarom er toe doet, maar een heli reageert nu eenmaal niet symmetrisch.

De werkelijke reden zit in de rolneiging die ontstaat bij voorwaarts vliegen (en die word NIET veroorzaakt door het snelheidsverschil van het voor en achterlopende blad want dat veroorzaakt uitsluitend een neiging de neus omhoog te steken, ongeacht de draairichting). Deze rolneiging is naar links voor een rechtsdraaiende rotor, en veroorzaakt dat een rechtdraaiende heli in de linker bocht wat meer "de bocht in wil vallen". Bij een paddelkop is de rolneiging vrij klein, maar net genoeg om het verschil in bochtgedrag nét voelbaar te maken. De rolneiging word wat versterkt door de toenemende rotorbelasting in bochten (G-krachten), vandaar dat je het in bochten wat duidelijker merkt als bij rechtuitvliegen. Door het wat meer de bocht in vallen tijdens de linker bocht, zal de heli ook wat meer hoogte verliezen. Dit komt door de grotere hellingshoek die je ongemerkt maakt, en pitch geven helpt wel wat, maar is meer "symptoombestrijding" terwijl het tegelijkertijd de snelheid doet toenemen.

Je kunt zoals gezegd compenseren met wat extra pitch, maar het is mooier als je in de linkerbocht nul rol tot heel (héél) lichtjes tegenstuur houd, en in de rechterbocht een heel klein beetje rol "bocht mee" houd. Dat geeft een wat natuurlijker en vloeiender bocht naar beide kanten, en het houd je snelheid wat gelijkmatiger. Denk erom, het zijn maar heel kleine en subtiele stuurbewegingen, dus een en ander vergt wat oefening, maar na een tijdje weet je niet beter....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi Bert,

Waar jij dacht dat ik bedoel is niet Effective Translational Lift (ETL). Dit gebeurd alleen bij lagere snelheden. Je merkt het als je van hover naar hoge snelheid gaat dat de heli ff omhoog gaat en dan weer zakt. Op dat punt waneer hij omhoog gaat heb je te maken met ETL.

Een helikopter gaat juist in de bocht hangen door je hem in te rollen. Als je dit te weinig doet krijg je het geval van: "Heli vliegt rechtdoor en ik stuur hem met de staart de bocht door. He hij vliegt achteruit." wat je wil is het zelfde principe als je op je fiets zit. Bocht in hangen weinig sturen en toch met wat grote snelheid door de bocht. Dat is jouw verhaal van de voorwaarste kracht omzetten in een draainde beweging, wat resulteerd in een bocht. Maar dit heeft niks te maken wat dan de rotor zelf aan kracht opwekt of verliest.

Als je de rotor van een heli als een klok voorsteld, waarbij 12 uur de voorwaardse richting aangeeft. Is de balans bij voorwaardse vlucht niet precies het midden. Bij een rechts draaiende rotor ligt deze tussen het midden en half vier in. Daarom hangt een heli nooit recht als je voorwaards vliegt of zelfs hoverd met een beetje wind. Dit noemen ze Dissymetry of Lift.

overview.gif

Dissymetry of Lift voor een links draaiende rotor

Als je nu ook de rol en bocht gaat meerekenen dan zie je dat het zwaartepunt weer gaat verschuiven en zelfs kan zorgen voor meer of minder lift.

hier nog een leuke lesstof: http://www.ultraligero.net/Cursos/helicoptero/Introduccion_a_la_aerodinamica_del _helicoptero.pdf

Groetjes Rob.

Back