t-rex 450 pro met 450sp motor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste lezers,

Heb sinds een half jaartje een trex 450 pro (mijn eerste echte heli).
Nu begin ik er aardig mee rond te vliegen en loop ik tegen de volgende problemen.

Bij het gas geven gaat de staat wobbelen, des te grover op het gas des te feller de heli gaat wobbelen op de staart. Met idle up is er bijna niet mee te vliegen en ben het een beetje zat!

Na een beetje rond vraag blijkt dit uit de 450sp motor te komen (eerste model 450 pro).

Nu zit ik te denken aan een ander motor, niet een standaard maar een met iets meer vermogen zodat ik hiermee in de toekomst ook verder kan.

Lees van alles over verschillende scorpion motor, wat vinden jullie hiervan en welk type adviseren jullie in combinatie met welke ESC??

MVG Benno

Hoi Benno,

Dit heeft niets met je motor te maken, het kan twee verschillende oorzaken hebben.

1. Je gyro staat te scherp ingesteld waardoor deze telkens blijft corrigeren, wanneer dit het geval is wobbelt je staart van links naar rechts.

2. De pitch van je bladen staat niet gelijk, indien dit het geval is, en zoals ik dit hoor (met het toerental van de motor) is het deze.
Om dit op te lossen:

- Haal de stekkers uit de motor en zet je zender aan.
- koppel vervolgens de lipo aan je ESC.
- Zet nu de Idle up switch in de idle up positie zodat je pitch 0 graden bij het midden van het gas, dit kan zowel een stand zijn waarbij je zowel je gas als pitch veranderd maar dit kan ook een stand zijn waarbij je continu bijv. 95% gas hebt en enkel op de pitch vliegt.
- Zet nu je throttle stick en een eventuele switch/pot voor de pitch in het midden.
-Nu zou je pitch op 0 graden moeten staan en je blades dus absoluut 100% gelijk aan je flybar, wanneer je nu throttle down geeft krijgt hij ofwel pitch down ofwel meer gas en pitch down zodat je perfect 3d kunt vliegen.
Controleer dus de pitch van je bladen en stel deze eventueel bij.
-Haal nu de lipo eruit en koppel de motor weer aan.....vervlgens is het relaxed vliegen maar.

Succes, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Hoi Benno,

Dit heeft niets met je motor te maken, het kan twee verschillende oorzaken hebben.

1. Je gyro staat te scherp ingesteld waardoor deze telkens blijft corrigeren, wanneer dit het geval is wobbelt je staart van links naar rechts.

2. De pitch van je bladen staat niet gelijk, indien dit het geval is, en zoals ik dit hoor (met het toerental van de motor) is het deze.
Om dit op te lossen:

- Haal de stekkers uit de motor en zet je zender aan.
- koppel vervolgens de lipo aan je ESC.
- Zet nu de Idle up switch in de idle up positie zodat je pitch 0 graden bij het midden van het gas, dit kan zowel een stand zijn waarbij je zowel je gas als pitch veranderd maar dit kan ook een stand zijn waarbij je continu bijv. 95% gas hebt en enkel op de pitch vliegt.
- Zet nu je throttle stick en een eventuele switch/pot voor de pitch in het midden.
-Nu zou je pitch op 0 graden moeten staan en je blades dus absoluut 100% gelijk aan je flybar, wanneer je nu throttle down geeft krijgt hij ofwel pitch down ofwel meer gas en pitch down zodat je perfect 3d kunt vliegen.
Controleer dus de pitch van je bladen en stel deze eventueel bij.
-Haal nu de lipo eruit en koppel de motor weer aan.....vervlgens is het relaxed vliegen maar.

Succes, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Bedankt voor de reactie,

Ben aankomend weekend niet thuis, maar ga er begin volgende week mee aan de gang.

-Met de gyro heeft het niks te maken daar ben ik al uit.
-oorzaak nummer twee klinkt logisch.

Laat wel weten hoe het afloopt en bedankt voor de tip.

MVG Benno

even een brutaal vraagje, maar hoe weet je dat je de gyro af kunt strepen?

Als je vanaf normal naar idle up schakel, gaat meestal het toerental omhoog.
Bij een hoger toerental heb je minder gain nodig, dus als je staart in normal een beetje klappert en in idle best erg, zou ik toch nog eens kritisch naar de gain kijken.

Anders moet je eens proberen de gyro op een ander schuimpje te plakken, bij overmatig trillen wil een gyro er wel eens vandoor gaan.

Ik hoor graag van je hoe dit afloopt.

Ik heb zelf ook dit probleem gehad, af en toe hing de heli stil (vaak met meet pitch want dan werd deze wel recht getrokken) maar tijdens het hooveren ging hij steeds sneller "wobbelen" (wat eigenlijk wel het perfecte woord is) dus niet alleen de staart ging op en neer maar de heli ook naar voren en achteren.

Ik hoor graag van je hoe dit afloopt.

Ik heb zelf ook dit probleem gehad, af en toe hing de heli stil (vaak met meet pitch want dan werd deze wel recht getrokken) maar tijdens het hooveren ging hij steeds sneller "wobbelen" (wat eigenlijk wel het perfecte woord is) dus niet alleen de staart ging op en neer maar de heli ook naar voren en achteren.
Is goed afgelopen,

Kon het toch niet laten om te wachten tot na het weekend.
Motor ontkoppeld van esc, idle up midstik 50% pitch is nul graden en flybar ook. (niet dus).

Alle trims op nul gezet en pitch op nul graden bij 50% pitch midstik.

Alles aangesloten en vanmorgen wezen vliegen.
staart wobbelt nu heel traag ca 5cm heen en weer met vliegen op gas, (komt waarschijnlijk uit gyro, maar is niet meer hinderlijk), als ik nu schakel na idle up blijft de heli, mooi stabiel en gaat niet harder wobbelen.

vanaaf zal ik de gyro iets strakker zetten en hoop ik het langzaam wobbelen en naar rechts draaien ook opgelost te hebben.

Heel erg bedankt voor de tip, nu kunnen de centjes in de spaarpot voor de v-bar mini.

Dank u!!!!

Nu we op de staart zijn uitgekomen, kunnen weer een paar dingen de oorzaak zijn...

- Je staartaansturing "plakt" (loopt niet soepel)
- Gyro moet strakker (gain)
- Servo is te langzaam/versleten (laatste lijkt me sterk)

Meestal nl als je naar idle gaat, gaat het toerental omhoog, en zou de staart meer last moeten krijgen van hunten als de gain hetzelfde blijft(wobbelen). Zet desnoods om te testen de gain van normal mode en idle 1 eens hetzelfde.

Voor de staartaansturing, deze moet echt 100% soepel gaan. alles wat enigszins stroef gaat, kan de gyro/servo van slag brengen.

Als ik jou was zou ik eerst de gain eens proberen, dat is in dit geval de grootste kanshebber denk ik...
Stel, je raakt in een verschrikkelijke niet bestuurbare hunt (staart gaat zo driftig heen en weer slaan dat landen niet zonder schade zal zijn), als je dan een beetje de staart bijstuurt komt hij er vaak weer uit.

@Xplorer:
Als je staart op en neer slaat, is je toerental van de rotor te laag. motor op 80 of 90 % zetten, dan zou het weg moeten zijn.
Zoals ik gbenno zijn verhaal lees, ga ik er van uit dat zijn probleem het heen en weer slaan van de staart is, dus van links naar rechts.

Hoi Student,

Het lijkt er idd op dat we het nu over de gyro hebben, toch ben ik van menig dat wanneer je staart van links naar rechts wobbelt je de gyro juist minder gain moet zetten.

Wanneer de gyro te los staat dan slaat de hele heli af en toe ineens een kwart slag en gaat niet op en neer, wanneer de staart van links naar rechts en weer terug gaat zou je de gyro naar mijn idee juist minder gevoelig moeten zetten.

Het hoger zetten van het toerental lost het probleem met het op en neer wiegen inderdaad vaak op maar zou niet moeten, de heli moet ook op een laag toerental stil blijven hangen. Dit stel je, zoals je ook aan Benno's reactie kunt zien af door het instellen van de 0-pitch van de hoofd rotorbladen.

Groet

Nu we op de staart zijn uitgekomen, kunnen weer een paar dingen de oorzaak zijn...

- Je staartaansturing "plakt" (loopt niet soepel)
- Gyro moet strakker (gain)
- Servo is te langzaam/versleten (laatste lijkt me sterk)

Meestal nl als je naar idle gaat, gaat het toerental omhoog, en zou de staart meer last moeten krijgen van hunten als de gain hetzelfde blijft(wobbelen). Zet desnoods om te testen de gain van normal mode en idle 1 eens hetzelfde.

Voor de staartaansturing, deze moet echt 100% soepel gaan. alles wat enigszins stroef gaat, kan de gyro/servo van slag brengen.

Als ik jou was zou ik eerst de gain eens proberen, dat is in dit geval de grootste kanshebber denk ik...
Stel, je raakt in een verschrikkelijke niet bestuurbare hunt (staart gaat zo driftig heen en weer slaan dat landen niet zonder schade zal zijn), als je dan een beetje de staart bijstuurt komt hij er vaak weer uit.

@Xplorer:
Als je staart op en neer slaat, is je toerental van de rotor te laag. motor op 80 of 90 % zetten, dan zou het weg moeten zijn.
Zoals ik gbenno zijn verhaal lees, ga ik er van uit dat zijn probleem het heen en weer slaan van de staart is, dus van links naar rechts.

Hoi Student,

Het lijkt er idd op dat we het nu over de gyro hebben, toch ben ik van menig dat wanneer je staart van links naar rechts wobbelt je de gyro juist minder gain moet zetten.

Groet

Had ik dat verkeerd neergezet?
Excuseer:rolleyes:

En over die 0 pitch, hier wil ik alleen even aan toevoegen dat dit op beide bladen moet gebeuren.
1 blad waarbij de pitch anders is kan rare dingen doen..

Ik wil weer beginnen!

Hoi allemaal ik heb ik denk 1,5 jaar geleden een trex 450 gf met alles erop en eraan bij een modelbouw winkel gekocht (coenraad tilburg) maar die zijn gestopt met de helikopters! Ik heb onderhand al 3 lipo's kapot gemaakt (per ongelukt) en ik weet niet waardoor kan het zijn dat ik te lang door vlieg ofzo? En ik wil eigenlijk weer lipo's kopen maar waar? En hoe lang kan je dan op een vol geladen lipo ong. Vliegen? Ik wist het allemaal eigenlijk wel maar ben het vergeten in de loop van de tijd dat de heli op mijn slaapkamer onder stof is komen te staan.

Wie kan mij helpen? En weet iemand waar ik de software vandaan kan halen om met mijn futaba t6ex op de computer te oefenen?

Vriend...

je reageert in een topic van 2 jaar oud, wat totaal niet met jouw vraag te maken heeft.
Verder stel je vragen die erg algemeen zijn, en die eigenlijk in de stickys over het hele forum terug te vinden zijn.

Advies: Lees eerst even door het forum heen.
We hebben een onderdeel accu's en laadtechniek, daar staat alles over lipo's in een sticky (een onderwerp bovenin de pagina)
Daar vind je de eerste vragen.

Qua software, kijk even naar phoenix, realflight etc. bij de sponsoren van dit forum. dat zijn die reclames om het scherm heen.

Heb je na het doorspitten nog vragen, graag even een topic aanmaken.
En zet in je profiel je leeftijd en woonplaats aan, dit helpt de mensen om jou te antwoorden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back