T-REX 450 XL CCPM + 420 LF motor : Welk tandwiel ??????????

• Topicstarter Topicstarter cruizer001
  • Startdatum Startdatum
C

cruizer001

Guest
Ik ben bezig een T-Rex te bouwen met een 420 LF motor (3200 Kv).
Bij de motor zitten verschillende tandwieltjes (15 tanden, 13 tanden 11 tanden).
Welk gebruik is best ?
Hoe kan ik dit bevestigen zonder de motor te beschadigen ?

Ik zou de 13 t gebruiken

Ik heb eerst voor zichtig met een dremel op het asje een plat kantje gemaakt zodat het schroefje er beter in blijft zitten wel met locktite vastmaken !!!!

Vincent

Misschien ook waarom je de 13 zou gebruiken? Gulden middenweg?

Welke je gebruikt hangt een beetje af van hoe je ermee wilt vliegen. Hoe kleiner hoe groter de headspeed, maar hoe meer hij verbruikt.

Misschien heeft iemand een fantastische wiskundige uitleg met wat gezond advies? Ik vlieg met de 11 op mijn 450SE en dat gaat fantastisch.

Ron

Hoe kleiner hoe groter de headspeed, maar hoe meer hij verbruikt.

ik denk dat je bedoelde hoe groter het tandwiel (pinion) hoe meer vermogen maar ook hoe groter de stroom.

om met een t-rex een beetje te vliegen zou ik toch wel naar de 2200 headspeed gaan, met een rekensommetje kan je dan je pinion bepalen.

(kv motor x de spanning accu) x pinion / hoofdtandwiel x verlies = headspeed
(3200 x 11 = 35200) x pinion / 150 x 0.8 = 2200
35200 x pinion / 150 x 0.8 = 2200
pinion = 11.7 t
ik zou dus gewoon met 11t beginnen, en als je meer headspeed wil 13t

Als je een klein tandwiel op je motor hebt worden je accu's ook minder belast als ik het goed Heb ?

Dan gaan ze dus ook Langer mee ?

Vincent

Ik vlieg met de 11 op mijn 450SE en dat gaat fantastisch.

Je SE heeft een 3550kv motor, wat betekent dat de motor harder draait op 1 volt dan de 3200kv motor die hier gebruikt gaat worden.

Met een klein tandwiel word je headspeed lager en word er minder energie verbruikt, je zal dus langer kunnen vliegen met 1 lading.

Wel erg hebben dat als je niet meer dan 80% vd capaciteit vd accu gebruikt om een lange levensduur te garanderen. Als je dus een 2000mah accu hebt komt dit neer op: 2000 x 0,8 = 1600 mah.
Als je gevlogen hebt kun je je accu laden en zien op je lader wat er in gegaan is, dit kun je delen door het aantal minuten dat je gevlogen hebt en zo kun je gemakkelijk bepalen wat je per minuut verbruikt en uiteindelijk dus ook hoelang je kan vliegen.

Cheers,

Richard

Bedankt voor de reakties tot nog toe.
Misschien er wel even bij vermelden dat ik beginnend vlieger ben. Speelt de headspeed een rol bij het vlieggedrag? Met andere woorden, is het moeilijker of makkelijker vliegen met een hogere headspeed? Met hetgeen ik tot nog toe gelezen heb zou ik dus best de 11T monteren.

met een hoge headspeed vliegt de heli stabieler maar ook nerveuzer (hoewel dit erg te veminderen is).
langere vliegtijden zijn het belangrijkste dus gewoon de 11t pakken.

Welke regelaar heb je?
Align 25A? 25G?

Zou dan niet hoger gaan als een 13t.
Vaak gelezen en zelf ondervonden dat de regelaar er wel eens mee uit wil scheiden als hij overbellast wordt.
Hij gooit hem dan in low volt cut-off of begint te glitchen.

Graag iemand mijn verhaal aanvullen die er wat meer verstand van heeft.

Groet,
Tjerk ;)

Jahoor, gewoon de 11 tands gebruiken ;)

Ga je beter vliegen of wil je meer vermogen dan ga je naar de 13 tands met als nadeel een kortere vliegtijd. Maar zeker in het begin is het gewoon onzin om nog meer vermogen tot je beschikking te hebben wat je totaal niet gaat gebruiken. De langere vliegtijd heeft alleen maar voordelen zeker als je aan het leren bent de heli op alle punten onder controle te krijgen.

Om nog meer stabiliteit te krijgen kan je eventueel 33.5 cm bladen gebruiken waarbij je vliegtijd natuurlijk ook iets korter word. Ga je echt figuren vliegen en zeker als je de heli gaat flippen dan wil je deze bladen er niet meer erop hebben. Dus een combinatie van de 11 tands en 33.5 bladen zou een goede keuze zijn om te leren hoveren op alle punten.

Back