T-Rex 450X RPM twijfelachtig

• Topicstarter Topicstarter StyleXerk
  • Startdatum Startdatum
S

StyleXerk

Guest
Hi,

'k heb mijn T-Rex 450X met volgende configuratie:
- Align 420 Brushless motor (3200 kV)
- Phoenix 25A regelaar met Governor (actief)
- Futaba GY401 gyro
- Tara 2000 Mah 3s lipo 20C
- Graupner SPCM receiver

Ik had het dier afgeregeld op wat ik dacht een goed RPM (dacht dat ie uit elkaar ging knallen indien hoger) bleek het 1600 RPM te zijn :roll:
Nu met een RPM meter hebben we het tot +/- 2200 gekregen, maar vreemd genoeg niet hoger.

Wat denken jullie kenners is 2200 genoeg of toch liever 2400? (en zo ja hoe??)

tja, kijk of je het zelf genoeg vindt :)

Probeer eens zonder govenor? Als je dan hoger rpm haalt staat is de govenor de beperkende factor. Haal je dan nog niet genoeg kan je een groter tandwiel proberen. Wel kijken of de motor enz. nu al niet heet wordt.

Ben je beginner of ga je snoeihard 3D vliegen? Voor beginners 1600-1800, voor agressiever vliegen 2000-2400, voor hakkeuh 2400-2800, uitzonderingen uiteraard daargelaten. Stel een rotortoerental in waar je niet bang van word en wat genoeg is voor jouw vliegstijl zonder dat je headspeed inlevert tijdens je maneuvres.
Headspeed is trouwens zwaar afhankelijk van cellenaantal, gewicht, max. pitch, vertanding......

Succes,

Ton.

In de hoover is 2200 toch het minimale wat je nodig hebt. Dus even kijken of je ritzel wel de juiste is. Je regelaar heeft ook 2 standen high RPM en low RPM ik weet niet of dat kan helpen .

13 tanden pinion = 78% gas = 2800 toeren
11 tanden pinion = 85% gas = amper 2400 toeren

Dit met 3 cellen.... align 25 a regelaar en align 3200kv motor

Gr.

Chris

dit bart me toch een beetje zorgen ik vlieg met de zelfde motor en regelaar morge toch maar effe rpm meten

Zo nog een verslagje van wat ik ondervond:

Dus inderdaad begonnen met ongeveer 1500 toeren wat veel te weinig is, de heli zwalpte als een dronken h***. Nu ik heb inderdaad een governer (zit in de Castle Creation Phoenix regelaar), maar met de throttle curve vlak op 100% kreeg ik er nog maar 1800 uit.
De uiteindelijke oplossing was het verhogen van het nulpunt van mijn throttle (daarna had ik 2100 toeren met een throttle curve op 90% vlak). Dit heeft wellicht te maken met de brushless motor die niet aanzwengelt op de eerste pulsen van de zender.
Dan heb ik nog de range (high en low) van de throttle aangepast van 100 naar 125% en zo heb ik 2200 rpm en een throttle curve die op 85% staat, dat geeft nog wat ruimte.
De regelaar heb ik op high rpm geplaatst.

Dus nu gaat het goed, maar 't was een beetje een lijdensweg.

In de CC Gov zit ook nog ene high en low setting.

CC is bezig met nieuwe Gov sofware..
Beta had allang uit kunnen zijn.

je hebt je kanaal instelling in je zender dan goed fout staan. Die regelaar ziet 100% van je zender als 100% en dus verhogen naar 125% moet niets uitmaken. Je kan dan beter je curve op 100% zetten want LET EVEN GOED OP! Je stelt GEEN vermogen in met je curve maar een GEWENST TOERENTAL dus je hebt EVENVEEL SPELING met je curve op 10% als op 100%.

Gas kanaal altijd subtrim op 0 en endpoints op -100 en +100. Alleen dan weet je wat je naar je regelaar stuurt want die is gebouwd voor precies dat berijk.

Ik zal eens een topic openen hierover want hetzelfde probleem komt steeds terug :)

ja maar het is geen align regelaar en hoezo zender afhankelijk? Bij elke zender kan je van 0 - 100% gas instellen, meer is niet belangrijk.

Ik bedoel in combinatie met ATV want die verschillen nog wel eens.
Op die site laten ze zien hoe je de eindpunten kan inregelen. Als je dat gedaan hebt weet je zeker dat je regelgebied goed is wat blijkbaar bij stylexerk niet goed stond.

eeh... atv??? op je gas kanaal???? waarvoor??? je stelt een vlakke curve in en klaar. 100% kan je altijd instellen en meer dan 100% op de zender zal die regelaar toch niet zien. Wat hij deed was het eind punt verzetten zodat 80% op zijn gas curve 100% voor de regelaar was. Dit met het idee "dan heb ik wat over" wat dus niet zo is want je stelt geen vermogen in......

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=35797

Hier mijn bevindingen:

Zonder de subtrim hoger te plaatsen was het onmogelijk om de motor op voldoende toeren te krijgen. Dit heb ik ook met andere brushless motoren op lage input draaien die niet wegens teveel krachten die moeten overwonnen worden (magnetisch veld van de aansturing is onvoldoende) door de subtrim hoger te zetten zorg je ervoor dat je startpunt hoger en dus je magnetisch veld ook hoger is waardoor de motor ook bij het beginbereik van je throttle reageert.

Dan de governor. Die moet inderdaad de toeren gelijkmatig houden. Hiervoor ziet deze de inkomende pulsen van de ontvanger en vertaalt die naar een aansturing voor de motor. Door het bereik van het throttle kanaal te vergroten vergrootte ik de pulslengte van de eindpunten. De governor ziet dus een groter bereik binnenkomen.
Wat de praktijk uitwijst is het volgende:
- throttle curve vlak en op 100%: door de subtrim te verhogen steeg het toerental tot de gewenste 2200 RPM
- throttle curve vlak en op 80%: het toerental daalde.
- throttle curve vlak op 80% en aanpassen van het throttle bereik: toerental steeg opnieuw tot 2200 RPM.
Als ik nu de throttle curve hoger plaats (vb 90%) dan stijgt het toerental.

Ik weet wel dat de governor 'toeren telt', maar er is toch meer aan de hand dan de uitleg die je gaf in de link, wellicht heeft dit te maken met de configuratie mogelijkheden van de ESC.
Het is namelijk zo dat je bij sommige ESC met governor je netjes het aantal polen kan instellen, bij de Phoenix-25 echter niet, enkel HIGH en LOW rpm en niks over polen (zie http://www.castlecreations.com/support/documents/Phoenix-25 User Guide-Auto Lipo.pdf)... zonder opgave van welke ranges die hebben. mij lijkt het dat de regelaar toch via het stuurkanaal afleidt welke toeren hij moet aannemen, dit gebeurt volgens mij door het bepalen van de lengte van de puls op het moment dat die zich in de nul positie bevindt bij het aanschakelen van de ESC.
Ik geloof jouw uitleg uiteraard :) maar die geldt volgens mij enkel voor regelaars die je degelijk kan instellen (aantal polen). de mijne laat dit niet toe.

Vuur maar af :wink: mijn bepalingen zijn proefondervindelijk vastgesteld, maar indien iemand het ook technisch kan uitleggen zou dat leuk zijn.

ook voor regelaren waarbij je niets in kan stellen geld het. een regelaar is zo gemaakt dat hij het volledige bereik van de zender ziet als minimaal to maximaal. Zodra je meer dan 100% uitstuurt (door atv, subtrim of wat dan ook) dan helpt dat niet meer.

Wat wel kan is dat het bereik van je regelaar niet goed staat. je kan in die CC's dat op verschillende manieren instellen. Het is dus het beste om het probleem op te zoeken ipv een oplossing op een andere plek te maken.

Als je regelaar vol vermogen geeft gaat er ook een led branden, dus dan kun je ook zien wanneer hij op zijn eind zit.

Ok, 'k snap het.
Zou het echter kunnen dat mijn regelaar z'n toerental kan ingesteld worden door de subtrim aan te passen (en dus het bereik te verschuiven)?
Want dat is toch wel het meest opvallende, vanaf het moment dat ik de subtrim verhoog (Graupner MX-12) gaan de toeren de lucht in. Met 25 toeren per subtrim stapje (dus een subtrim van 20 gaf 500 RPM meer). Deze 25RPM extra per stap bleven constant tot ongeveer 35 subtrim stapjes. Daarna deed het niks meer. 'k heb dit net even opnieuw getest en het lijkt zo te zijn.
Het bereik van de regelaar is niet aan te passen op de regelaar in mijn geval (zie link met de datasheet vorige post).

elke cc kan je via de pc aanpassen............... ;)

heeft de mx12 geen optie om alternatief middenpunt uit te zenden????

De MX-12 heeft dat niet voor zover ik weet, in feite door de subtrim bereik je dit ook min of meer 't is alleen een beetje zeuren :|

Maar na nog een WE vliegen denk ik dat ik een andere regelaar zal moeten kopen, die phoenix 25 AMP staat continue op z'n maximum bereik. Dus heeft hij geen speling meer he. Welke configuratie van motor en ESC hebben jullie (en hoeveel RPM halen jullie)?

Back