T-Rex 450X tandwielen raken frame

• Topicstarter Topicstarter StyleXerk
  • Startdatum Startdatum
S

StyleXerk

Guest
Ik heb net een nieuwe T-Rex 450 X aangeschaft en na wat uren knutselen (amai vingers doen pijn na al die schroefjes) is hij bijna klaar. Ik merk echter mogelijks een probleem:

Het onderste van de twee tandwielen raakt zeer lichtjes het frame, er is geen blokkering, je voelt het zelfs bijna niet als je eraan draait, maar je ziet het wel:
trex.jpg

Alles zit volgens mij zo dicht mogelijk op elkaar, er is geen enkele speling en de rotorstang zit niet omgekeerd (volgens plan).

Heeft iemand van jullie dit ook reeds gehad, is dit een probleem?

Nog een vraagje, op http://www.trextuning.com onder 'setup->calming the trex' schrijft die brave mens dat hij gewichtjes aan de paddles hing om de stabiliteit te verhogen, daar kan ik goed inkomen wegens het gyro effect, hij deed het met ringetjes waar je normaal een wiel mee vastzet.
Maar aangezien ik geen zin heb om de flybar eraf te halen vraag ik mij af, zou ik het met lood doen dat ik op de flybar lijm?

Dan nog iets, ik heb de Phoenix 25 met governor mode, wil dit zeggen dat ik niks moet wijzigen aan de throttle/pitch curve?

Veel vragen, CP helis zijn nieuw voor mij, had hiervoor een picollo fun, maar daar ben ik op uitgekeken, vliegen is niet nieuw en ik heb de Aerofly sim waar het vrolijk gaat met de CP helis (daar heb je natturlijk geen stress en die dingen zijn perfect afgeregeld).

Je kan de tandwielen wat omhooghalen met de "lock moer" onder de swashplate.
Losmaken, hoofdas wat omhoog tillen, "lock moer" weer aandraaien. Dan loopt het onderste tandwiel ook beter over op het tandwieltje van de tail.

De gewichtjes aan de flybar zijn van die zelfde "lock moertjes" als aan de hoofdas. Er iets aanlijmen lijkt me geen best plan.
Gewoon zo proberen, zal wel goed gaan.

De curve kun je zo laten als het boekje voorschrijft.

Ik zag dat je al bekend was met de site trex tuning.
Als je je even aanmeld op het forum en de FAQ gedeelte bekijkt zie je een heel verhaal over de curves en andere afstellingen.
Ik ga voor al mijn vragen altijd eerst daar even kijken en 9 op de 10 keer vind ik het antwoord daar wel.

Cheers

Geen lood zomaar ergens op die gigantisch hard draaiende delen lijmen, er komen gigantische krachten en trillingen op dus grote kans dat de lijm loslaat en als dat gebeurd heb je een projectiel met dodelijke snelheid....
En als je het dan wel goed vastlijmd krijg je het er niet meer af...

Als je een fp micro kunt vliegen heb je helemaal geen verzwaarde padles nodig, de trex is (mits goed afgesteld) al veel stabieler dan bijvoorbeeld een piccolo. Je zou er wel een trainingskruis onder kunnen zetten, dan kiepert ie niet om (wat bij een trex een stuk meer schade geeft dan bij een piccolo) als je een beetje scheef land.

Als je regelaar in governer mode staat heb je geen throttle curve nodig, als je wel een throttle curve gebruikt gewoon 'plat' instellen, bijvoorbeeld;
80%, 80%, 80%

Eeuuhh...

Volgens mij is je hoofdtandwiel verkeerd gemonteerd. Omdraaien is de oplossing (misschien zou je dan ook de one-way bearing omdraaien).

Succes, groetjes A.

aaalie heeft gelijk het bovenste tandwiel om draaien.
als het geheel weer goed in elkaar zit kan je de rotor kop rechts om vrij rond draaienen en blijft het tandwiel stilstaan zo niet dan moet het lager omgedraait worden .

@NFSavage: met e lock moer kan ik niks meer doen, alles staat al op z'n hoogste, ik heb wel gezien op de TREXtuning site dat het kan dat de twee onderste tandwielen niet perfect aligneren en dat dat geen kwaad kan.

@David: Dat 'lood eraan lijmen'-plan zal ik maar gauw in de kast gooien, is inderdaad te gevaarlijk

@Aaalie en Michel: De tandwielen staan goed hoor :D als ik rechtsom draai blijft het tandwiel stilstaan. (De one way bearing zat er bij mijn kit trouwens al vast ingelijmd) het is alleszins zo dat de 'vleugeltjes' van het onderste en bovenste wiel nu in dezelfde richting staan.
Ik heb eens de plannen nauwkeurig bekeken en daar zie ik dat ze de spacer tussen het grote en het kleine tandwiel plaatsen (zoals ik het heb gedaan), maar drie bladzijden verder in het zijaanzicht staan die twee dan ineens toch anders! 8O gruwel!
Dat zou willen zeggen dat ik er die one-way-bearing met geweld moet uithalen? of hoe los je zo'n retainer?

OK, Aaalie en Michel zullen (tot mijn horror :? ) dus wel gelijk hebben , maar voor alle zekerheid en vooral ik probeer mijn heli naar de knoppen te helpen met hamer en beitel om die one-way-bearing eruit te halen:
trex2.jpg

Als ik dat bovenste tandwiel eruit haal, dan zal die bearing anders 'pakken' dus dan moet ik de motordraaitrichting ook omkeren. Maar klopt het dan dat de vleugeltjes (onderaan de foto) van het bovenste en onderste wiel in tegengestelde richting staan? is dat bij jullie ook zo?

de foto onder aan is ok en de vleugeltjes blazen de lucht naar beneden .
de motor moet links om draaien .
haal wel de motor ff van het tand wiel af .
anders kost het je een vrijlooplager lager.
als je het geheel in elkaar heb zitten en je kan de kop rechtsom draaien is het goed ander moet het vrijloop lager er ander om in.

Ik heb de handel uit elkaar gepeuterd (het borg vijsje is hierbij gesneuveld, maar 'k heb er nog wel een paar) maar nu klopt het ook niet. Als ik het bovenste tandwiel omdraai, dan past de hele handel onmogellijk nog in het toestel, probleem is die moer bovenaan de foto:
trex3.jpg
die samen met die spacer een ruimte van toch wel 5 mm nodig heeft. Als ik er nu het onderste tandwiel op monteer hapert dit aan het grote, en de totale 'hoogte' van de set vergroot zodat het niet meer past.

Moet ik die bearing nu omdraaien? Weet iemand hoe ik dat eruit krijg zonder het tandwiel naar de knoppen te helpen?

triestos :cry:

het grote tand wiel moet boven met de flens naar beneden en die vlens valt in het kleinere tand wiel op die manier liggen ze vlak boven op elkaar het kan zijn dat het lager er dieper in moet??

Michel en Aaalie, bedankt voor de hulp, volgens mij zit het er nu goed op!

Zo ben ik terug :D

Back