T rex 500 bouw

Nou ben flink bezig geweest met alles in elkaar zetten en uitvogelen hoe het precies werkt.

Wat is af, mechanisch ( muv servo afstelling ) is alles gedaan. Alleen het main gear heeft een soort van bobbel. Niet compleet recht. Heb de ESC al geinstalleerd met soft start. Heel even laten lopen en klonk wel redelijk hard. Weet niet of dit juist is.

Heb heel veel moeite gehad met de kwaliteit van de inbus zelfttappende schroefjes voor onder andere op het frame. Draaien zo kapot! Hoe krijg je nu een schroefje eruit dat niet geheel goed zit maar waar ik niet meer bij kan met een tang?

Vandaag ook geprobeerd de servo's met de swash af te stellen. Dit gaat vrij lastig. Batterij van de zender ging leeg, dacht even opladen. Kwam ik er achter dat (logisch) die lader voor 110 volt was. Weer even wachten ;)

Over de swash, het horziontaal krijgen ervan. Beste mechanisch doen of via subtrim?
 
Hoi Bart,

Ik had hetzelfde probleem met die zelftappers. Wat voor inbussleuteltjes gebruik je? Ik heb pas een setje van align gekocht en ontdekte dat dez net wat strakker passen dan de sleuteltjes uit de EU. Wat ik gedaan heb is deze tappers vervangen door boutjes m2.5 en dat zit tot nu toe nog steeds goed vast. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen zware 3D vlieger ben.
Even over de swash. Deze kun je beste altijd in de eerste instatie mechanisch afstellen en als je het met de servoarmpjes niet helemaal goed krijgt kun je met subtrim nog wel wat bijregelen.
Wat de snelheid betreft moet je niet schrikken van het hoge toerental wat de 500 is gek op hoge toerentallen. Als je met een te laag toerental wil proberen te vliegen dan gaat de heli behoorlijk schudden, maar als je wat hoger in toeren gaat zitten dan vliegt hij erg goed en stabiel.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Mvg Wilco
 
Bedankt Wilco! Had al een aantal sleuteltjes liggen maar ook wat van helidirect mee besteld. Beide slecht. Heb 2.5 * 10 gehaald met een normale kruiskop en die gaan perfect. Met wat CA erop ;)
Probleem is nu dat ik een schroef of 3 dus niet goed krijg, los of vast. Baal ik behoorlijk van :P Demonteren van iets is niet meer zelfsprekend,geluk hebben dat het schroefje nog goed is. Gekke is dat de rest van de schroeven perfect gaan, 2 en 2,5 mm.
 
Met de kwaliteit van die boutjes is helemaal niets mis, je gebruikt waarschijnlijk de verkeerde sleuteltjes.
Als je een goedkoop inbus setje met engelse maten koopt dan krijg je die schroeven er wel weer uit waarschijnlijk, dolgedraaid met metrisch wil nog wel eens lukken met engels.
Ik persoonlijk zou er nooit genoegen mee nemen dat er schroeven half aangedraaid inzitten, en het gebruik van kruiskopschroeven in een heli als de T500 slaat m.i. echt nergens op.
Het is een high performance RCheli, geen scooterspadbordje of iets dergelijks.
Maakt helemaal niets uit of je 3D gaat vliegen of niet, alles moet gewoon correct vast en geborgd zitten.
Subtrim is iets wat je ten alle tijden moet zien te vermijden op 120º swashplate aangestuurd door de mix in je zender.
De mixersoftware werkt het zuiverst zonder subtrim en zelfs volledig fout bij teveel subtrim, dus altijd zorgen voor voldoende servoarmpjes om te passen en die 90º t.o.v. de hoofdas te krijgen zonder subtrim.
De linklengtes van servo's naar swash moeten bij voorkeur ook exact even lang zijn.
De rest staat in je manual.
Hoop dat je wat hebt aan deze tips.

Succes,
Eric
 
Mijn ervaring is toch dat de kwaliteit van de boutjes en schroefjes te wensen overlaat in de T500 kit. Ze zijn ietsjes te groot, waardoor gewone imbusschroevendraaiers ze af en toe dol draaien.
 
Als je dat opmerkt, of zelfs weet, moet je dus eerst zoeken naar een passend sleuteltje.
En niet doorgaan met verkeerd gereedschap, het ligt dus niet zo zeer aan de staalkwaliteit maar meer aan de passing binnen het metrische systeem en hoe je daar mee omgaat.

Eric
 
Als je dat opmerkt, of zelfs weet, moet je dus eerst zoeken naar een passend sleuteltje.
En niet doorgaan met verkeerd gereedschap, het ligt dus niet zo zeer aan de staalkwaliteit maar meer aan de passing binnen het metrische systeem en hoe je daar mee omgaat.

Eric

Maar 1 schroefje zit vast, en passend, 1,5 mm ;)
 
:)
Nu de rest nog dan.

Crashen door een mechanische / elektronische fout die voorkomen had kunnen worden is echt het lulligste (en ook gevaarlijkste) om mee te maken.
Gewoon zo netjes mogelijk bouwen en 0,0 compromissen maken als het om dit soort Modelbouw gaat.

Eric
 
ja dat is waar ;) Maar goed hoef dus maar 1 inbus schroefje te corrigeren. Wat is er mis met kruiskoppen trouwens? Serieuze vraag haha :P

Heb net even de servo's beter afgesteld. Denk dat ik hem dinsdagavond of woensdag RTF heb. Even wachten op oplader ;)
 
Mooi man :D
Het verschil tussen een kruis en een cilinderkop boutje (machineboutje) is vrij groot.
Meestal is de staalsoort van veel mindere kwaliteit (treksterkte) en je zet het minder vast door de kleine raakvlakjes.
Verder zit er minder vlees boven het draadgedeelte om de krachten op te vangen.
Je draait ze ook nog eens snel door met een schroevendraaier..
Hoort m.i. gewoon niet thuis in een machine van bijna twee kilo die 3000 toeren per minuut maakt, en de engineers van Align hebben niet voor niets gekozen voor een bepaald type boutje... ;)

Eric
 
Haha nou het door draaien heb ik dus geen last van met kruiskoppen ;) Ze komen bij een modelbouwzaak vandaan dus hoop dat ze in iedergeval van een beetje goede staalsoort zijn dan. Moet zeggen dat ze behoorlijk vast zitten maar dat weet je natuurlijk nooit zeker met de hand.

Naja de ir.'s bij align hadden er in iedergeval rekening mee kunnen houden dat 1,5 mm inbus blijkbaar niet overal hetzelfde is. Toch wat slordig voor een machine van dit formaat.

Trouwens een lichte wobbel in het main gear kan dus geen kwaad? Had dit al vaker gezien bij een t450 en n andere 500.

Verder is de bouw vrij soepel gegaan m.u.v het vast zetten van de motor en de tie wraps door het frame heen krijgen.
 
De Ir's weten meestal niet wat er naderhand allemaal in die kits wordt gestopt, kan wel van drie verschillende fabrikanten afkomen...
Het zal wel goed zijn Bart ;)
Een lichte wobbel kan denk ik niet veel kwaad, maar het liefst heb je helemaal geen wobbel in je maingear, Heeft ook weer met de fabricage (kwaliteitsnormen) te maken en productiedruk.
Dat vind ik veel slordiger dan die boutjes.
Als je hem om kan ruilen zou ik dat zeker proberen.

Eric
 
Hm, die wobble stel ik bij mij toch niet vast.

Ik kan het verhaal van de boutjes bevestigen, maar inderdaad, het Align setje biedt soelaas, die schroevendraaiers zijn goed en voor een zacht prijsje !

Ik heb intussen wel mijn bodemplaat vervangen voor een alu bodemplaat, ik vind de originele maar wat slapjes. In die alu bodemplaat zitten mijn schroefjes dan ook met threadlock vast en dat geeft me nu een iets veiliger gevoel...
 
Heb inmiddels maar een nieuw main gear en auto gear besteld. Tot die tijd ga ik niet echt vliegen met het huidige tandwiel. Ook een setje nieuwe inbusschroeven van align en de bijbehorende inbusschroevendraaierset.

Als ik er nu over denk, het klusje wat ik het minst prettigst vond was de motor erin hangen. Jammer dat hij helemaal eruit moet als de nieuwe tandwielen er zijn.
Ondertussen hangt de swash bijna level met de links en servo's op 90 graden. Zender begin ik ook steeds beter te begrijpen, in het begin was ie wel erg lastig.

Is het trouwens slecht voor de lipo's als ze n dag of 5 opgeladen blijven? Of toch even ontladen voor storage?
 
lipo's

Hallo bart
Is het trouwens slecht voor de lipo's als ze n dag of 5 opgeladen blijven? Of toch even ontladen voor storage?

Zeker niet ontladen of half ontladen laten leggen dan gaan ze juist kapot.
Altijd de lipo's direct na het vliegen laden en dan wegleggen.
zelfs na weken niet gebruiken kan het geen kwaat.
groeten jan
 
@jan: Perfect! Dan laat ik ze zo zoals ze nu zijn.

Nog een vraagje, mn paddles wilde ik vandaag erop schroeven. Wat blijkt, ze staan schuin erop. Hoort dat zo ? een graad of 3 wijzen ze naar beneden of naar boven afhankelijk van de manier hoe ver je ze draait.
Had toevallig carbon paddles samen met nog wat ander spul besteld maar dit lijkt me toch niet de bedoeling. Moet ik ze met kracht forceren in een hoek zodat ze level zijn met de flybar?

Wat raden jullie aan als P en T curves voor normal en idle1? (6s met 12T)

Edit: Paddles passen nu goed. Bleek dat als ik ze helemaal doordraaide ze vanzelf goed kwamen! shame on me :p
Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Bij rcskrewz koop je een complete zak waarmee je alle Align schroefjes kunt vervangen. Alleen dan van staal en als ze hun claims waar maken betere kwaliteit. Ik ga dat op voorhand doen en daar mijn T500 mee bouwen.


Och ja heb een nieuwe set van align met de align draaiers, als het dan niet werkt ;)
 
Als ik er nu over denk, het klusje wat ik het minst prettigst vond was de motor erin hangen. Jammer dat hij helemaal eruit moet als de nieuwe tandwielen er zijn.
Kan ik me niet voorstellen. Als je de accu tray losschroeft heb je een zee aan ruimte. Als de schroefjes vallen leg je de heli even op z'n zijkant;)
Succes verder.
 
Kan ik me niet voorstellen. Als je de accu tray losschroeft heb je een zee aan ruimte. Als de schroefjes vallen leg je de heli even op z'n zijkant;)
Succes verder.

haha ja maar die durfde ik niet meer los te halen aangezien ik de kansen op dolle inbussjes wilde minimaliseren. Zodra de align set binnen is, is dat indd geen probleem ;)
 
Die feathering shaft sleeve set heb ik ook liggen en ook diverse dampers. Hb van bij HD enkele verschillende types laten komen om te testen.

Helaas zal ik de sleeve set in gebuik kunnen nemen : vandaag een relatief zware crash gehad...maar eerst mijn 450 terug op punt stellen, dan krijgt de 500 eindelijk wat rust...
 
Back
Top