T-Rex 500 (en andere electroheli's) : Onderhoud ?

Ik ben eens aan het rondkijken geweest betreffende het onderhoud van een electroheli, maar heb niet bijster veel gevonden...

Gezien ik mijn T500 vrij intensief gebruik, wil ik 'm ook goed onderhouden. Wat doe ik nu regelmatig (elke 5-6 vluchten) :

- lagers smeren met lagerolie
- main shaft smeren waar de swashplate en de washout base erlangs glijden
- tail rotor shaft smeren voor de tail pitch slider
- blades en tailblades reinigen
- linkjes en vijsjes controleren of ze nog goed zitten (voor bijna elke vlucht)

Dat is het zowat.

Hoor ik verder nog iets te doen, zoals :

- thrust bearings eruit halen en terug invetten ?
- gear set demonteren en one way bearing terug invetten ?
- onderhoud aan de motor ? Kan je daaraan iets smeren ?

En zo ja, om de hoeveel vluchten hoor je dergelijke onderhoudswerkzaamheden te doen ?

Alle tips zijn welkom !

Ik doe eigenlijk vrij weinig aan smering.
Maak hem altijd schoon voor zover dat nodig is, maar gebruik niet te veel smeermiddelen.
Deze trekken ook stof/zand aan en kunnen m.i. weer voor extra slijtage zorgen.
Alles op je hoofdas is meestal zelfsmerend (brons, teflon, delrin).
De lagers zijn meestal voorzien van keerringen, oneway lagers blijf ik af.. als ze niet soepel zijn of gaan zingen dan vervang ik ze gewoon door nieuwe, ik let dus wel op vreemde geluidjes...

Op de staartas gebruik ik soms wat lichte olie om plakken te voorkomen.
En af en toe een heel klein beetje kunststof vriendelijke olie in de linkjes.
Verder inspecteer ik mijn heli altijd helemaal voor dat ik ga vliegen, bij mij thuis zijn ze het al gewend dat ik een kwartier naar mijn heli zit te staren en te voelen ;)
controleer alle linkjes en armpjes ook op speling en kijk of de bedrading nog goed op zijn plek zit..
Even aan de motor/pinion voelen of er speling op de Can/as/pinion zit.
bladen, staartbladen en snaar voelen..
Dat is het zo'n beetje :)

Ik doe dus niets periodieks, maar wel altijd hetzelfde kijk/hoor/voel ritueel...
Valt het in de catagorie "verdacht" dan haal ik het uit elkaar en herstel/vervang ik het.

Eric

Na elke vlucht even schoonmaken, en alles kort nakijken of dat er niets los raakt. (linkjes voelen, controleren op speling)
Na +- 10 vluchtjes controleer ik elke schroef die er in zit op strakheid en wanneer er iets loskomt doe ik er blauwe locktite op.

Buiten dat ga ik er voorzichtig mee om en let ik goed op in de vlucht of iets aanleiding tot slijtage zou kunnnen leiden.

nu na ~50 vluchtjes doet hij het goed, al moet ik wel zeggen dat ik de "main shaft" heb moeten smeren omdat de swashplate een beetje piepte bij het veranderen van pitch.

Ik breng wat teflon-olie aan op mainshaft en staart-as zodat het nog soepeler loopt.
Dit is biologisch afbreekbare olie die kunststof niet aantast ( "pedro's" verkijgbaar bij fietsenwinkel).
Kogellagers smeer ik nooit.
Trustbearings (in bladhouders) smeer ik met teflonvet, eenmalig in het begin of na een reparatie.
Verder regelmatig controle op ALLE schroefjes,boutjes en draaiende/bewegende delen.
Staartriem controleren op spanning en slijtage.
Dat was het.
Verder is het laden en vliegen, laden , vliegen, heerlijk !

Verder is het laden en vliegen, laden , vliegen, heerlijk !

Dat is nu het leuke aan electro...ik pak m'n heli en afstandsbediening en een extra lipo mee, vlieg 2 x 8 minuten en ben maximaal 30 minuten weg thuis...lekker snel allemaal. En volgende week ofzo nog een lipo bijkopen. Alleen het laden van mijn 5S 3200 mAh packs duurt vrij lang, toch wel bijna 1,5 uur per stuk. Maar tot daar aan toe.

Vandaar dat ik benzine/nitro voorlopig niet zie zitten...

1,5 uur is toch niet al te lang?
laden is toch meestal 1c, officieel 1uur ongeveer?
Mischien de laadstroom iets hoger..

of accu's erbij halen ;-)
kun je langer vliegen

Onderhoud? Ik heb juist electro zodat je nauwlijks tot geen onderhoud nodig hebt ;) Ik check alleen even snel of alles vast zit (blad houders edg) Heb al meer dan 50 vluchten met mijn logo 10 gehad zonder ook maar meer te doen dan de accu vervangen :)

1,5 uur is toch niet al te lang?
laden is toch meestal 1c, officieel 1uur ongeveer?
Mischien de laadstroom iets hoger..

of accu's erbij halen ;-)
kun je langer vliegen

Meer lipos is inderdaad de oplossing. sneller laden kan ik niet... Lader levert maar 50 W en om een lipo van 18,5 V 3200 mAh op te laden aan 1C heb ik 18,5 x 3,2 dus ongeveer 60 W nodig. Maximum dat ik haal is 2,5 A.

Posted via Mobile Device

Back