T-rex 600 600L vs 600XL

Heb een vlucht of 30 gemaakt met mijn t-rex 600 CF met de basic set-up, meer bepaald de 600L 1620 kv motor.Ik heb nooit het torental hoger gekregen dan 1900 rpm met de 10t pinion. De motor had het soms zeer moeilijk bij powervretende figuren, hij kakte in tot 1750 rpm tijdens vlucht.
Na een tail boom strike (het kon niet uitblijven) heb ik de heli volledig opnieuw dienen op te bouwen en heb ik de 600 XL 1650 kv motor gebruikt.
De 600L had de crash niet overleefd.
Nu, het verschil in vermogen is fenomenaal, ik haal nu easy 2000 rpm op de kop met de 10t pinion en de motor kakt bijna nergens in. Ik kon mijn ogen en oren niet geloven toen ik voor de eerste keer idle-up 2 inschakelde 8O
Hoe kan er nu zo'n verschil zitten tussen deze 2 motoren met maar 30 kv verschil in vermogen ?
Of houdt de 600L het stilletjes aan voor bekeken na 30 vluchten ?
Ik had al de indruk dat de 600L het op een einde steeds moeilijker kreeg...

Iemand hier nog ervaringen mee ?

Met 30 kv meer heb je al gauw 666 toeren meer bij je motortandwiel. Waarom gebruik je geen groter tandwiel?

laurens zei:
Met 30 kv meer heb je al gauw 666 toeren meer bij je motortandwiel. Waarom gebruik je geen groter tandwiel?

Als de motor reeds inzakt met een 10 tands tandwiel... dan houd hij beslist geen toeren met een groter tandwiel.

De 600XL heeft idd meer power (hoger Kv, maar vooral ook hoger koppel), echter met de 600L hoort de heli toch ook al redelijk power te hebben, en niet zo in te zakken.
Misschien een nieuwe Lipo i.c.m. de 600L, die nu inmiddels een aantal keer is gebruikt (en dan pas zijn volle power geeft)? Misschien de tandriem voor de crash te strak? Misschien het motor tandwiel en hoofd tandwiel te strak op elkaar voor de crash?
Heb je verder nog iets gewijzigd na de boomstrike (b.v. torque tube i.p.v. beltdrive)?

Motor is ook al eens uitgebreid getest door Richard (Raptor Rulezzz), in dit draadje staat erg veel informatie over deze motor: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=49897&start=0

Greetz van Aldert

Neen, er werd kwa set-up of gebruik van materialen niks gewijzigd aan de heli. Ook gebruik ik nog steeds dezelfde lipo's.
De riem, tandwielen, ed. stonden ook voor de crash goed afgesteld.
Iemand enig idee betreffende de duurzaamheid van de align motoren?

Ik zoek niet over te schakelen op een grotere pinion daar mijn vliegtijd dan drastisch zal minderen en ik met +/- 12° en de funkey 3D 610 mm bladen op 2000 rpm goed mijn plan kan trekken.

Hoi Cornetto,

Welke lipo's gebruik je? Budget lipo's of de welbekende Flight Power of ThunderPower lipo's ?

Grtz,
Dirk

Hey Dirk,
Geen FP op TP's maar wel zogenoemde budget lipo's. Moet wel zeggen dat die het vrij goed doen op de heli.
Haal met 4400 Mah/18C 4.30 min vliegtijd en moet ze terug 3300 Mah laden dan. Ik weet het, het zijn geen FP of TP's maar gebruik identieke lipo's op mijn 450 SE V2 en deze presteren ook daar goed, heb ook 3 FP 2500/20C evolite's voor deze laatste en die zijn inderdaad beter maar het prijsverschil is te groot in verhouding met de prestaties.
Zowel de 600L als de XL vlieg ik met dezelfde lipo's en toch zoveel verschil. Heb nu nog niet veel gaan vliegen sinds ik de heli terug opbouwde, dus het is mogelijk dat de budgetlipo's het niet houden en puffen met de XL motor, hoewel ze slechts 45 °C warm worden na een vlucht.
Ik heb in ieder geval betere ervaringen met de budgetlipo's als met de Align packs want die puftte na de 5de vlucht zowel op mijn 450 als op de 600.
De 600L zal wel op sterven na dood geweest zijn denk ik, zou het wel snel vinden na 30 vluchten (wel langer als een setje dampers) :) .

Back