T Rex 600 nitro Spezial Edition

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Heli-Uwe, 11 nov 2012.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    T Rex 600 nitro Special Edition met flybar:

    Zoiets van 2 ½ jaar heb ik een T Rex 600 nitro.

    En zo als bij verschillende andere heli’s van mij
    wil ik ook voor deze een draadje starten,
    waar ik wat over de heli en over mijn vlieg-kunsten kan vertellen,
    en ook foto’s en filmpjes kan plaatsen.


    Hier over kunnen andere geïnteresseerde hun mening geven,
    zelf vragen stellen of
    kritiek geven of
    zelf een foto of filmpje van hun 600er nitro plaatsen.


    Hier is dat eerste foto, gemaakt vandaag op mijn wildvliegplek:
    (kinderen en andere aanwezend hebben instructies over het vliegen en het dichtbijzijn gekregen
    en mijn vriendelijker copiloot houd dit tijdens het vliegen in de gaten, dat alles en iedereen veilig is)
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Een leuk topic gestart,

    Effe een vraagje naar aanleiding van het getoonde filmpje
    Welke motor gebruik je (en met hoeveeel Nitro gemengd?)
    En wat is je HEADSPEED
    Dat ding wil wel van zijn plaats maar volgens mij kan dat toerental wel iets naar beneden en dat scheelt ook weer brandstof kosten
    Ik zie dat je er geen 3D mee vlieg dus dat toerental kan volgens mij best een paar tandjes langzamer?

    Greetz,

    Jeroen

    Ik heb mijn headspeed momenteel via de GV1 Govenor op
    Normal 1700
    Idl1 1800
    Idl2 1950

    Ik gebruik Idl1 om rond te vliegen en wat rolls en loopings e.d.
    voor Idl2 voor het gooi en smijt werk en dan heb ik nog voldoende vermogen
    Mijn motor is de OS 50SXH Hyper (Blauwe kop)
    Pitch bereik is +11/-11

    Onderstaande foto is mijn 600N met Flybar en is nog een wat oudere foto,deze is nu omgebouwd met een Compas Tracx FBL head met MicroBeast FBL Controller

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Dank je Jeroen,

    ik was bang, dat iemand komt en mij vertelt,
    dat dat draadje waardeloos zou zijn,
    maar het begint goed,

    ik heb ook nog geen info verder gegeven zo als:

    motor: OS55HZ
    servos: futaba S3152
    heck: GY401 + futaba S 9254
    Nitro: 10 %, en ik ga weer naar 10 % coolpower
    RPM inderdaad 1900

    verdere info volgt nog, ik ben even offline !
     
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mooi Jeroen,
    .
    goede kwali spullen gebruik je daar,
    .
    over de servos heb ik ook nagedacht over DS,
    die heb ik wel in de 700e fbl,
    die futaba S3152 vliegen iets zachtaardiger, voor mijn gevoel tenminste,
    .
    ja en de OS55 motor, als die te langzaam draait, heeft hij geen power,
    veel geprobeerd, voor mij loopt hij zo goed, je ziet het ook aan de jerrycan, die heeft nr. 14, dus dat heeft die al achter zijn rug,
    .
    en voor de servos heb ik een standaard 1900 2s lipo, die is goed voor 45 minuten, en wil ik dan toch nog meer, heb ik een tweede,
    die servos trekken niet zo veel als die DS en jou fbl systeem.
    .
    Dat was het voor vandaag,
    groetjes Uwe
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb:

    - 600 Nitro, +/- 2 jaar oud
    - Os 55HZ
    - Zimmerman achtige pijp (geen idee wat het originele merk was)
    - DS 610 op de swash
    - 9254 op de throttle
    - ds 620 op de staart
    - Vbar (vroeger een 3g)
    - governor

    ik heb in normal alles standaard staan, governor uit. dus gewoon lineair van 0 naar 100% gas
    idle 1 heb ik 1850 rpm op de kop
    idle 2 heb ik 1950 rpm op de kop

    en hij wil goed van de plaats..

    Enigste puntjes die ik ooit heb gehad met hem, is dat ik 3 ds 610's heb uitgerookt op de een of andere manier.
    en de .55 is een keer overleden verklaard, nadat er een g clip uit de motor los was gekomen.
    Verder nooit crashes gehad (klopt even af..)
    Geweldige heli, motor start doorgaans meteen, gewoon tanken en knallen.
    wel de startpin in de peiling houden, die komt nog wel eens los...
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Great @Student:
    .
    van mijn futaba servos was in de winter eens de elevator servo moe,
    en ik heb hem vervangen, omdat je helaas ja alleen 1 elevator hebt,
    en eens heb ik ook bij de elevator het gear set verwisseld,
    omdat voor mij iets te veel spelling in zat.
    .
    ook de motor, was een OS 50, heb ik naar 5 uren kapot gemaakt,
    terug gestuurd naar Align, maar zij konten niet de fout vinden,
    ook de dealer niet, ben dan verder gegaan met die OS 55 HZ,
    en die loopt nu 14 galonnen lang zonder probleem,
    goed opwarmen en ook uit laten lopen,
    Verder echt knallen.
    .
    van governor heb ik nog nooit gehouden, omdat je geen gevoel voor de motor hebt, dus zo lang zoeken naar een curve tot hij vloog,
    nu heb ik ze echt lineair gekregen, zonder dat de motor ergens instort,
    RPM moet ik nog een keer goed meten, maar denk dat die precies nog bij 1900 in idle 1 is, N gebruik ik allen voor opstarten en neer zetten
    .
    die startpin heb ik ook problemen gehad, die moet echt precies zitten war die hen hoort, dan gaat het wel.
    .
    een was nog belangrijk tegen trillingen,
    een brug tussen de 2 tail-boom-braces,
    en die goed fixeren, gaat prima.
    .
    Bedankt ook Student,
    was mooi te horen, dat een lineaire throttle curve ook voldoet,
    misschien vind je nog een foto,
    ach ja, de uitlaat was ook eens kapot,
    heb nu ook zo'n zimmerman achtige uitlaat met veel lawaai,
    in het filmpje hoort je het niet zo goed.
    .
    Groetjes Uwe
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Die tail brace heb ik nooit nodig gehad...
    Maar is misschien iets wat bij mijn type al opgelost is, jij hebt een type ouder
    De kap van mijn heli was origineel die wit met gele, met zo'n zwart wit geblokt stukkie erin

    En die curve in normal, die gebruik ik dus echt alleen om op te toeren, zodra er een beetje gang in zit schakel ik om naar idle 1 of 2
    Het grappige is, dat het toerental in idle 1 lager is als het hoovertoerental in normal
    Dus ik heb zat over..

    Qua gov, dat is een gevoel
    Ik vind het erg prettig dat mn motor niet zomaar zal overtoeren, waarschijnlijk is daardoor dat g clipje uit de zuiger losgekomen
    En ik hoef niet zoveel tijd aan de curve te besteden
    Je moet daarentegen wel meer tijd besteden aan het afstellen, aangezien de governor wat dingen verdonkeremaant wat dingen tijdens vliegen
    Hij houd mooi zijn toerental, en als hij het niet doet, ben ik echt iets heel raars aan het doen..

    Wat voor stroomvoorziening heb jij erop uwe?
    De bec dus
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Student,

    deze dus (vond geen andere afbelding), 2 in 1 regelar met aansluiting voor de glowplug,
    en een 1900 mAH 2s lipo, die is goed voor 40 min. vliegen,
    en als ik meer wil heb ik een reserve lipo,

    in mijn 700er heb ik een platte 2650 2s lipo onder ann de heli,
    maar is voor de 600er zonder fbl-systeem niet nodig

    en die pitch-kurve,
    voor rondjes in idle 1 gaa ik op stick naar beneden niet te laag, dat de heli niet te hoog optourt bij daalen,
    wil ik in richting 3D of een looping schakel ik op idle 2 en heb dan bij stick beneden iets van 65 pitch,
    gewoon naar gehoor instellen,

    en de gov. ... is echt 'n kwestie van gevoel,
    ik heb graag zo min mogelijk elektronik, en bepaal zelf, ha ha ha

    gr. Uwe
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
  10. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    @uwe

    Oja ik heb er ook een Align 2in1 unit met voorgloei er in zitten
    alleen heb ik er een 2S 3600Mah in zitten kan de hele dag (min 15vluchten) op 1 accu doen
    (dat voorgloeien trek soms 2A) vandaar de grote accu.

    tail brace heb ik ook niet en mijn versie stamt uit 2008(die met de rode kap)

    Ik kan zowel met als zonder GV1 Govenor vliegen
    in normal een liniare gascurve,in Idl1+2 een V curve
    Mocht er een storing zijn in de GV1Gov dan valt ie automatisch terug op de V curve

    En idd wat @student ook al zei
    in Idl1 is mijn toerental lager als in Normal(zonder Gov dus)
    ik de Gov via een schakelaar aan/uit zetten en 3 verschillende Idl instellen(heb er maar 2ingesteld)
    Als ik de Gov helemaal uit heb heb ik gewoon een liniare curve
    Zet ik de Gov aan dan is dat 1700Rpm en Idl 1 1800 Idl2 1950

    Alle pitch curve's in de normal en Idl mode's zijn allemaal liniair (-11-0-+11)
    ook voor autorotatie

    Tis alweer een wat ouder beestje maar eigelijk nooit problemen mee gehad
    heb wel onlangs de lagers uit de motor vervangen door RVS SKF type's.

    Oja heb er ook een alu koel fan op zitten ipv de plastic type
    en een Lynx koppeling met bijbehorende liner.
    in het begin van deze heli had ik behoorlijk last van trillingen en dat kwam dus van de koelfan vandaan,vandaar de upgrade naar Alu
    Voor de rest toen ik hem gebouwd heb heb ik alle denkbare Alu hevels e.d. er op gezet ipv die kunstof dingen.

    ben ik nog wat vergeten???
    Ja het is en blijft mijn lekkere ragbak waar ik tot op heden nog geen problemen mee heb gehad,start in 1x en ik geloof dat er ondertussen 45ltr brandstof is door heen gegaan.:schrik: met de originele zuiger en Cylinder
    heb altijd op Coolpower 30% gevlogen maar sinds vorig jaar naar de optifuel20% gegaan

    Greetz

    Jeroen
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Oh ja Jeroen,

    die glow plug ... ik heb zo'n separate ding voor de plug,
    zo als ze die bij autos gebruiken, ook omdat de batterei niet te snel leeg woord, ja dat was het

    in idle 2 en autorotation is mijn pitch -12 0 12
    in idle 1 -6 0 10,5
    en in N -2 0 10
    dus die kurven zijn iets verschillen, van daar dat mijn heli in N langzaamer loopt,

    nou en de brug, misschien had ik die al voor de alufan verbouwd ??
    weet het niet meer,

    jonge jonge, had niet verwacht, dat het zo veel te vertellen geeft
    over een gewone 600er nitro heli, maar ik vind het interessant,
    waar problemen zijn geweest en hoe ze opgelosst worden b.v. ...

    vandaag maar genoeg voor mij,
    groetjes Uwe en bedankt
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Het zijn de details die het hem doen ;-)

    Ik heb zelf ook een losse gloeiaccu, mijn 2 in 1 heeft een storing gehad oid, vertrouw ik niet meer.

    Verder alles wat ik tussen mn prop balancer kon frommelen heb ik gebalaceerd, dus koppeleling en fan (zit toch echt nog een afwijking in de alu fan..)

    Ik vind het altijd wel grappig om te zien dat somigen hier wel eens een redelijk afwijkende mening hebben, maar alles van hun vliegt toch ook weer een tijdje rond
    Maar om dan toe te geven dat ze gelijk hadden...
    Later kom je er achter dat je eigenlijk allebei ongeveer hetzelfde doet, alleen dat zijn uitleg net ff anders is
     
  13. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    ;)

    Greetz
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja, pluggen..

    Waar vliegt men mee?
    Origineel hoort er een os 8 in de .55
    Ikzelf heb dan weer erg goede resultaten met een os 10 plug (kouder)
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Plug:

    ja ik gebruik die OS8

    Voor de eerste start na het optanken met de startpen
    bij 1/4 gas 3 of 4 halfe slagen met de hand draaien,
    niet meer, anders komt te veel sprit in de motor,

    gloei-accu aan de plug en naar 5 sec. starten,
    voor het vliegen tenminste 30 sec. laten draaien,
    en naar het landen ook langzaam de motor uit laten lopen,
    zo als bij een luchtgekoelte benziner ook.

    Zo blijft die plug ook redelijk lang goed.

    Met de OS8 nog geen startprobleem gehad.

    :offtopic: die gloei-plug mag wel met een werkteug vast gedraait worden,
    mij is een niet vast gedraaite plug eens door het canopy gevlogen,
    geen grap !! gelukkig was de heli zo 10 m hoog en ik kon hem goed met autorotation op de grond zetten, zonder schade, stomme stomme fout, ook als niks kapot is gegan (behalfe die plug en een mini gat in het canopy) :eek:ntopic:

    groetjes van Uwe
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    plug eruit?

    Mij is al vanalles overkomen, en er is ook zat losgekomen, maar de plug is altijd blijven zitten..
    gewoon met de dopsleutel zachtjes strak zetten, en dan een tikkie strak draaien

    Niet vastdraaien zoals je een schroef helemaal strak vast zet, dan komt ie na een tijd rot los

    Ik ben wel de uitlaat een keer bijna verloren trouwens...
    vond hem zo'n raar geluid maken tijden ff voorbij vliegen, en "iets" klopte niet aan het beeld
    dus ff stilgehangen, rondje gedraaid voor me, en toen zag ik de uitlaat bungelen :D
     
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik gebruik OS8 en enya3 met beide geen problemen

    Haha ja die uitlaat ben ik ook al eens bijna verloren
    heb ze tegenwoordig koud op elkaar (dus zonder gasket)
    goed ontvetten en een laagje epoxy op de pakkingvlakken en weer vast monteren en laten drogen.
    is nooit meer vanzelf los gekomen
    alleen met los draaien van de boutjes als er onderhoud gepleegd word komt ie los door er iets aan te draaien(net een tikje dat de epoxy breek)
    zo ook geen lekkage meer van vette onderkant bij de uitlaat

    Gr
    Jeroen
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Dat met de glow-plug is al lang gelden,
    heli wilde niet starten, nieuwe plug was ook geen succes
    (die was namelijk ook stuk)
    en toen ik de derde in draaide liep die,
    Zonder verder te kijken laten lopen en eens: pluuugggg.
    .
    Uitlaat aan het begin ook vaker los geweest,
    heeft destijds wel met te veel trilling te maken gehad,
    sinds zeker 1 jaar geen problemen meer.
    .
    Vraagje: mijn dealer heeft probleem met Cool Power,
    waar kan ik die nog kopen (buurt van Den Haag radius max. 20 km)?
    Anders blijf ik bij Model Technics (us galone 10 % nitro 38,- €, duur).
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Pijnacker? Quartel..
    Zit stiekem niet zo gek ver vandaan..
    Geen coolpower, maar goeie brandstof

    Iig, ik heb er geen last mee
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik snij er nog steeds trouw een pakking voor de uitlaat
    1 of 2 keer ff het boutje natrekken, daarna zit ie gewoon vast.
     

Deel Deze Pagina