ik wil een T-rex 600 kopen maar stel me de vraag of de kostprijs van de battery niet te duur gaat uit komen gezien de beperkte vliegtijd welk zijn de ideale pack's en hoe lang kan je daar mee vliegen? ik vlieg nu met een 450 en daar zit je toch ook met korte vliegtijden of anders een fortuin aan batteryen
ja, dat is het punt met electro. Met goede accu's heb je veel vermogen, een laag gewicht en een lange vliegduur. Mindere accu's worden vaak zwaarder of minder vermogen. Maar wat is duur? 200, 300, 600 euro? In verhouding tot brandstof is alles te duur maar dat is met electro nu eenmaal zo. Ik geef je 1 goede tip: Koop geen troep accu's! Die gaan of snel stuk of leveren geen vermogen of geen capaciteit. Uiteindelijk kan je dus alsnog een goede accu kopen. Ik zou gaan voor hyperion, thunderpower of flightpower. Die van align zelf schijnen ook aardig te bevallen maar daar heb ik geen ervaring mee.
ik heb gisteren een 6s accu gekocht bij maxxamps. ik wil die in de toekomst ook gaan gebruiken in een t-rex. bij de brushless auto's zijn deze accu's in ieder geval zeer bekent, en een brushless auto trekt aardig wat Amperé. hier een link: www.maxxamps.com
Algemeen aangenomen als ''de beste accu's" zijn de FlightPower 4900 6s1p accu's, deze zijn vrij prijzig (rond de 250 euro bij helikraft/duralitebatteries.com en enkele amerikaanse winkels) maar wel erg goed. Je kan daarmee 4 a 5 minuten plank gas 3D vliegen Alan Szabo style, maar ook gewoon "normale" aerobatics en poging tot 3D, dit gaat al snel 7 minuten. Rustig rondvliegend kun je zelf over de 10 minuten halen. Overigens is de vliegtijd geen probleem als je een paar accu's hebt, je kan ze binnen 30 sec wisselen en weer door vliegen :wink: Goedkoop = duurkoop Cheers, Richard
Deetee heeft momenteel de thunderpower 4500's in de opruiming/aanbieding. http://www.deeteeenterprises.com/NS.T.Rex.600.BattPacks.4500.TP.php Voor dat geld wil ik er ook wel 1 bijkopen......gebruik nu een budget pakket voor wat hoveren, rondvliegen en voorzichtig wat flips maar die paar flipjes en de curve op 100% verlagen de capaciteit aanzienlijk op dat budget pakket........ tijd voor wat beters
Richard, ik heb nu sinds kort een FP 4900 6s1p, maar vindt de vliegtijd toch tegenvallen. Met rustig rondvliegen haalde ik afgelopen dinsdag net als bij de Himodel 4100 pakketjes maar 8 minuten. Kan dit soms liggen aan dat ze nog nieuw zijn en ingevlogen moeten worden??
Dat kan, het kan ook zijn dat je iets wilder vloog. De vliegtijd gaat ERG snel naar beneden als je wilder begint te vliegen. Cheers, Richard
Ikzelf zie de Trex 600 ook wel zitten , ik heb er al eens mee gevlogen en de power is echt wel een plezier. Echter is het zo dat wanneer je batterijpacks van deze omvang gaat gebruiken ,je even voor een grote investering staat. Mijn lader laadt maar tot 5 lipo's , dus een nieuwe. Een goede balancer zal zeker op zijn plaats zijn en dan nog een bron om te laden. Als je er tegenop ziet dat ze op de club elke maal je auto in gang moeten trekken wegens platte batterij , kan je best ook daarin nog wat investeren. Wegens het lange laadproces en de relatieve hoge stroom is een auto-accu ook niet echt geschikt. Deze dient om hoge piekstromen te leveren over korte tijd. Of een goede netvoeding en thuis laden , maar dan heb je best enkele packs nodig voor een middag vliegen ! Kortom , doe de prijs van je heli maar x2 alvorens je echt kan genieten. (mss wel x 2.5 ) Geen wonder dan ook dat er velen de brandstofhelis verkopen om de zaak te sponseren. Ik vind het dus knap...maar het heeft een prijs en deze doet voor mij nog steeds de balans naar de brandstoftypes overslaan. Het blijft dus niet alleen bij de prijs van de accu's , wil ik maar zeggen ! :cry: Luc
Het is natuurlijk wel zo dat brandstof ook niet gratis is, maar daar wordt de investering verpreid over een langer periode. Als je uiteindelijk een 1 op 1 vergelijking maakt, denk ik dat electro goedkoper is. Hoeveel cycles haal je uit een batterij? 200, of 300? Als je de batterij goed behandeld (en dus ook balanced) dan gaan ze best lang mee. En ze worden goedkoper, dat is niet het geval met brandstof dat wordt alleen maar duurder. Ron
-Dat is volgens mij goed gelachen :lol: Hoelang gaan je cellen meegaan denk je ? Dat de prijs van het "hele electro gebeuren" met de tijd gunstig gaat evolueren , daar ben ik zeker van. Maar daar zijn we nog niet hoor. Maarja , proper , stiller en minder "gedoe" heeft een prijs . Luc
De FlightPlower accu's gaan zeker 200 cycles mee bij gemiddeld gebruik (3D, maar niet topniveau) en bij rustig gebruik zullen ze gemakkelijk 300 cycles of nog veeeeeeeel meer meegaan. Ik heb mensen gesproken die 600 cycles hebben op TP Prolite 2100 3s accu's... en ze nogsteeds gebruiken op hun T-rex 450SE. Uiteraard ben je er niet met 1 lader en zonder voeding kom je ook nergens. Niet voor niks dat ik een achterlijk duur laadstation samengesteld, maar het gemak is er wel. Geen viezigheid en de heli slijt compleet totaal helemaal NIET. Dat is wel weer bijzonder gunstig. Laadstation: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=50906 Op runryder is op het moment een post waarbij mensen posten hoeveel uren ze al gevlogen hebben met hun kleine T-rex'jes... echt bijzonder hoe lang deze heli's mee gaan zonder problemen, enkel wat lagers die verslijten. Bij brandstof heb je meer kosten om het in de lucht te houden op de lange termijn, vooral door trillingen e.d. Brandstof heeft voordelen, Electro heeft voordelen. Persoonlijk heeft electro momenteel voor mij in mijn situatie meer voordelen, dus vlieg ik voortaan electrisch. Ik "was" erg sceptisch over electrisch vliegen Cheers, Richard
Euh effen domme vraag - Welke Lipo's moet men gebruiken voor een T-Rex 600 Ik bedoel hier mee welke voltage moet men gebruiken ik zie 11.1V en 22.2V regelmatige opduiken bij heli's... Of speelt dit geen rol of is hier een formuletje voor het berekenen hiervan.
eerlijk gezegd zeggentestjes op 3 cellen en een trex 450 mij niet zoveel, ik wil liever weten wat stromen tot 100 A en 6 cellen pakketten doen.
Ik was vandaag even over de grens(D) en heb daar de FlightPower4900 6s1p eens even in mijn handen gehad....koste daar wel 309,95 Trouwens rotorbladen ook niet geheel onbelangrijk ze worden immers niet standaard meegeleverd.Ik heb vandaag de originele Align blade's gezien voor 45,- maar evengoed ook een setje van 149,95??
Als de stromen die lopen per cell hetzelfde zijn kun je het prima vergelijken, overigens zijn er ook al enkele mensen met meer dan 200 cycles op hun FP4900 6s1p accu's die nogsteeds goed bruikbaar zijn (90% capaciteit nog) maar dit zijn nog maar enkele mensen... Er zijn Align CF en Glasfiber bladen en wat ik er van gelezen heb zijn de Glasfiber bladen voor het rustigere werk prima en de CF bladen vliegen net zo goed als V-blades. Dat ik v-blades noem is geen toeval, want deze bladen hebben veel "bite", ze reageren heftig op pitchveranderingen/cyclic etc wat bij bijvoorbeeld Radix bladen minder is (volgens de overlevering). Zelf heb ik ze helaas nog niet kunnen testen. Cheers, Richard
Zit er veel verschil van sterkte op een T-Rex CF600 of Alu 600 (standaard). Wat ik bedoel is loop je met carbon minder schade op als alu of is het verschil te verwaarlozen... Ik kan een T-REX 600CF Kit+600L+75G ESC+3A BEC kopen voor 575 Euro en de T-REX 600 Kit+600L+75G ESC+3A BEC voor 435 Euro.
eeh, carbon breekt en scheurt sneller dan alu Alu vangt de klap op door te verbuigen en kan je soms terug buigen (afhankelijk van het onderdeel natuurlijk)
Dus heeft alu meer kansen om te overleven en herstellen kan misschien + onderdelen zijn goedkoper. :roll: Of zie ik dit verkeerd....
Alu is 60 gram zwaarder dan de Carbon versie en 100 euro goedkoper. De alu versie zal buigen waar de carbon versie afbreekt, maar de alu frames kosten $60 en de carbon versie $160. Als je de keus hebt zou ik altijd voor alu frames gaan en later misschien carbon frames monteren als je dit mooi vind en de alu frames kapot zijn. Cheers, Richard