T-rex 700E F3C

Heb jij een originele 700E Walter of en omgebouwde ?

Als je een omgebouwde hebt kan ik mij voorstellen dat je hem onder de kap plaatst, maar met een originele E zit alles zodanig dat je de accu vanaf de achterkant kan aansluiten. Ik moet het nog zien in de praktijk uiteraard, maar het lijkt me erg handig zo.

Ik heb alleen al wel gezien dat de ESC erg dicht bij de elevator arm zit aan de achterkant en dat de draden er erg strak langs gaan lopen.
 
Ik heb de originele 700E die wat dit betreft vergelijkbaar is met de F3C versie.
Ik vond achterop ook niet lekker qua kabels maar ik zie graag een foto van jullie oplossing.
Miscchien ga ik dan ook wel om.
 
Ben al even bezig om te kijken hoe ik alle kabels een beetje fatsoenlijk kan bevestigen en weg kan werken. Zodra ik het definitief weet dan maak ik er wel een foto van. Met name de draden vanaf de motor naar achteren is een beetje lastig vanwege de krappe ruimte.
 
maak eens een fototje waar die nummers op jouw ESC staan, ik snap er geen snars van.

full


AUB !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok ik ben alweer wat verder:

Installatie van de servo's :

full


De elevator servo zit in een alu houder, de draad van de servo zit tegen de alu behuizing en om te voorkomen dat dat gaat schuren heb ik een klein stukje brandstofslang over de rand geplakt.

full


Bij de beide rollservo's gebruik ik geen busjes, bij de elevator en heckservo wel.
Ze zitten bewust met de rand richting aandrukplaatje, andersom gaat het busje door het aandrukplaatje heen:

full


full


Op deze manier zijn de boutjes goed aan te draaien en wordt het rubber met de juiste hoeveelheid samengedrukt.

full


Op deze foto zit de elevator servo op zijn plek met de servodraad naar beneden, achter de servo vastgeplakt.
Tevens heb ik de motor erin gezet en het hoofdtandwiel gemonteerd.
Er is vrijwel geen tandwielspeling, wat bij mijn eerste 700N wel anders was !
Het geheel loopt zeer soepel en vrijwel geluidloos. Dat belooft wat later ! Achter de servo langs is ruimte gecreerd voor de motor draden; in de servo houder is daar een uitsparing voor gemaakt.

full


full


Op deze foto is te zien waarom het geen goed idee is om de servodraad naar beneden te laten lopen; hij komt dan in aanraking met het hoofdtandwiel, bovendien kom je lengte tekort om de ontvanger te bereiken. Tevens is te zien dat de pinion tegen het onderste lager gedrukt zit, zoals in de manual staat.

full


De servodraad loopt nu naar voren tussen motor en frame. Kan net.

full


Erg krap allemaal !

full


De heckservo zit op een soortgelijke manier als de elevator servo. Bij de kit zit al een verlengsnoertje; normaal redt je het niet naar voren toe.

full


Installatie van de roll en nickhevels: op de as die door de nickhevel loopt zitten aan de buitenkant van het frame de rollhevels. Bij de kit zitten diverse vulringen die achter de rollhevel komen om de zijdelingse speling op te heffen. Niet te strak afstellen omdat anders de rollhevels niet soepel meer draaien.
De nickhevel moet exact in het midden vastgezet worden, en nou wil het toeval dat die precies in de uitsparing van de ESC bracket past ! Een eitje om dat precies in het midden af te stellen dus !

full


Hier is goed op te zien dat er een bus achter de rollhevel zit, de vulring is niet te zien maar zit er wel.

Rob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rob, mag ik een opmerking maken : de motordraden lopen vlak langs een servo. Zoals je wellicht weet 'staan' op die motordraden heel grote stroompulsen en zorgen voor een elektromagnetisch veld rondom elke draad. Ik zou me best voor kunnen stellen dat deze de elektronika in de servo zouden kunnen beinvloeden/verstoren met alle gevolgen van dien.
Je zou het eens kunnen proberen om de motor te laten draaien en kijken of de naastliggende servo naar behoren blijft werken (dan loopt er natuurlijk alleen veel minder stroom dan tijdens belasting).
Misschien (hopelijk) valt het allemaal wel mee, maar dan weet je dat voordat je de lucht in gaat.

Ik weet niet precies wat er in de handleding staat maar het is misschien iets om in overweging te nemen

Bas
 
Hoi Bas,

Ja die motordraden verontrusten mij ook wel zo vlak bij de servo.
Ik weet dat hoge stroom cq spanningsvoerende draden zo ver mogelijk weg moeten blijven van de andere electronica.
Alleen in dit geval hebben we weinig keus als we de regelaar achterop willen monteren, dan moeten die draden naar voren richting motor, langs de servo.
Er onderdoor gaat niet, daar is geen ruimte voor. Wat ik nog wel ga doen is de draden zo ver mogelijk naar beneden vastzetten zodat ze helemaal onderin het servobakje komen te liggen. Misschien kun je het zien dat er in het frame ook 2 gaten zitten om een ty-rap door te halen, ik vermoed dat dat is om de draden daar vast te zetten.

Eventueel kan ik de motor nog een kwart slag draaien, dan lopen de draden langs de voorkant van de servo, is misschien wel beter. Ik denk dat daar wel ruimte voor is omdat daar het servo wiel vrij hoog zit, er is wel ruimte om de draden er onderdoor te doen.

Zo hebben we toch weer samen een oplossing bedacht Bas ! Bedankt voor het meedenken !:proost:
 
vandaag de pushrods gemaakt:

full


Dat ging niet helemaal volgens manual; die zegt dat het gedeelte tussen de kogellinks 97.50 mm moet zijn. Bij de servo aan de linkerkant klopte dat niet, daar was het voor beide stangetjes 97.00 mm. bij de rechterservo klopte het wel. De alu cupjes op de foto moeten met epoxy op de buisjes gelijmd worden, en eventuele ruimte tussen de kogellinks moet weggewerkt worden door 1 cupje weer wat naar de kogellink toe te schuiven voordat de lijm uithard. Ook hier heb ik voor een andere oplossing gekozen door er een 1/2 mm vulringetje tussen te voegen.

full


Om te testen of de linkjes onder spanning staan zet ik er altijd eerst 1 op en hou de andere ertegenaan, als dat goed is zet ik hem er pas op.

tot zover maar weer,

Rob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi verslag! Erg netjes Rob!

Haha ja die Chinees die de linkjes opmeet bij Align hadden ze al lang de zak moeten geven... Die maten hebben nog nooit geklopt in hun handleidingen.
 
Hi Rob,
probeer de draden van de esc te wikkelen zodat ze elkaar opheffen , hierdoor krijg je geen invloed op de servo
gr Cees
 
Hi Rob,
probeer de draden van de esc te wikkelen zodat ze elkaar opheffen , hierdoor krijg je geen invloed op de servo
gr Cees

Het is te proberen, maar ik vermoed dat dit niet heel veel zal gaan helpen, er loopt immers geen gelijkstroom door de draden, maar elk van de 3 draden krijgt steeds een puls van de regelaar, die niet in fase loopt met de andere draden (uiteraard niet, anders zou de motor niet kunnen draaien !)

Bas
 
probeer de draden van de esc te wikkelen zodat ze elkaar opheffen

Hoi Cees,

De draden van de motor zijn te kort en stijf om dat te doen, maar de draden van de ESC zijn redelijk soepel, die zijn wel te vlechten (dat bedoel je toch ?)
Het principe van het vlechten is mij wel bekend, maar of het inderdaad helpt ? Zoals Bas al aangeeft loopt er geen stroom tegelijkertijd door de draden, maar kwaad kan het ook niet. Als ik er ruimte voor heb zal ik het doen.

Hoe ver ben jij met de Rave ?

gr,
Rob
 
Ja wel hoor ,
de stroom die door de ene draad wordt aangevoerd loopt via 1 of beide andere draden weer weg! Anders zou je een lekstroom hebben via het chassis, nou dan kan je de motor beter opnieu gaan wikkelen....
Het totaal van de stroom in de drie kabels is dus nul, het veld wat per draad wordt opgewekt is in totaal ook nul. Enkel omdat de draden niet op exact dezelfde plek liggen is er een veld waarneembaar.

Daarna is het alleen maar afhankelijk van de gevoeligheid van de servo elektronica voor stoorpulsen en/of de output impedantie van de ontvanger.

Steven
 
Back
Top