T-rex 700E F3C

helemaal mee eens Steven, de ingaande stroom komt er immers ook weer uit .... :sleeping:

wat dan wellicht helpt is om de draden zo straks als mogelijk tegen elkaar aan te leggen, zodat de magn velden elkaar zoveel als mogelijk opheffen, maar goed, het blijft toch een kwestie van proberen. Gewoon eens laten draaien op de werkbank, wellicht valt het in de praktijk reuze mee, er zijn er immers al meer gebouwd toch

mijn ervaring is dat toen ik net begon met de ion-x2 op 35MHz en 12s lipo, ik bepaalde verstoring onmogelijk weg kreeg, echter was dat verstoring die direct binnenkwam via de ontvanger en daar zijn er gevoeligheden van enkele microVolten. Dat was mijn hoofdreden om over te stappen op 2.4GHz en tot op de dag van vandaag nog geen enkele glitch gehad (hogere harmonischen van de verstoringen liggen te laag in het frequentiespektrum zodat dit niet terecht komt bij 2.4GHz )

Bas

Laatst bewerkt:
vandaag de pushrods gemaakt:

full

Please correct me if I am wrong. Maar dit komt op mij toch als enigzins overbodig of op zijn minst onnodig gecompliceerd over.
In principe ondervind steeds 1 stang een trekkracht en zal daarbij de andere stang niks bijdragen aan de krachtoverbrenging.
En een stang die trekkracht ondervind zal niet knikken of buigen of wat dan ook. En ik kan me ook niet voorstellen dat de (trek)stijfheid van een stalen stang merkbaar te laag zou zijn?

MAAR, als dan toch 1 van de stangen (of beide) licht gebogen zou raken dan neemt de trekstijfheid drastisch af. In dat geval zou het voldoende zijn om de carbon buisjes met een stukje siliconenslang oid op zijn plek te houden net als bij de tail control rod bij de trex 700N.

Last but not least, complimenten voor het bouwverslag.
En mooi dat de elevator arm nu makkelijk te centreren valt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, ik ben het met je eens dat het overbodig is, ik heb 2 T-Rex'en 700N
en die hebben ook geen carbon buisjes.
Maar het staat wel leuk, en ze worder er WEL wat stijver door.

Maar nodig is het niet.

Rob

Cees stapt over naar de Rave? Benieuwd naar de achterliggende motivatie. Een JR fan in hart en nieren dacht ik altijd. Of gewoon even om te proberen?

201101080093.jpg

201101080094.jpg

201101080097.jpg

De motordraden heb ik nu aan de andere kant van de servo gelegd en dat ziet er beter uit.

201101080086.jpg

Het monteren van de lagers op de torque tube: dat moet met CA lijm;
Niet te veel CA lijm gebruiken, anders komt bij het opschuiven lijm in het lager. Volgens het manual moeten de lagers met een tussenruimte van 26 cm en 26 cm tot beide uiteinden gemonteerd worden. Dat KAN staande golven veroorzaken omdat de lengtes van de 3 stukken die "vrij" hangen exact hetzelfde is. Ik heb ze dus 25 cm van beide uiteinden gemonteerd.

201101080087.jpg

De torque tubes van Align zijn nooit perfect; ofwel de tandwielen waar de tube in steekt slingert wel iets, of het uiteinde van de tube. Per tandwiel zijn er 4 posities om de tube te monteren. Ik kijk altijd in welke van de 4 de as het minste slingert door de as los in de aandrijving te steken en te zien bij welke van de 4 posities het uiteinde het MINST slingert. En dat kan VEEL schelen per positie. Hetzelfde doe ik bij de heckrotor.

201101080092.jpg

Dan markeer ik de positie op de koppeling en de bijbehorende sleuf van het tandwiel zodat bij het definitief monteren de best mogelijke combinatie wordt gekozen.

201101080098.jpg

De heckrotor zit al in elkaar. Er zat 1 boutje niet helemaal vast; goed controleren dus ! Er zit geen axiale speling op as , weinig tandwielspeling en het loopt allemaal mooi soepel.

201101080099.jpg

De kogel die op de heckrotor hevel komt heb ik verlengd door er eerst een moertje op te draaien. Bij het test monteren van de stuurstang bleek dat die te veel onder spanning komt bij het op de kogel drukken. Door de kogel iets verder weg te monteren van de hevel loopt de stang veel soepeler.

201101080102.jpg

Bij de montage van de stuurbrug kwam ik er achter dat eerst de plastic linkjes gemonteerd moeten worden, als je eerst de 2 klemboutjes (de lege gaten) monteert krijg je de linkes er niet meer tussen !

201101080103.jpg

Bij het monteren van de brug op de bus loctite op de brug aanbrengen en niet op de huls ! Er is anders een kans dat de loctite het lager in gedrukt wordt.

Tot zover weer even.

gr,

Rob

Laatst bewerkt:
Hoi Rob,
de tube drive heb je goed opgelost, deze afstanden mogen niet gelijk zijn, heb ik in 1985 al ondervonden met mijn eerste tube drive, die ik toen ontwikkeld had.
bij de rave zitten ze ook op verschillende afstanden.
gr Cees

Hoi Tjerk,
Het duurde een beetje lang dat JR met een aanpassing kwam voor de Sylphide, dat is er nu wel , maar is erg duur, voor dat geld heb je een Rave.
mijn oude Sylphide is ook nog redelijk , behalve de tandwielen die te klein zijn.
een rondsel van 10 of 11 tanden kan echt niet, ondanks de spiraal tandvorm, slijtage is te hoog, het vermogen dat de e-motoren nu hebben is enorm en daarom is de rave met een tandwiel van 130 t voor mij prima, kun je een heleboel variaties op kwijt, jammer dat het geen spiraal tand is.
Ondertussen Zondag eerste vlucht gemaakt.
Heeeeeeel veeel powerrrrrrrr
gr Cees

Hee leuk om te horen Cees,

hoe vliegt het verder ?

De E-Sylphide had toch ook al niet weinig poweRRRRRRR ?

hoi Rob,
heb alleen nog maar gehooverd en een paar stijgvluchten gemaakt, de motor zakt totaal niet in, maar hoe kan dat ook anders met zon ding Scorpion HK 4525 -520 kv Limeted Edition ,kan max 9 KW voor 2 sec !!!!!!! maar dat haal ik zeker niet, maar toch, zal es moeten meten
gr Cees

9KW dat is 200 Ampere ! :worship:
Kijk maar uit dat je draden het houden !
Welke pinion gebruik je ? 12 ?

gr, Rob

Montage van de staartbuis en heckrotor:

201101100106.jpg

Bij Align zit de 700 buis ALTIJD scheef, ik weet niet of dat zo bedoeld is , maar ik zet'm altijd recht. Dat doe ik door de sleuf aan de voorkant van de buis iets uit te frezen met een Dremel.

201101100104.jpg

Dat kan alleen maar door de rand (op de foto aan de onderzijde) iets weg te frezen waardoor de buis iets verdraaid kan worden .

Ik was van plan om er VOL carbon staartbuizen op te zetten maar ik ben daarvan teruggekomen, de Align buizen zijn wel iets zwaarder maar ook VEEL stijver. Dat heeft bij mij prioriteit boven het gewicht.

201101100107.jpg

En zo staat ie weer mooi recht !

201101100108.jpg

De staartsteunen zijn kant-en-klaar, de plastic endcaps zitten gelijmd, niet gepind. Bij mijn 700 Nitro's zijn ze nog nooit losgekomen en ik denk dat dat nu met deze electro versie ook niet zal gebeuren.

201101100109.jpg

De Staartbuis zit nu op zijn plaats. Pas NU zet ik de achterste bouten van de
voorste heckaandrijving vast, deze bouten klemmen de voorkant van de buis vast. Als dat eerder in het bouwproces gebeurt is de buis er moeilijk in te krijgen.

201101110115.jpg

Vandaag zijn de Quick-UK heckrotoren binnen gekomen, ik heb ze gelijk gemonteerd. Het geheel is zeer strak, geen speling.
Het origineel van Align is het slechtste onderdeel van de heli; er zit slechts 1 radiaallager in waar de QUK er 2 heeft. Die van Align heeft dus ook erg veel speling. Bovendien hebben ze de neiging om uit elkaar te spatten.
Vandaar deze upgrade.

tot zover weer,
gr,
Rob

De staartsteunen zijn kant-en-klaar, de plastic endcaps zitten gelijmd, niet gepind. Bij mijn 700 Nitro's zijn ze nog nooit losgekomen en ik denk dat dat nu met deze electro versie ook niet zal gebeuren.

hmm vind het vreemd dat ze niet gepind zijn. Heb afgelopen zomer een nieuwe set staartsteunen gekocht en deze waren standaard wel gepind volgens mij.
Zal het vanavond nog eens voor de zekerheid checken want ik merkte wel dat de lijmverbinding niet meer goed was maar vertrouwde op de pin.

betreffende die scheve staart. Ik snap ook niet waarom dat nog steeds het geval is. vooral ook omdat het bij de 550 en 700 lijkt voor te komen (weet niet van 500 en 600). Maar daardoor lijkt het een bewuste keuze van align die ik niet begrijp.

hallo Ron,
ik vlieg alles electrisch sinds 2006 en heb in 2004 zelf eens twee kleine motortjes gewikkeld voor op mijn shockflyers, lopen prachtig en noem ik mijn honda,s.
de draad die powercroco gebruikt is nu al meer dan 2 mm geloof ik, als ik dat doe kan ik geen heli meer vliegen, dan zijn je vingers er aan.
en meer power als nu is totaal overbodig
gr Cees

hmm vind het vreemd dat ze niet gepind zijn. Heb afgelopen zomer een nieuwe set staartsteunen gekocht en deze waren standaard wel gepind volgens mij.
Zal het vanavond nog eens voor de zekerheid checken want ik merkte wel dat de lijmverbinding niet meer goed was maar vertrouwde op de pin.

heb het nog eens bekeken. En juist de nieuwe is niet standaard gepind en de oude wel. Maar bij de nieuwe lijkt de lijmverbinding niet meer 100% te zijn dus zal er nog eens beter naar moeten kijken.

Roak, zou je ze toch niet gewoon pinnnen voor peace of mind?

Hoi Ron,
mijn motor is van Scorpion en heeft 1,4 mm draad.
die van Ralph zijn te sterk voor mij ,of ik moet speed gaan vliegen dan zal ik eens met hem praten
gr Cees

Back