T-rex ombouwen naar 120 graden CCPM

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
[edit Michel: Gesplitst van draadje: Bouwverslag T-Rex 450X]

Hoi hoi,

Eens verdiept in de CCPM aansturing, net zoals spoeky dat ook heeft. Op runrider wordt je er mee "doodgegooid"en zijn de meeste die het hebben gedaan er lyrisch over. Een enkeling vraagt zich af waarom, de t-rex vliegt standaard erg goed, ze vragen zich af wat hiet nog beter aan kan. Als reactie krijgen ze veelal: "zo dacht ik ook, maar na conversie was er, ondanks ongeloof, een aanzienlijk beter stuurbare heli !!!".
Dus als nieuweling in de heli's gaan we de proef op de som nemen... Het hooveren gaat inmiddels goed, tail in, nose in, side in. Voorzichtig wat achtjes geprobeert, is een beetje eng. En net zoals sommige, het ding vliegt toch goed zo? Misschien dat het verschil in gewicht e.e.a. anders doet vliegen?
We gaan het volgende doen. Het extra aangeschafte frame gaan we aanzienlijk vermageren. We proberen de heli zo licht mogelijk te krijgen, toch wel in de standaard mechanische "setup". Hiermee probeer ik een tijdje te vliegen. Intussen bouwen we het standaard frame om tot CCPM, en proberen met het gewicht uit te komen op de "verlichte"versie (om dit verschil weg te nemen, dan maar weer proberen.
Alvast een voorproefje, enkele foto's van runrider, CCPM frame's in vele prijsklasse's (slechts kleine greep uit de extreem veel mogelijkheden 8O )
afb17058.jpg

afb17059.jpg

afb17060.jpg

afb17061.jpg

afb17062.jpg

afb17063.jpg

afb17064.jpg

En uiteraard de conversie van spoeky (zie voorgaande reacties)

Bij de één na laatste foto vraag ik me af hoe ze de antirotatielink hebben gemaakt...?

Een dure conversie mag het niet worden (heb er niet zoveel geld voor over/ voor beginner weinig zin), en tevens is de zelfbouw erg leuk om te doen, hoort ook bij de hobby. Reacties en suggesties zijn heel welkom...

Groetjes Aldert.

Hoi hoi,

Voor de CPM uitvoering is er eerst een lichte versie gebouwd. Hiervoor heeft een carbon-look frame een botsing met een dremel gehad. Behuizing van de ontvanger verwijderd, en een cfk heckbuis gemonteerd. Totaal dieet is -20 gram, -12 gram, -2 gram ==> -34 gram.
afb17089.jpg

Orgineel...
afb17090.jpg

"Gedremelde"t-rex

Het enige dat anders vliegt op dit moment is dat alles iets trager reageert. In tegendeel van wat je zou verwachten. De verklaring hiervan is waarschijnlijk dat het gedremelde frame ook veel flexibeler is.

Groetjes A.

Hoi hoi,

Even een update. De gedremelde versie van de standaard t-rex is niet zo'n succes geweest. Het model wordt er erg traag van, wanneer je tijdens de hoover het model op zijn plek wilt houden, is het veeeeel tegensturen...wachten...wanneer het model nog niet eens reageert, kan je je stuurbeweging alweeeeer tegensturen... dus, het model gaat rechts, je stuurt snel links...voordat het model naar links gaat, kan je alweer rechts tegensturen, anders ben je te laat. Een zwalkbakje...
Met de kunsstof bladen is het al stukken beter, ondanks dat die bladen iets zwaarder zijn. Door dit meergewicht, stuitte de t-rex op een ander "probleempje". Het gedremelde frame kon slecht tegen te snel optoeren, en snelle pitchbewegingen (zie foto voor resultaat). 8O

afb18044.jpg

Schade, een frame, een armpje in de rotorkop, en weeeer servotandwielen (zucht)
De wensen voor de ombouw zijn: frame moet stijf, eenvoudig en licht zijn, tevens moet er meer plaats zijn voor de akku, die voorheen tegen de motor aanzat (twee warmtebronnen bij elkaar).

Dit moet ongeveer het idee worden...
afb18045.jpg
(het grijze blokje aan de voorzijde hoort hier niet bij, deze is als ondersteuning van het frame voor de foto gebruikt)
Hiervoor heb ik gebruikt een stukje afval carbon, waar ook de overige framedelen van worden gemaakt (volgt) en een alu hoekstrip. De alu hoekstrip is bewerkt, en dient als motordrager en biedt goed plaats aan twee servo's voor de aansturing van de rotorkop. Tevens zijn/worden de lagerblokjes uit het eerste grijze frame voor hetzelfde doel in het nieuwe frame gebruikt. :D

Wordt vervolgd,

Groetjes A.

Interessant project, veel info :thumbsup:

Dat simpele frame wat je nu bedacht hebt, heeft een speciale naam Aalie. Een "Hummingbird Elite 3D pro" ;)

Satoer zei:
Dat simpele frame wat je nu bedacht hebt, heeft een speciale naam Aalie. Een "Hummingbird Elite 3D pro" ;)

Beter goed gejat, dan zelf slecht bedacht :wink: .

Korte update... ben een beetje overenthousiast... :D JE HERKENT HEM NIET WEER...
Ontzettend fijn vliegen, alle goede eigenschappen zijn gebleven, de minder goede zijn verdwenen 8O . Sturen is nu onmiddelijk reageren van de heli, en stabiel is ook echt stabiel. Slechts heeele korte, en kleine correcties is voldoende om hem perfect op de plaats te houden, alles is veeeeel directer geworden.

tip: gebruik geen klitteband om je gyro vast te zetten (Aaalie dacht slim te zijn, hij bezit op dit moment slechts één gyro, die nu in twee heli's moet werken)...dat werkt NIET.

foto's volgen z.s.m.

Groetjes A.

Q;
Het directer aansturen, heeft dat te maken met een stijver frame?

tip: gebruik geen klitteband om je gyro vast te zetten (Aaalie dacht slim te zijn, hij bezit op dit moment slechts één gyro, die nu in twee heli's moet werken)...dat werkt NIET.

:D dat is inderdaad een van de minst betere ideeen ja :wink:

Hoi hoi,

Het heeft even geduurd, maar hier wat foto's van het uiteindelijke resultaat :D . (verontschuldiging voor de slechte kwaliteit foto's).

De antirotatielink is gecombineerd met de aansturing van de achterste (0 graden) kogel op de swashplate.
nieuw%20frame%20t-rex%20120ccpm%20zelfbouw.jpg

nieuwe%20zelfb.%20frame%20uit%20de%20hand.jpg

(betere foto's volgen z.s.m.)

Groetjes A.

Carbon frame 8)
Die hebt je vast niet zelf gefree... euh ge "kettingmotorzaagt" ;)

Wat voor cellen zijn dat?

Satoer zei:
Carbon frame 8)
Die hebt je vast niet zelf gefree... euh ge "kettingmotorzaagt" ;)
Frame gemaakt van carbon plaat "scratch"van een 1:1 toestel (stukje afval met een blaas), carbon buis, alu buis, alu hoekprofiel groot/klein, alu schroefen m3 en alu moertjes m3. En nog een klein strookje zwart abs carbon look (swashplate ombouw).
Alles zelf gedremeld "uit het handje" na tekenen/plannen/meten/rekenen :wink: .
Het is een superstijf en zeer licht geheel geworden, ik ben er zeer tevreden over.
Hiervan is geen tweede 8).

Satoer zei:
Wat voor cellen zijn dat?
4/5 sub-c nicads :oops: . 2*3 cellen (6 in serie). Hiermee vliegt ie trouwens nog erg overtuigend (veel power) en héél stabiel. Ongeveer 6 minuten.
Tevens vlieg ik hem met 1800 PQ lipo's 2S. Dit is de lichtste combi. Ook met 3600milli's 2S1P noname. Dit is het fijnste pakket, lange vliegduur, meer dan voldoende power en redelijk licht.
Het mooie van deze ombouw is de ruimte voor de akku. Hij heeft zelfs gevlogen met de 3S2P Tarabat van de Logo 10 8O , echter dan past de kap niet meer :?

Groetjes A.

mooi gedaan ! :D

gaat dat ding niet veel meer als een miniraketje met een kleine 3S 1500 lipo pakket ?

Gerard_nl zei:
mooi gedaan ! :D

gaat dat ding niet veel meer als een miniraketje met een kleine 3S 1500 lipo pakket ?

Het is een 2 windingen motortje. Met het kleinste tandwiel en 3S Lipo gaat ie nog voorbij de 35 ampere 8O . Indien er zo'n pakket bestaat die dat aan kan dan heb je beslist gelijk :mrgreen: . De heli gaat dan als een raket (maar nu de piloot nog :wink: ).

@ Theo, thanx.... :D

Nog even een betere detailfoto:
t-rex%20eigenbouw%20fr.120.jpg

Groetjes A.

Hey, het ziet er allemaal erg mooi uit.

Maar tock een paar vraagje bloeien bij me op. Ten eerste, waarom niet de gewoone CCPM verzie kopen van de TREX? En waarom gebruik je een motor die 35 A trekt? Met een Aligne motor van 2800Kv heb je toch meer dan zat vermogen? Of denk ik verkeerd?
Op RCgroups zie ik veel mensen vliegen met een 3s1p 2200 of 1800 pakket vliegen in combie met een 2800 tot 3000Kv motor. Dat gaat al erg rap.

Harmpy35 zei:
Hey, het ziet er allemaal erg mooi uit.

Maar tock een paar vraagje bloeien bij me op. Ten eerste, waarom niet de gewoone CCPM verzie kopen van de TREX?
Als je eentje weet, meld het dan hier. Na mijn weten bestaan die niet. Misschien nu de nieuwe versies, echter die zijn nog niet uit.

Harmpy35 zei:
En waarom gebruik je een motor die 35 A trekt? Met een Aligne motor van 2800Kv heb je toch meer dan zat vermogen? Of denk ik verkeerd?
Op RCgroups zie ik veel mensen vliegen met een 3s1p 2200 of 1800 pakket vliegen in combie met een 2800 tot 3000Kv motor. Dat gaat al erg rap.

Ik vlieg hem altijd met 2S, dan houdt het op bij 20 amps. Indien je 3S gebruikt... dan gaat de stroom nogal omhoog met die twee windingen. Bovendien had ik dit setje nog liggen, en heeft nu weer functie. Een ander bijkomend voordeel is dat de combinatie heel licht kan blijven, omdat je met een 2S pakket nog veel power hebt.

Groetjes A.

ooh ok vandaar, nu snap ik dat je zo'n zware motor gebruikt. en een cel verlichting :wink: .

Enuhh schijnbaar weten weinig mensen er vanaf.
Ik heb hier ook even een topic gestart waarin ik graag naar voorel wil hebben wat nu de verschillen zijn tussen CDE en HDE aansturingen. (3 en 4 punts) Maar dat even ter zeide.

Bij Mfis en de orginele Trex site staat de XL verzie al aangekondigd. Deze verzie wordt ook lerverbaar als standaard met de keuze een CDE of HDE verzie.

Dus de trexjes worden binnenkort uitgebreid met twee verzies. Allebei weer mee gemod, andere flybar, mooie zwarte onderdelen, en nog wat features. Het gaat om de Trex450 XL CDE en de Trex450 XL HDE. Ze zijn ook een tikje groter.

:arrow: Informatie over de CDE (ccpm kop) verzie:
http://www.mfis.net/microflight/shop/product_info.php/products_id/204

:arrow: Informatie over de HDE verzie:
http://www.mfis.net/microflight/shop/product_info.php/products_id/203

Back