T-smart (niet xbm 11) motor voor vinden

Omwille van mijn buurjongetje, mijn laatste topic hier.

Hij heeft van z'n ouders een coaxiaal helicoptertje gekregen. Gezien de stikkers op de doos gekocht op de zwarte markt in Beverwijk.

Het betreft een T-Smart helicopter, maar niet de XBM-11, het modelnummer is '809', gemaakt door de 'Shantou Dream Horse Toys Factory'.

Nu vloog het ding in het begin prima, maar inmiddels komt ie niet meer van de grond. Omdat de buurman (ik dus) gecertificeerd modelvlieggek is, komt men dan uiteraard bij mij.

Ik heb het ding helemaal uit elkaar gehaald en wat blijkt, van 1 van de 2 motortjes voor de hoofdrotor, zijn de t-vormige koolborstels totaal weggesleten. Aangezien het ding amper gevlogen had nog, vermoed ik dat er een braampje heeft gezeten op de as oid. Het motortje zat vol 'koolborstelstof'.

Nieuwe koolborsteltjes krijg je er niet bij uiteraard, en ook de contactvlakken op de as zijn behoorlijk beschadigt, dus vervangen van de koolborsteltjes loont eigenlijk niet meer.

Dus dan een nieuw motortje gezocht, maar... welke?

Het betreft dit helicoptertje:
T-Smart 3 Channel With Gyro RC Helicopter (809) - China radio control helicopter, XIAO BAI MA

Het ding werkt op 2s lipo, dus 8.4 volt.

Het motortje:

20140319_215908_resized.jpg

20140319_215922_resized.jpg

20140319_215943_resized.jpg

Als iemand een suggestie heeft voor een vervangend motortje, zou mijn buurjongetje 'm erg dankbaar zijn!

Hey Youri,

Ik had inderdaad de Double Horse 9053 gevonden. Het kapje is nagenoeg hetzelfde, ook het opschrift 'Volitation' en 'high speed' staat er op, en op de doos staat 9053G, dus ik dacht eerst ook dat het dezelfde was als de Double Horse, alleen het frame is anders.

Ik had zelf deze al gevonden:
Volitation Main Motor Unit for Double Horse 9053 RC Helicopter Replacement Part | eBay

Wat dus de vervangende motor is voor een Double Horse 9053, maar op dat plaatje is die motor rond. De motor in dit model is niet rond, maar aan 2 zijden afgeplat.

Vergelijk:
double_horse_9053.jpg

Met (de heli die ik hier nu heb):

foto.jpg

Het lijkt op een clone van een clone ofzo.. :P

Dit is exact de set die hij heeft, ook de doos, etc.. 100% dezelfde. Denk stiekum toch niet de double horse, maar wel iets wat er heel erg op probeert te lijken:

9053G RC Helicopter

Ik heb nu deze gevonden, deze spare parts pagina heeft hetzelfde modelnummer en een afbeelding met dezelfde helicopter.. zal dus (hoop ik dan maar) dezelfde zijn.

http://www.aliexpress.com/store/pro...A-B-1-Pair-2pcs-RunQia/638505_1466989495.html

//edit LOL dat is dus dezelfde als jij.. zal dan toch wel kloppen.. thx!!

Chinezen zijn gek op clonen en rebadgen. Ondertussen gebruiken ze elkaars onderdelen ook nog eens. Zo is de staartbevestiging van de double horse identiek aan die van de wltoys v912.

Dat de motoren rond zijn, geeft niets. Geeft meestal meer power. De vraag is alleen of ze dezelfde diameter hebben. Zit de motor van onder af geschroefd? En kun je hem volledig ronddraaien of wordt deze tussen de vlakke kanten vastgehouden?

Of hij past, daar kom je uiteindelijk maar op 1 manier achter.

Even een andere vraag. Hoe oud is je buurjongen en hoe leuk vind hij heli vliegen?

Tsja, ik begrijp waar je naartoe wil, hij zal een jaar of 12 zijn.. of het een bevlieging is of niet, durf ik niet te zeggen. Wel dat ik het getriggerd heb door met een parkmaster te vliegen.

Ik besef mij ook heel goed dat ze deze heli nooit hadden moeten kopen, maar beter iets meer hadden kunnen uitgeven aan een goed model waar ook spares makkelijk voor te krijgen zijn, maar ja, deze set is 3 dagen oud en zal ze ook iets van 60 euro gekost hebben, als niet meer.

De motoren zitten met afvlakking in het frame geklemd, maar dat zal nooit het probleem zijn, dat kan ik zelf makkelijk voor ze aanpassen.

Ik ga morgen even met z'n ouders overleggen.. als die budget (over) hebben voor een betere heli, ga ik hier geen tijd aan spenderen, en anders is het de gok wel waard.

Zolang de motor maar blijft zitten en niet kan roteren is het goed.

Zonde van het geld idd. Ze zijn niet de enige die een dergelijk formaat coaxl kopen voor een hoop geld.

Een fp heli is dan een betere keuze. Dan leert hij meteen ook met de juiste controls te vliegen.

Een v911 is een kleine heli die nagenoeg onverwoestbaar is. Niet heel erg moeilijk maar helaas een stuk kleiner dan wat hij nu heeft. Onderdelen zijn goedkoop en de heli kost rtf ongeveer 30 euro. Mocht hij onverhoopt onder de wielen van de golf van de buren terecht zijn gekomen, dan koop je een nieuwe losse heli voor 15 euro.
Hij vliegt lekker.

Een v912 is ook een leuke optie. Snel, maar wat loggere besturing. Net zo groot als wat hij nu heeft. Onderdelen zijn nog steeds spotgoedkoop. Maar hij is iets kwetsbaarder doordat hij vrij zwaar is. Ik heb hem met bijna 60 kmpu vol de grond in gestuurd. Hij stuiterde 2 meter hoog terug de lucht in en lande daarna op zijn rotor. Schade canopy post van 30 cent.

Ander voorbeeld, mijn broer was hem aan het afstellen en stuurde hem 20 meter hoog de boom in. Gelukkig bleef hij niet hangen en stuiterde hij met harde klappen van tak naar tak naar beneden. (Duidelijk hoorbaar op 70 meter afstand) terwijl hij naar de heli toeliep, riep ik naar hem "niets aan de hand, het is een 912" en ben ik mijn heli blijven vliegen. Was het een andere heli geweest, dan was ik de ramptoerist gaan spelen. Geen schade.
De v912 is rtf ongeveer €50.

De v911 heeft mijn voorkeur.

Dat begrijp ik. Groter ziet er gewoon veel gaver uit. Wat ik al zei, groter is wel eerder stuk. Ik heb wel wat ruimte nodig voor de v912. Voetbalveldje. De v911 vlieg ik ook binnen.

Back