T14SG - rev kanaal3 blijft vreemd

Discussie in 'Model elektronica' gestart door olaf, 1 jan 2013.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Mooi. Mijn nieuwe T14SG geeft een waarschuwing bij inschakelen van de zender als het gas open staat. Prima natuurlijk dus zet ik die in mode 1 netjes naar beneden en dan gaat het goed.
    Het is volgens mij Futaba die dit euvel kent maar ik kan bij alle modellen kanaal 3, gas, reversen. Nu kende de CG10 een algemene instelling waarmee je dit standaard kon wijzigen en dus ging ik op zoek naar zo'n optie in mijn nieuwe zender. Mis. Niks gevonden.
    Wel de H/W reverse maar dat is iets anders begreep ik en kan ik die piep weer krijgen bij inschakelen van de zender.
    Mijn vraag. Is er een manier om m standaard te reversen? Of moet ik gewoon alle modellen reversen?
    Vraag 2. Waarom doet Futaba dit eigenlijk? Daar moet toch een reden voor zijn?

    Olaf
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Alleen bij de elektro modellen moet je kanaal 3 reversen . dit is ook een stukje beveileging zodat een motor niet in een keer kan beginnen te lopen .
    Zeker bij beginners is dat een goede optie .

    En je kan het niet in een keer doen voor alle modelplaatsen.

    Dit moet per model gedaan worden , je blijft zo ook beter oppassen. ;)

    Voor mij is het 3 sec werk om het gas te reversen. :)

    Mvg Johan
     
  3. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Dank je Johan. 'Veiligheid' zal dan dus de reden zijn. Het is inderdaad niet zoveel werk om dat te wijzigen maar ik vroeg mij af wat de gedachte daarover was bij de makers.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Beetje vreemd verhaaltje wat je hier schrijft want hoe moet die zender in vredesnaam weten dat het model wat hij gaat besturen een elektromodel is en dat deze "beveiliging" ingeschakeld moet worden?
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De zender hoeft dat niet te zien , als de gebruiker het maar weet .:)

    En bij Futaba gebruikers is algemeen bekent dat je het gaskanaal 3 moet reversen bij elektro modellen.;)

    Je schakelt ook geen " beveiliging " daar mee in.

    Volgas is beneden als je hem niet reverst

    Bij methanolers of benziners hoeft het vaak niet , kan wel .
    Ligt aan de servo inbouw.

    Mvg Johan
     
  6. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    bij futaba is dat wel in te stellen, door eerst de menu en esc knop in te drukken, vervolgens de zender aan te zetten, dan kun je daar je taal wijzigen, en ook je gas reversen zodat hij andersom werkt...
     

Deel Deze Pagina